Tål Tesla sträng kyla.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

JohanSwed1
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 apr 2018 11:09

Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av JohanSwed1 »

Träffade en vän under påsken. Han berättade att deras dotter åkte upp till fjällen med en Tesla (vet ej vilken modell). De åkte tillsammans med en fossilbränsledriven bil. Kylan var sträng, nästan -40. Då tappade Teslan kraft. Batteriet fick laddas flera gånger och bilens innetemperatur fick sänkas till +10 grader. Allt för att spara batteriet. De kom fram till fjället sex timmar senare än andra familjen. Jag tycker detta låter otroligt. Kan det vara sant? Där sprack mina Tesladrömmar?!
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Satellite65 »

Jag bor väldigt högt upp i Landet och jag kan inte påstå att jag upplevt något så extremt som det du beskriver. Visst tar den mer när det är extremt kallt men man får anpassa fart och laddningstäthet. Som mest har jag snittat runt 330wh/km vid långkörning utan släp i vinterväglag med min mX75d. Med släp går förbrukningen upp mycket.
Korta svängar vintertid med kallt batteri till och från jobbet eller i stan tar dock mer än vid långkörning.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Klintan »

Nej, det låter inte sant. Lägsta temperatur under påsken i köldhål som Nikkaluokta var -21.4 (1/4) och i Särna var -27.0 (28/3), så några nästan -40 grader var det inte. Din vän fabulerar.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Teslaspolen »

Det låter väl överdrivet, men det är svårt att säga då det saknas lite siffor (Hur långt åkte dom? I vilken hastighet?). 6 timmar låter dock i vilket fall som helst alldeles galet fel.

Att sänka temperaturen i bilen kan spara en del ström; men du skulle spara otroligt mycket mer på att sänka hastigheten istället. Precis som vilket fordon som helst så går det åt mer energi att köra i kallt väder (Mindre effektivitet i motor/batteri, luften blir mer kompakt och så vidare). Skillnaden är att i en elbil så märker du förbrukningsökningen på en gång; medans med förbränningsmotor så innebär det kanske att du bara är till macken och tankar flytande bränsle oftare än annars vilket inte blir lika tydligt.

Som en sidnotering kan man också tänka att en bil med förbränningsmotor slösar otroliga mängder energi till att sprutta på med full värme hela sommaren, oavsett om det är 30 grader varmt och solsken ute.
Verdi

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Verdi »

Svägerskan, som har norskt påbrå, hävdade att de infört förbud i Norge mot Teslor i kolonnkörning över fjällen. Var tydligen nån Tesla som fått batteritorsk och orsakat kaos. Själv tycker jag att det lät konstigt men orkade inte ifrågasätta. Vanliga bilar går ju sönder och får soppatorsk också. Sååååå jävla långa körningar i kolonn görs väl inte?
Verdi

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Verdi »

JohanSwed1 skrev:
Träffade en vän under påsken. Han berättade att deras dotter åkte upp till fjällen med en Tesla (vet ej vilken modell). De åkte tillsammans med en fossilbränsledriven bil. Kylan var sträng, nästan -40. Då tappade Teslan kraft. Batteriet fick laddas flera gånger och bilens innetemperatur fick sänkas till +10 grader. Allt för att spara batteriet. De kom fram till fjället sex timmar senare än andra familjen. Jag tycker detta låter otroligt. Kan det vara sant? Där sprack mina Tesladrömmar?!

Det där är skitsnack från start till mål. Uppvärmningen kostar inte så mycket, även om folk verkar tro att det dränerar batteriet på nolltid och att man måste ha kallt i kupén på en elbil...

Och vadå 6 timmar senare? Det är ju vad det tar att åka till fjällen. Skulle man då behöva dubbelt så lång tid i en Tesla? 12 timmar? Knappast.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av AGCF »

Det kan handla om dålig planering. Att de inte sett till att hålla sig till etapper med snabbladdare emellan så de blivit tvugna att långsamladda
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Jensa »

Jag kunde inte starta min tidigare dieselbil när det var -32 grader. Hur skulle det då vara att ha en dieselbil i -40?? :shock:
Som sagt, det går inte att säga att Tesla är en dålig bil för det utan att veta förutsättningarna. Självklart drar den mer om det är kallt men väglaget och hastigheten påverkar förbrukningen mer. Man behöver ladda flera gånger om man åker långt. Men jag som kör behöver också rast på en 60 mils resa.
För övrigt går det inte att ställa innertempen så lågt som 10 grader.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

Antingen är det ren skär lögn eller så är det dålig planering och bristande kunskap. Kan ju hoppas på det senare även om det första inte skulle förvåna mig. Det är chockerande vad elbilshatare kan hitta på för att snacka ner Tesla. Man ser det i ögonen hur hatet lyser om dem... jag fattar inte varför. Kanske jobbar de med fossilteknik? Eller så känner de sig hotade av någon underlig anledning.

Kolla gärna på Tesla Bjørns youtube kanal så kan du själv se hur en Tesla fungerar i kyla.

Tesla har ett temperatur hanteringssystem för batterierna. Det systemet värmer och kyler batterierna allt efter behov. Batterierna kommer alltså prestera bra även i kyla om man inte har aktiverat rangemode (förmodligen ett av felen som begicks). Batterier och motor genererar också värme när de används, typ 10-20% av effekten, detta håller batterierna tempererade när man kör.

Använd en ruttplanerare! Det finns en inbyggd ruttplanerare i Teslan som håller reda på vart du ska ladda. Det finns också en som är bättre, http://abetterrouteplanner.com Dessa planerare använder sig av riktig data och inte den knasiga NEDC (kanske trodde de på den rangen och körde iväg utan eftertanke).

Jag kan garantera att jag kommer inte 6h efter någon på en 50mils resan ens med Leaf 30kWh. Nu kanske du hävdar att jag är extremt smart och påläst om elbilar och att jag dessutom lägger någon halvtimme på planering innan resan... men det får stå för dig. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

Tesla Bjørn sover över i bilen i -36 och har då värmen på i 7h. Sedan kör han iväg med bilen till en laddare.
En fossilbil hade inte startat utan motorvärmare i den kylan, gissar jag.



Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av OfarligTesla »

Gjorde de som jag och frun gjorde en gång, kom på efter 2 timmar att vi glömt halva utrustningen hemma? I ett sådant scenario kan jag tänka mig att det blir trist med elbil, det blir som att börja om en 2 timmar längre resa fast med låg laddning från start.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla visar dock inte NEDC (Rated?) som standard utan har en egen, alternativ räkning i bilen som den kallar Typical. Stämmer i alla fall inte på vintern, dock. (400 km typical med 90% på vår X100D, blir snarare 300 km på vintern).
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av dhogborg »

TeslaBjørns test av genomkall Model X i -36°C:
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Wilson »

Tesla Björn testade sin X i -36 grader. Gick väl inte helt friktionsfritt, men funkade helt ok. Inga problem som inte hade uppstått i en ICE-bil iaf.

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Remuz »

Troll? Första inlägget och galet mycket lägre temp än vad som varit i påsk :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Tars »

Känns som ett troll. 1 inlägg. Eller motbevisa mig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Gjorde de som jag och frun gjorde en gång,....
Trodde meningen skulle fortsätta ", tog in på hotell i 6 timmar och sedan fortsatte resan."

Inte helt omöjligt att något sådan hänt och sedan kan man ju alltid komma med andra förklaringar...

;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Mickep »

Ang kolonn körning så har man det just för att kunna vara till hjälp om någon kör fast/ får soppatorsk et.c.
Alla bilar drar mer energi i sådana väder, så att man skulle förbjuda något märke för något som som är själva poängen med kolumnkörning låter långsökt. Det är nästan något som något troll säger till någon lättlurad så att denna troll får skratta gott när den andra gör bort sig när den skriver argt vad den hör något idiotiskt och tänker inte på att det är första april.

Sedan är det fullt rimligt om man inte har snabbladdning att det tar en hiskelig tid att ladda (fjäll brukar ligga glesbefolkat) och det kalla vädret hjälper inte (och vindens kyleffekt förvärrar det hela) det hade nog varit ännu värre med en nissan (#rapidgate). När kommer batterier som inte påverkas av temperaturen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

Elbilar drar ju relativt avgasbilar mindri i kolonkörning eftersom avgasmotorn drar soppa konstant när den är igång. Visserligen går det åt värme vilket drar energi men detta gäller oavsett om det är en avgasbil eller elbil. En elbil kan dras efter en annan bil precis som en avgasbil så där är ingen skillnad. Att just Tesla skulle vara portad tror jag inte ett ögonblick på. Om det är räckvidden som är problemet så är det väl detta som skall kontrolleras. En fulladdad Tesla tar sig otroligt mycket längre i en kolon än en avgasbil med 5 liter diesel. Dessutom så lär elbilarna inte ha samma problem som avgasbilarna att starta bilen i mycket sträng kyla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Svägerskan, som har norskt påbrå, hävdade att de infört förbud i Norge mot Teslor i kolonnkörning över fjällen. Var tydligen nån Tesla som fått batteritorsk och orsakat kaos. Själv tycker jag att det lät konstigt men orkade inte ifrågasätta. Vanliga bilar går ju sönder och får soppatorsk också. Sååååå jävla långa körningar i kolonn görs väl inte?
Åkte nyss med kolonne kjöring över fjellet till vestlandet. Inga som helst frågor om det. Det lär dock ha varit en farhåga för några år sedan. Går lika bra som på sommaren ju...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Liljan
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2018 12:53

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Liljan »

Remuz skrev:
Troll? Första inlägget och galet mycket lägre temp än vad som varit i påsk :)
Står ingenstans i TS inlägg att körningen hade skett i påsk. Bara att han träffade en i påsk!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av jonas »

Jag kan konstatera att om man har Range mode på blir det inte tillräckligt varmt i bilen. Kan också konstatera att kör man med range mode då det är kallt blir batteriet för kallt för att kunna ladda på SuC. Även om man har kört 30 mil som i mitt fall precis innan. Då tar det lång tid att ladda. Är man ovan elbilsförare kör och laddar man så att man har alldeles för mycket kräm kvar vid ankomst. En van förare laddar/kör exakt så man kommer fram utan marginal ;-).

Som Colin Chapman sa håller det över mållinjen är det överdimensionerat.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
... När kommer batterier som inte påverkas av temperaturen?
”Aldrig” så länge de inte är gjorda av supar ledare. Ström möter motstånd i material och det alstrar värme. Antingen får batteriet tåla den värmen eller så måste men kyla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
... När kommer batterier som inte påverkas av temperaturen?
”Aldrig” så länge de inte är gjorda av supar ledare. Ström möter motstånd i material och det alstrar värme. Antingen får batteriet tåla den värmen eller så måste men kyla.
Batterier gjorda på supraledare kommer ju garanterat påverkas av temperaturen. Det gäller att man håller de så kalla som möjligt och -135 grader räknas som hög temperatur...

När kommer det avgasbilar som inte påverkas av temperatur? Aldrig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
... När kommer batterier som inte påverkas av temperaturen?
”Aldrig” så länge de inte är gjorda av supar ledare. Ström möter motstånd i material och det alstrar värme. Antingen får batteriet tåla den värmen eller så måste men kyla.
Batterier gjorda på supraledare kommer ju garanterat påverkas av temperaturen. Det gäller att man håller de så kalla som möjligt och -135 grader räknas som hög temperatur...

När kommer det avgasbilar som inte påverkas av temperatur? Aldrig...
Ja, så länge avgasbilar måste ha batteri för att starta kommer de att påverkas av värme
Skriv svar