Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Moderator: Redaktion
Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Har faktiskt aldrig tidigare testat Chademo-adaptern men idag var det dags. Laddade vid en Vattenfall/InCharge-laddare (specad till 50 kW vilket väl i princip alltid är fallet?) och var ensam där. Kom dit med ca 25% SOC och förväntade mig då att få en laddhastighet på ca 45 kW.
Laddade i 45 minuter men laddhastigheten låg ganska konstant på 34-36 kW. Brukar det vara så pass långsamt? Finns det någon begränsning i Teslas Chademo-adapter eller hade jag bara "otur" med laddaren? Annan förklaring?
Laddade i 45 minuter men laddhastigheten låg ganska konstant på 34-36 kW. Brukar det vara så pass långsamt? Finns det någon begränsning i Teslas Chademo-adapter eller hade jag bara "otur" med laddaren? Annan förklaring?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Såg du vilken spänning och strömstyrka du laddade med ?
Chademo kan väl ge 120 A som mest. Får lite över 40 kW som mest med min. Gissar att 85+ batterier får mer.
Chademo kan väl ge 120 A som mest. Får lite över 40 kW som mest med min. Gissar att 85+ batterier får mer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Jag hade ca 105 Ampere och 330 volt vill jag minnas. Märkligt nog stod laddaren listad som 80A/50kW i inCharge-appen.Gustafsson skrev:Såg du vilken spänning och strömstyrka du laddade med ?
Chademo kan väl ge 120 A som mest. Får lite över 40 kW som mest med min. Gissar att 85+ batterier får mer.
Men är det alltså strömstyrkan som begränsar? Dvs att mindre batterier inte kan ta emot 120 ampere? Det var min X75 jag laddade.
Är det inte 400 volt och 125 ampere som är max förresten?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Jag får inte högre ström än 120 A när jag laddar ChaDeMo, men andra kanske får mer ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Tesla CHAdeMo adaptern är cappad på 125A, desto lägre batterinivå du ligger på, desto mindre spänning har batteriet vilket resulterar i lägre laddhastighet. Du får inte heller ha för högt för då klarar inte batteriet att ta emot så hög effekt.
Jag brukar få 47-48kW mellan 70-90% i batterinivå, med varma batterier. Men har fått ca 38-39kW när man har låg batterinivå, det är inte som superladdare som går snabbast att ladda vid låg batterinivå för där begränsas inte strömmen.
En annan sak som påverkar är batteristorleken, 100kWh batteriet har högre spänning än 75kWh batteriet (blev en liten oplanerad ordvits där ) vilket resulterar i högre laddhastighet på CHAdeMO. (och större leende när man trampar ner pedalen )
Jag brukar få 47-48kW mellan 70-90% i batterinivå, med varma batterier. Men har fått ca 38-39kW när man har låg batterinivå, det är inte som superladdare som går snabbast att ladda vid låg batterinivå för där begränsas inte strömmen.
En annan sak som påverkar är batteristorleken, 100kWh batteriet har högre spänning än 75kWh batteriet (blev en liten oplanerad ordvits där ) vilket resulterar i högre laddhastighet på CHAdeMO. (och större leende när man trampar ner pedalen )
Senast redigerad av tehjimos, redigerad totalt 3 gång.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Om det är en 50 kW laddare(som princip alla) så är det 400V och 125A. Men eftersom 75 kWh batteriet har lägre spänning så tror jag detta minskar effekten liknande det gör på supercharger tyvärr. Någon kanske kan rätta mig ifall jag har fel.Legato skrev:Jag hade ca 105 Ampere och 330 volt vill jag minnas. Märkligt nog stod laddaren listad som 80A/50kW i inCharge-appen.Gustafsson skrev:Såg du vilken spänning och strömstyrka du laddade med ?
Chademo kan väl ge 120 A som mest. Får lite över 40 kW som mest med min. Gissar att 85+ batterier får mer.
Men är det alltså strömstyrkan som begränsar? Dvs att mindre batterier inte kan ta emot 120 ampere? Det var min X75 jag laddade.
Är det inte 400 volt och 125 ampere som är max förresten?
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Brukar ligga på 120A och 390V som max och då står det 47kW.
Med så låg spänning borde få 39kW
Med så låg spänning borde få 39kW
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Kag får oftast bara 35-40kW
Stundtals upp mot 42 vid varmare väderlek...
Stundtals upp mot 42 vid varmare väderlek...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
75-pack ligger för lågt i spänning för att få ut 50kW vid 120A och peakar därför nånstans strax under 40kW.
400V-packen (85 och högre + BTX8-75:or) får upp emot 48-49kW som peak @120A
400V-packen (85 och högre + BTX8-75:or) får upp emot 48-49kW som peak @120A
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
350V 120A blir 42kW i medvind och nedförsbacke. X75a va?Zoidberg skrev:Kag får oftast bara 35-40kW
Stundtals upp mot 42 vid varmare väderlek...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Tack för alla svar! Hade misstanken att mitt mindre batteri påverkade. Hade aldrig gissat att det går långsammare vid låg SOC dock!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
X75D
.. ja och hemlängtan. Hemlängtan ger alltid lite effekt.
.. ja och hemlängtan. Hemlängtan ger alltid lite effekt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Jag har 100kwh batteri och laddar ganska ofta på chademo. Har aldrig fått över typ 36kw. oftast runt 30kw.
Nu har det ju varit minusgrader sen jag fick adapter i nov så det kan ju spela roll.
Har även provat ladda chademo efter man kört långt så att batteriet varit riktigt varmt men får inte mer kräm ändå.
Lite tråkigt för man är ju beroende av chademo (vilken det finns många av) i mellan/norra Finland speciellt.
Hoppas det blir bättre när (om ) värmen återvänder
(Har även en E-up och den har jag aldrig fått mer än ca10kw CCS men det tänkte jag ta i en annan tråd nån gång..)
Nu har det ju varit minusgrader sen jag fick adapter i nov så det kan ju spela roll.
Har även provat ladda chademo efter man kört långt så att batteriet varit riktigt varmt men får inte mer kräm ändå.
Lite tråkigt för man är ju beroende av chademo (vilken det finns många av) i mellan/norra Finland speciellt.
Hoppas det blir bättre när (om ) värmen återvänder
(Har även en E-up och den har jag aldrig fått mer än ca10kw CCS men det tänkte jag ta i en annan tråd nån gång..)
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Är nog många som ”upplevt” oväntade saker omkring laddning på sina elbilar den här vintern med vissa smällkalla dagar.
Skillnaden mellan olika batteristorlekar är nog mer mångfacetterat än många först tror.
Olika batteriversioner ger olika laddhastigheter vid olika %. Tex att nyare batterier ibland tar tid att komma igång med laddningen då det är <10%. Chademo ger olika maxeffekt till olika batteristorlekar. De äldre batterierna tar emot mest laddning i början.
SuC där de med mindre batterier ”måste/vill” ladda i lite extra för att bilen drog mer (snö och kyla) än man är van/räknat med. Går då dessutom långsamt att trycka i de sista %.
Där laddhastigheten generellt är långsammare än man tror/räknat med när många bilar laddar samtidigt och man inte får full effekt pga lastdelning (/B) Man kanske också kört extra försiktigt och kommer fram med kallt batteri så laddningen inte vill komma igång direkt. Vilket då gjort att det lättare blir köbildning pga många som råkar ut för samma orsak.
Hemmaladdning där batterivärmning och förvärmning gör att själva laddningen inte kommer i gång eller går så snabbt som man räknat med. Vilket kanske gör att man kommer iväg med mindre laddning (%) än man hade tänkt från början.
Stugor/hus där huvudsäkringarna börjar bli en trång sektor då husens värmebehov varit ovanligt stort =lite mindre effekt över till att ladda bilen.
Så totalt sett en väldigt lärorik vinter för alla elbilister
Skillnaden mellan olika batteristorlekar är nog mer mångfacetterat än många först tror.
Olika batteriversioner ger olika laddhastigheter vid olika %. Tex att nyare batterier ibland tar tid att komma igång med laddningen då det är <10%. Chademo ger olika maxeffekt till olika batteristorlekar. De äldre batterierna tar emot mest laddning i början.
SuC där de med mindre batterier ”måste/vill” ladda i lite extra för att bilen drog mer (snö och kyla) än man är van/räknat med. Går då dessutom långsamt att trycka i de sista %.
Där laddhastigheten generellt är långsammare än man tror/räknat med när många bilar laddar samtidigt och man inte får full effekt pga lastdelning (/B) Man kanske också kört extra försiktigt och kommer fram med kallt batteri så laddningen inte vill komma igång direkt. Vilket då gjort att det lättare blir köbildning pga många som råkar ut för samma orsak.
Hemmaladdning där batterivärmning och förvärmning gör att själva laddningen inte kommer i gång eller går så snabbt som man räknat med. Vilket kanske gör att man kommer iväg med mindre laddning (%) än man hade tänkt från början.
Stugor/hus där huvudsäkringarna börjar bli en trång sektor då husens värmebehov varit ovanligt stort =lite mindre effekt över till att ladda bilen.
Så totalt sett en väldigt lärorik vinter för alla elbilister
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Sen är chademo lite tvärtemot SuC alltså laddar snabbare vid högre SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Verkligen... Att hastigheten är som lägst när man har låg SOC är ju också ett stort problem. Vice versa som på en Tesla funkar ju betydligt bättre på långfärd.Gustafsson skrev:Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Nån som vet hur CCS funkar avseende detta ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Läste ingen min kommentar på första sidan? Du får endast 48-49kW om du har ett 85 pack eller större, SoC är på 60-90% beroende på batteristorlek samt varma batterier.Gustafsson skrev:Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Finns gott om videos på youtube som visar att den håller vad som är utlovat.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
Jodå, Teslas bilar har jag inga funderingar kring, tänkte (ngt otydligt och lite för snabbt) på andra märken, hur fort de laddar i praktiken. Laddar CCS o Chademo andra bilar med 50 kW ? Ponera att man köper en Jaguar, hur ser då den laddkurvan ut ? Är det bara Teslas som inte laddar med 50 kW ?tehjimos skrev:Läste ingen min kommentar på första sidan? Du får endast 48-49kW om du har ett 85 pack eller större, SoC är på 60-90% beroende på batteristorlek samt varma batterier.Gustafsson skrev:Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Finns gott om videos på youtube som visar att den håller vad som är utlovat.
Visst - kan söka på det, men tänkte det finns nån laddkollare på forumet...Överväger man en annan bil än Tesla och ofta åker långa sträckor, blir laddtiden (inte på pappret utan i verkligheten) en viktig faktor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
CCS/Chademo variera effekten beroende på tex batteriets temperatur och laddnivå i %.
Gamla e-Golf laddar 0-80% på 30min. Nya e-Golf behöver dryga 40min för samma sak.
Är många som tar max ca 40kW även om de flesta laddarna kan ge 50kW.
Ioniq däremot kan ta 70kW men finns nästan inga laddare som ger det.
Har för mig att Gamla Zoe kan ta 43kW AC men nya bara 22kW. Gamla Zoe har gäremot kass verkningsgrad när man laddar 6-10A 1-fas. (<60%) Nya däremot är klat bättre i det avseendet.
Så JA det variera även på andra typer av laddning från gång till annan och även mellan liknande bilar.
Gamla e-Golf laddar 0-80% på 30min. Nya e-Golf behöver dryga 40min för samma sak.
Är många som tar max ca 40kW även om de flesta laddarna kan ge 50kW.
Ioniq däremot kan ta 70kW men finns nästan inga laddare som ger det.
Har för mig att Gamla Zoe kan ta 43kW AC men nya bara 22kW. Gamla Zoe har gäremot kass verkningsgrad när man laddar 6-10A 1-fas. (<60%) Nya däremot är klat bättre i det avseendet.
Så JA det variera även på andra typer av laddning från gång till annan och även mellan liknande bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?
På i3 2017 (ccs) verkar det som att den laddar med ca 50 kW i början när batteriet är nästan urladdat. Det är sista procenten som skall i som tar lång tid. Laddade från ca 5 % nån gång och sista 20
% tog mer än 30 min vilket var mer än fe första 75. Ganska likt mina erfarenheter av suprrchargerladdning. Skillnaden är väl att batteriet på i3 bara är på ca 30 kWh.
% tog mer än 30 min vilket var mer än fe första 75. Ganska likt mina erfarenheter av suprrchargerladdning. Skillnaden är väl att batteriet på i3 bara är på ca 30 kWh.