Reducering självrisk vagnskada

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av pubbe »

Letar efter en bra tilläggsförsäkring för att reducera självrisken, tänker då primärt vid vagnskada. Bilen står på firman.

Någon som har testat denna: http://www.självriskförsäkring.se/teckna/foretagsbil

Har även tittat på OKQ8, men dom ersätter max 6000 vid vagnskada?

Finns det andra alternativ?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av OlleBack »

Okq8 ersätter väl max 3k?
Jag kör den tillsammans med sbmförsäkring som ger motsvarande plus att dom stackar. Hojta härna om du hittar nån bättre
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av pubbe »

OlleBack skrev:
Okq8 ersätter väl max 3k?
Jag kör den tillsammans med sbmförsäkring som ger motsvarande plus att dom stackar. Hojta härna om du hittar nån bättre
Har svårt att förstå villkoren på OKQ8, om det är 3K eller 6K vid vagnskada, men du kanske har rätt (EDIT: ser att det är 3000 om skadan sker i norden, och 6000 om den sker utanför Norden).

Efter lite flashback-läsande så kom jag fram till att http://www.självriskförsäkring.se ska man hålla sig borta ifrån, så dom alternativ du kör med är nog dom bästa.

Jag är osäker på om sbm är värd pengarna, 1000kr/år med en maximal utbetalning på 3000/år (står att dom bara gör en utbetalning per försäkringsperiod, och en försäkringsperiod enligt samma villkor är 12 mån). Du kan alltså maximalt spara 2000kr / år på att ha försäkringen, och troligtvis så kommer du inte sparat något alls efter 3 år, om man antar en skada i den perioden.

OKQ8 kan göra två utbetalningar per år samt att den är lite billigare, så den är helt klart mer prisvärd.

Jag ska fundera lite till och hoppas på att någon annan presenterar ett bättre alternativ :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av Leo »

Valde Swedbanks försäkring till vår X då det ingår just det momentet som sänker självrisken på Vagnskadan. Tror den var ungefär 1000kr dyrare än Trygg Hansa.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av +46 »

Jag har ”gamla” OKQ8 tilläggsförsäkring för 65:-/månaden. Den ersätter den del av självrisken som överstiger 3 000:- vid vagnskada (+ mycket annat bra som hyrbil under 45 dagar, nyckelförlust, mm).
Själv har jag min bil halvförsäkrad i Folksam (7 750:- i årspremie). De har ingen självrisk vid viltolyckor (som är min absolut största risk). Det gäller även under perioden som bilen omfattas av Protectors vagnskadegaranti.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av pubbe »

Önskar jag kunde få den gamla OKQ8 försäkringen, men det blev väl för många tesla-ägare på den med stora självrisker.

Egentligen är det bara en reducering av självrisk vid vagnskadan jag är ute efter. 13 300 som min självrisk ligger på är lite väl saftigt. Jag valde länsförsäkringar som försäkringsbolag då dom var klart billigast (nästan exakt 7000/ år för halvförsäkring), men dom hade inget tillägg för att minska självrisken vid vagnskada.

Nu står ju bilen på firman vilket är lite skönt när det kommer till självrisk, men tycker ändå det är lite väl mycket med 13K.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av Nyren »

Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Reducering självrisk vagnskada

Inlägg av pubbe »

Nyren skrev:
Står att dom ersätter allt över 2000 på självrisk för vagnskada, låter ju riktigt bra, ska kolla upp bolaget lite, men tack för tipset!
Skriv svar