Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
18k låter väldigt högt förutsatt att du planerar behålla bilen några år.

"Värt det" kan man alltid diskutera, men jämförelsen med en RS blir inte realistisk.

Vet inte vad du kört för Audi "S"-modell tidigare, men det låter som du har ganska orealistiska förväntningar om bensinförbrukning... Om man ska ha någon glädje av resurserna i en RS5 så kommer skillnaden i bränsle landa på minst 15:-/mil. Med 2000 mil per år är det 30.000:-, eller 2500:-/månad.

För mig har försäkring och service varit dyrare med motsvarande bilar. Vet ej vilka andrahandsvärden du kollar på, men gissar att du missar att nästan alla RS5or osv som ligger ute har väldigt mycket dyrare utrustning påplockad än motsvarande Model S. Värdefallet på en "standard" Audi A6 osv behöver inte vara större än Tesla i procentuella termer, men på en RS definitivt.

Jag tror realistisk diff är ca 5000:-/månad, men kollar du enbart drivmedel så har du ju en stor diff redan där...
18k är inklusive allt som parkering med mera, värdeminskningen räknar jag till ungefär 400k från de 1040k (efter supermiljöbilspremie) som bilen kostar vilket om man ser vad bilar säljs för idag ser rimligt ut om man faktiskt vill sälja. RS5an går att få välutrustad för närmare 900k (säg 920k) och sen verkar de ligga runt 500k begagnat efter 3 år om man vill sälja enkelt. Värdefallet på många av S och RS modellerna i procent är bättre än för standardmodellerna, tror du skulle bli förvånad över andrahandsvärdet. Min nuvarande har tappat mindre än 40% på 3 år, och då räknar jag på det inbytespris jag får nu när Tesla förmedlar inbytet.

Och ja, jag har räknat med att bilen går runt 1400 mil per år där hälften kanske är frun som snålkör till jobbet och då drar den mindre än när jag kör. Så runt 1500 kr/månad mer för en RS5a. 1500-2000 kr skillnad när vi pratar 18k är lite skitsamma tycker jag. Här kan tilläggas att jag bor inte i hus så elen kostar ju antingen genom att man får lägga till 600 kr i månaden på parkeringen eller betala ungefär samma på laddstolpar på fruns jobb.

Kan säga att förväntningarna är högst realistiska och vågar påstå att det kommer vara ganska nära sanningen. Vad gäller kostnad tävlar Tesla med rätt roliga och bra byggda bilar så de måste leva upp till förväntningarna. Nu tror jag säkert så kommer vara fallet, annars skulle jag inte köpt den. Köper man däremot på företag så är det ju helt andra beräkningar som gäller och då är det svårt att slå Teslan.
Prisuppgifterna låter rimliga om du inkluderar prutning på Audin ny. 420k värdefall från 920k = 45,6% låter rimligt, liksom 38,4% på Teslan (dock en stor skillnad som sagt). Visste ej att du hade valt till så mycket utrustning på Teslan, men det påverkar såklart också.

400k för 3 år är då 11.100:- per månad i värdefall på Teslan. Hur du ska lyckas bränna 83.000:- per år utöver det förstår jag dock inte. Jag är inte ens i närheten och då parkerar jag ändå relativt mycket i Stockholms innerstad.

Well, well, vi har vitt skilda erfarenheter av kostnadsbilden. För mig har det varit väldigt mycket dyrare med bilar i RS5:ans klass än det hade varit med Teslan privat, men exakta svar beror så mycket på omständigheter. Jag har aldrig kört så lite som 1400 mil/år med någon förstabil heller och det gör såklart skillnad.

Personligen skulle jag dock inte valt en RS5 framför Teslan ens om den kostade hälften så mycket i inköp, så har vi liknande preferenser när det kommer till själva ägandet så blir du definitivt nöjd ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

Fredric83 skrev:

Absolut och marginal och inflationen gå upp och så har vi ett noll summe spel. En Elbil i framkant med bästa prestanda och räckvidd kommer troligen inte komma under 800k-1miljon på många många år. Precis som nu ;) Men vill man inte ligga i den där framkanten, så tror jag att det kommer finnas många och bra alternativ runt 500k om några år :P
Marginaler sjunker ju normalt sett ju mognare och mer konkurrensutsatt en bransch blir.

Miljonen är ju minimum för en ny Tesla med AP idag. 20% under det, dvs 800k tror jag är en rimlig "target" för motsvarande bil 2025, men time will tell!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Fredric83 »

Legato skrev:
Fredric83 skrev:

Absolut och marginal och inflationen gå upp och så har vi ett noll summe spel. En Elbil i framkant med bästa prestanda och räckvidd kommer troligen inte komma under 800k-1miljon på många många år. Precis som nu ;) Men vill man inte ligga i den där framkanten, så tror jag att det kommer finnas många och bra alternativ runt 500k om några år :P
Marginaler sjunker ju normalt sett ju mognare och mer konkurrensutsatt en bransch blir.

Miljonen är ju minimum för en ny Tesla med AP idag. 20% under det, dvs 800k tror jag är en rimlig "target" för motsvarande bil 2025, men time will tell!
Ja framtiden är onekligen intressant. Frågan är hur mycket utvecklingskostnader det tillkommer framöver? De traditonella tilverkarna skall ändå gå från gammal beprövad teknik till en (också gammal, men) för ändamålet ny teknik. Det kan också hålla uppe priserna på sikt... Fast egentligen struntar jag i att Teslan är dyr därför att för mig är den bara bäst :D
jag lägger hällre 1 mille på något som är fantastiskt än 500k på något som är sådär. När jag nu råkar ha möjliheten skall väl tilläggas! Annars hade jag troligen resonerat annorlunda.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

Fredric83 skrev:
Legato skrev:
Fredric83 skrev:

Absolut och marginal och inflationen gå upp och så har vi ett noll summe spel. En Elbil i framkant med bästa prestanda och räckvidd kommer troligen inte komma under 800k-1miljon på många många år. Precis som nu ;) Men vill man inte ligga i den där framkanten, så tror jag att det kommer finnas många och bra alternativ runt 500k om några år :P
Marginaler sjunker ju normalt sett ju mognare och mer konkurrensutsatt en bransch blir.

Miljonen är ju minimum för en ny Tesla med AP idag. 20% under det, dvs 800k tror jag är en rimlig "target" för motsvarande bil 2025, men time will tell!
Ja framtiden är onekligen intressant. Frågan är hur mycket utvecklingskostnader det tillkommer framöver? De traditonella tilverkarna skall ändå gå från gammal beprövad teknik till en (också gammal, men) för ändamålet ny teknik. Det kan också hålla uppe priserna på sikt... Fast egentligen struntar jag i att Teslan är dyr därför att för mig är den bara bäst :D
jag lägger hällre 1 mille på något som är fantastiskt än 500k på något som är sådär. När jag nu råkar ha möjliheten skall väl tilläggas! Annars hade jag troligen resonerat annorlunda.
Yes. Finns som sagt inga alternativ för min del :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Prisuppgifterna låter rimliga om du inkluderar prutning på Audin ny. 420k värdefall från 920k = 45,6% låter rimligt, liksom 38,4% på Teslan (dock en stor skillnad som sagt). Visste ej att du hade valt till så mycket utrustning på Teslan, men det påverkar såklart också.

400k för 3 år är då 11.100:- per månad i värdefall på Teslan. Hur du ska lyckas bränna 83.000:- per år utöver det förstår jag dock inte. Jag är inte ens i närheten och då parkerar jag ändå relativt mycket i Stockholms innerstad.

Well, well, vi har vitt skilda erfarenheter av kostnadsbilden. För mig har det varit väldigt mycket dyrare med bilar i RS5:ans klass än det hade varit med Teslan privat, men exakta svar beror så mycket på omständigheter. Jag har aldrig kört så lite som 1400 mil/år med någon förstabil heller och det gör såklart skillnad.

Personligen skulle jag dock inte valt en RS5 framför Teslan ens om den kostade hälften så mycket i inköp, så har vi liknande preferenser när det kommer till själva ägandet så blir du definitivt nöjd ;)
Japp, det inkluderar prutning på Audin och ja det är ju premium paket, premium interiör, färg, grå fälgar, Autopilot och vinterdäck på Teslan så priset dras upp en del.

Parkering kommer kosta närmare 40k om jag har tur, sen försäkring på ca 15 till, 10 till på trängselskatt, lite på däck (några hundra), service (ca 500 per månad), biltvätt (ca 500 per månad), laddning (ca 600 per månad) och vi är i runda slängar där. Tillkommer ju alltid lite extra som keramiskt lackskydd osv utöver detta. Allt detta är ju mer eller mindre samma för båda bilarna och kommer från tidigare bilar jag ägt (som den matematiker jag är spårar jag alla köp i lite fina Excelark).

Precis, vi kör rätt lite (jag bor och jobbar i Stockholms innerstad och frun har ca 10 km enkel riktning till jobbet) så då blir det svårt att räkna hem elbil på lägre drivmedelkostnader. Allt är så personligt med bilar och vilka omständigheter man har.

Nu har jag bestämt mig för att jag ville ha mer teknik i bilen och testa något nytt så tror jag blir nöjd med Teslan då provkörningen gav mersmak, nästan sugen på att ladda vid superchargers. Även om jag inte hunnit avverka så många extrema bilar på de 30 år jag levt så har jag hunnit märka att jag inte är intresserad nog för att ta mig tiden att köra ut från stan till de roliga småvägarna och hänga där ett tag för att sen köra in igen. Så rena sportbilar känns inte så intressant längre, därav testar jag något nytt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Fredric83 skrev:
Jag köper ditt resonemang till viss del. Ja, jag har ett ansvar mot mina barn och familj. Men vart går gränsen för det ekonomiska ansvaret?
Så här tänker jag kring det. De har tak över huvudet, mat på bordet, Kläder på kroppen, sommarstuga vid kusten (visst den är min/våran men jag ser det ändå som ett previligie att de får vara där)
De får utöva de hobbys/intressen de vill (Hockey, fotboll och innebandy) de har surfplatta, telefon och miljoners olika leksaker. Är det då mitt ansvar att lägga undan X antal k i månaden för att de skall vara ekonomisktoberoende när de blir vuxna också? Nej, Jag har fått slita ihop mina pengar och då skall jag också få njuta lite av dem. Jag (och min fru) har valt att göra det genom att köpa en Tesla band annat.

Missförstå mig rätt, men barnen skall lära sig att allt i livet är inte gratis och vill de leka storfräsare när jag är fattig pensionär så får de lära sig att jobba ihop degen.
Men innan vi kommer dit har jag säkert skämt bort dem genom att köpa en lägenhet så de slipper mamma och pappa också :roll:
Mina barn saknar ingenting och det valet står väl inte mellan Tesla och barnen på det sättet. Däremot kanske det vore bra att ha en ännu större buffert om det skulle bli dåliga tider. Men det är kanske bara jag som är nojig. Har ju klarat mig i 20 år, inklusive IT-bubblan och finanskrisen.

Som samhället ser ut nu så ser jag nästan det som mitt ansvar att mina barn har nånstans att flytta när de blir 18-20 år gamla. Förhoppningsvis är det inte samma bostadsbrist om 12-18 år som det är nu dock.

I vilket fall. För snart tre år sen när vi flyttade till hus och behövde två bilar så köpte jag en XC70. Då hade vi redan en BMW 330d kombi som blev andrabil ett tag. Tyckte den var lite för dyr (värde då var väl ~350k) att ha som andrabil så våren 2016 sålde jag den i akt och mening att köpa nåt billigare men det slutade med att jag köpte en BMW M2 för 650'. :D Så risken är att jag inte köper en XC70 utan lyckas övertala mig själv att skaffa en Panamera eller nåt. :oops: Så säkrast är nog ändå att försöka sitta still i båten och inte spendera så mycket tid framför blocket. :lol:
En provkörning av Panameran borde bota de tankarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Richardk »

Intressanta svar :)

Min senaste prestanda bil var en BMW M5 Touring med V10. Pendlade ca 9 mil om dagen med den och hade en bränsleförbrukning på 1,6 blandad körning när man snålkörde en del och gasade en del. Kör som sagt ca 4000 mil per år vilket med M5an blev runt 50kkr per år bara i bränsle. Sedan tillkom 10 liter olja vid oljebyte, tung bil som sliter bromsar mm mm. Sedan läste jag om Tesla och insåg att jag kunde ha i princip samma prestanda med en Tesla men inte behöva tanka, och vara bästis med alla på bensinmacken:)

Detta var runt år 2012 som jag upptäckte Tesla och sedan dess har jag velat köpa en Tesla. Nu har jag för ca 1 månad sedan köpt mig en Model S P85+ och jag är riktigt nöjd (saknar dock diffbroms).

Köpte bilen för 615kkr. La 200kkr i insats och resten 415kkr belånade jag på huset. Månadskostnaden blir nu 3700kr per månad upplagt på 10 år, eller om man räknar med min insats 5659kr per månad.

Tankade tidigare för ca 4100kr per månad så det blir 1559kr mer för teslan om jag bara kollar bränslekostnaden sedan tillkommer mer service på M5 osv. Teslan laddas mest på jobb eller när man är ute.

Men jag får se om mina kalkyler håller! Sedan är ju en M5 V10 en väldigt dyr bil att köra så kanske inte helt korrekt jämförelse :) Så vad vill jag säga med detta? Jo att jag är nöjd med min Tesla och kommer förmodligen ha den många år och då blir inte månadskostnaden så hög. Samt att jag vet inte vad man skulle byta till som ger samma typ av allround bil för en hyffsat månadskostnad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Prisuppgifterna låter rimliga om du inkluderar prutning på Audin ny. 420k värdefall från 920k = 45,6% låter rimligt, liksom 38,4% på Teslan (dock en stor skillnad som sagt). Visste ej att du hade valt till så mycket utrustning på Teslan, men det påverkar såklart också.

400k för 3 år är då 11.100:- per månad i värdefall på Teslan. Hur du ska lyckas bränna 83.000:- per år utöver det förstår jag dock inte. Jag är inte ens i närheten och då parkerar jag ändå relativt mycket i Stockholms innerstad.

Well, well, vi har vitt skilda erfarenheter av kostnadsbilden. För mig har det varit väldigt mycket dyrare med bilar i RS5:ans klass än det hade varit med Teslan privat, men exakta svar beror så mycket på omständigheter. Jag har aldrig kört så lite som 1400 mil/år med någon förstabil heller och det gör såklart skillnad.

Personligen skulle jag dock inte valt en RS5 framför Teslan ens om den kostade hälften så mycket i inköp, så har vi liknande preferenser när det kommer till själva ägandet så blir du definitivt nöjd ;)
Japp, det inkluderar prutning på Audin och ja det är ju premium paket, premium interiör, färg, grå fälgar, Autopilot och vinterdäck på Teslan så priset dras upp en del.

Parkering kommer kosta närmare 40k om jag har tur, sen försäkring på ca 15 till, 10 till på trängselskatt, lite på däck (några hundra), service (ca 500 per månad), biltvätt (ca 500 per månad), laddning (ca 600 per månad) och vi är i runda slängar där. Tillkommer ju alltid lite extra som keramiskt lackskydd osv utöver detta. Allt detta är ju mer eller mindre samma för båda bilarna och kommer från tidigare bilar jag ägt (som den matematiker jag är spårar jag alla köp i lite fina Excelark).

Precis, vi kör rätt lite (jag bor och jobbar i Stockholms innerstad och frun har ca 10 km enkel riktning till jobbet) så då blir det svårt att räkna hem elbil på lägre drivmedelkostnader. Allt är så personligt med bilar och vilka omständigheter man har.

Nu har jag bestämt mig för att jag ville ha mer teknik i bilen och testa något nytt så tror jag blir nöjd med Teslan då provkörningen gav mersmak, nästan sugen på att ladda vid superchargers. Även om jag inte hunnit avverka så många extrema bilar på de 30 år jag levt så har jag hunnit märka att jag inte är intresserad nog för att ta mig tiden att köra ut från stan till de roliga småvägarna och hänga där ett tag för att sen köra in igen. Så rena sportbilar känns inte så intressant längre, därav testar jag något nytt.
Minst 40.000:- på parkering? Nästan 3400:- i månaden? Hyr du garage i innerstan vid din bostad, samt kör bil till jobb i innerstan? Därutöver 850:- på trängselskatt, vilket låter som att du pendlar utifrån stan. Slutligen bara 1400 mil per år? Verkligen en märklig ekvation för mig.

15.000:- för halvförsäkring? Jag betalar typ 7.000:-. Visserligen Tyresö, men ändå. 15.000:- låter alldeles för dyrt.

Jag är också matematiker och Excelgalning. Misstror såklart inte dina beräkningar, men betalar du det du skriver så låter det som du har mycket besparingspotential framöver ;)

Håller helt med om ditt sista stycke. Teslan är överlägset roligast i vardagen. Inget annat kommer ens nära... Det är ju just det som är tjusningen, att man inte behöver söka upp vägarna utan man har det där magiska vridet och gasresponsen som förgyller varje dag! :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

Richardk skrev:
Intressanta svar :)

Min senaste prestanda bil var en BMW M5 Touring med V10. Pendlade ca 9 mil om dagen med den och hade en bränsleförbrukning på 1,6 blandad körning när man snålkörde en del och gasade en del. Kör som sagt ca 4000 mil per år vilket med M5an blev runt 50kkr per år bara i bränsle. Sedan tillkom 10 liter olja vid oljebyte, tung bil som sliter bromsar mm mm. Sedan läste jag om Tesla och insåg att jag kunde ha i princip samma prestanda med en Tesla men inte behöva tanka, och vara bästis med alla på bensinmacken:)

Detta var runt år 2012 som jag upptäckte Tesla och sedan dess har jag velat köpa en Tesla. Nu har jag för ca 1 månad sedan köpt mig en Model S P85+ och jag är riktigt nöjd (saknar dock diffbroms).

Köpte bilen för 615kkr. La 200kkr i insats och resten 415kkr belånade jag på huset. Månadskostnaden blir nu 3700kr per månad upplagt på 10 år, eller om man räknar med min insats 5659kr per månad.

Tankade tidigare för ca 4100kr per månad så det blir 1559kr mer för teslan om jag bara kollar bränslekostnaden sedan tillkommer mer service på M5 osv. Teslan laddas mest på jobb eller när man är ute.

Men jag får se om mina kalkyler håller! Sedan är ju en M5 V10 en väldigt dyr bil att köra så kanske inte helt korrekt jämförelse :) Så vad vill jag säga med detta? Jo att jag är nöjd med min Tesla och kommer förmodligen ha den många år och då blir inte månadskostnaden så hög. Samt att jag vet inte vad man skulle byta till som ger samma typ av allround bil för en hyffsat månadskostnad.
Haha, låter som du också haft en E60? :lol:

Men du, 6400 liter bensin för 50.000:- låter för billigt även runt 2010.

1,6 liter är bra mycket mindre än min drog faktiskt. Jag snittade 1,85. Låg aldrig under 1,4 på en tank. Jag tänker ofta tillbaka på den bilen när folk numera pratar räckvidd, jag kommer helt klart längre med min S75D på en laddning än jag kom med M5an på en tank!

Jag köpte min för 795.000:- och sålde den efter 18 månader för 365.000:-. Jag har haft många dyra bilar, men inget kommer ens nära den katastrofen ;)

Jag tror det är väldigt många som förtränger eller gör glädjekalkyler gällande vad deras fossilmonster faktiskt kostar att äga. Jag har faktiskt mest räknat retroaktivt och insett hur otroligt mycket mindre Teslorna kostar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Förtydligande

Inlägg av Simon »

tehjimos skrev:
Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!
Förtydligande:

Vid vänster hand sitter två spakar.
När jag ska svänga av från en väg ska jag göra följande:
Dra ena spaken mot mig (för att blända av).
Trycka andra spaken från mig (för att pausa farthållaren och sakta farten).
Trycka den första spaken uppåt eller neråt (för att blinka höger eller vänster).

Ett antal gånger har följande hänt:
Jag har dragit den ena spaken mot mig, så att farthållaren fortfarande var på.
Tryckt den andra spaken från mig, och slagit på helljus i ögonen på mötande trafik.
Tryckt den första spaken uppåt eller neråt, så att farthållaren gick på igen efter att jag stängt av den med bromspedalen.

Det hela blir inte bättre av att nämnda spakar har omvänd placering på min bil jämfört med alla andra teslor jag testat. T ex lånebil.

På volvon är det lättare att lära muskelminnet att hålla skillnad på ovanstående. Tummen sköter farthållaren, övriga fingrar lampor.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av e5m1r »

Simon skrev:
tehjimos skrev:
Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!
Förtydligande:

Vid vänster hand sitter två spakar.
När jag ska svänga av från en väg ska jag göra följande:
Dra ena spaken mot mig (för att blända av).
Trycka andra spaken från mig (för att pausa farthållaren och sakta farten).
Trycka den första spaken uppåt eller neråt (för att blinka höger eller vänster).

Ett antal gånger har följande hänt:
Jag har dragit den ena spaken mot mig, så att farthållaren fortfarande var på.
Tryckt den andra spaken från mig, och slagit på helljus i ögonen på mötande trafik.
Tryckt den första spaken uppåt eller neråt, så att farthållaren gick på igen efter att jag stängt av den med bromspedalen.

Det hela blir inte bättre av att nämnda spakar har omvänd placering på min bil jämfört med alla andra teslor jag testat. T ex lånebil.

På volvon är det lättare att lära muskelminnet att hålla skillnad på ovanstående. Tummen sköter farthållaren, övriga fingrar lampor.
Heheh skyll på mercedes korkade placering av blinkersspak / farthållarspak
Om man ska prata smidighet så älskade jag farhållaren på år BMW E46 från 99 sköttes via knappar på ratten som volym typ klockrent
Även om den lilla spaken ( som för övrigt finnes i BMW nu för tiden ) sitter både långt ner och långt in och kan inte förväxlas med blinkers är det smidigare att ha det under tummarna.
Jag har mellan varianten på min så min farthållarspak har knapp som jag använder för att stänga av
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förtydligande

Inlägg av Legato »

Simon skrev:
tehjimos skrev:
Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!
Förtydligande:

Vid vänster hand sitter två spakar.
När jag ska svänga av från en väg ska jag göra följande:
Dra ena spaken mot mig (för att blända av).
Trycka andra spaken från mig (för att pausa farthållaren och sakta farten).
Trycka den första spaken uppåt eller neråt (för att blinka höger eller vänster).

Ett antal gånger har följande hänt:
Jag har dragit den ena spaken mot mig, så att farthållaren fortfarande var på.
Tryckt den andra spaken från mig, och slagit på helljus i ögonen på mötande trafik.
Tryckt den första spaken uppåt eller neråt, så att farthållaren gick på igen efter att jag stängt av den med bromspedalen.

Det hela blir inte bättre av att nämnda spakar har omvänd placering på min bil jämfört med alla andra teslor jag testat. T ex lånebil.

På volvon är det lättare att lära muskelminnet att hålla skillnad på ovanstående. Tummen sköter farthållaren, övriga fingrar lampor.
Automatiskt helljus...
Avaktivera AP genom att nudda bromsen eller vrida lite på ratten.

Känns väldigt enkelt tycker jag. Annat var det i tidigare bilar när farrhållaren skulle "aktiveras" innan man kunde sätta på den. Vem kom på den idiotin?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Simon skrev:
tehjimos skrev:
Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!
Förtydligande:

Vid vänster hand sitter två spakar.
När jag ska svänga av från en väg ska jag göra följande:
Dra ena spaken mot mig (för att blända av).
Trycka andra spaken från mig (för att pausa farthållaren och sakta farten).
Trycka den första spaken uppåt eller neråt (för att blinka höger eller vänster).

Ett antal gånger har följande hänt:
Jag har dragit den ena spaken mot mig, så att farthållaren fortfarande var på.
Tryckt den andra spaken från mig, och slagit på helljus i ögonen på mötande trafik.
Tryckt den första spaken uppåt eller neråt, så att farthållaren gick på igen efter att jag stängt av den med bromspedalen.

Det hela blir inte bättre av att nämnda spakar har omvänd placering på min bil jämfört med alla andra teslor jag testat. T ex lånebil.

På volvon är det lättare att lära muskelminnet att hålla skillnad på ovanstående. Tummen sköter farthållaren, övriga fingrar lampor.
Automatiskt helljus...
Avaktivera AP genom att nudda bromsen eller vrida lite på ratten.

Känns väldigt enkelt tycker jag. Annat var det i tidigare bilar när farrhållaren skulle "aktiveras" innan man kunde sätta på den. Vem kom på den idiotin?
Det är för att inte av misstag aktivera farthållare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Simon skrev:
tehjimos skrev:
Opedagogisk placering av farthållare? Den är ju perfekt! Så himla less volvo och andra tillverkares lösningar... trycka på 11 knappar för att aktivera farthållaren... älskar Teslas variant, bara att dra emot dig så är det klart.. vill man hålla hastighetsbegränsning? Håll spaken emot dig... underbart!
Förtydligande:

Vid vänster hand sitter två spakar.
När jag ska svänga av från en väg ska jag göra följande:
Dra ena spaken mot mig (för att blända av).
Trycka andra spaken från mig (för att pausa farthållaren och sakta farten).
Trycka den första spaken uppåt eller neråt (för att blinka höger eller vänster).

Ett antal gånger har följande hänt:
Jag har dragit den ena spaken mot mig, så att farthållaren fortfarande var på.
Tryckt den andra spaken från mig, och slagit på helljus i ögonen på mötande trafik.
Tryckt den första spaken uppåt eller neråt, så att farthållaren gick på igen efter att jag stängt av den med bromspedalen.

Det hela blir inte bättre av att nämnda spakar har omvänd placering på min bil jämfört med alla andra teslor jag testat. T ex lånebil.

På volvon är det lättare att lära muskelminnet att hålla skillnad på ovanstående. Tummen sköter farthållaren, övriga fingrar lampor.
Automatiskt helljus...
Avaktivera AP genom att nudda bromsen eller vrida lite på ratten.

Känns väldigt enkelt tycker jag. Annat var det i tidigare bilar när farrhållaren skulle "aktiveras" innan man kunde sätta på den. Vem kom på den idiotin?
Det är för att inte av misstag aktivera farthållare
Jo det förstår jag, men det är ju helt meningslöst imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Minst 40.000:- på parkering? Nästan 3400:- i månaden? Hyr du garage i innerstan vid din bostad, samt kör bil till jobb i innerstan? Därutöver 850:- på trängselskatt, vilket låter som att du pendlar utifrån stan. Slutligen bara 1400 mil per år? Verkligen en märklig ekvation för mig.

15.000:- för halvförsäkring? Jag betalar typ 7.000:-. Visserligen Tyresö, men ändå. 15.000:- låter alldeles för dyrt.

Jag är också matematiker och Excelgalning. Misstror såklart inte dina beräkningar, men betalar du det du skriver så låter det som du har mycket besparingspotential framöver ;)

Håller helt med om ditt sista stycke. Teslan är överlägset roligast i vardagen. Inget annat kommer ens nära... Det är ju just det som är tjusningen, att man inte behöver söka upp vägarna utan man har det där magiska vridet och gasresponsen som förgyller varje dag! :D
Ja kommer nog bli så framöver, just nu har jag 2500 kr men den platsen kommer inte få plats med Teslan med de stora bilarna bredvid och pelaren i min plats. Försöker lösa större plats i samma garage eller annat, kommer bli minst 3100 kr/mån då. Annars blir det betala 100 kr per natt/200 kr per dygn tills en sådan plats finns tillgänglig (och min nuvarande plats kommer löpa parallellt). Vanligt pris för garage runt Odenplan, frun kör sen ut från stan ca 10 km varje riktning till jobbet därav trängselskatt. Kul att bo i stan :(. Vad gäller försäkringen är jag 30 så har inte blivit fullt så billigt för mig ännu, vill gärna ner i de fina summorna. Om jag flyttar till hus skulle det bli mycket billigare i var fall.

Besparingspotential finns såklart om man parkerar på gatan med mera eller tar sitt förnuft till fånga och inte har bil när man inte behöver det, men det vore ju inget skoj. Nu får jag helt enkelt njuta av bilen så man glömmer kostnaden ;).
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Richardk »

Legato skrev:
Richardk skrev:
Intressanta svar :)

Min senaste prestanda bil var en BMW M5 Touring med V10. Pendlade ca 9 mil om dagen med den och hade en bränsleförbrukning på 1,6 blandad körning när man snålkörde en del och gasade en del. Kör som sagt ca 4000 mil per år vilket med M5an blev runt 50kkr per år bara i bränsle. Sedan tillkom 10 liter olja vid oljebyte, tung bil som sliter bromsar mm mm. Sedan läste jag om Tesla och insåg att jag kunde ha i princip samma prestanda med en Tesla men inte behöva tanka, och vara bästis med alla på bensinmacken:)

Detta var runt år 2012 som jag upptäckte Tesla och sedan dess har jag velat köpa en Tesla. Nu har jag för ca 1 månad sedan köpt mig en Model S P85+ och jag är riktigt nöjd (saknar dock diffbroms).

Köpte bilen för 615kkr. La 200kkr i insats och resten 415kkr belånade jag på huset. Månadskostnaden blir nu 3700kr per månad upplagt på 10 år, eller om man räknar med min insats 5659kr per månad.

Tankade tidigare för ca 4100kr per månad så det blir 1559kr mer för teslan om jag bara kollar bränslekostnaden sedan tillkommer mer service på M5 osv. Teslan laddas mest på jobb eller när man är ute.

Men jag får se om mina kalkyler håller! Sedan är ju en M5 V10 en väldigt dyr bil att köra så kanske inte helt korrekt jämförelse :) Så vad vill jag säga med detta? Jo att jag är nöjd med min Tesla och kommer förmodligen ha den många år och då blir inte månadskostnaden så hög. Samt att jag vet inte vad man skulle byta till som ger samma typ av allround bil för en hyffsat månadskostnad.
Haha, låter som du också haft en E60? :lol:

Men du, 6400 liter bensin för 50.000:- låter för billigt även runt 2010.

1,6 liter är bra mycket mindre än min drog faktiskt. Jag snittade 1,85. Låg aldrig under 1,4 på en tank. Jag tänker ofta tillbaka på den bilen när folk numera pratar räckvidd, jag kommer helt klart längre med min S75D på en laddning än jag kom med M5an på en tank!

Jag köpte min för 795.000:- och sålde den efter 18 månader för 365.000:-. Jag har haft många dyra bilar, men inget kommer ens nära den katastrofen ;)

Jag tror det är väldigt många som förtränger eller gör glädjekalkyler gällande vad deras fossilmonster faktiskt kostar att äga. Jag har faktiskt mest räknat retroaktivt och insett hur otroligt mycket mindre Teslorna kostar...
Det var en e61... Inköpet var helt okej, där förlorade jag inte speciellt mycket pengar men driftkostnaden var riktigt hög :) Du har nog rätt att min förbrukning på 1,6 är i lägsta laget. Låg ofta mycket högre! Ja nu när du säger det så minns jag att jag kunde köra 18-20 mil på en tank och sedan tanka för 7-800kr. Man kommer nog lika långt med en Tesla med lite gasande.

Minns att jag körde bankörning på Mantorp en dag, tankade för 3500kr på en dag och det var inte direkt långa körpass... Men oerhört kul bil, älskade den bilen och motorn, men inte att tanka den.

Teslan är grym för där kan man gasa och nästa morgon är den fulltankad!
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Yxel »

Man kan också ge järnet utan att förpesta sin omgivning :D
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Ja kommer nog bli så framöver, just nu har jag 2500 kr men den platsen kommer inte få plats med Teslan med de stora bilarna bredvid och pelaren i min plats. Försöker lösa större plats i samma garage eller annat, kommer bli minst 3100 kr/mån då. Annars blir det betala 100 kr per natt/200 kr per dygn tills en sådan plats finns tillgänglig (och min nuvarande plats kommer löpa parallellt). Vanligt pris för garage runt Odenplan, frun kör sen ut från stan ca 10 km varje riktning till jobbet därav trängselskatt. Kul att bo i stan :(. Vad gäller försäkringen är jag 30 så har inte blivit fullt så billigt för mig ännu, vill gärna ner i de fina summorna. Om jag flyttar till hus skulle det bli mycket billigare i var fall.

Besparingspotential finns såklart om man parkerar på gatan med mera eller tar sitt förnuft till fånga och inte har bil när man inte behöver det, men det vore ju inget skoj. Nu får jag helt enkelt njuta av bilen så man glömmer kostnaden ;).
Jag tror som sagt du måste kolla runt lite mer :) Givetvis klokt att stå i garageköer också, om du inte gjort det alls så förstår jag att det är svårt.

Vid Odenplan finns tex Riddarsporren-garaget på Hagagatan. Om din fru har sin bil vid jobbet varje dag så har ni nattparkering där för 1000:-/månad. Där finns dessutom två "riktiga" laddplatser, samt några vanliga eluttag att "snylta" på. Jag står där själv rätt ofta (200:- per dygn är ju bland de minst dyra garagen). Om ni behöver tillgång till plats hela dygnet så har de elbilsplatser med laddstolpe för 2600:-... Ställ dig i kö om du inte redan gör det ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Ja kommer nog bli så framöver, just nu har jag 2500 kr men den platsen kommer inte få plats med Teslan med de stora bilarna bredvid och pelaren i min plats. Försöker lösa större plats i samma garage eller annat, kommer bli minst 3100 kr/mån då. Annars blir det betala 100 kr per natt/200 kr per dygn tills en sådan plats finns tillgänglig (och min nuvarande plats kommer löpa parallellt). Vanligt pris för garage runt Odenplan, frun kör sen ut från stan ca 10 km varje riktning till jobbet därav trängselskatt. Kul att bo i stan :(. Vad gäller försäkringen är jag 30 så har inte blivit fullt så billigt för mig ännu, vill gärna ner i de fina summorna. Om jag flyttar till hus skulle det bli mycket billigare i var fall.

Besparingspotential finns såklart om man parkerar på gatan med mera eller tar sitt förnuft till fånga och inte har bil när man inte behöver det, men det vore ju inget skoj. Nu får jag helt enkelt njuta av bilen så man glömmer kostnaden ;).
Jag tror som sagt du måste kolla runt lite mer :) Givetvis klokt att stå i garageköer också, om du inte gjort det alls så förstår jag att det är svårt.

Vid Odenplan finns tex Riddarsporren-garaget på Hagagatan. Om din fru har sin bil vid jobbet varje dag så har ni nattparkering där för 1000:-/månad. Där finns dessutom två "riktiga" laddplatser, samt några vanliga eluttag att "snylta" på. Jag står där själv rätt ofta (200:- per dygn är ju bland de minst dyra garagen). Om ni behöver tillgång till plats hela dygnet så har de elbilsplatser med laddstolpe för 2600:-... Ställ dig i kö om du inte redan gör det ;)
Stått i kö till det mesta inom 5 minuters gångväg i 2-3 år nu, har plats 163 i vissa nu så kanske 2 år kvar.. mitt garage är rätt bra förutom att det är lite trångt så nuvarande plats inte kmr funka, men det löser sig.

Behöver tyvärr dygnet runt platser då det blir jäkligt dyrt annars då bilen kan stå där av och till på dagtid.

Stockholm är ju galet vad gäller parkering.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av pegs »

dhogborg skrev:
ezitsuj skrev:
Tack för alla svar. Det känns som att folk generellt är väldigt nöjda med sina bilar. Inte läst om några batteribyten etc heller så det känns ju betryggande.
Batterier har en garanti på 8 år så än så länge har nog ingen behövt byta utanför garanti, men inom garanti hittar du nog någon som fått ett nytt här inne.
Har bytt batteri flera gånger. I Foben.
Har aldrig hört talas om någon som bytt batteripack i bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av miksch »

Det er flere her som synes Tesla er dyr.
Har selv en 100d, og jeg har sett på iPace. Etter å ha sammenlignet bilene på websidene og priset de med så lik spesifikasjon som mulig er iPace 30000,- billigere. Da får jeg en Jaguar med mulighet til 50 kW lading som jeg må betale selv for når jeg er på langtur mot at dette er inkludert (120kW hos Tesla), og jeg er usikker på softwareoppdateringer «over the air» som hos Tesla. Ser man på Mercedes og Audi så vil de konkurrere med mer med iPace. Litt billigere bil, lading ikke inkludert, og sannsynligvis bare CCS 50 kW. Hadde Tesla ikke investert i sitt ladenettverk så hadde vi neppe hatt andre elbiler en Nissan Leaf i dag, samtdig hadde den prismessig neppe vært dyrere enn iPace. Så Tesla er prismessig og ytelsesmessig ikke så ille, synes jeg.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av HelectriC »

Liten korrigering, iPace har 100kW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Liten korrigering, iPace har 100kW.
Beror ju på hur man ser det. I praktiken är det väl typ 40 kW idag? Det kommer ju komma snabbare laddare absolut, men finns det några överhuvudtaget i Sverige just nu?

Kollade snabbt i Plugshare och Uppladdning.nu, men hittade inga filter för att hitta "snabbare snabbladdare".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Teslaspolen »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Liten korrigering, iPace har 100kW.
Beror ju på hur man ser det. I praktiken är det väl typ 40 kW idag? Det kommer ju komma snabbare laddare absolut, men finns det några överhuvudtaget i Sverige just nu?

Kollade snabbt i Plugshare och Uppladdning.nu, men hittade inga filter för att hitta "snabbare snabbladdare".
Ett ord: Dalarna.

Ja, Dalarna är enda länet i landet med 100 kW CCS än så länge. Säter, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik och Noppikoski har sådana.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Har någon här lämnat Tesla (frivilligt eller inte)

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Legato skrev:
HelectriC skrev:
Liten korrigering, iPace har 100kW.
Beror ju på hur man ser det. I praktiken är det väl typ 40 kW idag? Det kommer ju komma snabbare laddare absolut, men finns det några överhuvudtaget i Sverige just nu?

Kollade snabbt i Plugshare och Uppladdning.nu, men hittade inga filter för att hitta "snabbare snabbladdare".
Ett ord: Dalarna.

Ja, Dalarna är enda länet i landet med 100 kW CCS än så länge. Säter, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik och Noppikoski har sådana.
Oj! Bor man i Dalarna har man ju faktiskt fin täckning då! Sen är det ju mest på långresa man verkligen vill ha det och då hjälper det ju inte så mycket med ett 100 kW stopp, men coolt ändå att det finns så många just där.

Vilket bolag är det som satt upp dessa laddare?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar