Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av ezitsuj »

Så jag har nu haft min bil i 3 dagar. Har inte hunnit köra några längre sträckor än men detta är bil 2.0 för mig. Haft många roliga fosiler genom åren men detta är något helt nytt. Helt underbar bil.

Så min fråga är: Ni som ägt Teslor i några år , är det någon av er som har tänkt att detta var skoj men ingenting för mig?
Det jag fortfarande är lite orolig över är räckvidden , fulla SC's etc.

För min del så känns det som att jag aldrig kommer köpa någon annat än el igen. Då jag i själen är Audigalning så är jag grymt nyfiken på Audi E-tron om 3 år :)
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Kulingen »

Har kört 2500 mil med min Tesla S sedan i september, så jag känner aldrig mer annat än el nu och jag älskar Tesla både som bil och företag. Jag fick min Tesla uncorked så den blev betydligt snabbare och det kostade 0 kr, tror du Audi skulle göra detta? Nääää.

Men man vet ju inte i framtiden vilka nya sätt att driva bilarna som kommer, vi vet ju inte ens om bilen kommer fortsättas att ägas privat.

Men klart det är vad jag känner nu så vem vet min nästa bil kanske inte blir en Tesla eller inte ens el, men till 99% säkerhet så tror jag på det.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Machris »

Finns ingen återvändo när man väl testat. Till annat märke? Ja det är tänkbart om det kommer någon som kan matcha laddningsnätverk o räckvidd, men idag finns inget i närheten.
När du gjort 1-2 lite längre körningar försvinner räckviddsångesten. Fulla SuC har hittills aldrig varit ett problem för mig.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av EnTraktor »

Jag är inne på min 4e Tesla och kan inte tänka mig att köra fossilt igen. Ska bli intressant att se vad andra bilmärken kommer erbjuda men jag tror att Tesla kommer vara ledande i många år framöver.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Gustafsson »

Jag tillhör dem som inte är märkestrogen för fem öre. Den som gör den bästa bilen, pris/ prestanda/ Totalkostnad och håller ihop bra får mina slantar.
Jag hade en period många SAAB, i turbons glansdagar, men bytte till Toyota pga kvalitetsproblem, så Prius fick det bli, 4 st i rad faktiskt. Fick med den senaste laddhybriden smak för eldrift och på den vägen är det. Tredje Teslan på ingång...
Kan tänka mig en mindre elbil, men några år framöver är Tesla den enda som inte innebär en massa svåra kompromisser. De bilar som kommer nu är intressanta, men utan ett fungerande snabbladdningsnätverk ? Nope.
Fossilt ? Nej, elmotor kan man knappast sluta med, det är vanebildande...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson, du låter som märkestrogen för mig men har visserligen haft lite fler bilar än mig (en Opel, en Toyota, en Saab, en Kia och en Tesla). För mig är det garanterat elbil som gäller i framtiden. Idag finns inga alternativ till Tesla men det kanske kommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av dstr »

Jag har haft min P85D i över tre år nu. Samtidigt så går jag in på tredje året med Ferrarin. Under min 25 år långa "bilkarriär" så har jag aldrig haft en bruksbil i över tre år eller en hobbybil i mer än två säsonger - så hjärnan går för högvarv.

Som bruksbil så finns det ingen el-bil som kan mäta sig med en Model S. Här överväger jag en ny Mercedes A45 AMG. Ungefär lika rolig till vardags vid rödljusen och betydligt bättre balanserad genom rondeller osv. Totalekonomin på den skulle falla in under vad min P85D kostar.

Samtidigt så känner jag inte brådska att göra mig av med Teslan. Är lite nyfiken på nästa batteriuppgradering skulle kosta - och om någon skulle erbjuda mig ett jobb där P100D finns i tjänstebilsutbudet...


Som hobbybil så har jag sneglat på lite billigare alternativ, främst försäkringsmässigt. En Alfa 4C lockar, men värdeminskningen på den är högre än räntekostnaden på Ferrarin... så den har jag inte råd att byta till.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

Har numera två Teslor. Har också en Jaguar F-Type S AWD Cab, den roligaste fossilbil jag någonsin kört, men den är ändå chanslös mot Teslan så den ska säljas i vår.

Kommer aldrig köpa annat än elbil igen. Har aldrig varit märkeslojal någonsin förut (har ägt BMW, VW, Porsche, Range Rover, Lexus, Honda, Jaguar) men nu känns det avlägset att byta från Tesla. Kommande 3-5 år är det ju inte aktuellt oavsett pga Teslas överlägsna laddnätverk, men kommer krävas mycket för att byta även efter det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av bullen »

Har ju två teslor och skulle aldrig byta märke med det utbud som finns idag. Längtar efter nya Roadstern delvis eftersom jag saknar snabbladdning väldigt mycket
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av rockard »

ezitsuj skrev:
Så jag har nu haft min bil i 3 dagar. Har inte hunnit köra några längre sträckor än men detta är bil 2.0 för mig. Haft många roliga fosiler genom åren men detta är något helt nytt. Helt underbar bil.

Så min fråga är: Ni som ägt Teslor i några år , är det någon av er som har tänkt att detta var skoj men ingenting för mig?
Det jag fortfarande är lite orolig över är räckvidden , fulla SC's etc.

För min del så känns det som att jag aldrig kommer köpa någon annat än el igen. Då jag i själen är Audigalning så är jag grymt nyfiken på Audi E-tron om 3 år :)
Surfaren har väl tvingats göra sig av med sin? Faller väl in under inte frivilligt. Däremot tror jag inte mati kommer titta bakåt när han gjort sig av med sin, om han inte redan gjort det. Måndagsexemplar i kombination med dålig kundvård. Tycker för övrigt det är oerhört tråkigt att han lämnat forumet, han var den största behållningen med forumet enligt mig.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av LarsL »

rockard skrev:
Däremot tror jag inte mati kommer titta bakåt när han gjort sig av med sin, om han inte redan gjort det. Måndagsexemplar i kombination med dålig kundvård. Tycker för övrigt det är oerhört tråkigt att han lämnat forumet, han var den största behållningen med forumet enligt mig.
Ska inte tala för mati, men han fick väl suverän kundvård till slut då de åkte och hämtade hans bil och körde den till verkstad.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av rockard »

LarsL skrev:
rockard skrev:
Däremot tror jag inte mati kommer titta bakåt när han gjort sig av med sin, om han inte redan gjort det. Måndagsexemplar i kombination med dålig kundvård. Tycker för övrigt det är oerhört tråkigt att han lämnat forumet, han var den största behållningen med forumet enligt mig.
Ska inte tala för mati, men han fick väl suverän kundvård till slut då de åkte och hämtade hans bil och körde den till verkstad.
Med tanke på hur mycket som strulade med hans bil, och hur många verkstadsbesök han gjorde, vore det inget annat än skandal om inte åtminstone EN av kontakterna var en positiv upplevelse. Men sammantaget tror jag nog de flesta skulle hålla med om att han blev riktigt uselt behandlad av Tesla.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Tars »

Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Jerker »

Mati har fortfarande kvar sin Tesla och får leveransen av e-Golfen om några få veckor. Han kommer nog att behålla Teslan ett tag även efter den leveransen för långresor.
Tars skrev:
Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat? Bild
Detta är Matis sista/senaste inlägg på forumet. Han får tala för sig själv:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 65#p227565
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Mati har fortfarande kvar sin Tesla och får leveransen av e-Golfen om några få veckor. Han kommer nog att behålla Teslan ett tag även efter den leveransen för långresor.
Tars skrev:
Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat? Bild
Detta är Matis sista/senaste inlägg på forumet. Han får tala för sig själv:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 65#p227565
I signaturen har han ju tagit bort Teslan och har enbart eGolf, så han har nog gjort sig av med Teslan antar jag. Säkert också därför han har lämnat forumet. Kanske finns ett eGolf-forum där han håller till?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av HelectriC »

För att ansluta till trådens egentliga fråga, så har jag beställt en Jaguar Ipace och har en liten idé om att byta Teslan mot denna. Men de senaste dagarna så har jag kommit i stort tvivel när man tänker på vissa egenskaper med Teslan som kommer att falla bort om jag byter. Den stora skärmen och öppningsbart panoramatak är två egenskaper som för mig väger oerhört tungt. Stort bagage är inte heller fel, så får helt enkelt se när den kommer om den kan bevisa sig eller inte. Men nåt annat är elbil blir det definitivt inte. Det går verkligen inte efter 3 år av enbart elbilar. Varje gång man får en hyrbil som är fossil, så kommer man ihåg hur tragiskt det är att köra sån gammal ”veteranbil”.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Mati har fortfarande kvar sin Tesla och får leveransen av e-Golfen om några få veckor. Han kommer nog att behålla Teslan ett tag även efter den leveransen för långresor.
Tars skrev:
Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat? Bild
Detta är Matis sista/senaste inlägg på forumet. Han får tala för sig själv:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 65#p227565
Aha, har missar detta.
Om han läser detta så jämför jag teslan med en Skoda superb då jag hade teslan så körde jag ganska mycket och kunde därmed jämföra kostnaderna mellan dessa bilar förutsatt att jag gjorde service varje år och inte enligt milintervall.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Mati har fortfarande kvar sin Tesla och får leveransen av e-Golfen om några få veckor. Han kommer nog att behålla Teslan ett tag även efter den leveransen för långresor.
Tars skrev:
Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat? Bild
Detta är Matis sista/senaste inlägg på forumet. Han får tala för sig själv:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 65#p227565
I signaturen har han ju tagit bort Teslan och har enbart eGolf, så han har nog gjort sig av med Teslan antar jag. Säkert också därför han har lämnat forumet. Kanske finns ett eGolf-forum där han håller till?
Jag har kontakt med honom. Han har inte gjort sig av med Teslan. Men när e-golfen kommer ska han bara använda Teslan när han behöver räckvidden och SuC-nätverket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Mati har fortfarande kvar sin Tesla och får leveransen av e-Golfen om några få veckor. Han kommer nog att behålla Teslan ett tag även efter den leveransen för långresor.
Tars skrev:
Nu har jag missat det, men vad hände med mati? Vet problemet med hans bil, men att han är borta från forat? Bild
Detta är Matis sista/senaste inlägg på forumet. Han får tala för sig själv:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 65#p227565
I signaturen har han ju tagit bort Teslan och har enbart eGolf, så han har nog gjort sig av med Teslan antar jag. Säkert också därför han har lämnat forumet. Kanske finns ett eGolf-forum där han håller till?
Jag har kontakt med honom. Han har inte gjort sig av med Teslan. Men när e-golfen kommer ska han bara använda Teslan när han behöver räckvidden och SuC-nätverket.
Snälla hälsa honom från mig, vi var/är ju väldigt lika på många sätt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Smutt »

Mati är saknad!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte

Inlägg av Smutt »

Till baka till trådens fråga

Min Tesla funkar perfekt trodde när jag köpte den att det är omöjligt att bli 750000kr nöjd men det är jag

Men andra bilen är en fosil :o

Andra bilen måste ha dragkrok tittat på model X och Jaguar men ingen svarar mig så nu vet jag inte vad jag ska göra?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Snälla hälsa honom från mig, vi var/är ju väldigt lika på många sätt...
Det ska jag göra!
Smutt skrev:
Mati är saknad!
Ja, det var därför jag kontaktade honom!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Jerker »

Jag har ju ingen Tesla, så jag kan egentligen inte svara i den här tråden. Men jag vill bara hålla med om att när man väl haft elbil en gång så kan man inte gå tillbaka till fossilt.

Om min nästa bil bli en Tesla eller inte står skrivet i stjärnorna. Det händer mycket nu och vi får väl se vilka alternativ det finns om nåt år. Även om det blir dyrt så är det rätt troligt att det ändå blir en Tesla 3.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Snälla hälsa honom från mig, vi var/är ju väldigt lika på många sätt...
Det ska jag göra!
Smutt skrev:
Mati är saknad!
Ja, det var därför jag kontaktade honom!
Jag med. Saknar honom varje dag.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Simon »

1. Aldrig mer förbränningsmotor.

2. Tesla modell S innebär flera kompromisser som jag är beredd att göra för miljöns skull. Till dessa hör priset, dålig konstruktion för kalla fuktiga vintrar, komplicerat takräcke, ingen dragkrok, halvbra säten, opedagogisk placering av farthållaren, inga handtag ovanför dörrarna.
När dessa detaljer inte stör mig är teslan en drömbil, men förr eller senare kommer den pinsamma känslan av att drömbilen saknar enkla funktioner som gör majoriteten av bilarna i Sverige mer praktiska.

3. Jag hoppas innerligt att Volvo får ordning på sin elbilstillverkning.
Jag längtar hem ibland.
Skriv svar