slippa tullavgifter i Norge

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av tehjimos »

Sökte genom forumet men hittade bara gamla trådar angående detta så jag startar en ny.

Hur funkar det med gratis tullavgifter? vad måste jag göra?

Vad gäller vid körning i Norge? tänkte åka en 260mils resa ToR till Norge över jul. Trondheim och sen upp mot Mo i Rana.

Hålla hastigheten vet jag, mycket tyngre straff vid fortkörning.. har dom tidtagning mellan fartkameror också?

Man ska räkna med att man behöver korsa över berg så förbrukningen kan bli hög, ladda lite extra.

Några fler tips?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av bylund »

Har du någon anledning att tro att det som står i de gamla trådarna angående Autopass inte gäller?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av Hammar »

Har du ordnat med destinationsladdning?
Den svenska UMCn funkar ju inte i de flesta Norska schuko uttag.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av tehjimos »

Hammar skrev:
Har du ordnat med destinationsladdning?
Den svenska UMCn funkar ju inte i de flesta Norska schuko uttag.
Endast SuC, kommer ladda på ett hotell men det är på vägen tillbaka inne i Sverige.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av tehjimos »

bylund skrev:
Har du någon anledning att tro att det som står i de gamla trådarna angående Autopass inte gäller?
Tänkte att något lär ha ändrats sedan 2014. Men jag kanske hade fel, dock handlade tråden inte endast om det utan mer generellt om vad som gäller vid körning i Norge.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av mati »

Det står ju i alla trådar att man måste skicka in regbeviset så att norrmännen vet att man har elbil. Jag gjorde aldrig det, jag har bara angett i ansökningsformuläret för auto pass att det är en Tesla. Det kom aldrig nån faktura. Eller så är de bara extreeeeemt långsamma. Det har snart gått 7 månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Det står ju i alla trådar att man måste skicka in regbeviset så att norrmännen vet att man har elbil. Jag gjorde aldrig det, jag har bara angett i ansökningsformuläret för auto pass att det är en Tesla. Det kom aldrig nån faktura. Eller så är de bara extreeeeemt långsamma. Det har snart gått 7 månader.
Den norrman som inte vet att Tesla är elektrisk måste fasen varit i koma de senaste åren :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av Jensa »

Jag beställde bombrikke för Autopass och blev reggad som elbil. De behövde regbevis inskickat via inloggningen man får på hemsidan för att få "fritaksavtale".

http://www.autopass.no/Betaling/elbil

Finns info här, själv tog jag Fjellinjen AS men det spelar nog mindre roll. Sparade 200 kr i bompeng bara på resa Gardermoen tor från Sälen. Mest märkligt att folk fortfarande köper fossil i Norge? :shock:
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: slippa tullavgifter i Norge

Inlägg av Gustafsson »

Beror på var å när du ska åka. Man måste också reg hos
https://www.epcplc.com/
numera. Iaf i Oslotrakten.

Tyvärr inte superenkelt att få det rätt. Min är fortfarande omreg som hybrid :shock: . Fått ringa för att slippa bompengen. Kolla på vegfinans hemsida.
Man kan vid tullen oftast på plats vid gränsen få en transponder från fjellinjen, vilket är ett bomsellskap. Sök på bomsellskap. Å beställ en transponder från valfritt bomsellskap om du ska åka mycket i Norge. Tar några dagar att få hem. Kom ihåg att montera den th om backspegeln där frontrutan inte är metalliserad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar