Poängen med autopilot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Poängen med autopilot

Inlägg av MrX »

Testade för första gången autopiloten på min nya Model X. Det var ju coolt, men vad är egentligen poängen när man ändå måste hålla i ratten? Kändes mest som att det blev en konstig känsla där jag fick försöka hålla lagom hårt i ratten för att inte avbryta autopiloten. Hur använder ni den?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av Nicklas »

Du behöver bara "rycka" lite lätt när den ber dig... Annars behöver du inte hålla i ratten.
- bilen kollar att du är med lite då och då...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av Legato »

I köer är den magisk. Rullar det långsamt klarar den sig väldigt bra, så man kan svara på mail osv.

Motorväg är också skönt att kunna "övervaka" mer än aktivt köra. I övrigt använder jag den dock ganska sparsamt, i tät Stockholmstrafik föredrar jag oftast att enbart används farthållaren.

Sjukt skönt överhuvudtaget med Teslan i köer imo, den är ju så tyst i låg hastighet och med ultra hifin blir det riktigt bra ljud då också 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av Verdi »

Körde 30 mil igår och tänkte att jag skulle få hjälp av autopiloten åtminstone på motorvägsetappen. Men det var mörkt, regnade och det var rätt mycket trafik. Filbyten fungerar visserligen med ap men det är ju smidigare att styra själv när man måste byta fil mest hela tiden. Dessutom hade den svårt att se linjerna och vid en omkörning av en lastbil tänkte den svänga in i mitträcket

Höll 115-120 km/h och fick en förbrukning på 230 Wh/km. Tycker ändå det är ok för 3 grader och regn.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av Generalbogge »

Även om det är mycket som man önskar skulle fungera bättre, så har jag och AP2, ett fantastiskt fint samarbete på de vägar vi vanligen färdas på. Den kör och jag övervakar, eller tar över när/där det behövs.

Funderar dock på när denna ska lämna Beta-stadiet.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av blincoln »

Jag har nu haft AP i två månader och det är verkligen inte uppenbart hur man använder den utan att det blir ansträngande och ryckigt när det är halvmycket trafik (när det är köer är det uppenbart jätteskönt).

MEN häromdagen kom jag på det av misstag! Slå av den kassa auto lane changen så blir det supersmooth - då släpper nämligen autostyrningen vid minsta kraft på ratten så snart man blinkar. Filbyten gör jag då själv precis när jag vill och sedan slår man på autostyrningen igen. Sååå mycket bättre.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Poängen med autopilot

Inlägg av Zoidberg »

blincoln skrev:
Jag har nu haft AP i två månader och det är verkligen inte uppenbart hur man använder den utan att det blir ansträngande och ryckigt när det är halvmycket trafik (när det är köer är det uppenbart jätteskönt).

MEN häromdagen kom jag på det av misstag! Slå av den kassa auto lane changen så blir det supersmooth - då släpper nämligen autostyrningen vid minsta kraft på ratten så snart man blinkar. Filbyten gör jag då själv precis när jag vill och sedan slår man på autostyrningen igen. Sååå mycket bättre.
Hmm. Bra idé!
Värt att testa ett tag.
Automatisk filbyte tycker jag är inte är så träffsäker... Blir ofta vingligt eller inte alls.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar