Batteri i FOB

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Batteri i FOB

Inlägg av danni »

De byter batteri vid servicen, vilket jag gjort med 2000 mil emellan, så åtminstone så länge har det räckt för mig. Jag har läst på amerikanska forum att om nyckeln förvaras inom kommunikationsavstånd med bilen så kommunicerar de en del vilket dränerar batteriet. Misstänker att bilen skickar ut signaler som nyckeln ska svara på för att bilen ska kunna avgöra hur långt bort nyckeln är, eller nåt sånt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Batteri i FOB

Inlägg av dstr »

Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Hur ofta byter ni batteri i eran FOB? jag har kört nästan 1600 mil på 4 månader och idag var batteriet slut. Jag bytte ut det och nu fungerar det.

Är det byte så ofta hos er andra, eller har mitt batteri legat och dragit ut i kläm typ i fickan?
Jag har redan bytt båda vid typ 2000mil
Då låter min lite rimligare, kan tänka mig att om man har den i fickan så går batterierna ut snabbare.
Fick köra hem de 7 milen från jobbet med mobiltelefonen istället, inloggning via ansiktet hihi ... häftigt....
Bilen går att låsa upp och köra utan batteri i fob'en (iaf om du har passive entry på. Finns ngt ställe på vindrutan och så lägger man nyckeln i mugghållaren.

Läs manualen :)
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Batteri i FOB

Inlägg av ModelS85D »

Mina fob’ar har bara fått nya batterier en enda gång under 17 000 mil. Inte dåligt
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Batteri i FOB

Inlägg av Tjell »

Innan jag kom fram till att mitt P-kort (Ski-data-typ) störde fobben så fick jag byta batteri en gång i månaden.

Efter att ha flyttat kortet en bit bort från mittkonsollen så har jag inte bytt batteri alls.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteri i FOB

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Kulingen skrev:
Smutt skrev:
Kulingen skrev:
Hur ofta byter ni batteri i eran FOB? jag har kört nästan 1600 mil på 4 månader och idag var batteriet slut. Jag bytte ut det och nu fungerar det.

Är det byte så ofta hos er andra, eller har mitt batteri legat och dragit ut i kläm typ i fickan?
Jag har redan bytt båda vid typ 2000mil
Då låter min lite rimligare, kan tänka mig att om man har den i fickan så går batterierna ut snabbare.
Fick köra hem de 7 milen från jobbet med mobiltelefonen istället, inloggning via ansiktet hihi ... häftigt....
Bilen går att låsa upp och köra utan batteri i fob'en (iaf om du har passive entry på. Finns ngt ställe på vindrutan och så lägger man nyckeln i mugghållaren.

Läs manualen :)
Hehe, blir lite som i dom gamla telefonkatalogerna där det stod "Vid fel på telefonen ring 90200" (typ) :lol:
(och på den tiden så var ju det enda alternativet till att ringa på sin fasta telefon att skicka ett vanligt brev, inga mobiler eller internet då lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Batteri i FOB

Inlägg av Jocce »

dstr skrev:
Kulingen skrev:

Bilen går att låsa upp och köra utan batteri i fob'en (iaf om du har passive entry på. Finns ngt ställe på vindrutan och så lägger man nyckeln i mugghållaren.

Läs manualen :)
Den har jag ju på skärmen inne i bilen :lol:

Men när min loaner jag skrev ovan strulade så visste jag ju att man kunde lägga fobben någonstans i mitten för att starta, men kändes just då lättare att springa in och köpa ett nytt batteri istället för att leta i manualen med stressad farmor i bilen ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Batteri i FOB

Inlägg av Tjell »

Precis framför USB-hålen lär ska vara optimalt för fobben.

I mitt fall med kortet hade placeringen noll betydelse, dock.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar