Uber testbil dödar fotgängare :-(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

Limbster skrev:
När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
Jo men det hade ju inte funnits om det var en vanlig bil. Ganska få bilmodeller som spelar in föraren under färd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
kallekula skrev:
Man kan nog vara ganska säker på att om detta inte gällde en en självkörande bil så hade fallet varit nerlagt för längesen.

Men vi måste ställa högre krav på självkörande bilar än på människor. Hade varit kul att veta vad Ubers loggar från radar, lidar osv säger. Undrar om vi får veta.
När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
Håller med i den delen. Eftersom det är ett experiment fordon så har föraren ansvaret för fordonet. När man framför ett fordon så ska man inte sitta och titta ner i knät under flera sekunder i rad.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

zyax skrev:
Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
zyax skrev:
Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097
Från den artikeln:
Ubers mänskliga förare måste i snitt ingripa efter att bilen rullat 21 kilometer i autonomt läge. Motsvarande siffra för Waymo är dryga 9 000 kilometer.
Sitter jag bredvid frugan när hon kör så känner jag det som att jag bör ingripa oftare än Ubers förare... (Inte samma sak som att jag borde ingripa dock, hon har inte varit med om någon olycka ännu.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Bra genomgång av ”Now you know”
Visar bland annat en filmning med en telefon av samma sträcka. Det verkar vara fullt tillräcklig belysning för att se kvinnan. Har Uber manipulerat filmen? Nä kanske bara en dålig daschcam.



Men Ubers misslyckande har inget med andra självkörande bilar att göra. Waymo är i alla fall övertygade om att deras bil kommer klart situationen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-fatality

Då vet vi det iaf, och det känns helt rimligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

Jerka skrev:
I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Jo det kan man ju lugnt säga. Uber har en del att jobba på...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av vigge50 »

Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.
Men om de inte ska kunna upptäcka fotgängare vid stadskörning, vart ska de då upptäckas? Har inte Tesla någon "Pedestrian detection"?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av e5m1r »

En docka går tyvärr inte att genomöra test med
De här systemen fungerar med algoritmer som känner igen rörelse mönster
Sen har tesla inte nåt system som volvo men kan under vissa förutsättningar upptäcka gående (Beta)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

e5m1r skrev:
En docka går tyvärr inte att genomöra test med
De här systemen fungerar med algoritmer som känner igen rörelse mönster
Sen har tesla inte nåt system som volvo men kan under vissa förutsättningar upptäcka gående (Beta)
Japp exakt. Det är därför ett system som bromsar för fotgängare ej per automatik också bromsar för vilt eller cyklister, helt olika rörelsemönster och utseende. Volvo har ju olika namn på dessa system, även om det är samma sensorer som scannar av omgivningen är det olika delar av mjukvaran som känner igen typen av objekt.

Jag trodde dock att Tesla kunde detektera fotgängare, är det något som fanns i den gamla lösningen för AP1 med Mobileye, eller har det aldrig funnits?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Har kan ju cykeln ställt till det, om AI reagerar på rörelsemönster. Rörelsen blir ju ganska annorlunda om den gående är bakom en cykel.
Men det här håller självklart inte och är kanske ett av de grundläggande problemen med AI och körande. Jag behöver ju inte förstå vad det är som kommer ut på vägen för att bromsa, jag bromsar direkt och funderar sedan. En AI måste först förstå vad det är och sedan välja action utifrån det... :roll: Med det tillväga gångssättet lär det ta tid innan ett självkörande fordon blir säkert.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av ellerstrom »

Geni87 skrev:
Jag trodde dock att Tesla kunde detektera fotgängare, är det något som fanns i den gamla lösningen för AP1 med Mobileye, eller har det aldrig funnits?
Jag har sett ett test av detta i en video på Youtube (hittar inte den nu), så jo till AP1 finns det (vet dock inte om Tesla kallar det för beta eller inte). Till AP2 tror jag inte det finns ännu.

Edit: tror det var denna:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Leo »

Att den ”kan” är något helt annat att den med 100% ”gör” något. ;)

Som sagt tror också det var ”cykeln” som förvirrade dataprogrammet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

Om det stämmer att systemet inte kunde upptäcka fotgängaren för att hon ledde en cykel (vilket i och för sig bara är spekulation) så är det helt obegripligt dålig programmering och riskanalys som ligger bakom. Har de inte testat detta innan de började testköra live? Det där ska bara inte kunna hända. Programmet är inte tillräckligt bra för att användas i trafiken än och ansvaret vilar tungt på Uber.
Skriv svar