Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Legato »

Tack för alla svar! Hade misstanken att mitt mindre batteri påverkade. Hade aldrig gissat att det går långsammare vid låg SOC dock!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Zoidberg »

X75D
.. ja och hemlängtan. Hemlängtan ger alltid lite effekt.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av SAB »

Jag har 100kwh batteri och laddar ganska ofta på chademo. Har aldrig fått över typ 36kw. oftast runt 30kw.
Nu har det ju varit minusgrader sen jag fick adapter i nov så det kan ju spela roll.
Har även provat ladda chademo efter man kört långt så att batteriet varit riktigt varmt men får inte mer kräm ändå.
Lite tråkigt för man är ju beroende av chademo (vilken det finns många av) i mellan/norra Finland speciellt.
Hoppas det blir bättre när (om :? ) värmen återvänder

(Har även en E-up och den har jag aldrig fått mer än ca10kw CCS men det tänkte jag ta i en annan tråd nån gång..)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Leo »

Är nog många som ”upplevt” oväntade saker omkring laddning på sina elbilar den här vintern med vissa smällkalla dagar.

Skillnaden mellan olika batteristorlekar är nog mer mångfacetterat än många först tror.

Olika batteriversioner ger olika laddhastigheter vid olika %. Tex att nyare batterier ibland tar tid att komma igång med laddningen då det är <10%. Chademo ger olika maxeffekt till olika batteristorlekar. De äldre batterierna tar emot mest laddning i början.

SuC där de med mindre batterier ”måste/vill” ladda i lite extra för att bilen drog mer (snö och kyla) än man är van/räknat med. Går då dessutom långsamt att trycka i de sista %.

Där laddhastigheten generellt är långsammare än man tror/räknat med när många bilar laddar samtidigt och man inte får full effekt pga lastdelning (/B) Man kanske också kört extra försiktigt och kommer fram med kallt batteri så laddningen inte vill komma igång direkt. Vilket då gjort att det lättare blir köbildning pga många som råkar ut för samma orsak.

Hemmaladdning där batterivärmning och förvärmning gör att själva laddningen inte kommer i gång eller går så snabbt som man räknat med. Vilket kanske gör att man kommer iväg med mindre laddning (%) än man hade tänkt från början.

Stugor/hus där huvudsäkringarna börjar bli en trång sektor då husens värmebehov varit ovanligt stort =lite mindre effekt över till att ladda bilen.

Så totalt sett en väldigt lärorik vinter för alla elbilister :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av e5m1r »

Sen är chademo lite tvärtemot SuC alltså laddar snabbare vid högre SOC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Gustafsson »

Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Verkligen... Att hastigheten är som lägst när man har låg SOC är ju också ett stort problem. Vice versa som på en Tesla funkar ju betydligt bättre på långfärd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Gustafsson »

Nån som vet hur CCS funkar avseende detta ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av tehjimos »

Gustafsson skrev:
Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Läste ingen min kommentar på första sidan? Du får endast 48-49kW om du har ett 85 pack eller större, SoC är på 60-90% beroende på batteristorlek samt varma batterier.

Finns gott om videos på youtube som visar att den håller vad som är utlovat.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Gustafsson »

tehjimos skrev:
Gustafsson skrev:
Det där är verkligen värt att testa ordentligt när det gäller alla ”tesladödare” som kommer nu. Visserligen står det 50kW på laddaren, men hur mycket av det klarar bilen att ta emot? Klarar de bara 35 kW i praktiken på vintern blir det ju olidliga laddstopp med de nya bilarna...
Läste ingen min kommentar på första sidan? Du får endast 48-49kW om du har ett 85 pack eller större, SoC är på 60-90% beroende på batteristorlek samt varma batterier.

Finns gott om videos på youtube som visar att den håller vad som är utlovat.
Jodå, Teslas bilar har jag inga funderingar kring, tänkte (ngt otydligt och lite för snabbt) på andra märken, hur fort de laddar i praktiken. Laddar CCS o Chademo andra bilar med 50 kW ? Ponera att man köper en Jaguar, hur ser då den laddkurvan ut ? Är det bara Teslas som inte laddar med 50 kW ?
Visst - kan söka på det, men tänkte det finns nån laddkollare på forumet...Överväger man en annan bil än Tesla och ofta åker långa sträckor, blir laddtiden (inte på pappret utan i verkligheten) en viktig faktor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av Leo »

CCS/Chademo variera effekten beroende på tex batteriets temperatur och laddnivå i %.

Gamla e-Golf laddar 0-80% på 30min. Nya e-Golf behöver dryga 40min för samma sak.

Är många som tar max ca 40kW även om de flesta laddarna kan ge 50kW.

Ioniq däremot kan ta 70kW men finns nästan inga laddare som ger det.

Har för mig att Gamla Zoe kan ta 43kW AC men nya bara 22kW. Gamla Zoe har gäremot kass verkningsgrad när man laddar 6-10A 1-fas. (<60%) Nya däremot är klat bättre i det avseendet.

Så JA det variera även på andra typer av laddning från gång till annan och även mellan liknande bilar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Chademo-laddning, är den alltid så långsam?

Inlägg av danielalmestal »

På i3 2017 (ccs) verkar det som att den laddar med ca 50 kW i början när batteriet är nästan urladdat. Det är sista procenten som skall i som tar lång tid. Laddade från ca 5 % nån gång och sista 20
% tog mer än 30 min vilket var mer än fe första 75. Ganska likt mina erfarenheter av suprrchargerladdning. Skillnaden är väl att batteriet på i3 bara är på ca 30 kWh.
Skriv svar