AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Moderator: Redaktion
AP1 & 2 vs Kymlingelänken
På lunchen förra veckan diskuterades som vanligt när AP2 kommer ikapp AP1 - och när nu självkörande kommer...
En fråga som dök upp var, om jag kommer ihåg den rätt, om AP1 kunde ta kurvan ner på Kymlinglänken i vänsterfil, när man kommer på E18 från Enköping. Tydligen så klarade AP2 bara den i högerfil.
Jag kan rapportera att AP1 tar vänsterfilen med stadig radie i 80km/h och lätt motsol.
En fråga som dök upp var, om jag kommer ihåg den rätt, om AP1 kunde ta kurvan ner på Kymlinglänken i vänsterfil, när man kommer på E18 från Enköping. Tydligen så klarade AP2 bara den i högerfil.
Jag kan rapportera att AP1 tar vänsterfilen med stadig radie i 80km/h och lätt motsol.
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Testa i så fall också köra upp från Hanstarondellen mot Ulvsundavägen (ligga i samma fil hela tiden). När jag testade AP1 fixade den det, inte AP2. Men det var ett tag sen nu och många generationer AP2 har kommit sedan dess.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Har lyckats där med AP1 också.chpaulin skrev:Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Får sänka till 55km/h där för att det ska vara bekvämt med AP1.. i 70km/h så låg den på linjen och hängde knappt med.. kör lånebil just nu men ska prova när vi har tillbaka Xn med AP2 igen.bjelkeman skrev:Har lyckats där med AP1 också.chpaulin skrev:Måste åka och testa. AP2 tar dock nya S-kurvan vid Häggvik i skyltad fart även i rådande väder (linjerna dock synliga)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Man skulle nästan kunna tro att Tesla har lånat ut sin AP-programvara till några av dessa
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går?Dansken skrev:Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
znak3 skrev:Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!
Fler robotar!
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Verdi skrev:znak3 skrev:Hehe dom där robotarna var grymt roliga Haha!!
Fler robotar!
Så roliga..
Med tanke på lite snöslask, idioter till medtrafikanter osv - så är vi ju nära självkörande bilar.
Eller inte..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.Verdi skrev:Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går?Dansken skrev:Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
tehjimos skrev:Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.Verdi skrev:Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går?Dansken skrev:Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP".
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Jag tycker att varje lilla stund på AP är en njutning. Har dock alltid handen på ratten, redo att parera eventuella tokigheter.
Det är fortfarande mer avslappnade än att köra i tråkig rusning själv, och jag inbillar mig att Tesla lär något varje gång jag använder AP.
Det är fortfarande mer avslappnade än att köra i tråkig rusning själv, och jag inbillar mig att Tesla lär något varje gång jag använder AP.
Re: AP1 & 2 vs Kymlingelänken
Jag har kört ca 15 000mil sen jag började övningsköra för 4 år sedan... haft körkortet i 3 år snart. ca 7500mil av dessa är i Fossila bilar och ca 7500mil är i olika Teslor. Jag har en väldigt snäll far, men å andra sidan... han har mig att tacka att han köpte Tesla då han inte visste vad det var innan jag deltog i sekten Som familj har vi totalt kört 25 000mil över 4 år. Vi gillar att köra bil kan man sägaVerdi skrev:tehjimos skrev:Vi som vet hur man kör med AP ser vad den inte klarar av och vad den klarar av, och ibland pushar man gränserna och blir förvånad över hur mycket den klarar.Verdi skrev:Fattar inte hur ni vågar lita på AP i tät trafik på slingriga delar. Kräver ju väldigt mycket mer fokus än att styra själv. Vad är poängen? För att det går?Dansken skrev:Det var jag som gnällde på AP2 på Kymlingelänken.
Det är alltså när man kommer från norrifrån och följer vägen vänster upp på KL.
Den klarar inte att hålla sig i filen, utan ”glider liksom in i” innerfilen, vilket känns sjukt obehagligt när det är trafik på vägen.
För min del har jag löst det genom att se till att ligga i innerfilen när jag kommer dit
Du verkar ju inte göra annat än köra Tesla å andra sidan. Hade jag fått göra det som 21-åring hade jag också kanske kunnat lära mig att "köra AP".
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos