AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av dstr »

På lunchen förra veckan diskuterades som vanligt när AP2 kommer ikapp AP1 - och när nu självkörande kommer...

En fråga som dök upp var, om jag kommer ihåg den rätt, om AP1 kunde ta kurvan ner på Kymlinglänken i vänsterfil, när man kommer på E18 från Enköping. Tydligen så klarade AP2 bara den i högerfil.

Jag kan rapportera att AP1 tar vänsterfilen med stadig radie i 80km/h och lätt motsol.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av chpaulin »

Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av themax »

Testa i så fall också köra upp från Hanstarondellen mot Ulvsundavägen (ligga i samma fil hela tiden). När jag testade AP1 fixade den det, inte AP2. Men det var ett tag sen nu och många generationer AP2 har kommit sedan dess.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av bjelkeman »

chpaulin skrev:
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Har lyckats där med AP1 också.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av tehjimos »

bjelkeman skrev:
chpaulin skrev:
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Har lyckats där med AP1 också.
Får sänka till 55km/h där för att det ska vara bekvämt med AP1.. i 70km/h så låg den på linjen och hängde knappt med.. kör lånebil just nu men ska prova när vi har tillbaka Xn med AP2 igen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Dansken »

Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Bjelke »

Man skulle nästan kunna tro att Tesla har lånat ut sin AP-programvara till några av dessa :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Verdi »

Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av znak3 »

Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Verdi

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Verdi »

znak3 skrev:
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!

Fler robotar!
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Mistafrizz »

Verdi skrev:
znak3 skrev:
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!

Fler robotar!

Så roliga..

Med tanke på lite snöslask, idioter till medtrafikanter osv - så är vi ju nära självkörande bilar.

Eller inte..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av tehjimos »

Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Verdi

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Verdi »

tehjimos skrev:
Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.

Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. ;) Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP". :lol:
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av Dansken »

Jag tycker att varje lilla stund på AP är en njutning. Har dock alltid handen på ratten, redo att parera eventuella tokigheter.
Det är fortfarande mer avslappnade än att köra i tråkig rusning själv, och jag inbillar mig att Tesla lär något varje gång jag använder AP.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken

Inlägg av tehjimos »

Verdi skrev:
tehjimos skrev:
Verdi skrev:
Dansken skrev:
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.

Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit ;-)
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går? :D
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.

Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. ;) Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP". :lol:
Jag har kört ca 15 000mil sen jag började övningsköra för 4 år sedan... haft körkortet i 3 år snart. ca 7500mil av dessa är i Fossila bilar och ca 7500mil är i olika Teslor. Jag har en väldigt snäll far, men å andra sidan... han har mig att tacka att han köpte Tesla då han inte visste vad det var innan jag deltog i sekten ;) Som familj har vi totalt kört 25 000mil över 4 år. Vi gillar att köra bil kan man säga ;)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar