Uber testbil dödar fotgängare :-(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Beigler »

Jag tänker mig att om man gör en bra informationsfilm/reklamfilm som jämför vad en dator med sju kameror, radar etc kan göra i jämförelse med en människa så förstår nog folk rätt snart att tekniken är överlägsen.

Om man vinklar filmen ur en människas synvinkel. Slänger upp 360 bilder mm samt spelar upp allt i superslomotion så att föraren har möjlighet att fundera säkert 100ggr över vad den skall göra under nästa millisekund.

Sedan kan man vända på steken och anta att datorns kapacitet är normen och visa hur underlägsen människan är. Dvs spela upp en film där man tittar genom en toarulle i 1000ggr normal hastighet.

Då tror jag folk förstår det absurda i att låta en människa köra... :-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Gustafsson »

Problemet är ju att tolka informationen från alla kameror, radar och sensorer. Visst registrerar de mycket mer än vad två ögon gör, med det krävs enormt med intelligens för att sätta ihop allt detta till nåt som är användbart i trafiken.
Så jag håller inte alls med om att man inser att datastyrd körning är bättre. Det hänger helt på hur data hanteras och vilka beslutsprocesser som ligger bakom ”autopiloten”.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

Gustafsson skrev:
Problemet är ju att tolka informationen från alla kameror, radar och sensorer. Visst registrerar de mycket mer än vad två ögon gör, med det krävs enormt med intelligens för att sätta ihop allt detta till nåt som är användbart i trafiken.
Så jag håller inte alls med om att man inser att datastyrd körning är bättre. Det hänger helt på hur data hanteras och vilka beslutsprocesser som ligger bakom ”autopiloten”.
Håller med helt.

Jag tror mer på att använda tekniken som ett hjälpmedel vid exvis bilkörning. Helt självkörande fordon på allmän väg känns långt borta.

Det pågår ju liknande utveckling inom kirurgiverksamhet i sjukvården. Det finns sk. operationsrobotar redan idag. Bl.a används dessa på vissa sjukhus för att operera bort prostatan vid prostatakancer. Men då styrs roboten av 1-2 operatörer(kirurger) och roboten arbetar inte på egen hand(bevare mig väl). Dock är det ju kirurgerna som avgör hur roboten skall bete sig och hur den skall arbeta. Fördelen är att robotarmarna kan arbeta mer precist än den mänskliga handen/armen.
Inte helt olikt en drönarpilot som ju faktiskt styr vad drönaren skall göra med massiv datakraft som stöd.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av OfarligTesla »

Fidde skrev:
OfarligTesla skrev:
Fidde skrev:
Verdi skrev:
Fidde skrev:
Så om du har att välja på två taxi-bilar, en som körs autonomt med risken att dö liggande på 1 på 10 miljoner och en som körs av en människa där risken att dö är 1 på 1 miljon, så hade du valt det minst säkra alternativet? Varför det? (Observera att 1 på 10 miljoner och 1 på 1 miljon är tagna ur luften och finns endast där för tankeexperimentet i sig)
Blanda inte in mig. Det är inte jag som hittat på.
Tänkte att du skrev att det inte räcker att vara bättre än en människa. Men du kanske inte syftade på att det inte räcker för dig utan på lagstiftare och andra som skulle förbjuda självkörande bilar?
Jag hoppas att våra lagstiftare inte kommer att förbjuda en teknik som skulle rädda livet på hundratals antal personer bara i Sverige.

Rösta A för att förbjuda teknik som leder till "endast" 150 trafikdöda per år istället för 250.
Rösta B för att tillåta teknik som räddar 100 liv per år.

Du menar att politikerna skulle rösta A? Om detta är vad du menar så kan du ha rätt men jag hoppas du i så fall har fel.
De flesta människor skulle rösta på B, de kommer tycka att ”jag kör bil bättre än någon maskin”. Därav kommer politikerna inte ha stöd av väljarna. Diskussionen kommer handla om meningslösheter som vems fel det är när någon dör, det är viktigare att ha någon att straffa i alla fallen än att rädda några av dem.
Antar att du menar att de flesta skulle rösta A, dvs att de inte vill tillåta den nya autonoma tekniken även om den räddar 100 liv per år i Sverige.
Jag tror att du har fel. Redan idag är det många som litar alldeles för mycket på de autonoma tekniker som redan finns i nya bilar. T.ex tittar på Harry Potter-filmer, sätter fast apelsiner i ratten, låter bilen ping-ponga mellan linjerna (gäller bilar med simpla filassistentsystem) med mera.
Sen handlar ju ett sådant val inte endast om dig själv som förare utan att du blir av med alla "idioter" i trafiken. Du själv kör ju naturligtvis bäst i hela världen men tänk att bli av med alla andra som inte kan köra. Alla gamla gubbar med keps, kärringar och rattfyllon.

Vissa trafikolyckor handlar självklart om vems fel det är, t.ex bussolyckan i Sveg för något år sedan, men de flesta trafikolyckor är väl enbart tragiska och finns det teknik för få ner denna statistik så tror jag och hoppas att den kommer att accepteras?
Japp, läste snett där.

Det är inte de som köper dessa bilar med dessa system som är problemet, problemet är de som ogillar dem. Människor gillar som sagt inte när de inte kan skylla hemska händelser på någon, så tills allmänheten kan besluta vem som är skyldig när den självkörande bilen kör ihjäl ett barn lär det bli svårt att få allmänheten med sig
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Kulingen skrev:
oscfor skrev:
Kulingen skrev:
Borde inte Volvo granska sina bilar pga. att Volvo har väl autobroms för fotgängare?
Volvos system är inte inblandade alls.
Så autobromsen är urkopplad i dessa modeller då?
Låter som att hennes efterlevande kan bli rika. Hur kan de få för sig att koppla ur ett säkerhetssystem? Låter ju inte alls smart faktiskt.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

Jag citerar mig själv den en tidigare tråd:
Själv är jag långtifrån övertygad om självkörningens självklarhet. Jag tycker det vore jättebra, men det måste vara MYCKET säkrare än att köra själv. Alltså minst en tiofaldig reduktion av olyckor.

Det är nämligen en paradox inblandad här. Att man statistiskt sett vore dubbelt så säker i en självkörande bil betyder inget den dagen man är inblandad i en olycka. Säg att olycksrisken med manuell bil är 1% och med autonom bil 0,5%. En olycka med autonom bil hade då med 99% sannolikhet inte hänt om bilen varit manuellt styrd. Visst, totalt sett kanske det sker fler olyckor utan, men just den olyckan som jag råkade ut för hade jag nästan säkert kunnat undvika om jag körde själv. Det skulle inte kännas bra.
Ovanstående gäller vid oberoende stokastiska variabler, vilket detta såklart inte är (en svår situation är förmodligen svår både för mänskliga och maskinella förare). Men det är också sannolikt att vissa typer av olyckor bara händer med självkörande bilar och nästan aldrig med mänskliga förare (och vice versa).

I detta fall, om man ska tro poliserna, så är det sannolikt att en mänsklig förare också fått svårt att undvika olyckan (något som bekräftas av att det ju faktiskt fanns en mänsklig förare med i bilen). I exemplet med teslan som krockade med lastbilen så är det däremot troligt att förarens (felaktiga) användande av autopilot var direkt orsakande av olyckan.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Fidde »

OfarligTesla skrev:
Japp, läste snett där.

Det är inte de som köper dessa bilar med dessa system som är problemet, problemet är de som ogillar dem. Människor gillar som sagt inte när de inte kan skylla hemska händelser på någon, så tills allmänheten kan besluta vem som är skyldig när den självkörande bilen kör ihjäl ett barn lär det bli svårt att få allmänheten med sig
Vem som kommer bli skyldig i olika situationer känns som det minsta problemet i sammanhanget. Det kommer nog tillsättas lite utredningar för att ta fram beslutsunderlag om det när detta börjar bli aktuellt.
Vem är idag skyldig om ett barn sliter sig och rusar rakt ut på en 90-väg och blir ihjälkört? Menar du att allmänheten då måste få en syndabock att hänga?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av OfarligTesla »

Fidde skrev:
OfarligTesla skrev:
Japp, läste snett där.

Det är inte de som köper dessa bilar med dessa system som är problemet, problemet är de som ogillar dem. Människor gillar som sagt inte när de inte kan skylla hemska händelser på någon, så tills allmänheten kan besluta vem som är skyldig när den självkörande bilen kör ihjäl ett barn lär det bli svårt att få allmänheten med sig
Vem som kommer bli skyldig i olika situationer känns som det minsta problemet i sammanhanget. Det kommer nog tillsättas lite utredningar för att ta fram beslutsunderlag om det när detta börjar bli aktuellt.
Vem är idag skyldig om ett barn sliter sig och rusar rakt ut på en 90-väg och blir ihjälkört? Menar du att allmänheten då måste få en syndabock att hänga?
Ja men det är inte då den stora massan tänker, det skulle kräva intelligens och logiskt tänkande. Ja, människor vill alltid hitta en syndabock, vi vill inte tänka oss att vem som helst kan råka ha ihjäl någon.

Det gäller inte bara bilkörning utan det har ju visat sig vid t.ex. falska erkännanden vid mord att folk har erkänt brott de inte begått efter 12 timmars ledande förhör men döms ändå mot sitt nekande för folk inte kan tänka sig att man kan erkänna något man inte gjort.

Vi har helt enkelt svårt att erkänna att det skulle kunnat vara jag och därför vill man anklaga dem för att ha gjort fel.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Försvann inte denna nyhet från tidningar väldigt fort? Beror det på att nyhetsvärdet minskade när polischefen sa att olyckan inte kunde avhjälpts med en vanlig förare vid ratten?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Limbster skrev:
kallekula skrev:
Limbster skrev:
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.
Att dela med dig av de bevisen var inte aktuellt?
Men det finns ju hur många som helst.
Här är ett exempel https://www.wired.com/story/self-drivin ... on-humans/
Kallar du det för bevis att Waymo/Googles autonoma bilar är mycket sämre än människan? Waymo/Googles autonoma bilar nämns ju inte över huvudtaget förutom att Google håller på med autonoma bilar. Det är ju en snubbe som spekulerar i autonoma bilar rent allmänt, ingen data eller fakta presenteras alls, särskilt inget om Waymos bilar.

Ska vi ignorera det faktum att Waymo/Googles bilar är inblandade är inblandade i färre olyckor bara för en snubbe spekulerar? Kom igen nu. Upp till bevis. Vad finns det för bevis eller data som säger att Waymos bilar "klarar sig mycket sämre än människan i trafik"?
En vetenskaplig publikantion från ett univeritet i USA kan man såklart tycka är en snubbe som spekulerar, men det får stå för dig. Men det är fakta som myndigheter och politiker använder sig av för att fatta korrekta beslut.
Det du länkar till är ingen vetenskaplig publikation utan till en så kallad elektronisk livstilsmagasin. Brandon Schoettle jobbar på General Motors och har inte gjort någon studie av Googles/Waymos autonoma bilar.

Självklart är det fakta som myndigheterna går efter och det är ju detta som gjort att Google fick tillåtelse till att börja köra bilarna utan mänsklig förare i november förra året.

Frågar fortfarande varifrån du har bevis att "Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik". Allt du länkat till är en populärvetenskaplig artikel som inte alls har med Google/Waymos bil att göra utan allmänt prat om autonoma bilar av en GM-anställd. Det ska ju finnas hur många bevis som helst enligt dig.

Bevisen pekar ju på motsatsen mot vad du hävdar:
https://www.theverge.com/2017/11/7/1661 ... autonomous
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av frippan »

Robert Collin uttalade sig i TV4:s nyhetsmorgon och hade nollkoll som vanligt :)

Kommer säkert upp på tv4play sen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Första uttalanden från polisen om filmen från Uber taxin visade att olyckan inte kunde ha gjorts ogjort med en person bakom ratten.

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... ocid=ientp
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

De artiklarna talar bara tvärtemot vad du försöker bevisa. Du har helt enkelt tvärt fel.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

zyax skrev:
De artiklarna talar bara tvärtemot vad du försöker bevisa. Du har helt enkelt tvärt fel.
Nej, jag har påstått att de autonoma bilarna är sämre än människan att klara sig i trafiken. Inte ens någon av de som har autonoma bilar påstår att de når någon generell level 5 nivå.

Läs om de specifika krockarna och se om det verkar lämpligt att ge något ett körkort som kör som en autonom bil. Det handlar inte om att jag är emot autonoma bilar vilket jag inte är, det handlar om ett enkelt konstaterande att utvecklingen har en bra bit kvar, vilket vissa här inte verkar förstå.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

Limbster skrev:
zyax skrev:
De artiklarna talar bara tvärtemot vad du försöker bevisa. Du har helt enkelt tvärt fel.
Nej, jag har påstått att de autonoma bilarna är sämre än människan att klara sig i trafiken. Inte ens någon av de som har autonoma bilar påstår att de når någon generell level 5 nivå.

Läs om de specifika krockarna och se om det verkar lämpligt att ge något ett körkort som kör som en autonom bil. Det handlar inte om att jag är emot autonoma bilar vilket jag inte är, det handlar om ett enkelt konstaterande att utvecklingen har en bra bit kvar, vilket vissa här inte verkar förstå.
Men de klarar sig ju inte sämre än vanliga bilar. Jag har följt Google Waymo ett bra tag och majoriteten av deras olyckor har bestått i att de bromsar i lägen där en vanlig förare brutit mot lagen och kört istället varpå personen bakom kört in i Googlebilen. Detta är ju under utveckling förstås och de har idag kommit längre, men det viktiga faktumet är ju att du helt negligerar de olyckor som INTE skett med de autonoma bilarna, de ska ju också vägas in, det är ju därför de autonoma bilarna är bättre än den generella föraren. Du kan plocka ut ett par olyckor på några miljoner mil och tycka de är hur dumma som helst, men plocka ut ALLA olyckor på samma antal mil med vanliga förare så finns där långt många fler dumma olyckor och med mycket värre utgång.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Varför får människor rycka in och hjälpa bilarna emellanåt då och hur många gånger har människan räddat den autonoma bilen från allvarlig olycka? Google har mest kört sina bilar på enkla landsvägar för att de helt enkelt bedömt att tekniken inte klarar mer, men det går framåt och de kör i allt mer avancerade miljöer.

Du verkar utgå från att ett autonomt system + en profesionell förare ger mindre olyckor. Men att utgå från att endast det autonoma systemet ger färre olyckor är vad som är korrekt.

GM Hade 22 olyckor 2017 i Kalifornien, de hade först 50 bilar men blev fler sedan vill jag minnas? Här har du ett autonomt system + en professionell förare och ändå krockar nästan runt 30-40% av bilarna. Myndigheter, experter och tillverkarna själv är överens om att mycket arbete återstår innan man når level 4-5. Att köra bra och säkert handlar inte om att bara köra korrekt enligt lagen utan om ett bra samspel med medtrafikanter. Man kan inte ha bilar som krockar stup i kvarten med andra bilister. Level 4-5 autonomi innebär att man måste kunna samspela med övriga trafikanter på ett säkert sätt. Vi kommer förhoppningsvis dit men det är en bra bit kvar.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:
Varför får människor rycka in och hjälpa bilarna emellanåt då och hur många gånger har människan räddat den autonoma bilen från allvarlig olycka? Google har mest kört sina bilar på enkla landsvägar för att de helt enkelt bedömt att tekniken inte klarar mer, men det går framåt och de kör i allt mer avancerade miljöer.

Du verkar utgå från att ett autonomt system + en profesionell förare ger mindre olyckor. Men att utgå från att endast det autonoma systemet ger färre olyckor är vad som är korrekt.

GM Hade 22 olyckor 2017 i Kalifornien, de hade först 50 bilar men blev fler sedan vill jag minnas? Här har du ett autonomt system + en professionell förare och ändå krockar nästan runt 30-40% av bilarna. Myndigheter, experter och tillverkarna själv är överens om att mycket arbete återstår innan man når level 4-5. Att köra bra och säkert handlar inte om att bara köra korrekt enligt lagen utan om ett bra samspel med medtrafikanter. Man kan inte ha bilar som krockar stup i kvarten med andra bilister. Level 4-5 autonomi innebär att man måste kunna samspela med övriga trafikanter på ett säkert sätt. Vi kommer förhoppningsvis dit men det är en bra bit kvar.
Du var rätt specifik när du skrev
Limbster skrev:
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.
Några bevis på detta presenterar du inte utan snarare motsattsen. Google kör ju med Level 4 i trafiken idag. De har fått tillåtelse att göra detta av myndigheterna. Det är knappast så att myndigheterna skulle tillåta förarlösa bilar utan bevis att dessa är säkrare. Att det gäller begränsat område under begränsande förhållanden gjorde jag klart från början.

Ingen har sagt att vi har level 4-5 bilar som är bättre än människor i alla miljöer. Du har dock sagt att att Googles bil klarar sig mycket sämre än människan i trafik. Detta är ju falskt. Bilen kör där den klarar av förutsättningarna och där är den säkrare än människan.

Ytterligare en sak, incident och olycka är inte samma sak och det var ju Googles bil vi pratade om, inte GM:s eller autonoma bilar rent generellt i alla situationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Pontus »

Jag fick en känsla av att Collin visste att förarlösa bilar är mer olycksbenägna än andra (kanske bara jag som fick den känslan). Men jag frågade honom vart han fått de uppgifterna ifrån, här är svaret:
"Jag vet bara att det rullar högst 1 000 bilar utan förare och över 1,3 miljarder med.
Robert"


Om jag har rätt så dör det 1.100.000 människor i trafiken varje år. Dvs. 0,08% i dödsolyckor i förhållande till antal bilar. Har dessa förarlösa bilar kört i 5 år så är det 0,2 dödsolyckor per år eller 0,02% i samma förhållande som tidigare.
Då har vi inte ens tagit hänsyn till att dessa testbilar rullar många gånger fler mil per år ön genomsnittsbilen.
Med andra ord så uttalar du dig helt utan att ta hänsyn till vad statestiken säger.
Vill du vända på det till procent hur många av alla döda i trafiken har dött av förarlösa bilar: 0,000018%

Tittar du på siffrorna så är dessa förarlösa bilar säkrare än de med förare.

Sedan är det ju ytterligare missvisande när du säger att det rullar högst 1000 förarlösa bilar eftersom du i artikeln räknar med Teslas bilar till denna grupp och då är det väl snarare 100.000 bilar.

Vänder man alla siffror du nämnt till de förarlösa bilarnas fördel i stället för tvärtom som du gjort så är:

- 100.000 förarlösa bilar
- i snitt rullar dessa kanske (jag gissar här) 2x längre än genomsnittet.
- 2 dödsolyckor på 3 år (mot 3,3 miljoner totalt på 3 år)
- 1.300.000.000 bilar i världen.

Det förarlösa får då 0,001% dödsolyckor per bil och rullad längd
Det med förare får 0,2% dödsolyckor per bil och rullad längd

Dvs de förarlösa är 254 gånger säkrare.


Hälsningar

Pontus
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jag fick en känsla av att Collin visste att förarlösa bilar är mer olycksbenägna än andra (kanske bara jag som fick den känslan). Men jag frågade honom vart han fått de uppgifterna ifrån, här är svaret:
"Jag vet bara att det rullar högst 1 000 bilar utan förare och över 1,3 miljarder med.
Robert"


Om jag har rätt så dör det 1.100.000 människor i trafiken varje år. Dvs. 0,08% i dödsolyckor i förhållande till antal bilar. Har dessa förarlösa bilar kört i 5 år så är det 0,2 dödsolyckor per år eller 0,02% i samma förhållande som tidigare.
Då har vi inte ens tagit hänsyn till att dessa testbilar rullar många gånger fler mil per år ön genomsnittsbilen.
Med andra ord så uttalar du dig helt utan att ta hänsyn till vad statestiken säger.
Vill du vända på det till procent hur många av alla döda i trafiken har dött av förarlösa bilar: 0,000018%

Tittar du på siffrorna så är dessa förarlösa bilar säkrare än de med förare.

Sedan är det ju ytterligare missvisande när du säger att det rullar högst 1000 förarlösa bilar eftersom du i artikeln räknar med Teslas bilar till denna grupp och då är det väl snarare 100.000 bilar.

Vänder man alla siffror du nämnt till de förarlösa bilarnas fördel i stället för tvärtom som du gjort så är:

- 100.000 förarlösa bilar
- i snitt rullar dessa kanske (jag gissar här) 2x längre än genomsnittet.
- 2 dödsolyckor på 3 år (mot 3,3 miljoner totalt på 3 år)
- 1.300.000.000 bilar i världen.

Det förarlösa får då 0,001% dödsolyckor per bil och rullad längd
Det med förare får 0,2% dödsolyckor per bil och rullad längd

Dvs de förarlösa är 254 gånger säkrare.


Hälsningar

Pontus
+1
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jag fick en känsla av att Collin visste att förarlösa bilar är mer olycksbenägna än andra (kanske bara jag som fick den känslan). Men jag frågade honom vart han fått de uppgifterna ifrån, här är svaret:
"Jag vet bara att det rullar högst 1 000 bilar utan förare och över 1,3 miljarder med.
Robert"


Om jag har rätt så dör det 1.100.000 människor i trafiken varje år. Dvs. 0,08% i dödsolyckor i förhållande till antal bilar. Har dessa förarlösa bilar kört i 5 år så är det 0,2 dödsolyckor per år eller 0,02% i samma förhållande som tidigare.
Då har vi inte ens tagit hänsyn till att dessa testbilar rullar många gånger fler mil per år ön genomsnittsbilen.
Med andra ord så uttalar du dig helt utan att ta hänsyn till vad statestiken säger.
Vill du vända på det till procent hur många av alla döda i trafiken har dött av förarlösa bilar: 0,000018%

Tittar du på siffrorna så är dessa förarlösa bilar säkrare än de med förare.

Sedan är det ju ytterligare missvisande när du säger att det rullar högst 1000 förarlösa bilar eftersom du i artikeln räknar med Teslas bilar till denna grupp och då är det väl snarare 100.000 bilar.

Vänder man alla siffror du nämnt till de förarlösa bilarnas fördel i stället för tvärtom som du gjort så är:

- 100.000 förarlösa bilar
- i snitt rullar dessa kanske (jag gissar här) 2x längre än genomsnittet.
- 2 dödsolyckor på 3 år (mot 3,3 miljoner totalt på 3 år)
- 1.300.000.000 bilar i världen.

Det förarlösa får då 0,001% dödsolyckor per bil och rullad längd
Det med förare får 0,2% dödsolyckor per bil och rullad längd

Dvs de förarlösa är 254 gånger säkrare.


Hälsningar

Pontus
+1
Fick svar på detta också:
"Grymt uträknat. Och alla Teslor är självkörande? Trodde inte ens att det var tillåtet, i områden som EU, till exempel.
Robert"

Nu helt plötsligt så ska vi inte räkna med Teslorna men det går bra att med dem i dödsolycksstatestiken för självkörande bilar i hans egna text???
Tur att vi inte bor på samma sida pölen... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Fick svar på detta också:
"Grymt uträknat. Och alla Teslor är självkörande? Trodde inte ens att det var tillåtet, i områden som EU, till exempel.
Robert"

Nu helt plötsligt så ska vi inte räkna med Teslorna men det går bra att med dem i dödsolycksstatestiken för självkörande bilar i hans egna text???
Tur att vi inte bor på samma sida pölen... ;)
Inte för att vara sådan men att förvänta sig intelligens nog för att göra en faktisk analys av lägen från en journalist som skriver för en skvallertidning är kanske lite magstarkt?

Tycker han tydligt visat över åren att antingen väljer han att driva en agenda (betald?) eller så är han dum som en sten. Och det gäller inte just hans kommentarer om elbilar eller sådant utan rent generellt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Varför får människor rycka in och hjälpa bilarna emellanåt då och hur många gånger har människan räddat den autonoma bilen från allvarlig olycka? Google har mest kört sina bilar på enkla landsvägar för att de helt enkelt bedömt att tekniken inte klarar mer, men det går framåt och de kör i allt mer avancerade miljöer.

Du verkar utgå från att ett autonomt system + en profesionell förare ger mindre olyckor. Men att utgå från att endast det autonoma systemet ger färre olyckor är vad som är korrekt.

GM Hade 22 olyckor 2017 i Kalifornien, de hade först 50 bilar men blev fler sedan vill jag minnas? Här har du ett autonomt system + en professionell förare och ändå krockar nästan runt 30-40% av bilarna. Myndigheter, experter och tillverkarna själv är överens om att mycket arbete återstår innan man når level 4-5. Att köra bra och säkert handlar inte om att bara köra korrekt enligt lagen utan om ett bra samspel med medtrafikanter. Man kan inte ha bilar som krockar stup i kvarten med andra bilister. Level 4-5 autonomi innebär att man måste kunna samspela med övriga trafikanter på ett säkert sätt. Vi kommer förhoppningsvis dit men det är en bra bit kvar.
Du var rätt specifik när du skrev
Limbster skrev:
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.
Några bevis på detta presenterar du inte utan snarare motsattsen. Google kör ju med Level 4 i trafiken idag. De har fått tillåtelse att göra detta av myndigheterna. Det är knappast så att myndigheterna skulle tillåta förarlösa bilar utan bevis att dessa är säkrare. Att det gäller begränsat område under begränsande förhållanden gjorde jag klart från början.

Ingen har sagt att vi har level 4-5 bilar som är bättre än människor i alla miljöer. Du har dock sagt att att Googles bil klarar sig mycket sämre än människan i trafik. Detta är ju falskt. Bilen kör där den klarar av förutsättningarna och där är den säkrare än människan.

Ytterligare en sak, incident och olycka är inte samma sak och det var ju Googles bil vi pratade om, inte GM:s eller autonoma bilar rent generellt i alla situationer.
Har du läst länkarna? Det finns klara bevis för att Waymos bilar har begränsningar i vanlig trafik, precis som jag skrev. Jag har aldrig nämnt något om specifika miljöer som begränsning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Har inte många olyckor blivit framtvingade av arga bilister som försöker förstöra för dessa bilar?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

Tycker att forumet är mkt bra i de flesta fall med intressanta och lärorika inlägg och bra synpunkter.

MEN...

Tycker det vore trevligare om vi slutade att kalla varandra(inkl Robert Collin!) för en massa negativa saker.

Idiot, dum, intellektuell härdsmälta och andra tråkiga invektiv, eller hur?

Alla får ha olika åsikter om saker och ting och i många fall finns ingen exakt vetenskap.

Även sk. vetenskapliga studier bevisar inte alltid hur saker och ting är i verkligheten utan bevisar bara att de resultat en viss undersökning fått bara gäller just den undersökningen. Det behövs många liknande studier som får samma resultat för att mer säkert säga att en sak är på ett visst sätt. "Allting går ju att bevisa med statistik".

Med förhoppning om ett trevligare debattklimat.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Skriv svar