Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Vi har et lite "sommarställe" i Sverige som vi ofte besøker - så også denne påsken. Vi kjører hit med vår TMX 100D, som vi lader med en-fas 10A fra garasjen med Schuko-kontakt. Det gir 2.2kW lade-effekt - det tar sin tid...

Nedenfor er sikringsskapet i garasjen, såvidt jeg kan se er det 3x20A 400V på inntaket (#1 i tegningen), fra dette er det én stk en-fas 10A kurs i garasjen (#2 i tegningen), resten går inn i huset og fordeles videre fra et eget sikringsskap der inne.

Har dere forslag til et bedre opplegg som gjør at jeg kan lade med litt mere trøkk enn 10A? Jeg har en Tesla Wall Connector hjemme i Norge, men vil tro det kan gjøres billigere her enn å bla opp 5K pluss montering for en TWC?

/Erlend
2018-03-29 15_25_58-Photo - Google Photos.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av fth »

Det borde bara vara att ta dit en elektriker och be honom säkra upp och montera en 16A trefashandske i garaget (1-2 timmars jobb), då kan du ladda med 11kW med din UMC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Takk for raskt svar! Bare for å dobbeltsjekke - det er en slik du snakker om?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... ag-400706/

/Erlend
2018-03-29 15_44_59-Vägguttag _ ANSLUT _ Jula.png
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av thorenj »

Ja, ett sådant uttag fungerar utmärkt, och jag utgår från att det är det fth menar.

Sedan kanske du får vara lite försiktig eftersom du "bara" har 3x20 A huvudsäkringar, men t.ex. 3x10 A laddning är ju en klar förbättring mot 1x10 A.
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Hmm, da må jeg ha en slags overgang, jeg har jo bare vanlig Schuko på min UMC, pluss en overgang til denne blå kontakten (med tre pinner), det er alt jeg har.

/Erlend
2018-03-29 15_51_46-Edit photo - Google Photos.png
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Gustafsson »

Köp en röd adapter til UMC på Tesla ca 800 kr, när jag köpte. Den blå är för enfas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av thorenj »

Tesla har en motsvarande adapter för CEE trefas:
Bild

Hör med ditt SC!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Jensa »

Finns övergång till röd 3-fas att köpa hos Tesla. Min installation av rött 3-fasuttag kostade 3700 kr inkl moms. Tog 3h för en elektriker som då gick rakt från huvudskåpet och satte en liten box med 3x16A säkringar samt jordfelsbrytare.

Är i alla fall bra mycket snabbare och smidigare att kunna ladda på i lite hastighet.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av apkungen »

Ett dyrare alternativ men snabbare är att skaffa en laddbox med inbyggd effektvakt. Beroende på laddare i bilen du har så kan du då ladda med 16-20A trefas vilket ger 11-14kW. Men du borde ju klara dig på 10A trefas vilket ger 7kW, troligen går inga säkringar med det.
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Flott, takk for alle svar. Da skal jeg skaffe meg en slik overgang for rød tre-fas kontakt til min UMC og få tak i en elektriker som kan legge opp en slik rød tre-fas kontakt i garasjen. Det må vel finnes en kar som kan fikse slikt her i Sveriges reservhuvudstad, hehe...

/Erlend
thorenj
elbilist
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 nov 2017 18:19
Ort: Göteborg

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av thorenj »

Ja en sådan installation klarar vilken elektriker som helst. Att koppla in ett sådant uttag, med jordfelsbrytare och säkringar i normcentral, är så enkelt att "vem som helst" kan göra det, men om man inte har behörighet ska man såklart inte ge sig på det.

Det som kan kosta lite är arbetstiden är om det är krånglig kabeldragning från säkringsskåpet, men som jag förstår det sitter skåpet redan i garaget. De grejer som behövs kostar runt en tusenlapp på Biltema.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av 12man »

Köp med jordfelsbrytaren(typ b) från Norge, de kostar 3 ggr mer i Sverige

http://www.ladespesialisten.no/index.ph ... smateriell 4polig
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Remuz »

Jag kastade upp en 3fashandske i sommarstugan, inkommande är 3x10A. Laddar bilen med 3x6A. Bra uppsving mot 1x10A och man fick undvika spisen :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Monark1954 »

En lite långsökt förbättring, och dyr, är att köpa en e-Golf där det ingår en installerad Clever laddbox. :P
Vår hamnade i fjällstugan och kompletterar den röda trefashandsken som kom upp i fjol.
Elektrikern ställde ner laddboxen till 3*10 A. Så även en eller tvåfasbil får klara sig med 10 A utan att blåsa huvudsäkringen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Java »

Erlend1963 skrev:
Vi har et lite "sommarställe" i Sverige som vi ofte besøker - så også denne påsken. Vi kjører hit med vår TMX 100D, som vi lader med en-fas 10A fra garasjen med Schuko-kontakt. Det gir 2.2kW lade-effekt - det tar sin tid...

Nedenfor er sikringsskapet i garasjen, såvidt jeg kan se er det 3x20A 400V på inntaket (#1 i tegningen), fra dette er det én stk en-fas 10A kurs i garasjen (#2 i tegningen), resten går inn i huset og fordeles videre fra et eget sikringsskap der inne.

Har dere forslag til et bedre opplegg som gjør at jeg kan lade med litt mere trøkk enn 10A? Jeg har en Tesla Wall Connector hjemme i Norge, men vil tro det kan gjøres billigere her enn å bla opp 5K pluss montering for en TWC?

/Erlend
Som jag ser det så har du 3x20A inkommande matning till elmätaren. Om du vill ha 3x10A ut så skall det kopplas efter elmätaren, dvs utöka centralen med 3x10A säkringar och anslutning till din laddare.
3x20 > Elmätare > 3x16A (utökad central med 3st säkringar > 3-fas uttag.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av johan_w »

Sätt en 16A trefas-handske med uttag på! Aldrig fel att ha om du ändå gör en nyinstallation! Då är det bra kablage draget fram till vanligt uttag med som skall klara 16A enfas!
06D3F111-F7E1-49E4-BB78-76D09F9831F2.png
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Litt oppfølging: Elektriker har vært på besøk og montert en 16A trefas-kurs til en slik kontakt som @johan_w lenket til. Jeg testet den i går da vi kom hit til Karlsborg for langhelg, den gav 11kW på 3x16A, akkurat som forventet. Bilen ladet fra 32% til 90% på 5t47m; dette er en TMX 100D, så det skulle gi ca (90 minus 32) 58kWh på 5t47km, dvs ca 10.0kW, så det ser ut som det stemmer. Jeg er veldig fornøyd med opplegget, og den ekstra Schuko-kontakten var jo en bonus. Dette kostet 4642SEK, en grei pris for å få skikkelig orden på dette.

/Erlend

Ny trefaskontakt, med Schuko:
2018-05-10 19_26_27-Photo - Google Photos.png
Endringer i sikringsskapet:
2018-05-10 19_26_57-Photo - Google Photos.png
Og her er den koplet til:
2018-05-10 19_27_55-Photo - Google Photos.png
Erlend1963
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 mar 2018 15:06

Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?

Inlägg av Erlend1963 »

Her er litt bonusinfo med kjøredata fra turen:
  • Kl17:26: Avreise Töcksfors, etter å ha ladet på SC fra 37% til 96% batteri. Det var fint og varmt, +25C.
  • Kl22:07: Ankomst Karlsborg (inkludert en times stopp på Ikea Karlstad), 32% batteri, 273km siden siste lading, forbruk 59.5kWh, dvs 218Wh/km, +12C.
Jeg kjører med autostyring så langt det er mulig; det er jo en liten tålmodighetsprøve å ligge kun 5km/t over fartsgrensen hele veien, men det går.

Da jeg tok turen på akkurat samme vis i april var det langt kaldere (ca 5C), da brukte jeg 68.8kWh på denne strekningen, betydelig mer enn 59.5kWh i går altså.
Skriv svar