Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
AP2 är nästan fulländad
Moderator: Redaktion
Re: AP2 är nästan fulländad
Re: AP2 är nästan fulländad
Det är ju i så fall i vetenskapligt syfte.Kulingen skrev:Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
Men det är faktiskt inte ovanligt att man möter samma bilar på exakt samma ställe varje morgon. Alla har ju sina rutiner. Och eftersom trafiken är gles tar det alltid exakt lika lång tid att ta sig till jobbet. Man kan alltså utan större ansträngning hamna bakom samma bil dag efter dag. Om man nu hittar en som ska åt samma håll förstås. Så sett är risken att bli omhändertagen av trevlig vårdpersonal inte så stor.
Åtminstone inte tidigt på morgonen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Men du vet inte om det händer.... som Triss säger. Plötsligt händer det.mati skrev:Det är ju i så fall i vetenskapligt syfte.Kulingen skrev:Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
Men det är faktiskt inte ovanligt att man möter samma bilar på exakt samma ställe varje morgon. Alla har ju sina rutiner. Och eftersom trafiken är gles tar det alltid exakt lika lång tid att ta sig till jobbet. Man kan alltså utan större ansträngning hamna bakom samma bil dag efter dag. Om man nu hittar en som ska åt samma håll förstås. Så sett är risken att bli omhändertagen av trevlig vårdpersonal inte så stor.
Åtminstone inte tidigt på morgonen.
När det inte är halt kan jag filma hur den beter sig på den lilla vägen till jobbet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP2 är nästan fulländad
Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
Re: AP2 är nästan fulländad
Haha, trakasserad av vinkande Tesla-förare. Och diskriminerad såklart.Kulingen skrev:Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
han brukar köra värre än mig på småvägarna men i förrgår fick han se vad en P85D kan göra även på rejältmati skrev:Haha, trakasserad av vinkande Tesla-förare. Och diskriminerad såklart.Kulingen skrev:Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
vinterväglag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP2 är nästan fulländad
Vill man verkligen ha en auto pilot som är en killer machine?Kulingen skrev:Alla kanske inte har samma hård och mjukvara som min Tesla S75D (85Kw) som är tillverkad i maj i år men jag tycker på de 3 månader jag har ägt den har den gått från någorlunda bra till en killermachine till ryckig mm.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: AP2 är nästan fulländad
Inte jag iaf hihi, men nu fungerar den exemplariskt hela tidenimprowise skrev:Vill man verkligen ha en auto pilot som är en killer machine?Kulingen skrev:Alla kanske inte har samma hård och mjukvara som min Tesla S75D (85Kw) som är tillverkad i maj i år men jag tycker på de 3 månader jag har ägt den har den gått från någorlunda bra till en killermachine till ryckig mm.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: AP2 är nästan fulländad
Nja, längst ut på vänstra spaken finns en knapp. Trycker man en gång slår torkarna ett slag, håller man inne knappen får man spolning. Men sen måste man till skärmen för att få kontinuerlig/intervalldrift.mati skrev:Model 3 har ju inte heller fått någon regnsensor, den har inte ens fått fysiska kontroller för vindrutetorkarna.
Re: AP2 är nästan fulländad
Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.mati skrev:Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Re: AP2 är nästan fulländad
Det bottnar nog i att de inte vill konkurrera med Model S i kombination med att deras tillverkningskostnader fortfarande är väldigt höga, alltför höga för att få lönsamhet på Model 3. Model 3 ger ju halva intäkten i bästa fall men produktionskostnaden är inte 50 % av gemonsnitts Model S.Jerker skrev:Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.mati skrev:Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Man får hoppas att de lyckas få till en effektiv massproduktion snart.
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.[/
Möjligt men vad sjukt snyggt det är
Möjligt men vad sjukt snyggt det är
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: AP2 är nästan fulländad
Tycker den minimalistiska interiören växer för mig.
Automattorkaren tycker jag skall vara en inställning av/på som man kan få i menyn. men om man vill overrida den så använder man spaken för att antingen stänga av (ett klick) den eller ändra hastighet (två klick) eller spola framrutan (långt klick) utan att ta bort händerna från ratten. Sedan kommer taligenkänning sköta en del, som att ta emot samtal, navigera skicka medelanden et.c. men det behövs någon form av interface. en skärm är i minsta laget, och man kan gott ha ca 5-7 knappar dedikerad till viktiga uppgfiter (vad det är vet jag ej) men gör ett försök: 1. ratt 2.blinkers (med vindrutetorkare, och hel och halvljus) 3. autopilot 4. nödhjälp 5. knapp för taligenkänning (aktivera skärmen?) 6. knapp för värmare(sätes, även bak) (räknar inte med knapp för lås,elfönsterhissar) (idag har man de 5 första, men behövs det någon mer dedikerad knapp?)
Automattorkaren tycker jag skall vara en inställning av/på som man kan få i menyn. men om man vill overrida den så använder man spaken för att antingen stänga av (ett klick) den eller ändra hastighet (två klick) eller spola framrutan (långt klick) utan att ta bort händerna från ratten. Sedan kommer taligenkänning sköta en del, som att ta emot samtal, navigera skicka medelanden et.c. men det behövs någon form av interface. en skärm är i minsta laget, och man kan gott ha ca 5-7 knappar dedikerad till viktiga uppgfiter (vad det är vet jag ej) men gör ett försök: 1. ratt 2.blinkers (med vindrutetorkare, och hel och halvljus) 3. autopilot 4. nödhjälp 5. knapp för taligenkänning (aktivera skärmen?) 6. knapp för värmare(sätes, även bak) (räknar inte med knapp för lås,elfönsterhissar) (idag har man de 5 första, men behövs det någon mer dedikerad knapp?)
AP2 är nästan fulländad
Detta med att autopiloten är hjälpt av bilar omkring gäller också AP1. Min bil kör i regel mycket bättre när det är omgivande trafik, inte bara en bil framför utan också kring sidorna. Inte så konstigt egentligen; den får ju mer indata att använda sig av.mati skrev:Jag har de senaste dagarna gjort några intressanta iakttagelser. Jag körde ner till Tyskland, och på motorvägen fungerade AP2 som förväntat utan större anmärkningar. Bortsett från filbyte. Bilen har lätt för att byta till vänster fil, men inte tillbaka. Det funkar liksom aldrig. Jag stängde sedan av Auto Lane Change och allting var fint. Förutom att bilen ungefär vid varannan omkörning skriker att jag omedelbart ska ta över ratten. Intressant. AP är ju avstängd och det är faktiskt jag som kör. Känns som en liiiiten bugg. En ganska irriterande sådan, men okej.
Det som verkligen var spännande var hur bilen skötte sig på tyska landsvägar: Den körde som en gud (nästan). Jag behövde inte göra ett smack under många mil. Till och med genom kurviga småbyar, i mörker, utan vita linjer, genom regn, med dålig sikt. Hur bra som helst. Inget större vinglande, bilen hittade vägen och styrde i stort sett som man själv hade gjort. Den gjorde sina misstag såklart, men ingenting i jämförelse med vad jag upplever här hemma. Och jag satt såklart och undrade hur det kan vara möjligt. Vad är detta tänkte jag? Vill bilen inte bo i Sverige? Vill den bo kvar i Tyskland där alla verkar hata elbilar? Nejnejnej.
Och så kom söndagen och vi åkte hem igen, tidigt på morgonen. Och bilen vägrade köra genom byarna och på landsvägarna som gick så bra förut. Det var vingligt och otryggt och funkade bara bra på spikraka vägar.
Då kom jag på det. Trafiken! Det var tomt på vägarna, vi var helt själva. Precis som det brukar vara här i Skaraborg på de vägarna jag brukar köra på. De andra dagarna var det alltid bilar framför oss. Även om AP2 inte explicit och enbart kan följa andra bilar så som AP1, så tar den ändå med dessa i beräkningen på något vis. Andra bilar hjälper alltså AP2 att avgöra var vägen går och hur man ska köra. När trafiken blev tätare mot förmiddagen så fungerade AP igen som de andra dagarna. Det fanns återigen andra bilar att ta efter.
Detta var spännande. Och framförallt förklarar det de extremt skilda åsikterna som råder om AP2. Jag tycker att den är kass eftersom jag brukar köra på ganska otrafikerade vägar. Jag har ganska sällan någon bil framför mig. Men jag inser att jag är tämligen ensam om detta. Fast det förklarar en hel del.
Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Re: AP2 är nästan fulländad
Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra
Model S P85DL+
Re: AP2 är nästan fulländad
Eller att en tesla med AP2 är huvud bilenmans71 skrev:Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 är nästan fulländad
Ja, ännu värre!e5m1r skrev:Eller att en tesla med AP2 är huvud bilenmans71 skrev:Jobbigt om man hamnar bland massa andra Teslor och alla baserar sina beslut på dom andra
Model S P85DL+
Re: AP2 är nästan fulländad
Från tidigare videos så har jag uppfattat det som att vindruteinställningsmenyn kommer upp när man trycker in knappen. Det betyder alltså att man inte behöver leta i menyerna efter vindrutetorkaren, om det är så.
Re: AP2 är nästan fulländad
Ja, för AP1-bilar är det ju inget konstigt. Men för just AP2 var det nytt för mig att den tar hänsyn till andra bilar iom att den inte kan följa bilar som AP1 kan. Jag har tvärtom hittills upplevt det som att AP2 överhuvudtaget inte har koll på vad som befinner sig runt omkring bilen. Och jag tycker fortfarande att den blir helt tagen på sängen när det dyker upp bilar som plötsligt byter fil och som kommer från sidan och så.djFabbe skrev:Det är väldigt tydligt att bilen, även när den inte bara följer bilen framför (blå bil på displayen), ”inspireras” av hur bilen framför kör. Många har tex påpekat om AP1 att om bilen framför kör av vid ett mot, har ens egna bil en tendens att dra åt höger också, bara för att ångra sig och vingla tillbaka till huvudvägen igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Vad skiljer AP 2.0 och AP 2.5 ?
Hur vet man vad man har?
Hur vet man vad man har?
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
Välkommen i gänget som tycker den fungerar otroligt braRemuz skrev:Jag har nu kört runt 250mil sedan SC fixade min Ap2 (bytte någon styrenhet eftersom Ap2 slog av utan att varna etc)
Jag håller nu med om att Ap2 är on-par med ap1. Körde E4 till Jönköping och sedan vidare till Ulricehamn utan att Ap2 spårade ur alls. Inte ens vid 2+1.
Jag körde Alingsås - GBG ett par gånger helt med Ap2.
Den funkade tom grymt bra i skogen norr om Ulricehamn (mot annelund) dock var den restricted där så helt oanvändbar. Kör man 90 på den 80-vägen får man snabbt en timmerbil i rumpan.
Jag testade imorse Magelungsvägen mellan Högdalen och Farsta, den har aldrig funkat alls med min bil, dock med alla loaners jag haft. Den körde i stort sett perfekt där.
AHB är inget jag direkt saknar (kör mest runt Stockholm och där har vägarna ljus), regnsensor dock...