Långtidsförvärmning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Bilen står på långtidsparkering på Arlanda och kopplad till laddning och flyget hem tar ca 15 timmar så jag tänkte slå på förvärmaren innan jag bordar planet för jag har ingen uppkoppling annars och min fråga är om det är skadligt eller om man ska tänka på något speciellt när man har förvärmaren på under många timmar?

Har stått där i ca en vecka så den är säkert igensnöad och det tar tid innan snön och isen smälter :)

Synd att man inte kan använda bilens kamera för att se hur det ser ut där på parkeringen

Starta värmaren när du landat så är den varm och go innan du tagit dig till bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av LarsL »

Kan det vara så att de som inte lyckas värme ha range mode på? Annars bör ju 10-15minuter räcka.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av bylund »

Jag kan inte undgå att tycka att det ligger ett visst slöseri i att hålla bilen varm i flera timmar extra i kallväder. Även om det innebär att man slipper borsta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av Tjell »

Utan att ha kollat och veta säkert så undrar jag om inte Androids Dashboard for Tesla har timerfunktioner för värmning. Kan kanske kolla upp det till i morrn...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av mgorgis »

Någon som vet vad det är för temperatur som gäller för batteriet när man har förvärmaren på? Jag ser bara en liten röd symbol, är det samma temperatur som kupén tro?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av Legato »

mgorgis skrev:
Någon som vet vad det är för temperatur som gäller för batteriet när man har förvärmaren på? Jag ser bara en liten röd symbol, är det samma temperatur som kupén tro?
Den startar om batteriet är kallare än noll grader och värmer till det nått 12 grader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av Tjell »

Tjell skrev:
Utan att ha kollat och veta säkert så undrar jag om inte Androids Dashboard for Tesla har timerfunktioner för värmning. Kan kanske kolla upp det till i morrn...
Verkar inte som om nåt alls gick igång...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av mgorgis »

När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av lobbin »

mgorgis skrev:
När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.
Varför ska appen hålla reda på det? All logik bör ligga i bilen, även timer, osv. Appen ska användas för presentation.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
mgorgis skrev:
När det gäller iOS så har jag för mig att det inte går att implementera timerfuktion eftersom det skulle inte funka i bakgrunden, hade man haft appen framme hela tiden så hade det funkar. En iOS begränsning alltså.
Varför ska appen hålla reda på det? All logik bör ligga i bilen, även timer, osv. Appen ska användas för presentation.
Japp, det BÖR det, men gör det inte (än) tyvärr :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Långtidsförvärmning

Inlägg av lobbin »

Ah, missade att vi snackar om Tesla Dashboard. Timer borde ju kunna lösas med att man tillåter appen bakgrundsuppdateringar. Sedan att den inte blir 100% exakt, men borde inte vara ett problem i sig.
Skriv svar