"säsongsvariation" på batterikapacitet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

"säsongsvariation" på batterikapacitet

Inlägg av Leo »

Har kört elbil själv i drygt 4 år nu och kört 7 olika elbilar. Jag har då märkt att bilarnas räckviddskalkylator har lite svårt att fånga upp detta med säsongsvariationer. Dvs förbrukningen skiljer sig självklart men det är även andra faktorer som spelar in och finns självklart en massa förklaringar till detta men jag tänkte inte orda mer om det just nu.

Jag tänker mer på att man även kan se det som att räckviddsberäkningen verkar ha svårt att ta hänsyn till säsong. Kanske snarare att algoritmerna som används i kalkylerna inte är perfekta och det ÄR svårt att både mäta batterikapacitet och sen dessutom gissa en förväntad räckvidd utifrån en antagen förbrukning. Eller som i Teslas fall en exakt förbrukningssiffra som ger typical eller rated. Ett värde som dessutom Tesla har valt att förändra vid någon tidpunkt vid en uppdatering.

Har tex "räknat" på vår X under olika långresor och fått fram att den användbara kapaciteten på vår X100D "matematiskt" blivit i spannet 91-95kWh vid olika tillfällen. Därför väljer jag numera att räkna med 92kWh vilket brukar stämma bra med den typ av körning vi har. Behöver vi då komma 35 mil så måste förbrukningen vara under 92/35=262. Sen att man säger att ett 100 batteri är på 102 med 98 som användbart är säkert korrekt i teorin =utläst via BMS eller isärtaget batteripack, eller stämmer vid en specifik förutsättning i praktiken också. Skulle tro att kör jag 70-90km/h vägar sommartid +20gr så skulle jag kunna hamna i närheten av 98 som användbart. Men eftersom vi än så länge kört mest motorvägsfart med temperaturer omkring 0 så stämmer det inte riktigt för oss. Antar att det är den "inre resistansen" ihop med batteriets temperatur som gör att batteriet kan sägas innehålla/avge olika "mängd energi" beroende på hur hårt det belastas. Dvs "tanken" kan sägas vara olika stor beroende på temperatur och hur hårt (fort) man kör. :)

Det intressanta var att jag hittade en tråd (https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ity.57607/) på ett forum i USA som åskådliggör säsongsvariationen på ett väldigt bra sätt. Där jag lagt in en bild från ett av diagrammen som visar det.

Så var glad allihopa nu till våren så blir det bara bättre 8-)
range-v-temp.png
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "säsongsvariation" på batterikapacitet

Inlägg av mati »

Det ligger helt klart nånting i det. Jag har de senaste veckorna vid olika tillfällen konstaterat att jag har ca 75 användbara kWh i mitt 90-batteri, men jag vet säkert att det låg runt 80-82 i somras. Det känns ju ändå lite osannolikt att batteriet skulle ha tappat så mycket kapacitet på bara ett halvår. Så visst är det troligt att det har med utetemperaturen att göra. På ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: "säsongsvariation" på batterikapacitet

Inlägg av Leo »

Jag vet i alla fall att hösten alltid är deppig och till våren blir man glad igen som elbilsbilist :D

Är min 5:e vinter med elbil nu. Tog ut min första, e-up, i november 2013. 16 mils officiell räckvidd enligt NEDC. 18,7kWh batteri. Räknade krasst med 8mil i praktiken vintertid.

Det gjorde att man snabbt blev varse den krassa verkligheten med kylans inverkan på räckvidd. Handskar och mössa var ett "måste" då man åkte en bit för att vara säker.

Men funkade kanon trots allt och sen var man fast för gott.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: "säsongsvariation" på batterikapacitet

Inlägg av Smutt »

Jag har 100% året runt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nahoj56
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 11 jul 2016 08:43
Ort: Vara

Re: "säsongsvariation" på batterikapacitet

Inlägg av nahoj56 »

Jag kunde iaf se tydlig variation på min Outlander hur det varierade efter säsong.
Läste ut data från BMS:en, och det skiljde nästan 2% mellan sommar o vinter i beräknad kapacitet.
Har inte sett lika tydlig variation på Teslan. Men den värmer ju batteriet så det borde bli mindre skillnad, eller om den kompenserar för temp i beräkningen..
Model S 85D -15.
Skriv svar