Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av JockeX »

Är nära att skaffa en Tesla och behöver få lite råd:

- Vad gäller angående beställa online kontra via en av deras säljare? Finns fördelar med det ena eller det andra?
- Hur fungerar supermiljöbilspremien, är det något datum man måste vänta in?
- Någon som vill bli av med en svart wall charger i utbyte mot en referral? :)
- Kommer nya Teslabilarna med AP 2.5 och fungerande regnsensor, eller är det fortfarande Model 3 som bara har den hårdvaran?
- Risk för facelift/refresh på Model X inom kort?

Tack på förhand =)
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av evilirish »

JockeX skrev:
Är nära att skaffa en Tesla och behöver få lite råd:

- Vad gäller angående beställa online kontra via en av deras säljare? Finns fördelar med det ena eller det andra?
- Hur fungerar supermiljöbilspremien, är det något datum man måste vänta in?
- Någon som vill bli av med en svart wall charger i utbyte mot en referral? :)
- Kommer nya Teslabilarna med AP 2.5 och fungerande regnsensor, eller är det fortfarande Model 3 som bara har den hårdvaran?
- Risk för facelift/refresh på Model X inom kort?

Tack på förhand =)
Funkar lika bra att beställa online som på plats. "Säljaren" kan hjälpa dig lite mer med att få allt på rätt plats, och även lägga till en referral-code om du glömmer det ;)

Du får den ökade SMBP om bilen reggas in efter 1:a juli, men Tesla kommer att jobba på att få ut alla bilar kring kvartalsskiftet innan siste juni, eftersom deras resultat bestäms per kvartal..
Jag har en referral-code code som ger 4500:- rabatt för den förste som använder den: http://--- vi kan säkert komma överens gällande svart WC ;)

Regnsensorn är väl som jag förstått ute i beta på S/X nu, med blandat resultat.

Angående nära förestående facelift så är det väl bara den innersta musk-kretsen som vet om den är i antågande. Vad jag kan säga om Tesla generellt är att det kommer alltid uppdateringar, hela tiden. Som jag såg det, ju längre man väntar desto mer tid är man utan en Tesla så det är lika bra att slå slag i saken! Därmed missade jag den nya MCU'n men jag är lika glad för det, nnars hade jag ju fått vänta några månader till ;)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Tars »

JockeX skrev:
Är nära att skaffa en Tesla och behöver få lite råd:

- Vad gäller angående beställa online kontra via en av deras säljare? Finns fördelar med det ena eller det andra?
- Hur fungerar supermiljöbilspremien, är det något datum man måste vänta in?
- Någon som vill bli av med en svart wall charger i utbyte mot en referral? :)
- Kommer nya Teslabilarna med AP 2.5 och fungerande regnsensor, eller är det fortfarande Model 3 som bara har den hårdvaran?
- Risk för facelift/refresh på Model X inom kort?

Tack på förhand =)
- När det kommer till en säljare så finns det alltid möjlighet att säljaren, en representant egentligen, kan hitta en bil till dig till snabbare och billigare samt att de har bra råd och tips i för ett så stort köp.

- 1:a juli kommer den att höjas till 60.000:-, annars är det 40.000:-. Datumet gäller från när du hämtar ut bilen

- Tyvärr inte

- regnsensor fungerar fint fint nu efter en del justeringar

- man vet aldrig med tesla
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Herr X »

JockeX skrev:
Risk för facelift/refresh på Model X inom kort?
Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle komma någon utseendemässig facelift inom kort, däremot finns det ju en hel del teknik i Model 3 som ännu inte finns i S/X, såsom det fancy fläktsystemet, icke-mekanisk blinkersspak etc.
Autopilot-systemet är den senaste tillgängliga tekniken hos Model X som beställs nu.

Jag tror att det är en bra tid att beställa nu. Så god som någon.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av JockeX »

Grymt, tack för era snabba svar!

Det var ju relevant att invänta en juli-leverans med andra ord. 20k är nästan en hel vinterhjulsuppsättning.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Tars »

JockeX skrev:
Grymt, tack för era snabba svar!

Det var ju relevant att invänta en juli-leverans med andra ord. 20k är nästan en hel vinterhjulsuppsättning.
Om du nu inte låter en representant hitta en som du vill ha till bra rabatt dvs.
Vill du ha nr till en duktig och kompetent en?
Har själv köpt många via honom.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Leo »

Bättre prata med personalen i deras Showroom. Det brukar finnas bilar de ”ser” som inte finns på nätet.

Har svart Wallcharger på ingång när de börjar skickas ut om du vill använda min kod. Har annars en ”vanlig” ny i kartong hemma om du vill ha tidigare än så.

Haft både S och X så fråga på om du vill veta något eller ha hjälp att räkna på ekonomin.

Hör gärna av dig via PM.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Leo »

Observera att de X som finns i lager nu oftast saknar dragkrok! Kan vara bra att hålla koll på om du funderar på en lagerbil. Även lagerbilar ger Tesla dig supermiljöbilspremie (=-40000) på det pris du ser.

Mitt tips är fundera på tygklädsel. Många tycker det är kanon. Dagens ”läder” är ej riktigt läder utan syntetiskt. Tycke och smak men många tycker det funkar kanon också.

7-sits är nog mest prisvärt

Ta 100 batteri! X drar mer än man tänker sig. Många rapporterar värden på 2,6 till 2,9 kWh/mil. Vilket ger räckvidder neremot 30mil vintertid.

Premiumpaket trevligt men inget måste.

Köp bilen med 20”. Vill du ha större köp efteråt så använder du 20” på vinterdäcken.

Färg? Tycke och smak men åk förbi ett servicecenter kan du säkert se de flesta färger live på plats.

Chademoadapter kan vara bra på långresor.

10m 3-fas 400V skarvsladd i skuffen är skönt att ha med.

Försäkring. Kolla på Tre kronor om du har Swedbank. Då sänks även självrisken på vagnsskadan till 2500kr. Annars är den väldigt hög, uppemot 15000kr.

Autopilot kan man alltid vänta med. Framförallt för att hålla ner förmånsvärdet. MEN högt förmånsvärde kan ändå kännas ok om man har eget AB med möjlihet att ta utdelning och jobba med nettolöneavdrag. Hör av dig via PM om du vill se hur mycket det gör i en beräkning.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av evilirish »

Kan hålla med om att fundera på 100 istället för 75 på en X. Samma förmånsvärde på båda från och med i år. Det och lägre leasingränta gjorde att jag tog en 100.
Valde själv till premium paketet. Provlyssnade på Emporia och med vanlig dussin-musik hörde jag inte jättestor skillnad på ljudet. När jag däremot slog på min typ av musik var det jätteskillnad!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
Kan hålla med om att fundera på 100 istället för 75 på en X. Samma förmånsvärde på båda från och med i år. Det och lägre leasingränta gjorde att jag tog en 100.
Valde själv till premium paketet. Provlyssnade på Emporia och med vanlig dussin-musik hörde jag inte jättestor skillnad på ljudet. När jag däremot slog på min typ av musik var det jätteskillnad!
Ungefär lika tänker jag inför ett köp snart, fast en model S, stora batteriet ger samma förmånsvärde och premiumpaketet
tänker jag välja för bättre ljud och rattvärme (löjligt najs ibland/ofta/tamejfan jämt nästan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Teslaspolen »

Speciellt najs med rattvärmen nu när den går igång med förvärmning, då tar man alltid i en varm ratt när man ska köra!

Premiumpaketet är otroligt prisvärt; autopilot är extremt individuellt med efter vart man bor. Pendlar man på storvägar eller tänker sig köra ofta/långt på sådana så kan den vara värt det. Kör man som vi gör här i Dalarna och in i Norge där det nästan bara är landsväg i 90 km/h så är den helt ointressant för det priset.
MartinCB
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av MartinCB »

Bjelke skrev:
evilirish skrev:
Kan hålla med om att fundera på 100 istället för 75 på en X. Samma förmånsvärde på båda från och med i år. Det och lägre leasingränta gjorde att jag tog en 100.
Valde själv till premium paketet. Provlyssnade på Emporia och med vanlig dussin-musik hörde jag inte jättestor skillnad på ljudet. När jag däremot slog på min typ av musik var det jätteskillnad!
Ungefär lika tänker jag inför ett köp snart, fast en model S, stora batteriet ger samma förmånsvärde och premiumpaketet
tänker jag välja för bättre ljud och rattvärme (löjligt najs ibland/ofta/tamejfan jämt nästan)
Ahaha exakt så går resonemanget över att sätta på rattvärme varje gång! Det är Fan jävligt skönt jämt! Dock 54k..
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av JockeX »

Återigen, tack för alla tips. Jag kommer att kryssa i både 100kW och premiumpaketet. Klurigast verkar bli huruvida jag kan få en juli-registrering utan att de lägger på 20k i kostnad på något annat sätt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av evilirish »

SMBP dras av i efterhand. Så t.ex månadskostnad för leasing innefattar inte någon premie, utan regleras ner när den kommer in.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av evilirish »

Ännu en sak att tänka på är att den nya, högre, premien på 60k har en obligatorisk fördröjning på minst 6 månader innan den betalas ut. Så om du hämtar ut bilen 1:a juli 2018 (första datumet som den gäller från) så kommer inte utbetalningen till leasingkontot förrän efter 1:a januari 2019
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Mickep »

Exakt. Jag skulle VÄNTA tills efter 1 juli.
Då blir det en högre 60 000 subvention. och det kommer säkert som attan bli en större uppdatering av interiören av model s och x. (för att motsvara model 3 lite högre finish) Skärmen är redan uppdaterad och är snabbare men jag tror att man kommer få lite smartare förvaringslösningar. Skulle inte vara rädd för att inte få tag på referrar länkar, då det finns säkert flera stackare som inte lyckats pracka på någon än. (ser hellre att du använder en sådan är att se till att tesla björn eller någon annan youtuber får ännu en gratis miljonbil).
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Exakt. Jag skulle VÄNTA tills efter 1 juli.
Då blir det en högre 60 000 subvention. och det kommer säkert som attan bli en större uppdatering av interiören av model s och x. (för att motsvara model 3 lite högre finish) Skärmen är redan uppdaterad och är snabbare men jag tror att man kommer få lite smartare förvaringslösningar. Skulle inte vara rädd för att inte få tag på referrar länkar, då det finns säkert flera stackare som inte lyckats pracka på någon än. (ser hellre att du använder en sådan är att se till att tesla björn eller någon annan youtuber får ännu en gratis miljonbil).
De senaste ryktena på TMC säger att det blir först o slutet av året eller början av 2019 så om man väntar in den förväntade uppdateringen av interiören så kan det bli en del väntan.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Herr X »

Leo skrev:
Ta 100 batteri! X drar mer än man tänker sig. Många rapporterar värden på 2,6 till 2,9 kWh/mil. Vilket ger räckvidder neremot 30mil vintertid.
Snart hemkommen från en liten påsktripp ner i Tyskland och Polen med vår Model X. 2546km biltur med en snittförbrukning på 305Wh/km. På mitt 90kWh-batteri ger det ca. 25 mils maximal räckvidd. Men som regel orkar man inte vänta så länge på en snabbladdare att batteriet blir helt fullt, så i praktiken pratar vi ca. 20 mils räckvidd.
22” vinterhjul med temperaturer mellan 3-10 plusgrader.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Remuz »

22” äter räckvidd. Ligger själv runt 300 på vintern på 20”, på sommaren med 20” är det runt 260. På långresor är det nästan alltid runt 275, sommar som vinter :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Herr X »

Remuz skrev:
22” äter räckvidd. Ligger själv runt 300 på vintern på 20”, på sommaren med 20” är det runt 260. På långresor är det nästan alltid runt 275, sommar som vinter :)
Men 22” är mycket snyggare :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Smutt »

Ökningen är inte 20000kr med BM pga dom tar bort 5år skattebefrielse men 18200kr mer är trots allt Smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Att köpa ny Tesla, vad ska jag tänka på?

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Remuz skrev:
22” äter räckvidd. Ligger själv runt 300 på vintern på 20”, på sommaren med 20” är det runt 260. På långresor är det nästan alltid runt 275, sommar som vinter :)
Men 22” är mycket snyggare :)
Jäkligt mycket snyggare!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar