Jo men det hade ju inte funnits om det var en vanlig bil. Ganska få bilmodeller som spelar in föraren under färd.Limbster skrev:När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
Uber testbil dödar fotgängare :-(
Moderator: Redaktion
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Håller med i den delen. Eftersom det är ett experiment fordon så har föraren ansvaret för fordonet. När man framför ett fordon så ska man inte sitta och titta ner i knät under flera sekunder i rad.Limbster skrev:När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.kallekula skrev:Man kan nog vara ganska säker på att om detta inte gällde en en självkörande bil så hade fallet varit nerlagt för längesen.
Men vi måste ställa högre krav på självkörande bilar än på människor. Hade varit kul att veta vad Ubers loggar från radar, lidar osv säger. Undrar om vi får veta.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097zyax skrev:Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Från den artikeln:zyax skrev:Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097zyax skrev:Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Sitter jag bredvid frugan när hon kör så känner jag det som att jag bör ingripa oftare än Ubers förare... (Inte samma sak som att jag borde ingripa dock, hon har inte varit med om någon olycka ännu.)Ubers mänskliga förare måste i snitt ingripa efter att bilen rullat 21 kilometer i autonomt läge. Motsvarande siffra för Waymo är dryga 9 000 kilometer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Bra genomgång av ”Now you know”
Visar bland annat en filmning med en telefon av samma sträcka. Det verkar vara fullt tillräcklig belysning för att se kvinnan. Har Uber manipulerat filmen? Nä kanske bara en dålig daschcam.
Men Ubers misslyckande har inget med andra självkörande bilar att göra. Waymo är i alla fall övertygade om att deras bil kommer klart situationen.
Visar bland annat en filmning med en telefon av samma sträcka. Det verkar vara fullt tillräcklig belysning för att se kvinnan. Har Uber manipulerat filmen? Nä kanske bara en dålig daschcam.
Men Ubers misslyckande har inget med andra självkörande bilar att göra. Waymo är i alla fall övertygade om att deras bil kommer klart situationen.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-fatality
Då vet vi det iaf, och det känns helt rimligt.
Då vet vi det iaf, och det känns helt rimligt.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Jo det kan man ju lugnt säga. Uber har en del att jobba på...Jerka skrev:I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Men om de inte ska kunna upptäcka fotgängare vid stadskörning, vart ska de då upptäckas? Har inte Tesla någon "Pedestrian detection"?vigge50 skrev:Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
En docka går tyvärr inte att genomöra test med
De här systemen fungerar med algoritmer som känner igen rörelse mönster
Sen har tesla inte nåt system som volvo men kan under vissa förutsättningar upptäcka gående (Beta)
De här systemen fungerar med algoritmer som känner igen rörelse mönster
Sen har tesla inte nåt system som volvo men kan under vissa förutsättningar upptäcka gående (Beta)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Japp exakt. Det är därför ett system som bromsar för fotgängare ej per automatik också bromsar för vilt eller cyklister, helt olika rörelsemönster och utseende. Volvo har ju olika namn på dessa system, även om det är samma sensorer som scannar av omgivningen är det olika delar av mjukvaran som känner igen typen av objekt.e5m1r skrev:En docka går tyvärr inte att genomöra test med
De här systemen fungerar med algoritmer som känner igen rörelse mönster
Sen har tesla inte nåt system som volvo men kan under vissa förutsättningar upptäcka gående (Beta)
Jag trodde dock att Tesla kunde detektera fotgängare, är det något som fanns i den gamla lösningen för AP1 med Mobileye, eller har det aldrig funnits?
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Har kan ju cykeln ställt till det, om AI reagerar på rörelsemönster. Rörelsen blir ju ganska annorlunda om den gående är bakom en cykel.
Men det här håller självklart inte och är kanske ett av de grundläggande problemen med AI och körande. Jag behöver ju inte förstå vad det är som kommer ut på vägen för att bromsa, jag bromsar direkt och funderar sedan. En AI måste först förstå vad det är och sedan välja action utifrån det... Med det tillväga gångssättet lär det ta tid innan ett självkörande fordon blir säkert.
Men det här håller självklart inte och är kanske ett av de grundläggande problemen med AI och körande. Jag behöver ju inte förstå vad det är som kommer ut på vägen för att bromsa, jag bromsar direkt och funderar sedan. En AI måste först förstå vad det är och sedan välja action utifrån det... Med det tillväga gångssättet lär det ta tid innan ett självkörande fordon blir säkert.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Jag har sett ett test av detta i en video på Youtube (hittar inte den nu), så jo till AP1 finns det (vet dock inte om Tesla kallar det för beta eller inte). Till AP2 tror jag inte det finns ännu.Geni87 skrev:Jag trodde dock att Tesla kunde detektera fotgängare, är det något som fanns i den gamla lösningen för AP1 med Mobileye, eller har det aldrig funnits?
Edit: tror det var denna:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Att den ”kan” är något helt annat att den med 100% ”gör” något.
Som sagt tror också det var ”cykeln” som förvirrade dataprogrammet.
Som sagt tror också det var ”cykeln” som förvirrade dataprogrammet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(
Om det stämmer att systemet inte kunde upptäcka fotgängaren för att hon ledde en cykel (vilket i och för sig bara är spekulation) så är det helt obegripligt dålig programmering och riskanalys som ligger bakom. Har de inte testat detta innan de började testköra live? Det där ska bara inte kunna hända. Programmet är inte tillräckligt bra för att användas i trafiken än och ansvaret vilar tungt på Uber.