Försäkringsproblemet (dyrt!)
Moderator: Redaktion
Försäkringsproblemet (dyrt!)
Har inte tänkt på det så mycket då jag leasar min på firman och dessutom bara behöver betala halvförsäkring men om man ska ha en äldre Tesla privat så blir försäkringskostnaden inte att förringa.
Vi hade en diskussion/pajkastning på Autopower (BMW-forum) där jag tydligen lyckades inspirera en välkänd profil där att köpa en Tesla. Han räknade på en 3-4 år gammal Model S för drygt 500 tkr och fick faktiskt ihop kalkylen bra. Det föll dock på att han inte får tag på en helförsäkring för under 18 000:-/år (Märkesförsäkringen via TH). Det skulle enligt bolagen bero på att även en smärre krock skadar batteriet så att hela packet måste bytas ut till en väldigt hög kostnad.
En 4 år gammal BMW med 6-cyl motor kostade honom bara ca 8 tkr att försäkra. Och den är betydligt billigare i inköp. Bara skillnaden i försäkringskostnad räcker till diesel för 1000 mil. Och då elen också kostar om man laddar hemma så kan man säga att hela fördelen med billigare bränsle försvinner i och med den dyra försäkringen.
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Vi hade en diskussion/pajkastning på Autopower (BMW-forum) där jag tydligen lyckades inspirera en välkänd profil där att köpa en Tesla. Han räknade på en 3-4 år gammal Model S för drygt 500 tkr och fick faktiskt ihop kalkylen bra. Det föll dock på att han inte får tag på en helförsäkring för under 18 000:-/år (Märkesförsäkringen via TH). Det skulle enligt bolagen bero på att även en smärre krock skadar batteriet så att hela packet måste bytas ut till en väldigt hög kostnad.
En 4 år gammal BMW med 6-cyl motor kostade honom bara ca 8 tkr att försäkra. Och den är betydligt billigare i inköp. Bara skillnaden i försäkringskostnad räcker till diesel för 1000 mil. Och då elen också kostar om man laddar hemma så kan man säga att hela fördelen med billigare bränsle försvinner i och med den dyra försäkringen.
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Till en Moped på 3,5hk som går 45km/h och kostar 23000 ny, kostar BILLIGASTE helförsäkringen 4500kr/år Där det ofta blir 5500-7000kr också beroende på försäkringsbolag...
Så tycker egentligen att 18 000kr är rimligt för en Tesla byggd helt i aluminium osv, men som sagt var mycket pengar jämför med andra "vanliga" bilar.
Så tycker egentligen att 18 000kr är rimligt för en Tesla byggd helt i aluminium osv, men som sagt var mycket pengar jämför med andra "vanliga" bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Håller inte medLeo skrev:Till en Moped på 3,5hk som går 45km/h och kostar 23000 ny, kostar BILLIGASTE helförsäkringen 4500kr/år Där det ofta blir 5500-7000kr också beroende på försäkringsbolag...
Så tycker egentligen att 18 000kr är rimligt för en Tesla byggd helt i aluminium osv, men som sagt var mycket pengar jämför med andra "vanliga" bilar.
Min MT-7 kostar 2500kr /år att försäkra
Vad det gäller övrigt så har jag innan tesla kört BMW i alla år och betalat allt ifrån 4000 till 15000/år beroende på bil
18k är mycket bara att ringa runt till alla man hittar säkert under 10k om man inte bor i nåt riskområde utan egen parkering osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Tittade på en vanlig Honda 4T Scooter åt dottern igår. Då kostar det så mycket. Hade själv en gammla Puch Maxi från 1982 i fjol. Tror att bara trafikförsäkringen kostade 1400kr/år på den.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Jag tog upp aluminiumgrejen men då skrev en annan att han bara betalade 3 800:-/år i halvförsäkring för sin Audi A8 -16. Den är ju också byggd i aluminium och inte direkt en billig kärra...Leo skrev:Till en Moped på 3,5hk som går 45km/h och kostar 23000 ny, kostar BILLIGASTE helförsäkringen 4500kr/år Där det ofta blir 5500-7000kr också beroende på försäkringsbolag...
Så tycker egentligen att 18 000kr är rimligt för en Tesla byggd helt i aluminium osv, men som sagt var mycket pengar jämför med andra "vanliga" bilar.
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Vad det kostar att försäkra en moped är inte relevant. Då är det personskador som blir dyrt för försäkringsbolaget. Kolla bara på vad du får betala för en sporthoj. Ibland är årspremien högre än vad motorcykeln kostar att köpa.Leo skrev:Tittade på en vanlig Honda 4T Scooter åt dottern igår. Då kostar det så mycket. Hade själv en gammla Puch Maxi från 1982 i fjol. Tror att bara trafikförsäkringen kostade 1400kr/år på den.
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Ja meeeen en Audi A8 är ju ingen eeeelbil... Det vet ju alla hur de är, brinner upp och har sig, måste byta hela batteripacket för minsta parkeringsskada osv
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Jaha. Det var ju kul att du tog det så seriöst. Är elbilsbubblan varm och skön?Leo skrev:Ja meeeen en Audi A8 är ju ingen eeeelbil... Det vet ju alla hur de är, brinner upp och har sig, måste byta hela batteripacket för minsta parkeringsskada osv
En rätt konstig artikel där det mesta verkar komma från 2009:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -electric/
Thomas Bergfjord är teknikhjärnan bakom bilen. En entreprenör som brunnit för elbilar i många år, men för först drygt ett år sedan såg att tekniken kanske var mogen på riktigt.
"Grejen" är hanteringen av batterierna.
I en vanlig elbil kan man bara tömma cirka 80 procent av elektriciteten i batteripaketet. Det är som om det alltid måste finnas kvar tio liter bensin i tanken på en bensinbil.
I en vanlig elbil ger batteripaketet inte mer kräm än vad sämsta cellen tillåter. När batterierna åldras sjunker kapaciteten dramatiskt.
I en vanlig elbil måste batteritillverkaren lägga runt 100 timmar på att matcha samman celler med likartade egenskaper. Se det så här: celler i ett batteri är individer med olika egenskaper. För att få fram ett batteripaket som fungerar som en enhet måste man hitta "lika barn som leka bäst".
Går en eller flera celler sönder i en vanlig elbils batteripaket, efter en krock eller ett elfel, är det snudd på omöjligt att byta ut några "individer". Hela paketet måste bytas. Det blir mycket dyrt.
Det fetade stämmer fortfarande vad jag vet. Eller har de löst det? Tror ElectroEngine gick i konkurs 2011. Oklart om de återuppstått. Vi har en kille (elektronikingenjör) här på kontoret som jobbat en del med dem när det begav sig. Han var bland annat med när de åkte Europa runt och visade sin teknologi för biltillverkarna. Jag tror att det är bra idéer de hade men att de var för tidigt ute.
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Personen i fråga måste ju bo i ett riskområde?
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.
Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.
Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.
Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.
Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.
Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.
Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Så vi tar det lite seriösare. Teslan är helt enkelt en ovanlig bil, högt pris, svårare att reparera än en vanlig bil i plåt =få verkstäder, antagligen vanligare som bruksbil =bruksbilsskador än hur en genomsnittlig Audi A8 används. Dessutom är en Tesla ovanligt bred bil vilket säkert gör att den är ovanligt utsatt för skrapade fälgar och sidor i tex parkeringshus. Teslorna rullar nog ovanligt många mil/år också. Försäkringsbolagen har nog inte heller kunnat undgå att Tesla har ovanligt bra prestanda vilket kanske drar till sig en viss typ av ägare. Dessutom säkerligen litet/obefintligt statistiskt underlag som finns hos de svenska försäkringsbolagen.
Så när märket TESLA kommer upp hos de så blinkar säkert texten RISK därav att man sätter så högt pris på försäkringen då de är fria att göra så. Tror helt enkelt inte Tesla ännu är särskilt "lönsamma" för de heller. Så då håller man sig hellre på sidan och avvaktar utvecklingen innan man börjar konkurrera med försäkringspremier för att locka till sig kunder. Försäkringsbolag jobbar ju liksom p att sätta rätt pris i förhållande till risk/sannolikhet. Dessutom är de ofta försiktiga till sin natur.
När det gäller Moped/MC är det precis som du skriver angående personskador men det täcks ju av trafikförsäkringsdelen. Höga vagnsskadepremier beror helt krasst på att många kör omkull/tappar sin MC och ännu mer moped (nybörjare i trafiken) och att reparationerna ofta kan kosta avsevärda belopp i förhållande till värdet på den. Höga halvförsäkringspremier beror kort och gott på att det stjäls så många mopeder/MC.
Är nog ganska säker på att jag inte sitter i en elbilsbubbla. Ironin var mest att försäkringsbolagens vägar är outgrundliga och de som enbart ser till elbilarnas nackdelar gärna tar till olika mer och oftast mindre relevanta argument. Liknelsen med Mopedens försäkring var för att det inte bara är Tesla som har "ovanligt" höga premier det finns lite överallt och oftast finns det en ganska rationell förklaring.
Så när märket TESLA kommer upp hos de så blinkar säkert texten RISK därav att man sätter så högt pris på försäkringen då de är fria att göra så. Tror helt enkelt inte Tesla ännu är särskilt "lönsamma" för de heller. Så då håller man sig hellre på sidan och avvaktar utvecklingen innan man börjar konkurrera med försäkringspremier för att locka till sig kunder. Försäkringsbolag jobbar ju liksom p att sätta rätt pris i förhållande till risk/sannolikhet. Dessutom är de ofta försiktiga till sin natur.
När det gäller Moped/MC är det precis som du skriver angående personskador men det täcks ju av trafikförsäkringsdelen. Höga vagnsskadepremier beror helt krasst på att många kör omkull/tappar sin MC och ännu mer moped (nybörjare i trafiken) och att reparationerna ofta kan kosta avsevärda belopp i förhållande till värdet på den. Höga halvförsäkringspremier beror kort och gott på att det stjäls så många mopeder/MC.
Är nog ganska säker på att jag inte sitter i en elbilsbubbla. Ironin var mest att försäkringsbolagens vägar är outgrundliga och de som enbart ser till elbilarnas nackdelar gärna tar till olika mer och oftast mindre relevanta argument. Liknelsen med Mopedens försäkring var för att det inte bara är Tesla som har "ovanligt" höga premier det finns lite överallt och oftast finns det en ganska rationell förklaring.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Vet att på tex VW så jobbar man med att byta ut skadade sektioner i batteriet om det behövs.
Men precis som du skriver så är matchade celler bäst/optimalt men misstänker att brickingskyddet fyller en liknande funktion för att just skydda mot att cellerna inte är perfekt matchade.
Men precis som du skriver så är matchade celler bäst/optimalt men misstänker att brickingskyddet fyller en liknande funktion för att just skydda mot att cellerna inte är perfekt matchade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
En annan nackdel för Tesla är att de tills nyligen krävde att alla verkstäder som skulle få ta hand om kross skador för Teslor var tvungna att gå deras dyra utbildning och ha specifik utrustning. Med låg konkurrens för fixa plåtskador så stiger priserna vid reparation. Nu ska Tesla för ett tag sedan ha förenklat processen betydligt vilket förhoppningsvis leder till större konkurrens och lägre priser vilket i sin tur bör påverka försäkringspremien positivt.
https://electrek.co/2017/05/17/tesla-bo ... equipment/
https://electrek.co/2017/05/17/tesla-bo ... equipment/
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Jag fick ett pris på jag tror 6800kr/år helförsäkring på IF för min privatägda P85 2014. Protector ville ha dubbelt så mycket. LF och Dina sa att de inte försäkrar Tesla överhuvudtaget.
Det beror alltså väldigt mycket på vem man frågar.
Det beror alltså väldigt mycket på vem man frågar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Har bara halvförsäkring på LF med MER försäkringen detta kostar mig 5050 kr per år
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Betalar 12 000 kr/hel/år hos Watercircles boendes nära Stockholm. Länsförsäkringar var betydligt dyrare.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Han skriver att han brukar få väldigt låg försäkringskostnad då han bor på ett ställe med bara nybyggda villor och inga hyreshus.Yxel skrev:Personen i fråga måste ju bo i ett riskområde?
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.
Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.
Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.
Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Jag fick offerter på ~20 tkr från LF Uppsala när jag funderade på en P85D -15 i höstas. Provade med både en som var reggad med låg effekt och en som var korrekt reggad. Och jag är varken ung längre eller bor i ett riskområde. Tvärtom. Lugnare område får man leta efter. Dryga milen utanför Uppsala. Har dock inte kollat på helförsäkring på en icke-P men om halvförsäkringen ligger på närmare 10 papp så lär det ju inte bli särskilt billigt.
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Tycker TH han visat mig rimliga priser, om jag så slagit in en P100D eller begagnad 70:a.Verdi skrev:Han skriver att han brukar få väldigt låg försäkringskostnad då han bor på ett ställe med bara nybyggda villor och inga hyreshus.Yxel skrev:Personen i fråga måste ju bo i ett riskområde?
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.
Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.
Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.
Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Jag fick offerter på ~20 tkr från LF Uppsala när jag funderade på en P85D -15 i höstas. Provade med både en som var reggad med låg effekt och en som var korrekt reggad. Och jag är varken ung längre eller bor i ett riskområde. Tvärtom. Lugnare område får man leta efter. Dryga milen utanför Uppsala. Har dock inte kollat på helförsäkring på en icke-P men om halvförsäkringen ligger på närmare 10 papp så lär det ju inte bli särskilt billigt.
Men de hade inte börjat med sin märkesförsäkring när du letade kanske.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.Verdi skrev:Har inte tänkt på det så mycket då jag leasar min på firman och dessutom bara behöver betala halvförsäkring men om man ska ha en äldre Tesla privat så blir försäkringskostnaden inte att förringa.
Vi hade en diskussion/pajkastning på Autopower (BMW-forum) där jag tydligen lyckades inspirera en välkänd profil där att köpa en Tesla. Han räknade på en 3-4 år gammal Model S för drygt 500 tkr och fick faktiskt ihop kalkylen bra. Det föll dock på att han inte får tag på en helförsäkring för under 18 000:-/år (Märkesförsäkringen via TH). Det skulle enligt bolagen bero på att även en smärre krock skadar batteriet så att hela packet måste bytas ut till en väldigt hög kostnad.
En 4 år gammal BMW med 6-cyl motor kostade honom bara ca 8 tkr att försäkra. Och den är betydligt billigare i inköp. Bara skillnaden i försäkringskostnad räcker till diesel för 1000 mil. Och då elen också kostar om man laddar hemma så kan man säga att hela fördelen med billigare bränsle försvinner i och med den dyra försäkringen.
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Försäkringsproblemet (dyrt!)
Håller på och letar efter försäkring till min p85d, men det är jäklar va det är dyrt! 7400:- betalar jag för halvförsäkring på min p100d på firman, och ca 19000:- kostar det via TH.
Är medveten om att det är helförsäkring på p85d.
Är medveten om att det är helförsäkring på p85d.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
LF i vilket län?leiflodde skrev:Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.Verdi skrev:Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Och min helförsäkring hos LF startade om på ny kula precis igår till det facila priset på ca 20tkr/år...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Tycker inte priserna är så höga faktiskt om vi räknar in bilpris och prestanda, Trygg Hansa ska ha runt 1200 kr per månad för halvförsäkring och runt 2000 kr per månad för helförsäkring (med självriskreducering osv) utan samlingsrabatter, räkna av 15-20% om man samlar andra försäkringar där. Jag är runt 30 så kan inte ha nått de bästa nivåerna med ranke på hur länge jag haft körkort.
Väntar fortfarande på info från Tesla om vad deras självrisk på vagnskadegarantin är, har ju hört om hög sådan tidigare. Är den för hög får jag nog ha en helförsäkring istället.
Väntar fortfarande på info från Tesla om vad deras självrisk på vagnskadegarantin är, har ju hört om hög sådan tidigare. Är den för hög får jag nog ha en helförsäkring istället.
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Skånedstr skrev:LF i vilket län?leiflodde skrev:Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.Verdi skrev:Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Sixt har alla sina bilar hos lf skåne och jag betalar ca 300kr i månaden för halvförsäkring
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)
Märkligt, jag har LF Stockholm sedan januari i år, för ca 9 700 kr/år med helkundsrabatt.dstr skrev:LF i vilket län?leiflodde skrev:Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.Verdi skrev:Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Svart X75D -17