Dollarkursen - prissänkning?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

Visserligen har dollarkursen gentemot svenska kronan gått upp 0,59 % sen årsskiftet (enligt SvD Börs) men under det senaste året har den gått ner med 9,39 %. Borde detta inte medföra att Tesla sänker sina priser i motsvarande grad? Är det någon som kommer ihåg när senaste prisförändringen gjordes och vad som hände då?
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

För det första så vet vi ju inte om Tesla höjde det svenska priserna så mycket som dollarn steg och för det andra så kostade en Model S 75D för några månader sedan runt 950 000 så den har sänkts runt 50 000 kr utöver de den sänkts i USA.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

OK, men att Model S75D har sänkts hjälper inte mig som funderar på att köpa en Model X100D...
Nog borde det komma en dollarprissänkning på den snart!?!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

Soltesla skrev:
OK, men att Model S75D har sänkts hjälper inte mig som funderar på att köpa en Model X100D...
Nog borde det komma en dollarprissänkning på den snart!?!
Det har ett exempel, det har varit prissänkningar på X100D också även om det av någon anledning inte var lika stort och alla tillval sjönk 10% för ett tag sedan.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Wilson »

Priserna sänktes en del redan förra året. Har för mig att man efter den senaste valutajusteringen räknar med en kurs om 8,23 eller där någonstans. Alltså rätt nära dagens kurs. Så dollarn får nog sjunka en bit till innan det blir tal om någon sänkning.

Jag utgår ifrån extrautrustningens pris i USD x 1,25(moms) x 1,05(tull) för att räkna fram Teslas tänkta kurs.

Ex Autopilot $5000x1,25x1,05=6563

54000SEK/6563=8,23
Verdi

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Verdi »

Priserna sänktes i flera steg förra året. På min demo-S75D hade jag en rabatt på över 80 tusen beroende på en prissänkning mellan den var ny (i mars) och när jag köpte den (i juni). Sen sänkte priset en gång till efter sommaren och luftfjädring blev standard. Tidigare under året blev även elektrisk baklucka standard. Sen den senaste prissänkningen så har dollarn gått upp ca 20 öre. Eller ca 2,5%. Så just nu tror jag inte det är nåt på gång.

Har tyvärr dålig koll på Model X så därför tog jag exempel från Model S. Sry. :)
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

OK, Model S och 75-orna verkar ju ha prissänkts och anpassats till dollarkursen men jag undrar om Tesla verkligen har gjort det för 100D också?
Det känns som att den fortfarande är ruggigt dyr och att skillnaden i pris gentemot Model 3:s modell med bästa prestanda i fråga om räckvidd m.m. blir alltför stor.
Verdi

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Verdi »

Soltesla skrev:
OK, Model S och 75-orna verkar ju ha prissänkts och anpassats till dollarkursen men jag undrar om Tesla verkligen har gjort det för 100D också?
Det känns som att den fortfarande är ruggigt dyr och att skillnaden i pris gentemot Model 3:s modell med bästa prestanda i fråga om räckvidd m.m. blir alltför stor.
Varför jämför du X100D mot Model 3?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av lobbin »

Soltesla skrev:
OK, Model S och 75-orna verkar ju ha prissänkts och anpassats till dollarkursen men jag undrar om Tesla verkligen har gjort det för 100D också?
S75 och S100D sänktes båda med 16000 i höstas. Vad gäller X vet jag tyvärr inte.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
Soltesla skrev:
OK, Model S och 75-orna verkar ju ha prissänkts och anpassats till dollarkursen men jag undrar om Tesla verkligen har gjort det för 100D också?
Det känns som att den fortfarande är ruggigt dyr och att skillnaden i pris gentemot Model 3:s modell med bästa prestanda i fråga om räckvidd m.m. blir alltför stor.
Varför jämför du X100D mot Model 3?
Ja, den jämförelsen känns lite märklig :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av mans71 »

En fullmatad X är nu något dyrare än för ett år sedan så den har inte gått ned i pris.
Model S P85DL+
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

mans71 skrev:
En fullmatad X är nu något dyrare än för ett år sedan så den har inte gått ned i pris.
Är Model X P100D så mycket dyrare än Model S? För ett år sedan kostade en fullutrustad Model X över två miljoner och vad jag vet kostar en fullutrustad Model S ungefär 1,7 miljoner(kommer inte åt design studion via telefonen).

http://teslaclubsweden.se/tva-miljoner-kronor/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av mans71 »

vigge50 skrev:
mans71 skrev:
En fullmatad X är nu något dyrare än för ett år sedan så den har inte gått ned i pris.
Är Model X P100D så mycket dyrare än Model S? För ett år sedan kostade en fullutrustad Model X över två miljoner och vad jag vet kostar en fullutrustad Model S ungefär 1,7 miljoner(kommer inte åt design studion via telefonen).

http://teslaclubsweden.se/tva-miljoner-kronor/
Jag jämför min fullmatade x90d från dec 2016 med en fullmatad x100d nu minus prisskillnaden då bägge modeller fanns att beställa. Diffar på ca 25k.
Model S P85DL+
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av vigge50 »

mans71 skrev:
vigge50 skrev:
mans71 skrev:
En fullmatad X är nu något dyrare än för ett år sedan så den har inte gått ned i pris.
Är Model X P100D så mycket dyrare än Model S? För ett år sedan kostade en fullutrustad Model X över två miljoner och vad jag vet kostar en fullutrustad Model S ungefär 1,7 miljoner(kommer inte åt design studion via telefonen).

http://teslaclubsweden.se/tva-miljoner-kronor/
Jag jämför min fullmatade x90d från dec 2016 med en fullmatad x100d nu minus prisskillnaden då bägge modeller fanns att beställa. Diffar på ca 25k.
Ja, just 100D modellerna är lite konstig, när 75 och 75D sjönk 20k pga valuta så sänktes 100D med 9k.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

OK, jämförelsen mellan Model 3 och X100D var kanske inte den bästa det erkänner jag, men vad jag menade var att när Model 3 kommer (och särskilt om den får dragkrok också) med faktiskt riktigt bra prestanda och räckvidd så blir prisskillnaden mellan den och S och X ganska stor och frågan är om det är hållbart på lång sikt?

Och även om jag nu är spekulant på att köpa en Model X100D så tycker jag nog att priset är lite väl högt och inte har sänkts i motsvarande grad som det har gjorts för de andra modellerna.
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

Dollarn fortsätter att sjunka, nu är den nere i 7,90, det känns som att Tesla väntar VÄLDIGT länge med att anpassa sina priser till den nya lägre dollarkursen. För en fullmatad Model X100 så gör en sänkning på 5 % drygt 60 000 kronor så det är ju ganska mycket pengar för en köpare... Hoppas att Tesla reagerar snart.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av helix »

Soltesla skrev:
Dollarn fortsätter att sjunka, nu är den nere i 7,90, det känns som att Tesla väntar VÄLDIGT länge med att anpassa sina priser till den nya lägre dollarkursen. För en fullmatad Model X100 så gör en sänkning på 5 % drygt 60 000 kronor så det är ju ganska mycket pengar för en köpare... Hoppas att Tesla reagerar snart.
Nuvarande priserna är satta efter en dollarkurs på cirka 8,20

Det är först denna veckan som dollarn dippat en del så att Tesla väntat länge med sänkning är väl kanske lite att ta i? Dollarn stod i 8,20 för 2 veckor sedan och så snabbt justeras inte priserna.

Stabiliserar sig dollarn på en lägre nivå och sjunker ytterligare kommer det såklart en prissänkning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av HelectriC »

Har för mig jag läst nånstans att Tesla kollar kursen var tredje månad och tar ett beslut om priserna ska upp eller ner. Två veckor är nog för de flesta en väldigt liten tidshorisont.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av e5m1r »

Alla bolag valutasäkrar och det är säkert det de gör var tredje månad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Soltesla
Inlägg: 38
Blev medlem: 18 dec 2017 21:35

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Soltesla »

Att det är först den senaste veckan som dollarn har gått ner stämmer inte. I alla fall inte om man ska tro Svenska Dagbladets kurstabell på deras börssida.
Enligt den har dollarn gått ner 5,67 % senaste månaden, 4,66 % under de senaste tre månaderna och 11,13 % under det senaste året.

Det gör ganska mycket på en bil som kostar 1,2 miljoner.

Idag är kursen 7,84. Allt enligt SvD Börs. https://bors-nliv.svd.se/index.php/valutor
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Wilson »

Egentligen är det just under senaste två veckorna veckorna som kursen legat under den som gällde vid senaste sänkningen när man (enligt mig) räknade med 8,20-8,25. Visst har kursen varit fallit från högre nivåer sedan dess, men jag tror snarare att vi skall vara glada för att man inte tagit tillfället i akt att höja priserna baserat på de nivåer kring 8,40-8,50 vi såg i höstas.

Men visst. Om kursen sjunker ytterligare, eller bara håller sig stabil på dessa nivåer ett tag får vi säkert se en prissänkning snart. Som andra redan påpekat, tror jag att man kan förvänta sig kvartalsvisa justeringar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dollarkursen - prissänkning?

Inlägg av Jerker »

Här är dollarkursen det senaste året:
Dollarkurs1.PNG
Och här är de senaste 5 åren:
Dollarkurs5.PNG
Skriv svar