nek0 skrev:Räckviddsångest
Inläggav Teslaägare Bonden75 » 18 jan 2017 21:28
Skall köra Sollentuna - Lindvallen i morgon. Ser ut att funka att ladda fullt hemma i min S90D och köra till SuC i Mora men... Detta är min första långresa och ångesten tvingar mig just nu ut på E4 via SuC i Gävle. Vad säger ni gamla rävar?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 10 dec 2016 08:32
Hmm låter som bonden som sålde ägg " Om du gissar hur många ägg är det i korgen får du alla 35 sticken gratis "
Vilket batteri har jag?
Moderator: Redaktion
Re: Vilket batteri har jag?
Re: Vilket batteri har jag?
Ha ha! Korrekt 90!!! Men fortfarande förundrad över den höga förbrukningen och stämmer det verkligen att energin som går åt till värme inte räknas med.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Vilket batteri har jag?
Kolla på bakluckan, det brukar stå därBonden75 skrev:Vilket batteri har jag?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Vilket batteri har jag?
Bonden75 skrev:Ha ha! Korrekt 90!!! Men fortfarande förundrad över den höga förbrukningen och stämmer det verkligen att energin som går åt till värme inte räknas med.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sådär ser det ut. Ligger på liknande siffror med min. Tror den räknar med värme under färd men inte uppvärmning innan och när man står still. Vid korta vardagskörningar och förvärmning inför varje så räknar jag att faktisk förbrukning ligger på minst 400 Wh/km under vintern. På årsbasis kan man nog räkna ~300 Wh/km.
Re: Vilket batteri har jag?
Mina korta resor snittar sällan under 400. Men eftersom det räknas ihop med långresorna har jag 264 på sommardäcken (på sommaren) och 305 på vinterdäcken (på vintern). Körde dock 1500mil på sommaren (från 28/6) och har bara klämt ur mig 800mil på vinterdäcken ännu. Slutar nog med runt 1200 vintermil.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vilket batteri har jag?
Jag ligger på 246 Wh/km på vinterhjulen (800 mil sen början på november). Men i den siffran finns ju inte allt som går till förvärmning med. 400 är nåt jag drog till med då jag oftast bara kommer ca hälften av typical range på en "vardagsladdning".Remuz skrev:Mina korta resor snittar sällan under 400. Men eftersom det räknas ihop med långresorna har jag 264 på sommardäcken (på sommaren) och 305 på vinterdäcken (på vintern). Körde dock 1500mil på sommaren (från 28/6) och har bara klämt ur mig 800mil på vinterdäcken ännu. Slutar nog med runt 1200 vintermil.
Re: Vilket batteri har jag?
Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vilket batteri har jag?
Jag har också exakt 16 km till jobbet.Remuz skrev:Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
Re: Vilket batteri har jag?
Jag har snittat på 202kw per kilometer sedan 6 september 2017 och dryga 2000 mil. De första 500 milen när det var någolunda varmt ute så snittade jag 185 kW.Verdi skrev:Jag har också exakt 16 km till jobbet.Remuz skrev:Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
Re: Vilket batteri har jag?
Kulingen... Det blev inte många rätt där va?
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilket batteri har jag?
Vinter 0,202Kwh per kmjoel80 skrev:Kulingen... Det blev inte många rätt där va?
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
Höst 0,000000185Mwh per m
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilket batteri har jag?
En nolla till så har man min sträcka tot. per dagVerdi skrev:Jag har också exakt 16 km till jobbet.Remuz skrev:Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilket batteri har jag?
Andra ligger närmre 0,000000000185 Mwh per meter. 0,000000185 Mwh låter extremt högt. Du har en räckvidd på runt 350m.. Hoppas du bor nära en supercharger.Kulingen skrev:Vinter 0,202Kwh per kmjoel80 skrev:Kulingen... Det blev inte många rätt där va?
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
Höst 0,000000185Mwh per m
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilket batteri har jag?
Kör ni med ägg under foten ?
Ligger på 227 sommar (snitt maj-okt 2017)
Ligger på 227 sommar (snitt maj-okt 2017)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vilket batteri har jag?
Ska du gnälla på enheter får du väl själv använda rätt tecken för watt (W och inte w)joel80 skrev:Andra ligger närmre 0,000000000185 Mwh per meter. 0,000000185 Mwh låter extremt högt. Du har en räckvidd på runt 350m.. Hoppas du bor nära en supercharger.Kulingen skrev:Vinter 0,202Kwh per kmjoel80 skrev:Kulingen... Det blev inte många rätt där va?
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
Höst 0,000000185Mwh per m
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vilket batteri har jag?
0,000000000185 MWh per meterbylund skrev:Ska du gnälla på enheter får du väl själv använda rätt tecken för watt (W och inte w)joel80 skrev:Andra ligger närmre 0,000000000185 Mwh per meter. 0,000000185 Mwh låter extremt högt. Du har en räckvidd på runt 350m.. Hoppas du bor nära en supercharger.Kulingen skrev:Vinter 0,202Kwh per kmjoel80 skrev:Kulingen... Det blev inte många rätt där va?
Snittat ca 202kw/270hk? Hur gör man det? Då ska man gasa rätt mkt.. Och kan man se ett medelvärde på hur mycket effekt man tar ut?
Menade du 202kwh per km är det ännu mer imponerande! Dock lite dyrt.. Och man får lite taskig räckvidd.
Höst 0,000000185Mwh per m
0,000000185 KWh per meter
0,000185 Wh per meter
0,185 Wh per kilometer
Den bilen vill jag ha
Re: Vilket batteri har jag?
Idag åker jag 16 mil också. En dag i veckan blir det så. För rätt många år sen nu körde jag den sträckan varje dag. Så jag vet hur det känns. Nu har du iaf klarat av den värsta mörkerkörningen.Bjelke skrev:En nolla till så har man min sträcka tot. per dagVerdi skrev:Jag har också exakt 16 km till jobbet.Remuz skrev:Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilket batteri har jag?
Ja mörkertalet är stort under vinternVerdi skrev:Idag åker jag 16 mil också. En dag i veckan blir det så. För rätt många år sen nu körde jag den sträckan varje dag. Så jag vet hur det känns. Nu har du iaf klarat av den värsta mörkerkörningen.Bjelke skrev:En nolla till så har man min sträcka tot. per dagVerdi skrev:Jag har också exakt 16 km till jobbet.Remuz skrev:Jag har 16km till jobbet, 32km ToR då. Jag klarar precis att köra den 5ggr när jag laddat till 90%, inkl förvärmningar. Så jag kommer 18mil på 36mil laddning. Stämmer rätt bra med halva typical för mig med alltså
Lite kul förresten för mitt första jobb hade jag i Jakobsberg och bodde i Hjorthagen och hade ganska prick en timme till jobbet oavsett hur jag gjorde (oftast tunnelbana/pendeln/liten promenad)
och idag har jag nästan kortare restid fast det är 8-9 mil enkel från Bollnäs till Hudiksvall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vilket batteri har jag?
Andra ligger närmre 0,000000000185 Mwh per meter. 0,000000185 Mwh låter extremt högt. Du har en räckvidd på runt 350m.. Hoppas du bor nära en supercharger. [/quote]bylund skrev:Vinter 0,202Kwh per km
Höst 0,000000185Mwh per m
Ska du gnälla på enheter får du väl själv använda rätt tecken för watt (W och inte w) [/quote]
Hahaha... När man besserwissrar får man verkligen akta sig! Copy/paste var dåligt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vilket batteri har jag?
Min bil sa 16.1km
357wh/km
5.75kWh
Mätaren gick från 313km
Till 303km efter förvärmning
Till 275km vid målgång
Typical 220wh/km ger att 6.2kWh gick åt på sträckan, 8.4kWh om man räknar med förvärmningen.
Allt detta i cirka -3 grader.
357wh/km
5.75kWh
Mätaren gick från 313km
Till 303km efter förvärmning
Till 275km vid målgång
Typical 220wh/km ger att 6.2kWh gick åt på sträckan, 8.4kWh om man räknar med förvärmningen.
Allt detta i cirka -3 grader.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vilket batteri har jag?
Tänkte skriva några ord om erfarenheter med olika batteri på långresa. Är nu på resa mot Österrike och vi gör i stort sett samma resa/väg som förra året, men med olika bilar. Förra året hade vi låne-Tesla (eftersom mitt måndagsexemplar till S85 var på verkstaden), Model S 90D med 19” standard slipstream. I år tar vi alltså samma resa med Model S 75D med 21” staggered. Jag märker ingen skillnad i hur ofta vi behöver ladda och vi har inte behövt ladda eller vänta på laddningen utöver när vi ändå vill stanna pga mat, toa, lek. Med yngre barn i bilen är det inga som helst problem med minsta batteriet och största hjulen jag tror dock att hade jag kört själv eller utan barn, så hade jag kanske stört mig på ett eller annat laddstopp och hade nog önskat meg en 90D eller 100D. Om man önskar använda bilen som en fossilbil och inte ligga och slösurfa i högerfilen så får man en förbrukning på iaf 250Wh/km. Att 75an laddar lite långsammare har jag inte upplevt som ett problem, för det mesta håller den sig på 95kW ganska länge om man kommer in med låg SoC. 90an började ganska högt med ca 115kW, men gick relativt snabbt ner till under 100kW och då är man ändå på samma nivå. Oavsett så är Model S en fantastisk långfärdsbil, inte ens trött när jag kommer fram rekommenderar dock de som föredrar att köra lite fortare att välja 21”, blir för sladdrigt med 19” om man däremot slösurfar bakom lastbilarna med en 75a med 19”, så kan man nog komma riktigt långt per laddning, har dock inte provat, har inte tålamod att köra så långsamt )
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vilket batteri har jag?
Inte direkt så att jag kör långsamt på dina 19tummareHelectriC skrev:Tänkte skriva några ord om erfarenheter med olika batteri på långresa. Är nu på resa mot Österrike och vi gör i stort sett samma resa/väg som förra året, men med olika bilar. Förra året hade vi låne-Tesla (eftersom mitt måndagsexemplar till S85 var på verkstaden), Model S 90D med 19” standard slipstream. I år tar vi alltså samma resa med Model S 75D med 21” staggered. Jag märker ingen skillnad i hur ofta vi behöver ladda och vi har inte behövt ladda eller vänta på laddningen utöver när vi ändå vill stanna pga mat, toa, lek. Med yngre barn i bilen är det inga som helst problem med minsta batteriet och största hjulen jag tror dock att hade jag kört själv eller utan barn, så hade jag kanske stört mig på ett eller annat laddstopp och hade nog önskat meg en 90D eller 100D. Om man önskar använda bilen som en fossilbil och inte ligga och slösurfa i högerfilen så får man en förbrukning på iaf 250Wh/km. Att 75an laddar lite långsammare har jag inte upplevt som ett problem, för det mesta håller den sig på 95kW ganska länge om man kommer in med låg SoC. 90an började ganska högt med ca 115kW, men gick relativt snabbt ner till under 100kW och då är man ändå på samma nivå. Oavsett så är Model S en fantastisk långfärdsbil, inte ens trött när jag kommer fram rekommenderar dock de som föredrar att köra lite fortare att välja 21”, blir för sladdrigt med 19” om man däremot slösurfar bakom lastbilarna med en 75a med 19”, så kan man nog komma riktigt långt per laddning, har dock inte provat, har inte tålamod att köra så långsamt )
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilket batteri har jag?
Haha, men hur upplever du dom på Autobahn?Smutt skrev:Inte direkt så att jag kör långsamt på dina 19tummareHelectriC skrev:Tänkte skriva några ord om erfarenheter med olika batteri på långresa. Är nu på resa mot Österrike och vi gör i stort sett samma resa/väg som förra året, men med olika bilar. Förra året hade vi låne-Tesla (eftersom mitt måndagsexemplar till S85 var på verkstaden), Model S 90D med 19” standard slipstream. I år tar vi alltså samma resa med Model S 75D med 21” staggered. Jag märker ingen skillnad i hur ofta vi behöver ladda och vi har inte behövt ladda eller vänta på laddningen utöver när vi ändå vill stanna pga mat, toa, lek. Med yngre barn i bilen är det inga som helst problem med minsta batteriet och största hjulen jag tror dock att hade jag kört själv eller utan barn, så hade jag kanske stört mig på ett eller annat laddstopp och hade nog önskat meg en 90D eller 100D. Om man önskar använda bilen som en fossilbil och inte ligga och slösurfa i högerfilen så får man en förbrukning på iaf 250Wh/km. Att 75an laddar lite långsammare har jag inte upplevt som ett problem, för det mesta håller den sig på 95kW ganska länge om man kommer in med låg SoC. 90an började ganska högt med ca 115kW, men gick relativt snabbt ner till under 100kW och då är man ändå på samma nivå. Oavsett så är Model S en fantastisk långfärdsbil, inte ens trött när jag kommer fram rekommenderar dock de som föredrar att köra lite fortare att välja 21”, blir för sladdrigt med 19” om man däremot slösurfar bakom lastbilarna med en 75a med 19”, så kan man nog komma riktigt långt per laddning, har dock inte provat, har inte tålamod att köra så långsamt )
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vilket batteri har jag?
Har inte testat dina så fort än men tror det var samma jag hade förra året.
160 går fint 180 lite obehagligt 200 nej tack
Men tror att det har lite med bakhjulsdriften att göra, för grabben tycker samma däck på hans S75d går bra i 200
160 går fint 180 lite obehagligt 200 nej tack
Men tror att det har lite med bakhjulsdriften att göra, för grabben tycker samma däck på hans S75d går bra i 200
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd