Prisuppgifterna låter rimliga om du inkluderar prutning på Audin ny. 420k värdefall från 920k = 45,6% låter rimligt, liksom 38,4% på Teslan (dock en stor skillnad som sagt). Visste ej att du hade valt till så mycket utrustning på Teslan, men det påverkar såklart också.OfarligTesla skrev:18k är inklusive allt som parkering med mera, värdeminskningen räknar jag till ungefär 400k från de 1040k (efter supermiljöbilspremie) som bilen kostar vilket om man ser vad bilar säljs för idag ser rimligt ut om man faktiskt vill sälja. RS5an går att få välutrustad för närmare 900k (säg 920k) och sen verkar de ligga runt 500k begagnat efter 3 år om man vill sälja enkelt. Värdefallet på många av S och RS modellerna i procent är bättre än för standardmodellerna, tror du skulle bli förvånad över andrahandsvärdet. Min nuvarande har tappat mindre än 40% på 3 år, och då räknar jag på det inbytespris jag får nu när Tesla förmedlar inbytet.Legato skrev:18k låter väldigt högt förutsatt att du planerar behålla bilen några år.
"Värt det" kan man alltid diskutera, men jämförelsen med en RS blir inte realistisk.
Vet inte vad du kört för Audi "S"-modell tidigare, men det låter som du har ganska orealistiska förväntningar om bensinförbrukning... Om man ska ha någon glädje av resurserna i en RS5 så kommer skillnaden i bränsle landa på minst 15:-/mil. Med 2000 mil per år är det 30.000:-, eller 2500:-/månad.
För mig har försäkring och service varit dyrare med motsvarande bilar. Vet ej vilka andrahandsvärden du kollar på, men gissar att du missar att nästan alla RS5or osv som ligger ute har väldigt mycket dyrare utrustning påplockad än motsvarande Model S. Värdefallet på en "standard" Audi A6 osv behöver inte vara större än Tesla i procentuella termer, men på en RS definitivt.
Jag tror realistisk diff är ca 5000:-/månad, men kollar du enbart drivmedel så har du ju en stor diff redan där...
Och ja, jag har räknat med att bilen går runt 1400 mil per år där hälften kanske är frun som snålkör till jobbet och då drar den mindre än när jag kör. Så runt 1500 kr/månad mer för en RS5a. 1500-2000 kr skillnad när vi pratar 18k är lite skitsamma tycker jag. Här kan tilläggas att jag bor inte i hus så elen kostar ju antingen genom att man får lägga till 600 kr i månaden på parkeringen eller betala ungefär samma på laddstolpar på fruns jobb.
Kan säga att förväntningarna är högst realistiska och vågar påstå att det kommer vara ganska nära sanningen. Vad gäller kostnad tävlar Tesla med rätt roliga och bra byggda bilar så de måste leva upp till förväntningarna. Nu tror jag säkert så kommer vara fallet, annars skulle jag inte köpt den. Köper man däremot på företag så är det ju helt andra beräkningar som gäller och då är det svårt att slå Teslan.
400k för 3 år är då 11.100:- per månad i värdefall på Teslan. Hur du ska lyckas bränna 83.000:- per år utöver det förstår jag dock inte. Jag är inte ens i närheten och då parkerar jag ändå relativt mycket i Stockholms innerstad.
Well, well, vi har vitt skilda erfarenheter av kostnadsbilden. För mig har det varit väldigt mycket dyrare med bilar i RS5:ans klass än det hade varit med Teslan privat, men exakta svar beror så mycket på omständigheter. Jag har aldrig kört så lite som 1400 mil/år med någon förstabil heller och det gör såklart skillnad.
Personligen skulle jag dock inte valt en RS5 framför Teslan ens om den kostade hälften så mycket i inköp, så har vi liknande preferenser när det kommer till själva ägandet så blir du definitivt nöjd