Försäkringsproblemet (dyrt!)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Leo »

Vet att på tex VW så jobbar man med att byta ut skadade sektioner i batteriet om det behövs.

Men precis som du skriver så är matchade celler bäst/optimalt men misstänker att brickingskyddet fyller en liknande funktion för att just skydda mot att cellerna inte är perfekt matchade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av vigge50 »

En annan nackdel för Tesla är att de tills nyligen krävde att alla verkstäder som skulle få ta hand om kross skador för Teslor var tvungna att gå deras dyra utbildning och ha specifik utrustning. Med låg konkurrens för fixa plåtskador så stiger priserna vid reparation. Nu ska Tesla för ett tag sedan ha förenklat processen betydligt vilket förhoppningsvis leder till större konkurrens och lägre priser vilket i sin tur bör påverka försäkringspremien positivt.

https://electrek.co/2017/05/17/tesla-bo ... equipment/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av mati »

Jag fick ett pris på jag tror 6800kr/år helförsäkring på IF för min privatägda P85 2014. Protector ville ha dubbelt så mycket. LF och Dina sa att de inte försäkrar Tesla överhuvudtaget.
Det beror alltså väldigt mycket på vem man frågar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Kulingen »

Har bara halvförsäkring på LF med MER försäkringen detta kostar mig 5050 kr per år
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Kriper »

Betalar 12 000 kr/hel/år hos Watercircles boendes nära Stockholm. Länsförsäkringar var betydligt dyrare.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Verdi

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Verdi »

Yxel skrev:
Personen i fråga måste ju bo i ett riskområde?
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.

Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.

Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.

Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Han skriver att han brukar få väldigt låg försäkringskostnad då han bor på ett ställe med bara nybyggda villor och inga hyreshus.

Jag fick offerter på ~20 tkr från LF Uppsala när jag funderade på en P85D -15 i höstas. Provade med både en som var reggad med låg effekt och en som var korrekt reggad. Och jag är varken ung längre eller bor i ett riskområde. Tvärtom. Lugnare område får man leta efter. Dryga milen utanför Uppsala. Har dock inte kollat på helförsäkring på en icke-P men om halvförsäkringen ligger på närmare 10 papp så lär det ju inte bli särskilt billigt.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Yxel »

Verdi skrev:
Yxel skrev:
Personen i fråga måste ju bo i ett riskområde?
Jag kommer få betala strax över 9000/år för helförsäkring för min p85d när vagnskadan går ut.
Bor i hus på landet.

Tvivlar inte på att det hade kostat det dubbla inne i Linköping och kanske 2,5ggr i Stockholm.

Dock känns det som om priserna hade varit detsamma för en fossilbil i samma prisklass, så det där med batteribyten och aluminium tror jag inte på.

Bolagen har ingen statesgik på trasiga Teslor än och tar därför i i överkant.
Mycket fel fixar ju fortfarande Tesla själva på goodwill och garanti.
Han skriver att han brukar få väldigt låg försäkringskostnad då han bor på ett ställe med bara nybyggda villor och inga hyreshus.

Jag fick offerter på ~20 tkr från LF Uppsala när jag funderade på en P85D -15 i höstas. Provade med både en som var reggad med låg effekt och en som var korrekt reggad. Och jag är varken ung längre eller bor i ett riskområde. Tvärtom. Lugnare område får man leta efter. Dryga milen utanför Uppsala. Har dock inte kollat på helförsäkring på en icke-P men om halvförsäkringen ligger på närmare 10 papp så lär det ju inte bli särskilt billigt.
Tycker TH han visat mig rimliga priser, om jag så slagit in en P100D eller begagnad 70:a.
Men de hade inte börjat med sin märkesförsäkring när du letade kanske.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av leiflodde »

Verdi skrev:
Har inte tänkt på det så mycket då jag leasar min på firman och dessutom bara behöver betala halvförsäkring men om man ska ha en äldre Tesla privat så blir försäkringskostnaden inte att förringa.

Vi hade en diskussion/pajkastning på Autopower (BMW-forum) där jag tydligen lyckades inspirera en välkänd profil där att köpa en Tesla. Han räknade på en 3-4 år gammal Model S för drygt 500 tkr och fick faktiskt ihop kalkylen bra. Det föll dock på att han inte får tag på en helförsäkring för under 18 000:-/år (Märkesförsäkringen via TH). Det skulle enligt bolagen bero på att även en smärre krock skadar batteriet så att hela packet måste bytas ut till en väldigt hög kostnad.

En 4 år gammal BMW med 6-cyl motor kostade honom bara ca 8 tkr att försäkra. Och den är betydligt billigare i inköp. Bara skillnaden i försäkringskostnad räcker till diesel för 1000 mil. Och då elen också kostar om man laddar hemma så kan man säga att hela fördelen med billigare bränsle försvinner i och med den dyra försäkringen.

Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Tars »

Håller på och letar efter försäkring till min p85d, men det är jäklar va det är dyrt! 7400:- betalar jag för halvförsäkring på min p100d på firman, och ca 19000:- kostar det via TH.

Är medveten om att det är helförsäkring på p85d.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av dstr »

leiflodde skrev:
Verdi skrev:
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.
LF i vilket län?

LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av Bjelke »

Och min helförsäkring hos LF startade om på ny kula precis igår till det facila priset på ca 20tkr/år... :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker inte priserna är så höga faktiskt om vi räknar in bilpris och prestanda, Trygg Hansa ska ha runt 1200 kr per månad för halvförsäkring och runt 2000 kr per månad för helförsäkring (med självriskreducering osv) utan samlingsrabatter, räkna av 15-20% om man samlar andra försäkringar där. Jag är runt 30 så kan inte ha nått de bästa nivåerna med ranke på hur länge jag haft körkort.

Väntar fortfarande på info från Tesla om vad deras självrisk på vagnskadegarantin är, har ju hört om hög sådan tidigare. Är den för hög får jag nog ha en helförsäkring istället.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av leiflodde »

dstr skrev:
leiflodde skrev:
Verdi skrev:
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.
LF i vilket län?

LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Skåne
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av e5m1r »

Sixt har alla sina bilar hos lf skåne och jag betalar ca 300kr i månaden för halvförsäkring
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av rockard »

dstr skrev:
leiflodde skrev:
Verdi skrev:
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.
LF i vilket län?

LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Märkligt, jag har LF Stockholm sedan januari i år, för ca 9 700 kr/år med helkundsrabatt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av dstr »

rockard skrev:
dstr skrev:
leiflodde skrev:
Verdi skrev:
Finns det något sätt att komma runt detta? Jag tipsade om Länsförsäkringar som brukar kunna ha bra priser. Men annars?
Har ingen vagnskada på min och betalar ca 12000:- på LF med fria mil, jag tycker det är ok.
LF i vilket län?

LF Stockholm tackade nyss nej till mig som kund (kunde enbart erbjuda trafikförsäkring)
Märkligt, jag har LF Stockholm sedan januari i år, för ca 9 700 kr/år med helkundsrabatt.
Var du kund där sen innan?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Försäkringsproblemet (dyrt!)

Inlägg av rockard »

dstr skrev:
Var du kund där sen innan?
Nej, men jag flyttade allt för att maxa rabatten. Tecknade försäkringen redan i oktober, tror jag, när hemförsäkringen löpte ut. Tecknade både hem- och bilförsäkring (halv), och så låg bilförsäkringen vilande och kickade in när nuvarande gick ut i januari.
Svart X75D -17
Skriv svar