Uber testbil dödar fotgängare :-(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jag fick en känsla av att Collin visste att förarlösa bilar är mer olycksbenägna än andra (kanske bara jag som fick den känslan). Men jag frågade honom vart han fått de uppgifterna ifrån, här är svaret:
"Jag vet bara att det rullar högst 1 000 bilar utan förare och över 1,3 miljarder med.
Robert"


Om jag har rätt så dör det 1.100.000 människor i trafiken varje år. Dvs. 0,08% i dödsolyckor i förhållande till antal bilar. Har dessa förarlösa bilar kört i 5 år så är det 0,2 dödsolyckor per år eller 0,02% i samma förhållande som tidigare.
Då har vi inte ens tagit hänsyn till att dessa testbilar rullar många gånger fler mil per år ön genomsnittsbilen.
Med andra ord så uttalar du dig helt utan att ta hänsyn till vad statestiken säger.
Vill du vända på det till procent hur många av alla döda i trafiken har dött av förarlösa bilar: 0,000018%

Tittar du på siffrorna så är dessa förarlösa bilar säkrare än de med förare.

Sedan är det ju ytterligare missvisande när du säger att det rullar högst 1000 förarlösa bilar eftersom du i artikeln räknar med Teslas bilar till denna grupp och då är det väl snarare 100.000 bilar.

Vänder man alla siffror du nämnt till de förarlösa bilarnas fördel i stället för tvärtom som du gjort så är:

- 100.000 förarlösa bilar
- i snitt rullar dessa kanske (jag gissar här) 2x längre än genomsnittet.
- 2 dödsolyckor på 3 år (mot 3,3 miljoner totalt på 3 år)
- 1.300.000.000 bilar i världen.

Det förarlösa får då 0,001% dödsolyckor per bil och rullad längd
Det med förare får 0,2% dödsolyckor per bil och rullad längd

Dvs de förarlösa är 254 gånger säkrare.


Hälsningar

Pontus
+1
Fick svar på detta också:
"Grymt uträknat. Och alla Teslor är självkörande? Trodde inte ens att det var tillåtet, i områden som EU, till exempel.
Robert"

Nu helt plötsligt så ska vi inte räkna med Teslorna men det går bra att med dem i dödsolycksstatestiken för självkörande bilar i hans egna text???
Tur att vi inte bor på samma sida pölen... ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Fick svar på detta också:
"Grymt uträknat. Och alla Teslor är självkörande? Trodde inte ens att det var tillåtet, i områden som EU, till exempel.
Robert"

Nu helt plötsligt så ska vi inte räkna med Teslorna men det går bra att med dem i dödsolycksstatestiken för självkörande bilar i hans egna text???
Tur att vi inte bor på samma sida pölen... ;)
Inte för att vara sådan men att förvänta sig intelligens nog för att göra en faktisk analys av lägen från en journalist som skriver för en skvallertidning är kanske lite magstarkt?

Tycker han tydligt visat över åren att antingen väljer han att driva en agenda (betald?) eller så är han dum som en sten. Och det gäller inte just hans kommentarer om elbilar eller sådant utan rent generellt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Limbster skrev:
Varför får människor rycka in och hjälpa bilarna emellanåt då och hur många gånger har människan räddat den autonoma bilen från allvarlig olycka? Google har mest kört sina bilar på enkla landsvägar för att de helt enkelt bedömt att tekniken inte klarar mer, men det går framåt och de kör i allt mer avancerade miljöer.

Du verkar utgå från att ett autonomt system + en profesionell förare ger mindre olyckor. Men att utgå från att endast det autonoma systemet ger färre olyckor är vad som är korrekt.

GM Hade 22 olyckor 2017 i Kalifornien, de hade först 50 bilar men blev fler sedan vill jag minnas? Här har du ett autonomt system + en professionell förare och ändå krockar nästan runt 30-40% av bilarna. Myndigheter, experter och tillverkarna själv är överens om att mycket arbete återstår innan man når level 4-5. Att köra bra och säkert handlar inte om att bara köra korrekt enligt lagen utan om ett bra samspel med medtrafikanter. Man kan inte ha bilar som krockar stup i kvarten med andra bilister. Level 4-5 autonomi innebär att man måste kunna samspela med övriga trafikanter på ett säkert sätt. Vi kommer förhoppningsvis dit men det är en bra bit kvar.
Du var rätt specifik när du skrev
Limbster skrev:
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.
Några bevis på detta presenterar du inte utan snarare motsattsen. Google kör ju med Level 4 i trafiken idag. De har fått tillåtelse att göra detta av myndigheterna. Det är knappast så att myndigheterna skulle tillåta förarlösa bilar utan bevis att dessa är säkrare. Att det gäller begränsat område under begränsande förhållanden gjorde jag klart från början.

Ingen har sagt att vi har level 4-5 bilar som är bättre än människor i alla miljöer. Du har dock sagt att att Googles bil klarar sig mycket sämre än människan i trafik. Detta är ju falskt. Bilen kör där den klarar av förutsättningarna och där är den säkrare än människan.

Ytterligare en sak, incident och olycka är inte samma sak och det var ju Googles bil vi pratade om, inte GM:s eller autonoma bilar rent generellt i alla situationer.
Har du läst länkarna? Det finns klara bevis för att Waymos bilar har begränsningar i vanlig trafik, precis som jag skrev. Jag har aldrig nämnt något om specifika miljöer som begränsning.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Har inte många olyckor blivit framtvingade av arga bilister som försöker förstöra för dessa bilar?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

Tycker att forumet är mkt bra i de flesta fall med intressanta och lärorika inlägg och bra synpunkter.

MEN...

Tycker det vore trevligare om vi slutade att kalla varandra(inkl Robert Collin!) för en massa negativa saker.

Idiot, dum, intellektuell härdsmälta och andra tråkiga invektiv, eller hur?

Alla får ha olika åsikter om saker och ting och i många fall finns ingen exakt vetenskap.

Även sk. vetenskapliga studier bevisar inte alltid hur saker och ting är i verkligheten utan bevisar bara att de resultat en viss undersökning fått bara gäller just den undersökningen. Det behövs många liknande studier som får samma resultat för att mer säkert säga att en sak är på ett visst sätt. "Allting går ju att bevisa med statistik".

Med förhoppning om ett trevligare debattklimat.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av lator »

TeslaX Anders skrev:
Tycker att forumet är mkt bra i de flesta fall med intressanta och lärorika inlägg och bra synpunkter.

MEN...

Tycker det vore trevligare om vi slutade att kalla varandra(inkl Robert Collin!) för en massa negativa saker.

Idiot, dum, intellektuell härdsmälta och andra tråkiga invektiv, eller hur?

Alla får ha olika åsikter om saker och ting och i många fall finns ingen exakt vetenskap.

Även sk. vetenskapliga studier bevisar inte alltid hur saker och ting är i verkligheten utan bevisar bara att de resultat en viss undersökning fått bara gäller just den undersökningen. Det behövs många liknande studier som får samma resultat för att mer säkert säga att en sak är på ett visst sätt. "Allting går ju att bevisa med statistik".

Med förhoppning om ett trevligare debattklimat.
Håller med dig Anders. Det här forumet har kännetecknats av ett trevligt klimat och vänliga tillmälen (med några få undantag) men numera känns det som om det är dags att "gjuta olja på vågorna" för att ta till ett passande uttryck. ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Håller med
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Svenssons »

Limbster skrev:

Har du läst länkarna? Det finns klara bevis för att Waymos bilar har begränsningar i vanlig trafik, precis som jag skrev. Jag har aldrig nämnt något om specifika miljöer som begränsning.
Då går vi tillbaka till där det började, min fetstil:
Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Som jag skrev, så tror jag på kombinationen säkerhetssystem som autopilot + mänsklig hantering, jag är bara väldigt skeptisk till helt självkörande system som klarar alla tänkbara scenario i trafiken.
Det är för komplicerat helt enkelt. System där datorerna gör vad de är bra på och människan gör vad vi är bra på tror jag mer på.
Människan är dålig på uppmärksamhet, lätt avledbar och långsam, men kan förutse problematiska situationer t.ex. datorerna funkar lite tvärt om.
På sikt när trafik/vägar / fordon anpassats till autonom körning är det en annan femma. Men i närtid i vanlig trafik ? Aldrig!
Så sa man ju även om schack och Go, de var för komplicerade för att programera en dator till att slå en människa. Idag så finns ingen som argumenterar att de absolut bästa schack- eller gospelarna kan t.ex. AlphaZero. Vi har ju även Googles autonoma bil som ett bevis att bilar kan köra i trafiken och klara sig bättre än människor. Visst finns det begränsnigar på denna bil, både i vilka miljöer som bilen kör och vilka hastigheter t.ex. Det är dock helautonom bil som kör i vanlig trafik idag.
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.

Begränsningen fanns med i det du citerade och återigen, vad är det för bevis du snackar om? Googles bil finns inte där den kanske klarar sig sämre än människan. Det går inte säga någon om Googles bil i miljöer där den inte kör. Diskussionen har ju hela tiden varit under de begränsningar som gäller.

Du fick ytterligare ett svar på ditt inlägg:
OfarligTesla skrev:
Limbster skrev:
Det finns bevis på att Googles bil dags läget klarar sig mycket sämre än människan i trafik.
Som vad då? Förutom de begränsningar som redan beskrivits.
Du skrev aldrig något om några begränsningar. Det var vi som ifrågasatte ditt felaktiga påstående som tog upp begränsningarna och detta gjorde vi innan du skrev att det fanns bevis.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Dashcam bilder som visar att både chafföreren och bilen gjorde grova fel som orsakade olyckan. Chauffören verkar upptagen med att titta på mobiltelefon eller något sådant och bilen fallerar totalt i att upptäcka kvinnan. Detta trots att de var en raksträcka och att kvinnan är fullt synlig i flera sekunder på bilderna, förmodligen ännu längre för systemet.


https://insideevs.com/raw-dashcam-foota ... -released/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerker »

Nja... Flera sekunder är det ju inte. Det är ungefär en sekund från att hon börjar synas till dess att hon träffas av bilen. En människas reaktionstid är runt en sekund. Även om man reagerar optimalt så skulle bilen inte haft en chans att stanna i tid. Bara bromssträckan är så lång att även om bilens system hade sett henne lite tidigare så hade inte bilen hunnit stanna. Möjligtvis väja, men jag vet inte vad den här bilen har för regelsystem, om det ingår att väja snabbt. Hon bär inga reflexer och det är skuggigt där så hon syns inte förrän hon är mitt i vägbanan. Att föraren skulle ha haft möjlighet att se henne innan hon syns i dashcamens inspelning tror jag inte på. Det vet ju alla som kört bil i stadsmiljö med växlande ljus och skuggor att det kan vara extrem svårt att urskilja fotgängare utan reflexer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

På filmen har ser man kvinnan 2 sekunder innan träffen. I verkligheten med ett mänskligt öga så borde man se kvinnan något tidigare, kanske. En bromsning borde ha inletts på den tiden, tycker jag.
Systemet borde absolut ha reagerat eftersom kvinnan var uppe på vägen under långtid. Det verkar som att hon kommer från vänstersida, inte höger och buskarna, så hon har varit observerbar under flera sekunder om systemet är s bra som det påstås och inte påverkas av brist på ljus.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Bjelke »

Jag reagerade oxo på att hon helt klart kommer från motsatt håll mot för vad som sagts tidigare och som sagt så borde hon ha setts av systemet
betydligt tidigare än vad som verkar vara fallet, och att föraren borde ha sett henne om han ens tittat på vägen (istället för att studera sitt underliv eller
vad han nu gör).
Jag kan inte se annat än att föraren kan ses som skyldig (helt eller delvis) i det här fallet för han har absolut ett stort ansvar i egenskap av testförare till det här systemet
att verkligen hålla koll på allt som sker, det är ju liksom ett testfordon med en inte helt färdigutvecklad teknik, han har garanterat mycket tydliga direktiv av
vad som krävs av honom i detta projekt och det är inte att spela Candycrush eller googla på huvudstäder i Europa.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerker »

Nej, hon börjar synas precis i slutet av den andra sekunden och träffen sker i början av den fjärde. Så drygt en sekund. Och det som syns först är lite av hennes fötter och innan hjärnan ska hinna tolka det man ser och fatta att det verkligen är en människa så hinner dyrbara tiondelar gå.

Nu har jag inte läst allt om detta, men har det sagts något om ifall bilen inte började bromsa? Den korta sträckan räcker ändå inte för att stoppa en bil i den hastigheten även om bilen sett henne när hon befann sig på andra väghalvan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av LarsL »

Ja, kvinnan gjorde fel som går rakt över en oupplyst gata utan reflexer eller något sånt.
Men om nu lidar systemet ska vara så enormt bra så borde det upptäckt henne. Låt oss säga att systemet funkar lika bra i mörker som det gör i dagsljus. Ja, då skulle alltså en person kunna bli påkörd på samma sätt mitt på dagen?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerka »

Ajajaj. Definitivt bilens och förarens fel. Det man luras av på videon är att dashcammens oförmåga att uppfatta ljus och mörker samtidigt gör att det mörka partiet av vägen ser mycket mörkare ut än det i själva verket är. Jämför med att försöka ta kort på månen på natten med en mobilkamera - resten av himlen blir tvärsvart trots att man med enkelhet kan se andra stjärnor med blotta ögat.

Jag vågar hävda att en mänsklig förare hade sett kvinnan långt innan hon syns i dashcammen.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Nicklas »

Som jag ser filmen visar det på att en bred radar eller lidar fram borde sett cykeln/personen långt innan krock, oavsett ljusförhållanden.
- det kanske egentligen var ljusare än vad det ser ut, men även om det vore mörkare skulle en bred radar eller lidar sett detta.

Alltså, antingen felaktigt aktiverad hårdvara (eller inte ens installerad) eller felaktigt programmerad... Bilens/Tillverkarens fel.
Och, filmen visar tydligt att föraren inte sköter sin uppgift som övervakare av körningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Jerker »

Som sagt, vet vi om bilen hade börjat bromsa eller inte? Hon går rätt fort. Hon kanske gjorde den felaktiga bedömningen att hon skulle hinna över? En bil stannar inte direkt även om man registrerar en fara så snart som det är möjligt. Det troliga är att kvinnan går längs vägen och plötsligt viker hon av och börjar korsa vägen med stora steg. Då ska systemet hinna definiera det som är på motsatta vägbanan som något som kan bli ett hinder på den egna. Hur snart ska systemet börja betrakta det som ett hinder? Det gäller ju att systemet inte "överreagerar" på sånt som det inte är ett potentiellt hinder. Det skulle göra en sån resa väldigt obekväm.

Det är väl här som de autonoma systemen har sin svåraste utmaning. Vi kan ta en situation som är berömd i samband med förarprov. Man kör på en stadsgata och närmar sig ett övergångsställe. Det går en person på trottoaren i samma riktning som man själv kör och mot övergångsstället. Bilen och fotgängaren kommer att nå fram till övergångsstället ungefär samtidigt. Som förare har man skyldighet att försöka förutse och undvika situationer som är potentiellt farliga. Det finns en chans/risk att den här personen kommer att korsa gatan på övergångsstället. Om man under ett förarprov bara kör på utan att bromsa eller berätta att man har personen under uppsikt men bedömde att den inte tänkte korsa gatan så lär man bli kuggad. Men personen i fråga kunde ju faktiskt få för sig att bara vika av och korsa vägen före övergångsstället utan förvarning och utan att se sig om. Sånt händer. Jag var ute för en sån situation häromdagen. Det var en som (förstod jag i efterhand) sprang efter en buss och korsade gatan framför mig från vänster helt utan se sig sig om. Jag fick ställa mig på bromsen. Endast tack vare att avståndet var tillräckligt stort hann jag få stopp på bilen. Hon som korsade vägen märkte ingenting av incidenten, troligtvis eftersom hon hade hörlurar på sig och var helt fokuserad på bussen.

Om man kör i stan, ska man betrakta alla fotgängare som går på trottoarerna som potentiella galningar som plötsligt bara korsar vägen utan förvarning? Vi människor gör det på ett sätt, men vi sållar bort de flesta eftersom det sammanlagda intrycket vi får av dem (som vi har ägnat åratal åt att lära oss under vår uppväxt) gör att vi på bråkdelen av en sekund kan göra en rimlig bedömning att de inte är en risk. Men ett litet barn som inte håller nån vuxen i handen är en väldigt stor risk. Eller en person med musik i öronen. Jag har de senare åren sett massor av såna som bara kliver rakt ut - i de allra flesta fall, som tur är - på ett obevakat övergångsställe utan att kasta en enda blick för att säkerställa att ingen bil kommer.

Så frågan man får ställa sig är om verkligen AI kan nå så långt att det kan förutse alla situationer som kan inträffa när man tar med människors irrationella och oförutsägbara beteenden, eller iaf lika bra som människor klara av detta?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Gustafsson »

Man kan undra om systemet anpassat hastigheten till "rådande omständigheter". Hinner man inte stanna går det vanligen för fort! Vad som står på skyltarna är ju av mindre betydelse. Det är sådana "mjuka" frågor som en maskin kan ha mycket svårt att värdera. Som gammal MC-förare utgår jag från att folk ska köra ut framför mig hela tiden och anpassar hastigheten efter det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Limbster »

Kasst system kan konstateras, med maximal tragisk utgång. Jag klarar liknande situationer varje vecka, dock är det rådjur och hjortar jag väjer/bromsar för.
Någon mänsklig förare var det inte, utan snarare en passagerare.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

Uber går verkligen inte att lita på. Har de ingen radar, hade den inte igång Lidar? Det är ju precis den här händelsen som en autonom bil ska klara mycket bättre än en människa om man gjort systemet som det ska.
Känns som om Uber fuskar, stressar, stjäl och på alla sätt som inte är rätt pressar fram sin utveckling i raskare takt än de andra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

Jerker skrev:
Som sagt, vet vi om bilen hade börjat bromsa eller inte? Hon går rätt fort. Hon kanske gjorde den felaktiga bedömningen att hon skulle hinna över? En bil stannar inte direkt även om man registrerar en fara så snart som det är möjligt. Det troliga är att kvinnan går längs vägen och plötsligt viker hon av och börjar korsa vägen med stora steg. Då ska systemet hinna definiera det som är på motsatta vägbanan som något som kan bli ett hinder på den egna. Hur snart ska systemet börja betrakta det som ett hinder? Det gäller ju att systemet inte "överreagerar" på sånt som det inte är ett potentiellt hinder. Det skulle göra en sån resa väldigt obekväm.

Det är väl här som de autonoma systemen har sin svåraste utmaning. Vi kan ta en situation som är berömd i samband med förarprov. Man kör på en stadsgata och närmar sig ett övergångsställe. Det går en person på trottoaren i samma riktning som man själv kör och mot övergångsstället. Bilen och fotgängaren kommer att nå fram till övergångsstället ungefär samtidigt. Som förare har man skyldighet att försöka förutse och undvika situationer som är potentiellt farliga. Det finns en chans/risk att den här personen kommer att korsa gatan på övergångsstället. Om man under ett förarprov bara kör på utan att bromsa eller berätta att man har personen under uppsikt men bedömde att den inte tänkte korsa gatan så lär man bli kuggad. Men personen i fråga kunde ju faktiskt få för sig att bara vika av och korsa vägen före övergångsstället utan förvarning och utan att se sig om. Sånt händer. Jag var ute för en sån situation häromdagen. Det var en som (förstod jag i efterhand) sprang efter en buss och korsade gatan framför mig från vänster helt utan se sig sig om. Jag fick ställa mig på bromsen. Endast tack vare att avståndet var tillräckligt stort hann jag få stopp på bilen. Hon som korsade vägen märkte ingenting av incidenten, troligtvis eftersom hon hade hörlurar på sig och var helt fokuserad på bussen.

Om man kör i stan, ska man betrakta alla fotgängare som går på trottoarerna som potentiella galningar som plötsligt bara korsar vägen utan förvarning? Vi människor gör det på ett sätt, men vi sållar bort de flesta eftersom det sammanlagda intrycket vi får av dem (som vi har ägnat åratal åt att lära oss under vår uppväxt) gör att vi på bråkdelen av en sekund kan göra en rimlig bedömning att de inte är en risk. Men ett litet barn som inte håller nån vuxen i handen är en väldigt stor rik. Eller en person med musik i öronen. Jag har de senare åren sett massor av såna som bara kliver rakt ut - i de allra flesta fall, som tur är - på ett obevakat övergångsställe utan att kasta en enda blick för att säkerställa att ingen bil kommer.

Så frågan man får ställa sig är om verkligen AI kan nå så långt att det kan förutse alla situationer som kan inträffa när man tar med människors irrationella och oförutsägbara beteenden, eller iaf lika bra som människor klara av detta?
Mycket bra beskrivet Jerker!

Det är ju detta som är den stora utmaningen för autonoma system. Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran. Sedan skall ju hårdvaran ha en egen förmåga att upptäcka hinder och reagera men inte för mycket så att systemet blir hyperresponsivt och exvis tvärbromsar på fel indikationer och utsätter bakomliggande fordon för fara.
Jag tror att vi underskattar hur mycket inkommande "data" vi själva som förare processar på bråkdelar av sekunder. Det känns som om de ivrigaste förespråkarna för autonoma fordon underskattar människans förmåga om man uppträder som en förare skall göra, dvs vara uppmärksam, anpassa hastigheten och agera proaktivt i trafiken.
Men det verkar ju ligga i tiden att helt blint förlita sig på all modern datateknik och dissa hela vår evolution till avancerade biologiska varelser. Datorer är väl fantastiska och kan utföra hisnande saker MEN de kan inte tänka och dra slutsatser.
Nej ett visst mått av eftertanke och måttfullhet är på sin plats innan vi helt anammar det som nördiga IT människor(ofta unga personer) vill införa omedelbart.

Sedan tycker jag personligen att det är märkligt att bilen inte bromsar kraftigt innan smällen då ju radar,kameror eller Lidar helt klart borde upptäckt kvinnan mitt ute på vägen. Så troligen är det väl en dålig mjukvara som inte processat inkommande data på rätt sätt. Jag skulle tro, utan att veta säkert, att Volvo´s eget autobromssystem skulle reagerat på ett bättre sätt än Ubers system i detta fall.

Vad tror ni?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av Kulingen »

Tråkigt med det som har hänt, men att hänga ut någon innan det är utrett är ju inte heller bra.
Men har en liten fundering:
Det handlar helst om ungdomar som är ute i trafiken med svarta kläder utan reflexer i regn och mörker. De är väldigt svåra att se dessa, lägg därtill mötande bilar så blir det ännu svårare att se dessa personer. Människan är inte gjord för att tranportera sig fortare än en viss hastighet (den är inte hög). Problemet är kanske inte bara är tekniken som vi lägger allt större vikt vid utan att människan i sig kanske måste lära sig att leva med bilar istället för chansa och gå där det inte är tillåtet, se till när man går över obevakade övergångställen så inga bilar kommer. Man kan dra en liknelse mot NY där det dör massa personer varje år pga att de går mot grönt och lyssnar musik högt i sina hörlurar. Samtidigt som detta kommer en ambulans i utryckning och kör mot rött och kör på personen som går över övergångstället. Det är i alla fall lite tankvärt att de som går/cyklar i trafiken litar så mycket på bilisterna.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av kallekula »

TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av zyax »

kallekula skrev:
TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
Håller helt med, tror att om deras lidar och radar dessutom funkat som den borde så skulle den autonoma bilen klarat situationen mycket bättre än en vanlig förare. Nu vet vi ju inte hur de andras system hade klarat detta, men övertygelsen hos mig är uppenbar att de flesta andra som kommit långt hade klarat detta betydligt bättre än Uber.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Uber testbil dödar fotgängare :-(

Inlägg av TeslaX Anders »

kallekula skrev:
TeslaX Anders skrev:
Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran.
Nej så funkar det inte. Då hade det varit fullkomligt omöjligt att utveckla självkörande bilar. Alla system för självkörning som utvecklas för närvarande har ett bibliotek med trafikregler och specialanpassningar osv, men sedan lär sig bilen själv genom att uppleva olika situationer. Bilen blir bättre och bättre.

Dock håller jag med om att detta fall är tveksamt. Jag hoppas min Tesla hade bromsat en del i denna situation. Den dåliga kamerabild vi ser visar inte så mycket om hur det faktiskt såg ut. Oavsett borde radar/lidar sett hindret och panikbromsat. Det ser faktiskt inte ut som att hon plötsligt springer ut framför bilen.
OK. Så du menar att bilens dator lär sig att tänka proaktivt, hur då?
Ta exemplet att du kör på en väg där det är 50. På trottoaren precis bredvid går det ett flertal barn/ungdomar på väg till skolan. Du och jag förstår ju att ett barn plötsligt kan hoppa ut på vägen som barn gör ibland och vi har då anpassat hastigheten till kanske 20-30 när vi passerar dem för att ha en chans att hinna stanna eller mildra en ev kollision(de flesta överlever en krock i 30). Hur menar du att en bil lär sig att göra denna riskbedömning?? (Förhoppningsvis inte genom att först köra på en person och sedan lära sig).?! Jag är inte kunnig IT människa så jag vet inte hur det fungerar men vore det lätt hade vi väl redan haft autonoma fordon.
Sedan vet ju både du och jag att det finns dåliga/omdömeslösa förare som aldrig skulle sänka hastigheten i ovan exempel. De personerna kommer vi ju aldrig ifrån tyvärr.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Skriv svar