Uber testbil dödar fotgängare :-(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

Jerker skrev:
Som sagt, vet vi om bilen hade börjat bromsa eller inte? Hon går rätt fort. Hon kanske gjorde den felaktiga bedömningen att hon skulle hinna över? En bil stannar inte direkt även om man registrerar en fara så snart som det är möjligt. Det troliga är att kvinnan går längs vägen och plötsligt viker hon av och börjar korsa vägen med stora steg. Då ska systemet hinna definiera det som är på motsatta vägbanan som något som kan bli ett hinder på den egna. Hur snart ska systemet börja betrakta det som ett hinder? Det gäller ju att systemet inte "överreagerar" på sånt som det inte är ett potentiellt hinder. Det skulle göra en sån resa väldigt obekväm.

Det är väl här som de autonoma systemen har sin svåraste utmaning. Vi kan ta en situation som är berömd i samband med förarprov. Man kör på en stadsgata och närmar sig ett övergångsställe. Det går en person på trottoaren i samma riktning som man själv kör och mot övergångsstället. Bilen och fotgängaren kommer att nå fram till övergångsstället ungefär samtidigt. Som förare har man skyldighet att försöka förutse och undvika situationer som är potentiellt farliga. Det finns en chans/risk att den här personen kommer att korsa gatan på övergångsstället. Om man under ett förarprov bara kör på utan att bromsa eller berätta att man har personen under uppsikt men bedömde att den inte tänkte korsa gatan så lär man bli kuggad. Men personen i fråga kunde ju faktiskt få för sig att bara vika av och korsa vägen före övergångsstället utan förvarning och utan att se sig om. Sånt händer. Jag var ute för en sån situation häromdagen. Det var en som (förstod jag i efterhand) sprang efter en buss och korsade gatan framför mig från vänster helt utan se sig sig om. Jag fick ställa mig på bromsen. Endast tack vare att avståndet var tillräckligt stort hann jag få stopp på bilen. Hon som korsade vägen märkte ingenting av incidenten, troligtvis eftersom hon hade hörlurar på sig och var helt fokuserad på bussen.

Om man kör i stan, ska man betrakta alla fotgängare som går på trottoarerna som potentiella galningar som plötsligt bara korsar vägen utan förvarning? Vi människor gör det på ett sätt, men vi sållar bort de flesta eftersom det sammanlagda intrycket vi får av dem (som vi har ägnat åratal åt att lära oss under vår uppväxt) gör att vi på bråkdelen av en sekund kan göra en rimlig bedömning att de inte är en risk. Men ett litet barn som inte håller nån vuxen i handen är en väldigt stor rik. Eller en person med musik i öronen. Jag har de senare åren sett massor av såna som bara kliver rakt ut - i de allra flesta fall, som tur är - på ett obevakat övergångsställe utan att kasta en enda blick för att säkerställa att ingen bil kommer.

Så frågan man får ställa sig är om verkligen AI kan nå så långt att det kan förutse alla situationer som kan inträffa när man tar med människors irrationella och oförutsägbara beteenden, eller iaf lika bra som människor klara av detta?
Mycket bra beskrivet Jerker!

Det är ju detta som är den stora utmaningen för autonoma system. Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran. Sedan skall ju hårdvaran ha en egen förmåga att upptäcka hinder och reagera men inte för mycket så att systemet blir hyperresponsivt och exvis tvärbromsar på fel indikationer och utsätter bakomliggande fordon för fara.
Jag tror att vi underskattar hur mycket inkommande "data" vi själva som förare processar på bråkdelar av sekunder. Det känns som om de ivrigaste förespråkarna för autonoma fordon underskattar människans förmåga om man uppträder som en förare skall göra, dvs vara uppmärksam, anpassa hastigheten och agera proaktivt i trafiken.
Men det verkar ju ligga i tiden att helt blint förlita sig på all modern datateknik och dissa hela vår evolution till avancerade biologiska varelser. Datorer är väl fantastiska och kan utföra hisnande saker MEN de kan inte tänka och dra slutsatser.
Nej ett visst mått av eftertanke och måttfullhet är på sin plats innan vi helt anammar det som nördiga IT människor(ofta unga personer) vill införa omedelbart.

Sedan tycker jag personligen att det är märkligt att bilen inte bromsar kraftigt innan smällen då ju radar,kameror eller Lidar helt klart borde upptäckt kvinnan mitt ute på vägen. Så troligen är det väl en dålig mjukvara som inte processat inkommande data på rätt sätt. Jag skulle tro, utan att veta säkert, att Volvo´s eget autobromssystem skulle reagerat på ett bättre sätt än Ubers system i detta fall.

Vad tror ni?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Tråkigt med det som har hänt, men att hänga ut någon innan det är utrett är ju inte heller bra.
Men har en liten fundering:
Det handlar helst om ungdomar som är ute i trafiken med svarta kläder utan reflexer i regn och mörker. De är väldigt svåra att se dessa, lägg därtill mötande bilar så blir det ännu svårare att se dessa personer. Människan är inte gjord för att tranportera sig fortare än en viss hastighet (den är inte hög). Problemet är kanske inte bara är tekniken som vi lägger allt större vikt vid utan att människan i sig kanske måste lära sig att leva med bilar istället för chansa och gå där det inte är tillåtet, se till när man går över obevakade övergångställen så inga bilar kommer. Man kan dra en liknelse mot NY där det dör massa personer varje år pga att de går mot grönt och lyssnar musik högt i sina hörlurar. Samtidigt som detta kommer en ambulans i utryckning och kör mot rött och kör på personen som går över övergångstället. Det är i alla fall lite tankvärt att de som går/cyklar i trafiken litar så mycket på bilisterna.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

kallekula skrev:
TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
Håller helt med, tror att om deras lidar och radar dessutom funkat som den borde så skulle den autonoma bilen klarat situationen mycket bättre än en vanlig förare. Nu vet vi ju inte hur de andras system hade klarat detta, men övertygelsen hos mig är uppenbar att de flesta andra som kommit långt hade klarat detta betydligt bättre än Uber.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

kallekula skrev:
TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
OK. Så du menar att bilens dator lär sig att tänka proaktivt, hur då?
Ta exemplet att du kör på en väg där det är 50. På trottoaren precis bredvid går det ett flertal barn/ungdomar på väg till skolan. Du och jag förstår ju att ett barn plötsligt kan hoppa ut på vägen som barn gör ibland och vi har då anpassat hastigheten till kanske 20-30 när vi passerar dem för att ha en chans att hinna stanna eller mildra en ev kollision(de flesta överlever en krock i 30). Hur menar du att en bil lär sig att göra denna riskbedömning?? (Förhoppningsvis inte genom att först köra på en person och sedan lära sig).?! Jag är inte kunnig IT människa så jag vet inte hur det fungerar men vore det lätt hade vi väl redan haft autonoma fordon.
Sedan vet ju både du och jag att det finns dåliga/omdömeslösa förare som aldrig skulle sänka hastigheten i ovan exempel. De personerna kommer vi ju aldrig ifrån tyvärr.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

TeslaX Anders skrev:
kallekula skrev:
TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
OK. Så du menar att bilens dator lär sig att tänka proaktivt, hur då?
Ta exemplet att du kör på en väg där det är 50. På trottoaren precis bredvid går det ett flertal barn/ungdomar på väg till skolan. Du och jag förstår ju att ett barn plötsligt kan hoppa ut på vägen som barn gör ibland och vi har då anpassat hastigheten till kanske 20-30 när vi passerar dem för att ha en chans att hinna stanna eller mildra en ev kollision(de flesta överlever en krock i 30). Hur menar du att en bil lär sig att göra denna riskbedömning?? (Förhoppningsvis inte genom att först köra på en person och sedan lära sig).?! Jag är inte kunnig IT människa så jag vet inte hur det fungerar men vore det lätt hade vi väl redan haft autonoma fordon.
Sedan vet ju både du och jag att det finns dåliga/omdömeslösa förare som aldrig skulle sänka hastigheten i ovan exempel. De personerna kommer vi ju aldrig ifrån tyvärr.
Det exemplet du tar upp har jag redan sett fungera i en autonom bil, tror det var Nissans level-4-bil som minskade farten när det var gående människor bredvid, det är inte alls konstigt för ett system att lösa det så.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Nja... Flera sekunder är det ju inte. Det är ungefär en sekund från att hon börjar synas till dess att hon träffas av bilen. En människas reaktionstid är runt en sekund. Även om man reagerar optimalt så skulle bilen inte haft en chans att stanna i tid. Bara bromssträckan är så lång att även om bilens system hade sett henne lite tidigare så hade inte bilen hunnit stanna. Möjligtvis väja, men jag vet inte vad den här bilen har för regelsystem, om det ingår att väja snabbt. Hon bär inga reflexer och det är skuggigt där så hon syns inte förrän hon är mitt i vägbanan. Att föraren skulle ha haft möjlighet att se henne innan hon syns i dashcamens inspelning tror jag inte på. Det vet ju alla som kört bil i stadsmiljö med växlande ljus och skuggor att det kan vara extrem svårt att urskilja fotgängare utan reflexer.
En av de få gånger som jag faktiskt inte håller med dig Jerker.

Bilden från en dashcam motsvarar inte det vi ser med våra ögon (om vi nu överhuvudtaget tittar på vägen) och även på denna dåliga filmsnutt så hävdar jag att jag skulle ha klarat att undvika denna olycka. Kvinnan går rakt över vägen och gör inga plötsliga riktningsändringar, hon är visserligen inte upplyst eller har reflexer på sig men är skönjbar flera sekunder innan träffen. Hastigheten var enligt rapporter 61 km/h och väglaget var torrt och bra. Ca 17 m/s färdas man då och bromssträckan från detta till stopp torde vara runt 15 meter. Lägg på en reaktionstid på rimliga 0,5 sekunder (den traditionsenliga sekunden är en lååång tid, testa själv) så hävdar jag att jag skulle ha fått stopp på fordonet inom en sträcka av 25 meter. Detta under förutsättning att jag är en aktiv förare och inte bara en slö passagerare som sitter och kollar på något helt annat är trafiken.

Sen kan man ju fråga sig varför hon väljer att korsa vägen utan att se sig för. Bilen från Über hade väl fullt synlig belysning?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Kulingen skrev:
Tråkigt med det som har hänt, men att hänga ut någon innan det är utrett är ju inte heller bra.
Men har en liten fundering:
Det handlar helst om ungdomar som är ute i trafiken med svarta kläder utan reflexer i regn och mörker. De är väldigt svåra att se dessa, lägg därtill mötande bilar så blir det ännu svårare att se dessa personer. Människan är inte gjord för att tranportera sig fortare än en viss hastighet (den är inte hög). Problemet är kanske inte bara är tekniken som vi lägger allt större vikt vid utan att människan i sig kanske måste lära sig att leva med bilar istället för chansa och gå där det inte är tillåtet, se till när man går över obevakade övergångställen så inga bilar kommer. Man kan dra en liknelse mot NY där det dör massa personer varje år pga att de går mot grönt och lyssnar musik högt i sina hörlurar. Samtidigt som detta kommer en ambulans i utryckning och kör mot rött och kör på personen som går över övergångstället. Det är i alla fall lite tankvärt att de som går/cyklar i trafiken litar så mycket på bilisterna.
Vi har även allt vilt i Sverige som är än mer kamoflerat och rör sig snabbare. Tekniken måste lösa detta.
nöjd med min Ampera tillsvidare
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av 12man »

Tycker det ser ut som en viltolycka gör, och ett litet flick på ratten åt vänster hade fixat det, en olycka beror ytterst sällan på att en gör "fel" utan 2+ måste samverka.
Kvinnan försöker korsa gatan precis efter korsningen, och i mörkret, då då borde han inte sitta och glo ner i mobilen, har själv kollat på mobilen typ i dagsljus på motorvägen(innan lagen kom), men på natten på en väg med möten och viltmöjlighet...aldrig
Riktigt oerfaren "förare" i min bok, och att uber kör runt med bilarna på natten utan att ha passagerare för att samla data?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

TeslaX Anders skrev:
OK. Så du menar att bilens dator lär sig att tänka proaktivt, hur då?
Ta exemplet att du kör på en väg där det är 50. På trottoaren precis bredvid går det ett flertal barn/ungdomar på väg till skolan. Du och jag förstår ju att ett barn plötsligt kan hoppa ut på vägen som barn gör ibland och vi har då anpassat hastigheten till kanske 20-30 när vi passerar dem för att ha en chans att hinna stanna eller mildra en ev kollision(de flesta överlever en krock i 30). Hur menar du att en bil lär sig att göra denna riskbedömning?? (Förhoppningsvis inte genom att först köra på en person och sedan lära sig).?! Jag är inte kunnig IT människa så jag vet inte hur det fungerar men vore det lätt hade vi väl redan haft autonoma fordon.
Sedan vet ju både du och jag att det finns dåliga/omdömeslösa förare som aldrig skulle sänka hastigheten i ovan exempel. De personerna kommer vi ju aldrig ifrån tyvärr.
Om man kan säga att datorn "tänker" vet jag inte men ja, det är korrekt. Datorn lär sig från de situationer som uppstår och från att titta på hur människor kör. Det är denna nya maskininlärningsteknik som gör autonoma bilar tekniskt möjliga nu för tiden till skillnad från tidigare. (Det i kombination med hårdvara som klarar av att driva algoritmerna förstås. Det fanns inte heller för några år sedan.)

Sedan kan en programmerare självklart lägga till relevanta saker utöver de faktiska trafikreglerna. Exempelvis kan man instruera bilen att alltid vara extra försiktig/sakta ner/hålla längre avstånd om den identifierar att barn är i närheten eller liknande.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Nja... Flera sekunder är det ju inte. Det är ungefär en sekund från att hon börjar synas till dess att hon träffas av bilen. En människas reaktionstid är runt en sekund. Även om man reagerar optimalt så skulle bilen inte haft en chans att stanna i tid. Bara bromssträckan är så lång att även om bilens system hade sett henne lite tidigare så hade inte bilen hunnit stanna. Möjligtvis väja, men jag vet inte vad den här bilen har för regelsystem, om det ingår att väja snabbt. Hon bär inga reflexer och det är skuggigt där så hon syns inte förrän hon är mitt i vägbanan. Att föraren skulle ha haft möjlighet att se henne innan hon syns i dashcamens inspelning tror jag inte på. Det vet ju alla som kört bil i stadsmiljö med växlande ljus och skuggor att det kan vara extrem svårt att urskilja fotgängare utan reflexer.
En av de få gånger som jag faktiskt inte håller med dig Jerker.

Bilden från en dashcam motsvarar inte det vi ser med våra ögon (om vi nu överhuvudtaget tittar på vägen) och även på denna dåliga filmsnutt så hävdar jag att jag skulle ha klarat att undvika denna olycka. Kvinnan går rakt över vägen och gör inga plötsliga riktningsändringar, hon är visserligen inte upplyst eller har reflexer på sig men är skönjbar flera sekunder innan träffen. Hastigheten var enligt rapporter 61 km/h och väglaget var torrt och bra. Ca 17 m/s färdas man då och bromssträckan från detta till stopp torde vara runt 15 meter. Lägg på en reaktionstid på rimliga 0,5 sekunder (den traditionsenliga sekunden är en lååång tid, testa själv) så hävdar jag att jag skulle ha fått stopp på fordonet inom en sträcka av 25 meter. Detta under förutsättning att jag är en aktiv förare och inte bara en slö passagerare som sitter och kollar på något helt annat är trafiken.

Sen kan man ju fråga sig varför hon väljer att korsa vägen utan att se sig för. Bilen från Über hade väl fullt synlig belysning?
Det går naturligtvis inte att rekonstruera hur synlig hon var för ett mänskligt öga i den här situationen, men som jag tidigare skrev så på filmen syns hon inte alls flera sekunder innan smällen. Från det att man ser det första blänket av fötterna tills det smäller är det bara en sekund enligt videons tidsstämpling. Men jag håller med om att det är konstigt att man inte ser mer av henne tidigare och det är kanske missvisande av upptagningen.

Håller också med alla att föraren inte är tillräckligt uppmärksam. Och här har vi kanske problemet med en testförare som ska övervaka det hela utan att göra nåt utom att avvärja farliga situationer i sin prydno. Man klarar inte av att sitta och följa trafiken uppmärksamt timme efter timme. Det är människan väldigt dålig på.

Bara för att göra slut på diskussionen om hur länge kvinnan är synlig före smällen så har jag gjort detta: På första bilden har jag fryst bilden när man ser det första lilla blänket, och den andra bilden är exakt när krocken sker. Jag har med ett vertikalt svart streck markerat i tidslinjen var skiftet mellan sekunderna är. Det är alltså nästan exakt en sekund som hon är synlig.
Uber 1.png
Uber 2.png
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

Man kan nog vara ganska säker på att om detta inte gällde en en självkörande bil så hade fallet varit nerlagt för längesen.

Men vi måste ställa högre krav på självkörande bilar än på människor. Hade varit kul att veta vad Ubers loggar från radar, lidar osv säger. Undrar om vi får veta.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av boreno »

Tänk om hon hade ramlat med cykeln, och just hunnit resa sig upp med cykeln när vi ser bilderna på kameran? Det skulle göra det svårare för bilen att se henne när cykel och människa ligger på marken.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

kallekula skrev:
Man kan nog vara ganska säker på att om detta inte gällde en en självkörande bil så hade fallet varit nerlagt för längesen.

Men vi måste ställa högre krav på självkörande bilar än på människor. Hade varit kul att veta vad Ubers loggar från radar, lidar osv säger. Undrar om vi får veta.
När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
nöjd med min Ampera tillsvidare
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

Limbster skrev:
När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
Jo men det hade ju inte funnits om det var en vanlig bil. Ganska få bilmodeller som spelar in föraren under färd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
kallekula skrev:
Man kan nog vara ganska säker på att om detta inte gällde en en självkörande bil så hade fallet varit nerlagt för längesen.

Men vi måste ställa högre krav på självkörande bilar än på människor. Hade varit kul att veta vad Ubers loggar från radar, lidar osv säger. Undrar om vi får veta.
När det finns klara bevis på att "föraren" sitter och tittar i mobilen. Nja, vållande till annans död känns inte helt orimligt att se i en svensk kontext.
Håller med i den delen. Eftersom det är ett experiment fordon så har föraren ansvaret för fordonet. När man framför ett fordon så ska man inte sitta och titta ner i knät under flera sekunder i rad.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

zyax skrev:
Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
zyax skrev:
Skulle vara skoj att se hur Waymos virtuella system hade löst exakt samma händelse idag eftersom de också åker i just den förorten till Phoenix. Vi får nog tyvärr aldrig veta det om inte någon journalist frågar efter precis det och de vill svara.
Vi fick tydligen svar på just detta: https://www.nyteknik.se/fordon/waymo-ub ... ik-6906097
Från den artikeln:
Ubers mänskliga förare måste i snitt ingripa efter att bilen rullat 21 kilometer i autonomt läge. Motsvarande siffra för Waymo är dryga 9 000 kilometer.
Sitter jag bredvid frugan när hon kör så känner jag det som att jag bör ingripa oftare än Ubers förare... (Inte samma sak som att jag borde ingripa dock, hon har inte varit med om någon olycka ännu.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Bra genomgång av ”Now you know”
Visar bland annat en filmning med en telefon av samma sträcka. Det verkar vara fullt tillräcklig belysning för att se kvinnan. Har Uber manipulerat filmen? Nä kanske bara en dålig daschcam.



Men Ubers misslyckande har inget med andra självkörande bilar att göra. Waymo är i alla fall övertygade om att deras bil kommer klart situationen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... e-fatality

Då vet vi det iaf, och det känns helt rimligt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

Jerka skrev:
I alla händelser är det ett riktigt underbetyg åt systemet att det inte ens försöker sakta ner när fotgängaren bara är en meter från bilen.
Jo det kan man ju lugnt säga. Uber har en del att jobba på...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av vigge50 »

Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Nu har en Tesla ägare testat hur hans bil skulle reagera för en ”människa” som står mitt på vägen i mörker och med mörka kläder. Tyvärr verkar det som att bilen inte reagerar alls men sen så säger Tesla inte att deras bilar ska klara statskörning än.
Men om de inte ska kunna upptäcka fotgängare vid stadskörning, vart ska de då upptäckas? Har inte Tesla någon "Pedestrian detection"?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar