Funderingar kring tesla wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

Någon här som har koll på dessa två saker?

1. Hur väl fungerar WC som generell typ2-laddare för andra bilmärken? Några speciella egenheter hos WC eller är det som vilken typ2-laddbox som helst? Tänkte smälla upp en hos mina föräldrar att använda när jag hälsar på där, och ev ska dom kanske ha elbil i framtiden.

2. Hur bra funkar det att koppla på förlängningskabel typ2 på WC? 11m från hus till parkering :S.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av bylund »

1. Det har varit strul med vissa typ-2-typ-1-adaptrar för att t ex ladda en Leaf. Mer om detta i andra trådar på forumet.
2. Det bör inte gå att förlänga med en standardkabel, då kablarna innehåller motstånd som berättar vad de klarar av, och det blir fel om man seriekopplar. Alltså måste man göra en specialare om man ska kunna förlänga. Nu är ju wall connector med en inbyggd kabel, så det kan ju vara så att den summerar detta för bilen, men jag skulle ändå räkna med att det inte fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Feddan »

Min fru har en Volkswagen e-Up och där kan laddningen strula ibland (fungerar 4 av 5 gånger felfritt). Hon tror det är något knas med hennes bil, jag är tveksam över Teslas laddare.


Jag har testat med förlängningssladd en gång, det fungerade inte alls.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

Aha ok. Då får jag satsa på någon annan lösning. Blir väl att sätta upp en 'vanlig' typ2-stolpe vid parkeringen på något sätt
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

Angående att det är 11 meter mellan hus och parkering så skulle man kunna sätta WallConnector på en stolpe närmare parkeringen. Själv har jag väl 3 meter kabel från trefasuttaget till WallConnector och sedan ytterligare 7 meter Typ2-kabel från WallConnector till bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Remuz »

Jag har ett uttag 10 kabel-meter från centralen, sedan är det 6m förlängning (5x2.5mm2), sedan en fulladapter till 16A-32A, sedan 1m 5x6mm2 med 32A-don. Efter det kommer 7.4m wc-sladd
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av chaffis75 »

Ja istället för att använda en typ 2 förlängning så skulle jag föröka få själva wall boxen närmare bilen.
Tänk på att även om du skulle ha en 11 meters kabel så är de kanske inte så praktiskt att ha den liggande på uppfarten hela tiden och man vill kanske hänga tillbaka den snyggt efter man använt den.. Ja de är helt enkelt mer praktiskt att ha de fasta installationen så nära man kan...
Om där är flera uppställningsplatser för bilar så placera den gärna så man kan välja vilken plats man vill..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Leo »

Sätt upp ett 400V 3-fas uttag hos föräldrarna på lämpligt ställe.

Använd vanlig 400V förlängningskabel och bilens UMC när du laddar där.

=bra, billigt, smidigt
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lano »

Leo skrev:
Sätt upp ett 400V 3-fas uttag hos föräldrarna på lämpligt ställe.

Använd vanlig 400V förlängningskabel och bilens UMC när du laddar där.

=bra, billigt, smidigt
Precis min tanke också. Har du 3-fas på lämpligt ställe är det enkelt att ladda med UMC.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av dhogborg »

Tesla Wc fungerar med 100% tillförlitlighet med vår WV GTE. Bara 3.7 kw men absolut inga problem på snart ett år med daglig laddning.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av +46 »

Bara för kännedom: UMC får endast anslutas till ett fast monterat 3-fas uttag enligt Tesla. Förlängningskabel är inte ok enligt dem.
Gissar dock att det är många med mig som har en skarvkabel liggande i bilen....
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

+46 skrev:
Bara för kännedom: UMC får endast anslutas till ett fast monterat 3-fas uttag enligt Tesla. Förlängningskabel är inte ok enligt dem.
Gissar dock att det är många med mig som har en skarvkabel liggande i bilen....
Antar att dom reserverar sig mot att folk skaffar för klena skarvkablar.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Monark1954 »

bylund skrev:
1. Det har varit strul med vissa typ-2-typ-1-adaptrar för att t ex ladda en Leaf. Mer om detta i andra trådar på forumet.
2. Det bör inte gå att förlänga med en standardkabel, då kablarna innehåller motstånd som berättar vad de klarar av, och det blir fel om man seriekopplar. Alltså måste man göra en specialare om man ska kunna förlänga. Nu är ju wall connector med en inbyggd kabel, så det kan ju vara så att den summerar detta för bilen, men jag skulle ändå räkna med att det inte fungerar.
1. Det går men man bör vara läskunnig envis ingenjör som inte har tummen mitt i handen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410

2. Stämmer, att det inte går förlänga med standardkabel om laddboxen är utförd som den ska. Framgår av länkar i tråden ovan.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Feddan »

GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

Feddan skrev:
GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.
Jo men teslas laddbox behöver man väl fästa på en.. vägg.. :). Måste jag bygga en liten tesla-stuga vid parkeringen alltså?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Smutt »

GiGurra skrev:
Feddan skrev:
GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.
Jo men teslas laddbox behöver man väl fästa på en.. vägg.. :). Måste jag bygga en liten tesla-stuga vid parkeringen alltså?
Många monterar den på en tryckad 95*95 stolpe om det är tillåtet vet jag inte
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

Att lägga laddboxen på marken längre tid rekommenderas inte för någon laddbox. Den kommer då oavsett hur den är byggd troligen få vatten och kondens i sig och inte fungera optimalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av jonas »

Många av dagens WB från andra märken har inbyggd typ b jordfelsbrytare. Bl. en från Garo. Räknar man in priset för separat installation av typ B jordfelsbrytare som varierar i pris från 1000-10 000 kr så kan en Tesla WB vara dyrare installerat och klart jmf med den dyrare med inbyggd jordfelsbrytare.

Huruvida man nu måste ha JFB efter nya elreglerna som infördes 2017 på sommaren tvistas det ju om i andra trådar. Min ståndpunkt är nog att man borde ha det, om man skall följa allmänna riktlinjer.

Men att förstå lagkravet är inte lätt:

Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.

En wallbox är ju ingen laddare/likriktare, men har alla inbyggda laddare som man inte har kontroll över en JFB TYP B? Annars kan ju DC läcka ut om man inte har TYP B JFB.
Tjatigt många "JFB Typ B" jag fick in in den texten ;-).
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

jonas skrev:
Många av dagens WB från andra märken har inbyggd typ b jordfelsbrytare. Bl. en från Garo. Räknar man in priset för separat installation av typ B jordfelsbrytare som varierar i pris från 1000-10 000 kr så kan en Tesla WB vara dyrare installerat och klart jmf med den dyrare med inbyggd jordfelsbrytare.

Huruvida man nu måste ha JFB efter nya elreglerna som infördes 2017 på sommaren tvistas det ju om i andra trådar. Min ståndpunkt är nog att man borde ha det, om man skall följa allmänna riktlinjer.

Men att förstå lagkravet är inte lätt:

Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.

En wallbox är ju ingen laddare/likriktare, men har alla inbyggda laddare som man inte har kontroll över en JFB TYP B? Annars kan ju DC läcka ut om man inte har TYP B JFB.
Tjatigt många "JFB Typ B" jag fick in in den texten ;-).
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

GiGurra skrev:
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr
Du bör absolut ha en separat JFB för laddboxen. Däremot är det en del som tolkat de senaste reglerna att man dessutom måste ha en JFB av typ B som även bryter på felaktiga likströmmar. (Finns en annan tråd på ämnet :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av jonas »

Nedan klippt från nya std som jag lyckades få tag på utan att betala:
"
Information om de nya elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 3,
avseende laddning, jordfelsbrytare och användning av uttag för
elfordonsladdning, är hämtade från Handbok 444. Notera att
Handbok 444 tydliggör svenska avvikelser.

Vid AC-laddning av elfordon kan det generera DC-felströmmar från bilens omvandlare, vilket kan ge upphov
till en mättad spole i vanliga jordfelsbrytare av typ A. Det innebär att en elanläggning kan bli livsfarlig
då jordfelsbrytaren sätts ur funktion, eftersom den inte kommer att lösa ut vid en avvikande ström till jord.
För att förhindra detta finns det nya krav. Detta är utdrag ur kapitel 722.531.2.101 Matning för elfordon
i SS 4364000 utg.3
Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av JFB typ A eller B. Inkopplingspunkterna skall skyddas av:
• Jordfelsbrytare typ B eller
• Jordfelsbrytare typ A i samband med DC-felströmsövervakning som säkerställer frånkoppling vid en
ström till jord i anläggningen.
• Ovanstående gäller både 1-fas och 3-fas laddstationer, som är bestyckade med kontaktdon anpassade
för el-fordonsladdning. Notera att kravet inte gäller för laddning av el-fordon med andra typer
av uttag. Är en ladd-stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för
skydd mot nämnda DC-strömmar. Detta gäller då för mode 1 och mode 2-laddning. Man förbiser
risken med eventuellt uppkomna DC-strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en laddstation
så den är försedd med kompletta skydd.

Vid laddning i vanliga uttag så måste bland annat nedanstående kriterier beaktas. Detta är utdrag ur
kapitel 722 Matning för elfordon i SS 4364000 utg. 3.
• Sammanlagringsfaktor= 1 för gruppledning. 722.311 Maximal belastning. Man måste dimensionera
efter max möjlig uttagbar ström.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare
• En särskild grupp skall finnas för anslutning av elfordon. 722.533.101 Överströmsskydd
• Varje inkopplingspunkt skall matas individuellt. 722.533.101 Överströmsskydd. En laddstolpe med
två uttag kan matas från en grupp och respektive uttag ska individuellt skyddas för överström och
jordfel.
• Uttag för allmänbruk bör inte användas då dessa ej är avsedda för långvarig last. 722.55.101.1
Uttag. Uttagen är endast testade för anslutning av apparater inom hem och hushåll, vilka aldrig genererar
en stor märkström under längre tider.
• Flyttbara uttag skall ej användas. 722.55.101.2 Uttag. Detta syftar till att bl.a. skarvsladdar/sladdvindor
inte skall användas.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare.
• Ovanstående medför att det i praktiken blir omöjligt att ladda ett elfordon i vanliga eluttag med tanke
på de elsäkerhetsrisker som måste beaktas.
"
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

Med Bjelke-metoden så klarar man sig alltså garanterat från jordfelsbrytare typ B, yup A bör man ändå ha. Ytterligare en seger för Bjelke-metoden!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Bjelke »

Vi är bäst! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar