Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Verdi: i alt 2, omjag förstår dig rätt verkar du räkna med att förmånsvärdet höjer lönen =utdelningsunderlaget. Så är inte fallet. Det är precis därför det är bättre med höjd "vanlig lön" och sen nettolöneavdrag. Eftersom det endast är "vanlig lön" som höjer utdelningsunderlaget.
Jo var så jag räknade. Nettolöneavdrag kör vi redan.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av stefan007 »

Verdi skrev:
Resonemanget är fel för min del då jag inte kan ta mer utdelning än jag redan gör. Även om jag hade kunnat det så haltar det.

Den enda kostnad jag räknar med för förmånsvärdet är det bolaget betalar in till staten i form av soc avg och löneskatt på förmånen. Det kommer man ju aldrig ifrån.

Håller man sig under brytpunkten så blir det väl ok men ju högre förmånsvärde man har desto svårare att klara sig på pengarna som blir kvar.
Betalar du in sociala avgifter på förmånsvärdet när du har nettolöneavdrag? Eller missförstod jag detta. Ingen förmån uppstår ju då.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
Leo skrev:
Verdi: i alt 2, omjag förstår dig rätt verkar du räkna med att förmånsvärdet höjer lönen =utdelningsunderlaget. Så är inte fallet. Det är precis därför det är bättre med höjd "vanlig lön" och sen nettolöneavdrag. Eftersom det endast är "vanlig lön" som höjer utdelningsunderlaget.
Jo var så jag räknade. Nettolöneavdrag kör vi redan.
Har fortfarande svårt att se att den ursprungliga kalkylen (om att förmånsvärdet inte spelar så stor roll tack vare aktieutdelning och nettolöneavdrag). Och i väntan på att Tesla hittar några begagnade bilar så kan vi väl lika väl prata om det :D
Verdi

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Verdi »

stefan007 skrev:
Verdi skrev:
Resonemanget är fel för min del då jag inte kan ta mer utdelning än jag redan gör. Även om jag hade kunnat det så haltar det.

Den enda kostnad jag räknar med för förmånsvärdet är det bolaget betalar in till staten i form av soc avg och löneskatt på förmånen. Det kommer man ju aldrig ifrån.

Håller man sig under brytpunkten så blir det väl ok men ju högre förmånsvärde man har desto svårare att klara sig på pengarna som blir kvar.
Betalar du in sociala avgifter på förmånsvärdet när du har nettolöneavdrag? Eller missförstod jag detta. Ingen förmån uppstår ju då.
Nej men på de pengar du "betalar tillbaka" i form av nettolöneavdrag så har du ju betalat skatt och soc avg. Så det blir ingen skillnad härvidlag. Däremot vinner du ju på att du hålla bruttolönen uppe så du får bättre pension, högre utrymme för utdelning osv. Nån sån enkel väg runt förmånsvärdet som du tror finns ej. Tyvärr.

Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis. :)
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av jonas »

mati skrev:
Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis. :)
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
Min Revisor från KPMG hade inte koll på detta förrän jag sa det själv. Lita aldrig på att de gör det bästa ur ditt perspektiv. Men många timmar kan de lägga på min bokföring utan att jag förstår ved de gör. Nu gör jag i princip allt jobb de kollar bara igenom, de debiterar samma antal timmar men nu är det mera rätt iallfall.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av improwise »

jonas skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Däremot måste jag lägga in de här tankarna i mitt excelark där jag räknar bilkostnad. Hittills har jag kört taktiken att krypa under brytpunkten men det blir tröttsamt rent mentalt. Man känner sig fattigare än man är när pengarna inte riktigt räcker till varje månad.
Samma här. Jag betalar mig själv onödigt lite i lön, bara för att inte komma över brytpunkten. Det är lite tröttsamt och aningen jobbigt. Jag har avsevärt mindre nu än när jag var anställd. Samtidigt klarar jag mig fint på det, så sett är det ingen katastrof. Tur att man bor gratis. :)
Men att förmån inte ingår i utdelningsutrymmet hade jag ingen aning om. Visserligen är det redovisningsbyrån som sköter detta åt mig, jag utgår ifrån att de har koll på sånt.
Min Revisor från KPMG hade inte koll på detta förrän jag sa det själv. Lita aldrig på att de gör det bästa ur ditt perspektiv. Men många timmar kan de lägga på min bokföring utan att jag förstår ved de gör. Nu gör jag i princip allt jobb de kollar bara igenom, de debiterar samma antal timmar men nu är det mera rätt iallfall.
Menar du möjligtvis din redovisningskonsult för en revisor ska normalt, iaf i teorin, inte föreslå några skatteupplägg :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Leo »

improwise: om jag försöker jämföra i mitt fall. Eget AB, utdelningsutrymme finns, gör nettolöneavdrag, Förmånsvärde 11191kr. Verklig kostnad för mig privat = 4208kr/mån. Som jag beskrev tidigare.

Samma förutsättningar men en basutrustad X förmånsvärde 8000kr. Känns mycket bättre spontant! Verklig kostnad för mig skulle privat bli =3008kr/mån

Så för en bil med 3191kr högre förmånsvärde blir min privata kostnad ändå inte större än 1200kr mer/mån vilket känns helt ok.

Dessutom känns 4208kr/mån i verklig kostnad privat helt ok för mig på en bil med ett förmånsvärde på 11191kr/mån.

Jag tror många "tänker" automatiskt att det borde bli 11191x50% =5595kr/mån privata pengar PLUS arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet som itt AB måste betala = 3516kr/mån. Vilket även det kan "räknas om" till privata pengar om jag skulle ta ut det via lön över brytpunkten 3516/1,3142x50%=1337kr. Vilket alltså gör att man lätt man TROR att det kommer att kosta mig privat 5595+1337= 6933kr/mån. För ett sådant högt förmånsvärde.

Sammanfattning: många tror/räknar med att ett förmånsvärde på 11191kr/mån kostar de privat 6933kr/mån. När det under vissa förutsättningar (tex mina) bara kostar mig 4208kr/mån privat.

Har hyfsat stor erfarenhet omkring detta och många som hjälper företagare med bokföring, rådgivning, revision har inte riktigt koll på hur olika det KAN slå beroende på olika kunders förutsättningar.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Smutt »

Va!!! Det brukar stå skatterådgivning som post på min faktura
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Leo »

Hoppas mitt inlägg har hjälpt någon att räkna på det här för att själv se om de har möjlighet att tänka annorlunda.

Dvs köp den bil med utrustning du egentligen vill/företaget har råd med. Ett högt förmånsvärde är då kanske inte så farligt (dyrt) trots allt 8-)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Hoppas mitt inlägg har hjälpt någon att räkna på det här för att själv se om de har möjlighet att tänka annorlunda.

Dvs köp den bil med utrustning du egentligen vill/företaget har råd med. Ett högt förmånsvärde är då kanske inte så farligt (dyrt) trots allt 8-)
Jag har aldrig räknat så, men det är ett intressant sätt att se på saken. Det har troligen väldigt lite betydelse just för mig, men ändå bra att känna till. Tack för klargörandet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av danni »

Mycket diskussion om nästan ingenting. Tekniskt sett kostar det företaget och privatpersonen exakt lika mycket att redovisa förmånsvärde eller göra nettolöneavdrag. Räkneexempel som visar detta har jag tidigare postat här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672

Men att göra nettolöneavdrag innebär ett antal externa fördelar som högre SGI (för sjukersättning och föräldrapenning), och att man får högre löneunderlag vilket möjliggör större aktieutdelning om man beräknar utdelningsutrymme enligt huvudregeln (vilket jag gör), så visst stämmer det att förmånsvärdet inte slår riktigt lika hårt mot ekonomin om man gör nettolöneavdrag istället för att redovisa förmån.

Men, det är ju fortfarande så att om man jämför med att ha lägre förmånsvärde eller inget förmånsvärde alls, så är det ju fortfarande mycket dyrare att ha högt förmånsvärde. Jag hade nämligen tagit exakt samma lön även utan nettolöneavdraget (dvs till precis på gränsen för statlig skatt) och därmed fått samma aktieutdelningsutrymme och SGI ändå. Så jag kan väl känna att det är lite självbedrägeri inblandat här, ett högre förmånsvärde slår ju ändå ganska hårt mot ekonomin.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av improwise »

danni skrev:
Mycket diskussion om nästan ingenting. Tekniskt sett kostar det företaget och privatpersonen exakt lika mycket att redovisa förmånsvärde eller göra nettolöneavdrag. Räkneexempel som visar detta har jag tidigare postat här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672

Men att göra nettolöneavdrag innebär ett antal externa fördelar som högre SGI (för sjukersättning och föräldrapenning), och att man får högre löneunderlag vilket möjliggör större aktieutdelning om man beräknar utdelningsutrymme enligt huvudregeln (vilket jag gör), så visst stämmer det att förmånsvärdet inte slår riktigt lika hårt mot ekonomin om man gör nettolöneavdrag istället för att redovisa förmån.

Men, det är ju fortfarande så att om man jämför med att ha lägre förmånsvärde eller inget förmånsvärde alls, så är det ju fortfarande mycket dyrare att ha högt förmånsvärde. Jag hade nämligen tagit exakt samma lön även utan nettolöneavdraget (dvs till precis på gränsen för statlig skatt) och därmed fått samma aktieutdelningsutrymme och SGI ändå. Så jag kan väl känna att det är lite självbedrägeri inblandat här, ett högre förmånsvärde slår ju ändå ganska hårt mot ekonomin.
Du beskriver väl de invändningar som jag också hade kring detta, att jag upplever att det i praktiken inte är så förmånligt som det låta i teorin.
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

Efter att min bil tillverkades, skickades till Nederländerna för sammansättning och ställdes i hamnen för transport till Sverige och därefter plötsligt försvann från hemsidan innan jul så är läget nu som så att den återigen tillverkas i fabriken och beräknas skickas hit i tid till det utlovade leveransdatumet. Undrar vad som hände med den ursprungliga bilen, fick nån annan den tro?
Skärmklipp 2018-01-14 13.17.46.png
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av bylund »

Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

bylund skrev:
Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av bylund »

Tesla-KjelleGBG skrev:
bylund skrev:
Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Då undrar man om någon kranförare tappade en container i hamnen eller något sådant. Jag skulle kolla med leveranskontakten för att få veta mer.
Eller så har de bara strulat till vilken bil som är bunden till ditt konto...
Om de nu inte menar slutmontering i Nederländerna med "i produktion".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

bylund skrev:
Tesla-KjelleGBG skrev:
bylund skrev:
Har chassinumret ändrats? I så fall är det nog en ny bil. Annars kan man nog inte alltid lita på statusen.
Kollade nu, det är ett annat VIN på bilen än det var från början, intressant...
Då undrar man om någon kranförare tappade en container i hamnen eller något sådant. Jag skulle kolla med leveranskontakten för att få veta mer.
Eller så har de bara strulat till vilken bil som är bunden till ditt konto...
Om de nu inte menar slutmontering i Nederländerna med "i produktion".
Fick nyss veta att bilen avbeställdes, och beställdes igen kort därefter tydligen. Inte jag som bett om det i alla fall...

I produktion, och montering i Nederländerna är olika faser med Atlanttransport emellan såg jag på ”förra bilen”.
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av bylund »

Så om de avbeställde och beställde igen så borde ju bilen finnas i Nederländerna och de borde kunna lösa problemet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

bylund skrev:
Så om de avbeställde och beställde igen så borde ju bilen finnas i Nederländerna och de borde kunna lösa problemet?
Fast det är inget problem, jag har beställt med önskad lev i slutet av feb, däremot är det konstigt!
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av lator »

Det händer ju tyvärr ibland olyckor och om en bil blir allvarligt skadad så blir det ju tyvärr tvunget att tillverka en ny till kunden. Kanske lika bra då det inte skulle kännas så bra att få en "ny" reparerad bil levererad... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Leo »

Nu finns det 15st S75D som lagerbilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Skee
elbilist
Inlägg: 118
Blev medlem: 02 aug 2017 01:01

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Skee »

Alla bilarna gör 0-100 på 5.4s?
Föredetta Model 3 reservatör, men köpte en Renault Zoe 41kwh Bose medans jag väntar på Model Y eller annan kombi/SUV.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har hänt med alla CPO eller bagagnade bilar från Tes

Inlägg av Bjelke »

Trevligt med lagerbilar igen iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar