Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av mati »

Ja, det har du rätt i. Men om den hade varit duktig på att beräkna energiåtgången i uppförsbackar så hade den ju inte behövt tjata, för då hade den förstått att den höga momentana förbrukningen är relaterad till att det går uppför och att det är högst tillfälligt. Det verkar den inte fatta riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Ja, det har du rätt i. Men om den hade varit duktig på att beräkna energiåtgången i uppförsbackar så hade den ju inte behövt tjata, för då hade den förstått att den höga momentana förbrukningen är relaterad till att det går uppför och att det är högst tillfälligt. Det verkar den inte fatta riktigt.
OK, ja om det är specifikt för uppförslut så hållet jag med. Tror aldrig jag testat. Innan jag uppgraderade så var det ett stående meddelande för mig med X60:an att jag inte skulle komma fram eftersom jag alltid körde med liten marginal, oavsett lutning ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av improwise »

Är det värmen i bilen eller kylans påverkan på batterikapaciteten som är främsta "energiboven" här? Eller något annat?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Bjelke »

Det lär vara värmen i bilen för nerkylning av batteriet under färd är nästan aldrig ett problem, utom vid extrem snålkörning i sträng kyla då varken överskottet från motorn eller
interna förluster i batteriet räcker till för att hålla värmen på batteriet...
Då utgår jag från den ursprungliga frågeställningen att bilen står på laddning inför en färd och batteriet alltså redan är någorlunda varmt (eller tom i perfekt temp tex vid SuC-laddning).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av mati »

Värmeelementet för kupén drar som mest 6kW. Jag antar att vid sträng kyla som i trådskaparens fall är det nästan det som går åt för att hålla värmen. En jäkla massa alltså. Avkylningseffekten från fartvinden måste vara enorm. Förbrukningen runt 270Wh/km i drygt 100km/h tyder på det, för i sommarförhållanden hade den troligen legat runt 210Wh/km.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Värmeelementet för kupén drar som mest 6kW. Jag antar att vid sträng kyla som i trådskaparens fall är det nästan det som går åt för att hålla värmen. En jäkla massa alltså. Avkylningseffekten från fartvinden måste vara enorm. Förbrukningen runt 270Wh/km i drygt 100km/h tyder på det, för i sommarförhållanden hade den troligen legat runt 210Wh/km.
Får fixa en vedkamin då. Har sett det på ryska bilar. Då har de slitit ut passagerarsätet. Allt händer i Ryssland.... Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av mati »

Jag tror min vedkamin här hemma ligger runt 4-5kW. Mindre än värmen i Teslan alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av mans71 »

På min X så gissar navigatorn alltid en optimistisk siffra på procent i batteri vid ankomst. Kommer fram vanligen med ca 10-15% mindre laddning än beräknat även om jag håller skyltad hastighet. Blir det samma på en S?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Gustafsson »

Så här års stämmer 10-15% bra för min, lite åt andra hållet på sommaren, har ingen siffra där, beroende på att jag ofta styr ”fotpotentiometern ” utifrån förbrukningen. Kör helt enkelt ofta lite fortare när det finns gott om ström i bilen..
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
På min X så gissar navigatorn alltid en optimistisk siffra på procent i batteri vid ankomst. Kommer fram vanligen med ca 10-15% mindre laddning än beräknat även om jag håller skyltad hastighet. Blir det samma på en S?
Ja, oftast gissar navigatorn ganska fel. När jag ska åka till Göteborg (16 mil) så gissar navigatorn alltid minst 10% fel i början. För en längre sträcka blir det ibland ännu mer fel. På sommarn kan det stämma något bättre. Det beror lite på omständigheterna. Men siffran rättas ju till allt eftersom man kommer närmare sin destination. När man är framme stämmer det exakt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av improwise »

Drar värmaren i Teslan mer energi än i en fossilbil (där kanske den låga verkningsgraden ev bidrar till att skapa värme typ) eller är det mer att den syns mer i en bil med bättre koll på energiförbrukningen? Själva uppvärmningen borde väl annars vara rätt lika kan man tycka, så vida inte t.ex. aluminiumkarossen är sämre ur denna synpunkt (även om väl fler och fler fossilare har det också numera)?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av bylund »

Värmen i en förbränningsmotorbil kommer från överskottsvärmen vid förbränningen, så det är mest om du förvärmer med t ex en dieselvärmare som du tappar räckvidd. Äldre luftkylda Porschar fick värmen genom att värma luft mot grenröret. Värme direkt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Monark1954 »

Corvus skrev:
.....

Då det var -19°C vid start i Sundsvall så laddade jag till 93% för att att ha god säkerhetsmarginal. Efter avfärd så sjönk dock temperaturen snabbt och och låg mellan -23°C och -28° under större av resan, som varmast var det -18°C vid ankomst till SuC i Krokom.

Höjdskillnaden är ganska stor mellan Sundsvall och Krokom (+285m) så det blev i kombination med låg temperatur rejäl förbrukning, efter drygt halva sträckan låg snittförbrukningen på 310 Wh/km men slutade på 276 Wh/km. Vid ankomst var det 11% kvar i batteriet och var då glad att jag hade laddat lite extra.

...
Startade ni med SuC eller via bilens laddare i Sundsvall?

Vi har flera gånger upplevt liknade hög förbrukning i minst 15 mil vid sträng kyla som sen minskar markant när vi kört det dubbla eller mer.
Misstänker att det är batteriuppvärmning som tar ström och att nya förvärmningen inte påverkar detta märkbart.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Corvus »

Monark1954 skrev:
Corvus skrev:
.....

Då det var -19°C vid start i Sundsvall så laddade jag till 93% för att att ha god säkerhetsmarginal. Efter avfärd så sjönk dock temperaturen snabbt och och låg mellan -23°C och -28° under större av resan, som varmast var det -18°C vid ankomst till SuC i Krokom.

Höjdskillnaden är ganska stor mellan Sundsvall och Krokom (+285m) så det blev i kombination med låg temperatur rejäl förbrukning, efter drygt halva sträckan låg snittförbrukningen på 310 Wh/km men slutade på 276 Wh/km. Vid ankomst var det 11% kvar i batteriet och var då glad att jag hade laddat lite extra.

...
Startade ni med SuC eller via bilens laddare i Sundsvall?

Vi har flera gånger upplevt liknade hög förbrukning i minst 15 mil vid sträng kyla som sen minskar markant när vi kört det dubbla eller mer.
Misstänker att det är batteriuppvärmning som tar ström och att nya förvärmningen inte påverkar detta märkbart.
Vi startade vid SuC i Sundsvall med både varmt batteri och kupé. Så det var nog kylan, full värme i bilen och höjdskillnaden som gjorde att förbrukningen skenade.
Förbrukningen sjönk ju dock en del de sista 7 milen men det beror nog mest på att det då inte gick uppför längre och temperaturen steg till -18°C.

Vi hade för övrigt sovit i bilen med Camper Mode natten innan. Det var -19°C ute och värmen i kupén var inställd på 22°C.
Det gick åt 20 kWh under 6,5h dvs värmaren drog i snitt 3 kW under natten.
Det bör innebära att man kan sova i bilen i betydligt lägre temperaturer än så utan att behöva frysa förutsatt att man har rejält med laddning i batteriet. :D
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Baretta »

Hmm... det här låter mycket oroande då vi planerar att köra just denna sträckan med vår X75D i mitten av februari.
Låter det för riskabelt? Finns det några andra bra laddare längs vägen?
Nån som kört den sträckan med X75D i vinter?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av lator »

Baretta skrev:
Hmm... det här låter mycket oroande då vi planerar att köra just denna sträckan med vår X75D i mitten av februari.
Låter det för riskabelt? Finns det några andra bra laddare längs vägen?
Nån som kört den sträckan med X75D i vinter?
Jag skulle inte vara orolig. Fyll rejält i Sundsvall och håll hastighetsbegränsningarna så går det lätt... (några extra hekto i däcken skadar ju inte heller).
Finns också en CHAdeMO i Östersund nära E14 (Lillänge köpcentrum).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Tars »

Kommer va intressant hur förbrukningen ligger idag i detta oväder.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av apkungen »

Jag tror, efter att ha kört många ändra bilar som visar energiförbrukning från klimatorn, att teslan drog runt 4kW att värma. Motorn drar runt 20kW så 200wh/km blir 240wh/km nu. Så värmen I kupen gör förvånansvärt lite.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av Arild »

Vi har kört Sundsvall till Krokom i en S70D. Vi startade med 90% efter ca. 20 min kort laddning på SC och kom fram till Krokom med 9%. Ändå var vi 4 i bilen och körde oftast +10 uppför backen. Temp. ca. -12 utomhus.
Så, Ladda mycket i SDL, kör mjukt, använd stolsvärme ibland för ev kunna sänka innetemperatur lite. Då kommer ni fram säkert. ;)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning Sundsvall-Krokom i sträng kyla

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Jag tror, efter att ha kört många ändra bilar som visar energiförbrukning från klimatorn, att teslan drog runt 4kW att värma. Motorn drar runt 20kW så 200wh/km blir 240wh/km nu. Så värmen I kupen gör förvånansvärt lite.
Sänkt temp ökar densiteten på luft avsevärt. Det I kombination med lite motvind kan öka förbrukningen med 20% jämfört med sommar och lite motvind.

Nederbörd ökar så klart förbrukningen och dåligt väglag ökar också.

Håll värmen på fullt, åtminstone så länge man inte redan sänkt hastigheten till 80-90km/h, är mitt förslag.
Skriv svar