Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av mattiasottosson »

Har skrivit få praise-trådar om Teslan sen jag fick leverans, men efter helgens "stolleprov" som min mor hade kallat det, känner jag att det är dags.

Förutom att vara extremt sugen på att åka skidor behövde jag testa lite alpinutrustning som jag ska använda på en resa längre fram i vår. Ska bo på segelbåt och åka runt bland fjordarna i Nordnorge. Eftersom det blir ganska "remote" gäller det att alla grejor fungerar som det ska. Här är en liten film på hur det ser ut, om någon skulle vara intresserad av sidospåret:
https://vimeo.com/187094433

Vi är precis uppe i en renovering hemma vilket gjorde att jag inte hade tid att vara borta hela helgen, men efter lite dealande med sambon fick jag lov att "ta ledigt" fredag kväll och lördag. Sagt och gjort.

Lämnade Stockholm efter jobbet i fredags. Hade svårt för att välja väg till Mora, men efter lite fundering tog jag E4:an via Gävle just för att vägen är så pass mycket bättre fram till Sandviken, så det går att "dundra på" lite mer. Tog fem minuter på Gävle SuC, följt av ett litet längre stopp i Mora.

Sovplats då? Inga konstigheter, det är ju den jag åker i. Har bott en del i bilen historiskt sett, framförallt när jag är ute och surfar - eftersom det gäller att vara på plats när förhållandena är bra. Ibland är det helt enkelt bra att vakna på plats.

Nu var det en detalj jag inte riktigt räknat med, nämligen kylan. Ett par mil innan jag nådde Sälen noterade kvicksilvret minus 28.
1.jpg

Eftersom det var så urbota kallt tog jag beslutet att sova i Sälen by och sonika norpa ett av uttagen på 22kw-stolpen som finns där. Det var tomt när jag anlände vid 01-tiden, så antog att det inte skulle vara några problem att nyttja stolpen under natten. Det var -27 när jag gick och la mig. Satte innertempen på 23 grader och fläkten på 4. Lite extra fläktljud fick jag stå ut med.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6241.jpg
Vaknade på morgonen och det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag faktiskt låg i en bil. Klart nära inomhusklimat i känslan, vilket jag faktiskt inte räknat med. Enormt imponerad av möjligheterna med camper mode. Full jäkla komfort, trots att det fortfarande var -26 utomhus.

Hade en fantastisk skiddag med bra snö, skogsåkning och turande med stighudar. Efter liftarna stängde rullade jag tillbaka till Stockholm igen, var hemma runt midnatt. Rullade ut med en SoC på runt 95% från Sälen, laddade upp till 90% på Chademon Rättvik medan jag käkade och sen runt 12 minuter på Fullerö.

Känner att jag aldrig hade gjort samma resa med en fossilbil. Både pga avsakanden av camper mode, men även för att samvetet mår lite bättre av att inte elda fossiler, plus att man har gratis SuC. Suveränt bra.

Runt 100 mil på ett dygn, sova i bilen i minus 25 med full komfort. Det där med elbil... fungerar rätt bra trots allt.
B2DA0CDA-D5AF-48AE-845E-F8DC574828BD.jpg
Senast redigerad av mattiasottosson, redigerad totalt 1 gånger.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av hed »

Inspirerande läsning! Blir själv sugen på att göra något liknande i sommar. Fast fiske istället för skidor :) Har du en sån där specialmadrass för Teslan?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Remuz »

Sova och lata skräp, enda gången jag känner mig lite missnöjd med 6 säten. Kul resa!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av EnTraktor »

Fake news! Alla vet väl att elbil inte funkar i minusgrader :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Kulingen »

Underbar resa, jag skulle kunna tänka mig resan upp i västra Norge så långt upp man kan komma fast under sommaren
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Bjelke »

Jag har oxo gjort liknande många gånger fast då är det cykling i nåt berg som gäller (men inte fått till det medans jag haft Teslan tyvärr) och då alltid
sommartid, men ändå najs att sova "på plats" sas :)
Tack för berättelsen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av mattiasottosson »

hed skrev:
Inspirerande läsning! Blir själv sugen på att göra något liknande i sommar. Fast fiske istället för skidor :) Har du en sån där specialmadrass för Teslan?
Inte helt omöjligt att det blir lite flugfiske-resor för min del heller. Det är betydligt skönare när man kan utnyttja uteutrymmet också så att säga ;)

Precis. Jag slog på lyxtrumman den här gången och köpte en dreamcase. Helt oförsvarbart ekonomiskt, men efter att ha kört med liggunderlag / madrasslösningar under två andra tillfällen bestämde jag mig för att slå till. Klart mycket bättre komfort, men ja, inte gratis.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av mattiasottosson »

Bjelke skrev:
Jag har oxo gjort liknande många gånger fast då är det cykling i nåt berg som gäller (men inte fått till det medans jag haft Teslan tyvärr) och då alltid
sommartid, men ändå najs att sova "på plats" sas :)
Tack för berättelsen :)
Cykel funkar också fint! =)
Däremot utan dremcase vid det här tillfället. Klart sämre komfort.
IMG_2518.jpg
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Feddan »

Häftigt!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av tehjimos »

Remuz skrev:
Sova och lata skräp, enda gången jag känner mig lite missnöjd med 6 säten. Kul resa!
Jag o tjejen har sovit i 6 sätes, inga problem... hade varit ultimate med 7 eller 5 sätes, men det går absolut! vi har en kylbag mellan 2:a raden där vi lastar upp med en kudde, där efter dubbla madrasser i bagageutrymmet och sover med huvuden mot bagageluckan. hur bra som helst!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Foluke »

Jag har sovit i bilen med högsta komfort. Dusch och toa är lite stökigt dock! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Teslaspolen »

Foluke skrev:
Jag har sovit i bilen med högsta komfort. Dusch och toa är lite stökigt dock! :D
Nä, det rekommenderas inte att göra i bilen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Bjelke »

mattiasottosson skrev:
Bjelke skrev:
Jag har oxo gjort liknande många gånger fast då är det cykling i nåt berg som gäller (men inte fått till det medans jag haft Teslan tyvärr) och då alltid
sommartid, men ändå najs att sova "på plats" sas :)
Tack för berättelsen :)
Cykel funkar också fint! =)
Däremot utan dremcase vid det här tillfället. Klart sämre komfort.
IMG_2518.jpg
Oohhh me like! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Castro90 »

För att återgå till sidospåret kan jag garantera att du kommer få en fantastisk upplevelse. Jag gjorde samma resa förra året och kommer göra allt för att komma ifrån jobb för ännu ett besök. Bekvämligheten på segelbåten är klart bättre än i Teslan.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vinterresan som inte hade blivit av utan Teslan

Inlägg av Jensa »

Grymt! Härlig dag i Sälen du prickade in!
2016 Model S 75
Skriv svar