Uber testbil dödar fotgängare :-(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Dansken »

Tråkig historie såklart, men nu startar nog drevet mot självkörande biler Bild

https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av tehjimos »

ouuuuu, det där är inte bra...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Mistafrizz »

Problemet med självkörande bilar kommer ju oftast att vara kopplat till övriga dårar i världen.

Även om några bilar blir självkörande, så kommer ju resterande bilpark var analog - en 740 med ett fyllo i tar ju ingen hänsyn.

Tillsammans med barn, cyklister, vägbulor, snö, slask, hantverkare, flygbussar..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av AGCF »

Vad menas med ”outside of a crosswalk”? Ingen bil kan ju stanna om en cyklist cyklar ut rakt framför. Men en autonom bil har nästan ingen reaktionssträcka.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

Inte så mycket idé att spekulera utan fakta.

...så jag spekulerar givetvis utan fakta. Om det var så att hon plötsligt klev rakt ut i gatan så kan bilen naturligtvis inte lastas för det. Om det däremot var så att hon korsade gatan på fel ställe men klart synligt för bilarna och bilens algoritm bara var dålig på att upptäcka fotgängare som inte går på övergångsställen, då kan det vara bilens fel. En självkörande bil måste kunna hantera sånt. Det händer ju rätt ofta att folk tar lite genvägar i trafiken, går mot rött osv, och för en mänsklig förare är det då oftast bara att släppa en aning på gasen och kanske muttra lite argt så löser sig situationen. En självkörande bil måste kunna göra detsamma.

En annan tänkbar felorsak är om bilen inte uppmärksammar att den kört på någon och därför inte stannar utan fortsätter att köra över personen.

Ska bli intressant att läsa rapporten sen. Men sjukt tråkigt naturligtvis, är aldrig kul att råka ut för dödsolyckor och det blir särskilt jobbigt för offrets familj med den extra uppmärksamhet som lär bli fallet här.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Lite annan information från electrek. Verkar som att kvinnan gick över på ett övergångsställe ledande en cykel. Måste säga att det är riktigt dåligt om bilen inte kan hantera övergångsställen. Tydligen samma bolag som inte lyckades stoppa vid rött heller... kanske dags för en paus?

https://electrek.co/2018/03/19/uber-sel ... sh-police/
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Beigler »

Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kriper »

Beigler skrev:
Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
+1
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Ric »

Beigler skrev:
Lite konstigt att föraren inte tog över. Antingen sov hen eller så var det en inte helt lätt situation att hantera. Hur som helst borde ju föraren vara den som hålls ansvarig?
Tycker inte det är konstigt. Om bilen kört perfekt hundratals timmar så går nog uppmärksamheten ned hos en andel av förarna.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Lite annan information från electrek. Verkar som att kvinnan gick över på ett övergångsställe ledande en cykel. Måste säga att det är riktigt dåligt om bilen inte kan hantera övergångsställen. Tydligen samma bolag som inte lyckades stoppa vid rött heller... kanske dags för en paus?

https://electrek.co/2018/03/19/uber-sel ... sh-police/
Electrek har nog en dålig dag
Först och främst så var det kl 22 alltså inte tidigt på morgonen som de säger....
Sen ör det annat som har misstolkats om man jämför med andra artiklar i samma ämne
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Leo »

Man räknar med 1sec reaktionstid för en oförberedd förare. Så inte lätt att ingripa blixtsnabbt om någon kliver rakt ut i gatan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

LarsL skrev:
Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
Varför det? Det är väl bara att simulera att du kör.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Leo skrev:
Man räknar med 1sec reaktionstid för en oförberedd förare. Så inte lätt att ingripa blixtsnabbt om någon kliver rakt ut i gatan.
Alltså anpassar man farten så du inte behöver vara blixtsnabb. Väldigt lätt för en människa men den planeringsförmågan är för svår för dagens AI.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

Tragiskt är det. Undrar hur testerna i Sverige påverkas av detta?

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -goteborg/

De i Arizona hade stoppats för ett år sedan men antagligen tagits upp igen:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... oma-bilar/

Edit: Volvo levererar visst bara bilarna och inte autonomin på Ubers bilar. Det är dock en risk som Volvo tar:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ra-veckor/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
LarsL skrev:
Är nog i princip omöjligt för en förare att hålla uppe koncentrationen så att de hinner ingripa i ett snabbt läge.
Varför det? Det är väl bara att simulera att du kör.
Svårt tror jag efter ett par timmar. Reaktionstiden kommer helt klart bli längre.

—-

Riktigt dåligt att inte bilen upptäcker en fotgängare. Har inte Volvo system i orginal som ska fixa sånt här till och med?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Har det kommit ut vad som hände vid olyckan? Gjorde bilen helt fel eller fick personen rakt ut mot rött precis när bilen kom? Bromsade bilen med det vanliga fotgängarskyddet? Varför reagerade inte föraren? Massa frågor som måste tas ställning innan man kan säga vad som hänt. Tills detta är klart är det ju bra att de tillfälligt har slutat testet.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Hok »

Hittade en presskonferens med polisen som besvarar en del frågor, men lämnar mycket öppet också.

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Om inte allt för många år kommer man sannolikt säga det motsatta...

"Jag tycker att det är naivt att tro att en människa skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken."

För en dator är det ingen problem att snabbt hålla koll på tusentals parametrar, för en människa är det svårare. En dator kan "se" åt alla håll samtidigt, det kan inte en människa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Mickep »

Absolut inte bra, det är sådana situationer som fotgängar systemet skall hantera. Om det är så att det var på övergångställe där den som blev påkörd ledde cykel så ser jag inte det som att det var fotgängarens fel. Man brukar lätta på gasen vid sådana tillfällen. Det är vad man skulle förvänta sig av autonomin, riskmedvetenheten. Tycker dock det vore konstigt om det var en Volvo då de har autobroms som standard sedan länge. Men hålls en för hög hastighet hjälper den föga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av OfarligTesla »

Gustafsson skrev:
Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Beror ju på vad man menar på ett säkert sätt. Är det 0 dödsolyckor? Bättre än människor? Det senare är ganska enkelt då människor är rätt dåligt skapta för bilkörning.

Problemet är dock att på samma sätt som människor är dåliga bilförare är vi dåliga på logiskt tänkande, vi kommer alltid tycka det är värre när en dator kör ihjäl någon än när en människa gör det. Om människan kör ihjäl någon har vi någon att skuldbelägga och tänka att ”jag skulle aldrig kört så”, i fallet datorn kör ihjäl ställs vi inför den obekväma sanningen att vi inte har kontroll över allt och kan dö när som. Om man nu inte skuldbelägger utvecklarna som kodat eller något liknande.

Hur får man acceptans av ett datorsystem där varje fel anses vara många resor värre än om människor gör samma fel? Det spelar ingen roll om statistiken visar att det är säkrare, för så rationella är inte de flesta.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Just det där finns det ju redan siffror som motbevisar. När Tesla aktiverade AP1 så sjönk airbag-skjutandet med 40%.

Varje dag dör 3000 personer i trafiken. Om alla skulle haft AP1 så kunde siffran varit 1800 istället.

1800 dödade av "självkörande bilar" ser rätt illa ut - men vad är 1200 räddade liv värda?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

dstr skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tycker att det är naivt att tro att en dator skulle kunna köra bil på ett säkert sätt, det finns ju tusentals situationer att ta hänsyn till, inte minst människors till synes irrationella beteende i trafiken. Man kan ju inte acceptera att ”idioterna”i trafiken för skylla sig själva om de förolyckas.
Däremot tror jag på bra system som stöd till föraren för att upptäcka situationer som utgör vanliga olycksrisker.
Jag har väldigt svårt att förstå hypen runt självkörande bilar, det går ju uppenbarligen inte ens att göra säkra system för tåg eller flygresor, där ändå omgivningen är extremt mycket mindre komplicerad.
Just det där finns det ju redan siffror som motbevisar. När Tesla aktiverade AP1 så sjönk airbag-skjutandet med 40%.

Varje dag dör 3000 personer i trafiken. Om alla skulle haft AP1 så kunde siffran varit 1800 istället.

1800 dödade av "självkörande bilar" ser rätt illa ut - men vad är 1200 räddade liv värda?
Fast det var Tesla AP1 + människa som minskade olyckorna, vilket snarare bevisar det Gustafsson är inne på. De helt autonoma systemen som finns idag är faktiskt riktigt kassa, det är bara juristerna som räddar dom. Att nå nivå 4-5 i självkörande bilar med bättre säkerhet än människan ligger långt borta.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

OfarligTesla skrev:

Problemet är dock att på samma sätt som människor är dåliga bilförare är vi dåliga på logiskt tänkande, vi kommer alltid tycka det är värre när en dator kör ihjäl någon än när en människa gör det. Om människan kör ihjäl någon har vi någon att skuldbelägga och tänka att ”jag skulle aldrig kört så”, i fallet datorn kör ihjäl ställs vi inför den obekväma sanningen att vi inte har kontroll över allt och kan dö när som. Om man nu inte skuldbelägger utvecklarna som kodat eller något liknande.

Hur får man acceptans av ett datorsystem där varje fel anses vara många resor värre än om människor gör samma fel? Det spelar ingen roll om statistiken visar att det är säkrare, för så rationella är inte de flesta.
Lagar och regler fattas normalt i Sverige på logiska och vetenskapliga grunder. Att man tillåter test med autonoma fordon nu när det är klart mer farliga är för att man ser vinningen på sikt. Naturligtvis måste ansvars fördelningen vara löst mm. Men den dagen som systemen är säkrare kommer de att tillåtas inom en snar framtid.

Att det svallar lite känslor och folk skriker högt på sociala medier kan vi förhoppningsvis helt bortse från, men jag kan såklart ha fel.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar