Ja en sådan installation klarar vilken elektriker som helst. Att koppla in ett sådant uttag, med jordfelsbrytare och säkringar i normcentral, är så enkelt att "vem som helst" kan göra det, men om man inte har behörighet ska man såklart inte ge sig på det.
Det som kan kosta lite är arbetstiden är om det är krånglig kabeldragning från säkringsskåpet, men som jag förstår det sitter skåpet redan i garaget. De grejer som behövs kostar runt en tusenlapp på Biltema.
Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Moderator: Redaktion
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Köp med jordfelsbrytaren(typ b) från Norge, de kostar 3 ggr mer i Sverige
http://www.ladespesialisten.no/index.ph ... smateriell 4polig
http://www.ladespesialisten.no/index.ph ... smateriell 4polig
ms 76132 "Eleamore"
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Jag kastade upp en 3fashandske i sommarstugan, inkommande är 3x10A. Laddar bilen med 3x6A. Bra uppsving mot 1x10A och man fick undvika spisen
P85D svart/svart med gratis SuC
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
En lite långsökt förbättring, och dyr, är att köpa en e-Golf där det ingår en installerad Clever laddbox.
Vår hamnade i fjällstugan och kompletterar den röda trefashandsken som kom upp i fjol.
Elektrikern ställde ner laddboxen till 3*10 A. Så även en eller tvåfasbil får klara sig med 10 A utan att blåsa huvudsäkringen.
Vår hamnade i fjällstugan och kompletterar den röda trefashandsken som kom upp i fjol.
Elektrikern ställde ner laddboxen till 3*10 A. Så även en eller tvåfasbil får klara sig med 10 A utan att blåsa huvudsäkringen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Som jag ser det så har du 3x20A inkommande matning till elmätaren. Om du vill ha 3x10A ut så skall det kopplas efter elmätaren, dvs utöka centralen med 3x10A säkringar och anslutning till din laddare.Erlend1963 skrev:Vi har et lite "sommarställe" i Sverige som vi ofte besøker - så også denne påsken. Vi kjører hit med vår TMX 100D, som vi lader med en-fas 10A fra garasjen med Schuko-kontakt. Det gir 2.2kW lade-effekt - det tar sin tid...
Nedenfor er sikringsskapet i garasjen, såvidt jeg kan se er det 3x20A 400V på inntaket (#1 i tegningen), fra dette er det én stk en-fas 10A kurs i garasjen (#2 i tegningen), resten går inn i huset og fordeles videre fra et eget sikringsskap der inne.
Har dere forslag til et bedre opplegg som gjør at jeg kan lade med litt mere trøkk enn 10A? Jeg har en Tesla Wall Connector hjemme i Norge, men vil tro det kan gjøres billigere her enn å bla opp 5K pluss montering for en TWC?
/Erlend
3x20 > Elmätare > 3x16A (utökad central med 3st säkringar > 3-fas uttag.
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Sätt en 16A trefas-handske med uttag på! Aldrig fel att ha om du ändå gör en nyinstallation! Då är det bra kablage draget fram till vanligt uttag med som skall klara 16A enfas!
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 29 mar 2018 15:06
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Litt oppfølging: Elektriker har vært på besøk og montert en 16A trefas-kurs til en slik kontakt som @johan_w lenket til. Jeg testet den i går da vi kom hit til Karlsborg for langhelg, den gav 11kW på 3x16A, akkurat som forventet. Bilen ladet fra 32% til 90% på 5t47m; dette er en TMX 100D, så det skulle gi ca (90 minus 32) 58kWh på 5t47km, dvs ca 10.0kW, så det ser ut som det stemmer. Jeg er veldig fornøyd med opplegget, og den ekstra Schuko-kontakten var jo en bonus. Dette kostet 4642SEK, en grei pris for å få skikkelig orden på dette.
/Erlend
Ny trefaskontakt, med Schuko: Endringer i sikringsskapet: Og her er den koplet til:
/Erlend
Ny trefaskontakt, med Schuko: Endringer i sikringsskapet: Og her er den koplet til:
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 29 mar 2018 15:06
Re: Mer enn en-fas 10A på sommarställe?
Her er litt bonusinfo med kjøredata fra turen:
Da jeg tok turen på akkurat samme vis i april var det langt kaldere (ca 5C), da brukte jeg 68.8kWh på denne strekningen, betydelig mer enn 59.5kWh i går altså.
- Kl17:26: Avreise Töcksfors, etter å ha ladet på SC fra 37% til 96% batteri. Det var fint og varmt, +25C.
- Kl22:07: Ankomst Karlsborg (inkludert en times stopp på Ikea Karlstad), 32% batteri, 273km siden siste lading, forbruk 59.5kWh, dvs 218Wh/km, +12C.
Da jeg tok turen på akkurat samme vis i april var det langt kaldere (ca 5C), da brukte jeg 68.8kWh på denne strekningen, betydelig mer enn 59.5kWh i går altså.