Den mest uttömmande tråden om försäkring

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av kler »

Hej

Disclaimer: Finns trådar om försäkring, men de par år gamla om jag inte missat något... :)

Jag hämtar ut min X 75D nästa vecka. #party
- Den leaseas på företag (eget AB). #it
- Trygg Hansa bjussar på försäkringen första 2 veckorna. #tacktrygghansa


Jag har några frågor till forumets allkunnande :)

1) Vad behöver jag för försäkring efter att försäkringen från Trygg Hansa löpt ut efter 2 veckor?
=> Jag har förstått det som att jag endast behöver halvförsäkring och inget annat i 3 år, då vagnskadegarantin (VSG) är inkluderat de första 3 åren. Stämmer det?
=> I såna fall: ska man då tolka det som att VSG är likvärdigt (eller bättre?) än helförsäkring?

2) Jag har sett det diskuteras om det är billigare att ha bilen försäkrad via företag eller privat. Jag vet inte om det är företagsleasingbilar som avsetts, men min fråga är ändå:
=> Är det ens möjligt att ha en företagsbil försäkrad privat?
=> Hur gör ni med eget AB?

3) Efter dessa 3 år (om jag väljer att fortsätta leasing), antar jag att jag bör uppgradera till en helförsäkring (då VSG löper ut). Stämmer det?

Tack!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Legato »

1.) Stämmer bra. VSG bör vara likvärdigt då den går genom Trygg Hansa nu. Har inte kollat detaljerna. Tidigare när VSG gick genom Protector så var självrisken extremt hög (40% av ett prisbasbelopp = 18.000:-). Helförsäkringar brukar inte ha så hög självrisk.

2.) Vet ej, tycker jag fick en bra offert på företaget så ej funderat över det. Har den försäkrad via mitt AB.

3.) Ja om du vill ha fullt skydd. Lite svettigt att inte ha det på en så dyr bil som Tesla kanske och jag kommer nog också ha den helförsäkrad efter. Har dock försökt undvika det på tidigare bilar, gillar inte spel där man själv är förloraren (försäkringsbolaget tjänar ju pengar på alla försäkringar de säljer såklart).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av igu »

Legato skrev:
1.) Stämmer bra. VSG bör vara likvärdigt då den går genom Trygg Hansa nu. Har inte kollat detaljerna. Tidigare när VSG gick genom Protector så var självrisken extremt hög (40% av ett prisbasbelopp = 18.000:-). Helförsäkringar brukar inte ha så hög självrisk.

2.) Vet ej, tycker jag fick en bra offert på företaget så ej funderat över det. Har den försäkrad via mitt AB.

3.) Ja om du vill ha fullt skydd. Lite svettigt att inte ha det på en så dyr bil som Tesla kanske och jag kommer nog också ha den helförsäkrad efter. Har dock försökt undvika det på tidigare bilar, gillar inte spel där man själv är förloraren (försäkringsbolaget tjänar ju pengar på alla försäkringar de säljer såklart).
Håller med fullständigt.

Angående 2 ska du inte försöka försäkra företagets bil privat. Även om du äger AB:t så ser inte alla myndigheter dig som ägare (även om du har 100% av aktierna), utan den som närmast äger (alltså AB:t i det här fallet) ska också äga försäkringen. Den kommer annars räknas som oförsäkrad och du får en fin faktura från Trafikförsäkringsföreningen. För att inte tala om problemen som uppstår om bilen blir inblandad i en olycka...
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av kler »

Ok, tack hörrni!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Barkborren »

Min försäkring upphör nu i juni och jag har kollat runt efter en ersättare till Protector. Det bästa jag har hittat hittills är Trygg Hansa med en helårspremie för halvförsäkring och 2.000 mil på kronor 13.959:-.
C:a 3.500:- dyrare än den tidigare från Protector.
Är det någon därute som har ett tips om en förmånligare (billigare) försäkringsgivare. Jag skall naturligtvis teckna en vagnskadeförsäkring också.
Tacksam för tips. :D
gustavnorling
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2018 16:55

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av gustavnorling »

Hej :-)

Jag jobbar på Trygg-hansa och försäkrar dagligen Teslabilar hos oss.
Vi tog över märkesavtalet för ett drygt halvår sedan från Protector, precis som ni skriver.

Om ni vill få ett prisförslag för en Tesla Märkesförsäkring via Trygg-hansa så är ni välkomna att maila mig på gustav.norling@trygghansa.se alternativt ringa in på 0701-682058 och fråga efter mig.
Givetvis kan jag fixa lite extra rabatt :-)
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Yxel »

Kan man få rabatt i efterhand? ;)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av tomla »

Hej
Trevligt att du jobbar på TH.
Vi är ett antal Tesla ägare som snart behöver helförsäkning på våra bilar.
Vi har fått väldigt olika priser och för det mesta oförskämt dyrt.
Det vore trevligt om ni kunde ta fram ett attraktivt pris på helförsäkring så lovar jag dig att många kommer att välja er.
gustavnorling skrev:
Hej :-)

Jag jobbar på Trygg-hansa och försäkrar dagligen Teslabilar hos oss.
Vi tog över märkesavtalet för ett drygt halvår sedan från Protector, precis som ni skriver.

Om ni vill få ett prisförslag för en Tesla Märkesförsäkring via Trygg-hansa så är ni välkomna att maila mig på gustav.norling@trygghansa.se alternativt ringa in på 0701-682058 och fråga efter mig.
Givetvis kan jag fixa lite extra rabatt :-)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av jeppe_sthlm »

gustavnorling skrev:
Hej :-)

Jag jobbar på Trygg-hansa och försäkrar dagligen Teslabilar hos oss.
Vi tog över märkesavtalet för ett drygt halvår sedan från Protector, precis som ni skriver.

Om ni vill få ett prisförslag för en Tesla Märkesförsäkring via Trygg-hansa så är ni välkomna att maila mig på gustav.norling@trygghansa.se alternativt ringa in på 0701-682058 och fråga efter mig.
Givetvis kan jag fixa lite extra rabatt :-)
Hej Gustav!

Det verkar ganska vanligt här på forumet att bilar försäkrade på företag får betydligt lägre premier än bilar försäkrade på privatpersoner.

Jag vet inte på rak arm om det gäller Trygg Hansa, men det skulle vara väldigt intressant att höra om du ser någon logik bakom det!

Det är otacksamt att köpa Tesla privat på alla möjliga sätt och vis :-(

Nästan så att det är värt att säga upp sig och starta egen konsultlåda för att till rimliga pengar kunna åka elbil..

Mvh,
/Jesper


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av jonsalgerier »

Barkborren skrev:
Min försäkring upphör nu i juni och jag har kollat runt efter en ersättare till Protector. Det bästa jag har hittat hittills är Trygg Hansa med en helårspremie för halvförsäkring och 2.000 mil på kronor 13.959:-.
C:a 3.500:- dyrare än den tidigare från Protector.
Är det någon därute som har ett tips om en förmånligare (billigare) försäkringsgivare. Jag skall naturligtvis teckna en vagnskadeförsäkring också.
Tacksam för tips. :D
När jag valde försäkring nu (hos TryggHansa) så hade jag möjlighet att ändra självrisk på delen för trafikförsäkringen. Det blev en ganska stor skillnad i årspriset ( i storleksordningen 3000 kr). Skillnaden i självrisk tror jag var ungefär i samma storleksordning som besparingen och eftersom jag ännu under mina 25 år som bilförare orsakat en olycka känns det som ett ganska säkert risktagande.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Barkborren »

Efter att ha shoppat runt efter bästa försäkringsalternativ så slutade det med att jag tecknade helförsäkring hos TH genom Gustav Norling för 1500 mil om året. Det blev en helårspremie på 18.407 med den högre självrisken. Inte billigt men det bästa jag kunnat hitta.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Kirre »

Fick precis brev om förnyelse av min försäkring hos LF.
Premien har gått upp nästa 2000kr men är fortfarande den med bäst price/performance jag har kunnat hitta.
IMG_4779.jpg
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Barkborren »

Ser ju riktigt bra ut. Tyvärr blir inte Länsförsäkringar Stockholm lika förmånliga som i Kalmar. Här i Stockholm vinner TH.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av kler »

Barkborren skrev:
Ser ju riktigt bra ut. Tyvärr blir inte Länsförsäkringar Stockholm lika förmånliga som i Kalmar. Här i Stockholm vinner TH.
Det är min uppfattning också, Barkborren.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Dansken »

Har fått denna från TH. via ALD som jag leaser genom:

Typ samma som Protector som jag hade innan, men mycket lägre självriker hos TH, om jag inte missminner mig.
Detta är alltså för företag och genom ALD, om det nu spelar någon roll...
Screen Shot 2018-04-27 at 13.13.43.png
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Leo »

Valde själv 3-kronor via Swedbank för 1/2-försäkring till vår X-100D, företagsägd. 3-kronor låg på ungefär 1000kr/år mer än Trygg Hansa.

Men då hade 3-kronor en punkt som sänkte Vagnskadan som följer med bilen till 2500kr inklusive moms, istället för ca 12000-15000 eller vad den nu ligger på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Något att tänka på om man köper bilen via Tesla är att tar man Trygg-Hansas Teslaförsäkring ingår värdesäkring vilket blir väldigt bra att ha om bilen skrivs av helt. Därför jag själv inte valde Tre Kronor trots lägre självrisk. Nybilsersättningen gäller dessutom i 2 år nu för tiden (även om man måste ersätta Teslapaketet för att få det).
gustavnorling
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2018 16:55

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av gustavnorling »

@Tomla

Hej! :-)

Hör gärna av dig till mig på min mail eller direktnummer så ska jag se vad jag kan göra.
Kontaktuppgifterna finns lite längre upp i tråden.

@jeppe_sthlm

Det skiftar väldigt mycket kring privat kontra företagsbilar.
Anledningen kan vara mycket, men oftast är det ålder, skadehistorik och adress.
Jag la nyligen om en Tesla-försäkring från ett Aktiebolag till bolagets ägare, privat. Det blev exakt samma kostnad för försäkringen. Värt att notera är att bolaget var skrivet på hans hemadress.
Har du en hög skadestatiskt privat samt att du är väldigt ung, så går premien genast upp.
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Christina »

Protektor 28,400 Lf 17,400, Motormännen 7,900 samma villkor.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Baretta »

Swedbank (Tre Kronor) chockhöjde precis försäkringspremien vilket medförde att min halvförsäkring för en X75D 2016 gick från drygt 9k till drygt 24k!! :(
Jag ringde Tre Kronor och dom förklarade att det blivit fel förra året och många Teslor hade fått en alldeles för fördelaktig premie.
Jag avslutade omedelbart min försäkring och tecknade ny hos Trygg Hansa där jag fick drygt 13k per år vilket även det känns dyrt så säg till om ni hittar något bättre alternativ.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Bjelke »

Baretta skrev:
Swedbank (Tre Kronor) chockhöjde precis försäkringspremien vilket medförde att min halvförsäkring för en X75D 2016 gick från drygt 9k till drygt 24k!! :(
Jag ringde Tre Kronor och dom förklarade att det blivit fel förra året och många Teslor hade fått en alldeles för fördelaktig premie.
Jag avslutade omedelbart min försäkring och tecknade ny hos Trygg Hansa där jag fick drygt 13k per år vilket även det känns dyrt så säg till om ni hittar något bättre alternativ.
Motormännen fick jag förslag på typ 13 tusen för helförsäkring med obegränsad sträcka vilket är hyffsat pris iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Remuz »

Baretta skrev:
Swedbank (Tre Kronor) chockhöjde precis försäkringspremien vilket medförde att min halvförsäkring för en X75D 2016 gick från drygt 9k till drygt 24k!! :(
Jag ringde Tre Kronor och dom förklarade att det blivit fel förra året och många Teslor hade fått en alldeles för fördelaktig premie.
Jag avslutade omedelbart min försäkring och tecknade ny hos Trygg Hansa där jag fick drygt 13k per år vilket även det känns dyrt så säg till om ni hittar något bättre alternativ.
Samma här nu. 1200kr/mån till TH nu... 216% höjning på 3kronor
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Remuz skrev:
Baretta skrev:
Swedbank (Tre Kronor) chockhöjde precis försäkringspremien vilket medförde att min halvförsäkring för en X75D 2016 gick från drygt 9k till drygt 24k!! :(
Jag ringde Tre Kronor och dom förklarade att det blivit fel förra året och många Teslor hade fått en alldeles för fördelaktig premie.
Jag avslutade omedelbart min försäkring och tecknade ny hos Trygg Hansa där jag fick drygt 13k per år vilket även det känns dyrt så säg till om ni hittar något bättre alternativ.
Samma här nu. 1200kr/mån till TH nu... 216% höjning på 3kronor
Låter rimligt, deras försäkring var väldigt billig för vad den gav, tror speciellt momentet för självriskreducering prissattes för lågt då de gissningsvis räknat med vanlig självrisk runt 7 papp.
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Corvus »

Jag har Trygg Hansa Insure myTesla.
Halvförsäkring
Körsträcka 5000 mil/år
Bor på landet utanför Uppsala
Premie: 7925 kr/år (med 5% samlingsrabatt)
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Den mest uttömmande tråden om försäkring

Inlägg av Remuz »

Jag har dubbla den premien nästan, 3000mil och Enskede (Stockholm)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar