Funderingar kring tesla wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

jonas skrev:
Många av dagens WB från andra märken har inbyggd typ b jordfelsbrytare. Bl. en från Garo. Räknar man in priset för separat installation av typ B jordfelsbrytare som varierar i pris från 1000-10 000 kr så kan en Tesla WB vara dyrare installerat och klart jmf med den dyrare med inbyggd jordfelsbrytare.

Huruvida man nu måste ha JFB efter nya elreglerna som infördes 2017 på sommaren tvistas det ju om i andra trådar. Min ståndpunkt är nog att man borde ha det, om man skall följa allmänna riktlinjer.

Men att förstå lagkravet är inte lätt:

Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.

En wallbox är ju ingen laddare/likriktare, men har alla inbyggda laddare som man inte har kontroll över en JFB TYP B? Annars kan ju DC läcka ut om man inte har TYP B JFB.
Tjatigt många "JFB Typ B" jag fick in in den texten ;-).
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

GiGurra skrev:
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr
Du bör absolut ha en separat JFB för laddboxen. Däremot är det en del som tolkat de senaste reglerna att man dessutom måste ha en JFB av typ B som även bryter på felaktiga likströmmar. (Finns en annan tråd på ämnet :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av jonas »

Nedan klippt från nya std som jag lyckades få tag på utan att betala:
"
Information om de nya elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 3,
avseende laddning, jordfelsbrytare och användning av uttag för
elfordonsladdning, är hämtade från Handbok 444. Notera att
Handbok 444 tydliggör svenska avvikelser.

Vid AC-laddning av elfordon kan det generera DC-felströmmar från bilens omvandlare, vilket kan ge upphov
till en mättad spole i vanliga jordfelsbrytare av typ A. Det innebär att en elanläggning kan bli livsfarlig
då jordfelsbrytaren sätts ur funktion, eftersom den inte kommer att lösa ut vid en avvikande ström till jord.
För att förhindra detta finns det nya krav. Detta är utdrag ur kapitel 722.531.2.101 Matning för elfordon
i SS 4364000 utg.3
Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av JFB typ A eller B. Inkopplingspunkterna skall skyddas av:
• Jordfelsbrytare typ B eller
• Jordfelsbrytare typ A i samband med DC-felströmsövervakning som säkerställer frånkoppling vid en
ström till jord i anläggningen.
• Ovanstående gäller både 1-fas och 3-fas laddstationer, som är bestyckade med kontaktdon anpassade
för el-fordonsladdning. Notera att kravet inte gäller för laddning av el-fordon med andra typer
av uttag. Är en ladd-stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för
skydd mot nämnda DC-strömmar. Detta gäller då för mode 1 och mode 2-laddning. Man förbiser
risken med eventuellt uppkomna DC-strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en laddstation
så den är försedd med kompletta skydd.

Vid laddning i vanliga uttag så måste bland annat nedanstående kriterier beaktas. Detta är utdrag ur
kapitel 722 Matning för elfordon i SS 4364000 utg. 3.
• Sammanlagringsfaktor= 1 för gruppledning. 722.311 Maximal belastning. Man måste dimensionera
efter max möjlig uttagbar ström.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare
• En särskild grupp skall finnas för anslutning av elfordon. 722.533.101 Överströmsskydd
• Varje inkopplingspunkt skall matas individuellt. 722.533.101 Överströmsskydd. En laddstolpe med
två uttag kan matas från en grupp och respektive uttag ska individuellt skyddas för överström och
jordfel.
• Uttag för allmänbruk bör inte användas då dessa ej är avsedda för långvarig last. 722.55.101.1
Uttag. Uttagen är endast testade för anslutning av apparater inom hem och hushåll, vilka aldrig genererar
en stor märkström under längre tider.
• Flyttbara uttag skall ej användas. 722.55.101.2 Uttag. Detta syftar till att bl.a. skarvsladdar/sladdvindor
inte skall användas.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare.
• Ovanstående medför att det i praktiken blir omöjligt att ladda ett elfordon i vanliga eluttag med tanke
på de elsäkerhetsrisker som måste beaktas.
"
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

Med Bjelke-metoden så klarar man sig alltså garanterat från jordfelsbrytare typ B, yup A bör man ändå ha. Ytterligare en seger för Bjelke-metoden!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Bjelke »

Vi är bäst! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

Driver ni med mig nu eller?

Jag hade räknat med att kunna ringa någon elfirma som kommer och sätter upp en laddbox och sköter allt det tekniska och sim inte bryter mot regler - utan att jag behöver sätta mig in särskilt djupt i det..
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

GiGurra skrev:
Driver ni med mig nu eller?

Jag hade räknat med att kunna ringa någon elfirma som kommer och sätter upp en laddbox och sköter allt det tekniska och sim inte bryter mot regler - utan att jag behöver sätta mig in särskilt djupt i det..
Vad är det som vi skulle driva med? Jag har haft en elektriker hos mig som fixat det elektriska och som inte bryter mot reglerna. Hur jag sätter upp WallConnector avgör jag själv. Elektrikern har fixat 32A CEE industrirobotar och motsvarande handske på WallConnector. Har sedan faktiskt haft ytterligare en elektriker som satt upp ny CEE-kontakt i samband med solcellsinstallationen så nu har jag två uttag att välja på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av ermase »

Har satt upp 2 st Tesla WC som min vanliga elektriker kopplar in på fredag. Han hade tydligen koll på det där med jordfelsbrytare för han berättade för mig vad som gällde. Tror inte att det är så konstigt som det låter detta. Har däremot inte fått nåt pris ännu :shock:
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av GiGurra »

ermase skrev:
Har satt upp 2 st Tesla WC som min vanliga elektriker kopplar in på fredag. Han hade tydligen koll på det där med jordfelsbrytare för han berättade för mig vad som gällde. Tror inte att det är så konstigt som det låter detta. Har däremot inte fått nåt pris ännu :shock:
Jag kan tycka att det borde vara rätt enkelt om man väljer en av teslas utpekade elfirmor att göra installationen... dom borde lösa allt sånt, dvs berätta vad man ev måste förändra i sin elinstallation hemma om det nu behövs någon ändring.

Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av mati »

Jag har haft en elektriker hemma idag som har installerat Clever-laddboxen som ingår i e-Golfen. Han tyckte inte att det var nåt konstigt med att ansluta Tesla WC med bjelke-metoden. Tvärtom så ansåg han att det var väldigt smidigt att göra så. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av unumlapis »

jonas skrev:
Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.
Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Svenssons »

khavusr skrev:
jonas skrev:
Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.
Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.
Reglerna gäller fast installation. Installeras WallConnector enligt Bjelke-metoden är det ingen fast installation. Behövs ju inte jordfelsbrytare typ B för UMC:n och en WallConnector är samma sak som en UMC.

Det är många magnituder större strömstyrka på DC- strömmen från mobilladdare eller 12 volt batteriladdare än i en WallConnector.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av mati »

Precis. Ingen fast installation. Det roliga var att elektrikern menade att jag skulle spika upp kabeln lite bättre så att den inte hänger lös. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Bjelke »

Alla portabla laddare jag sett är ju tex anslutna på samma sätt :)
GiGurra skrev:
Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe :)
Att det blir väldigt estetiskt vackert (lika som när det görs på en fin stenmur oxo) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

khavusr skrev:
Som det nämns så finns andra trådar där jag tror att vi kan slå fast att det med de nuvarande reglerna krävs JFB av typ B vid installation av en WC. Detta var även den information jag fick av Tesla tekniska support samt även vad elfirman som var certifierad av Tesla ansåg krävdes och som även följer Teslas riktlinjer.
Den stora frågan är ju fortfarande om översättningen har feltolkat eftersom det i svenska reglerna säger laddningsstation. Varför ska det spela roll om jag har en fast monterad WC eller ett fast monterat 3-fas uttag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Det är många magnituder större strömstyrka på DC- strömmen från mobilladdare eller 12 volt batteriladdare än i en WallConnector.
Men det sitter trots allt en laddare i bilen, och det är rimligen fel och läckande likström från den jordfelsbrytare typ B är tänkt att skydda mot?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Leo »

Kan det egentligen vara ett missförstånd? Där man egentligen avser tex CCS/Chademo-laddare osv. Där själva lådan/boxen/WC omvandlar AC till DC och följdaktligen kan de då riskera att avge DC-ström? Därav att det behövs ett sådant skydd på dessa?

Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?

Är ju inte alltid de som utformar regelverken kan överblicka allt och alla situationer framöver?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av bylund »

Fast vad i kopplingen mellan laddbox och bil gör att det inte skulle bli problem om likriktaren sitter i bilen istället för i lådan? Jag tror (killgissar) snarare att man satt kravet för att laddboxar ofta har liktriktare kopplade till sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Alla portabla laddare jag sett är ju tex anslutna på samma sätt :)
GiGurra skrev:
Frågan är vad dom tycker när man säger att man vill ha WCn monterad på en tryckimpregnerad trästolpe :)
Att det blir väldigt estetiskt vackert (lika som när det görs på en fin stenmur oxo) ;)
Lite avis på min snygga lösning Mao. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av mati »

Lite tillägg. Jag frågade elektrikern, när han ändå höll på och installerade en laddbox, om han inte kunde koppla in Wall Connectorn också. På samma lina så att säga. Men det gick inte, man får inte skarva ihop kablarna eller använda en kopplingsdosa eller så. Det måste vara en hel kabel hela vägen från centralen, med en egen JFB för varje laddbox.
Men som sagt, han tyckte om bjelke-metoden (som klarar sig utan JFB) och frågade mig varför jag ens funderade på att göra om det till en fast installation. Låt det vara så, det är ju mycket smidigare så, tyckte han. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

Leo skrev:
Kan det egentligen vara ett missförstånd? Där man egentligen avser tex CCS/Chademo-laddare osv. Där själva lådan/boxen/WC omvandlar AC till DC och följdaktligen kan de då riskera att avge DC-ström? Därav att det behövs ett sådant skydd på dessa?

Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?
Ja, det är min tolkning också, jag skulle tro att det är ett begrepp som försvunnit i översättningen.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av unumlapis »

Svenssons skrev:
Reglerna gäller fast installation. Installeras WallConnector enligt Bjelke-metoden är det ingen fast installation. Behövs ju inte jordfelsbrytare typ B för UMC:n och en WallConnector är samma sak som en UMC.
En WC är tänkte för fast installation om du frågar Tesla och oavsett om det är en fast installation eller ej så är det samma burk vi pratar om. Så anser att det är en egentolkning utifrån eget intresse och om något händer så tror jag det kan bli en obekväm diskussion med försäkringsbolag (såvida man inte har säkerställt frågan redan med dem).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar