Beställningsavgift och bokföring

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av fnystrom »

Efter en väldigt lång köpprocess (över 3 år) har jag äntligen beställt en Model S.

Avgiften man betalade vid beställningen, 30000 kr inkl moms, hur bokför man den?

Är det en delbetalning av bilen och man kan dra av halva momsen?
Dvs, kommer det bli en del av den första förhöjda leasingavgiften och jag då bokföra den på konto 1720?

Jag har eget AB och sköter bokföringen själv. Jag har letat på forumet men har inte hittat någon info.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av Svenssons »

Danni har svarat på detta några gånger. Här är ett inlägg:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 507#p64350
Tänk dock på att det är en deposition och därför ska bokföras som en fordran, och inte som en kostnad, och du ska inte heller dra av någon moms i det skedet. När sen depositionen återbetalas eller används som del av första förhöjd leasingavgift så bokför du den då från fordringskontot tillbaks till bankkontot eller som leasingavgift (och drar i senare fallet av halva momsen precis som på resten av avgiften).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av fnystrom »

Perfekt.

Tack för det.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av danni »

Lättast och mest rätt tycker jag är att bokföra den som en fordran, alltså att det är pengar du lånat ut till Tesla. Du bokför då hela summan inkl moms på lämpligt konto, exempelvis 1684 kortfristiga fordringar hos leverantörer. När sen pengarna går till något annat bokar du om från fordringskontot. T.ex. om de betalas tillbaks till ditt bankkonto så bokar du tillbaks dem till bankkontot. Om de används som en del av första förhöjda hyran så bokar du om till kontot för förutbetald leasingavgift (som också är ett fordringskonto som du sedan periodiserar kostnader från), och i det fallet drar du även av halva momsen i det läget.

EDIT: Heh, tänk att någon annan hann före med att svara med mitt egna svar :mrgreen:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av Svenssons »

Tacka Danni när du möter honom, han har bytt upp sig till en svart Model X nu! :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av fnystrom »

Tack Danni

Då bokför jag helt enkelt beställningsavgiften på samma sätt som reservationsavgiften för Model 3, dvs som en fodran.

Och sedan bokar jag bara om mot konto 1720 när bilen kommer och leasingen startar och halva momsen dras.

Det är som vanligt lätt när man vet vad man skall göra.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av danni »

Ja, i alla fall om du kommit överens med Tesla om att depositionen ska gå in i leasingen. Till mig sa de att de betalar tillbaks den till samma kort jag betalade den med, och leasingavgifter och allt sånt sköts separat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av fnystrom »

Ok, då gäller nog samma för mig.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Garfield
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 sep 2019 09:30

Re: Beställningsavgift och bokföring

Inlägg av Garfield »

Hej!

Jag kliar mig lite i huvudet när det kommer till att bokföra den första fakturan från DNB när första förhöjda avgiften+moms redan är betald sedan tidigare.
Kan någon förbarma sig och visa hur ni har bokfört den första inbetalningen? På DNBs faktura tar dom upp förhöjda avgiften som "redan inbetald" och då blir det svårt att få det snyggt med momsen.
Skriv svar