Byta dekor utan att bli ruinerad
Moderator: Redaktion
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Mycket intressant, lägg upp bilder på jobbet och resultatet när det väl är dags
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Håller med dig om att riktig kolfiber både ser bättre ut och känns bättre då det inte är fejk. Synd att du nämnde tålamod då jag saknar det helt, hade jag haft det hade jag inte tagit impulsbeslutet att köpa en Tesla direkt efter provkörningen :p.Tars skrev:På en x så är kostnaden betydligt högre samt att du måste riva ganska mycket för att komma åt allt.OfarligTesla skrev:Okej, men det känns ju inte så prisvärt i så fall? 4 papp + moms (och tull?) sparar ju inte in så mycket jämfört med att gå till Tesla som ger ett garanterat bra resultat som håller över tid.
Här tar du lite tålamod, gör rent allt ordentligt, tar och klistrar på med 3M tejpen på nån timme bara.
Och det som jag gillar är att ytan är blank och det är som sagt var riktig kolfiber, och det ser dessutom ut som på Audi som jag gillar, så jag backar om att lacka med en matt klarlack, och behåller den blanka ytan.
Kommer nog köra en liten video på bytet samt bilder självklart.
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rättHelectriC skrev:men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
fast det är en hel del vinklar, som man kanske inte tänker på spontant. Se dessa bilder där varje hörn runt ventilationen utgör ett svårt parti. Här har dom fått till det bra med folie, men jag antar att det är gjort av proffs.e5m1r skrev:De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rättHelectriC skrev:men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Pratat med Tesla nu och de sa runt 13000 för att byta på en S inklusive arbetet, är ju hyffsat dyrt men inte så dyrt.
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Det som jag eventuellt kommer ha är instrumentbrädan samt luckan i center console för de som har det kommer sepparat förskuret inte kopphållare den skulle slitas lossHelectriC skrev:fast det är en hel del vinklar, som man kanske inte tänker på spontant. Se dessa bilder där varje hörn runt ventilationen utgör ett svårt parti. Här har dom fått till det bra med folie, men jag antar att det är gjort av proffs.e5m1r skrev:De som tars hänvisar till är hårda och redan böjda rättHelectriC skrev:men hur funkar vinklar och böjar? det är ju inte som att klistra på en plan yta. En folierare värmer, drar och fixar. Det är ju inte det enklaste. Jag har försökt med böjda hörn som då är böj i flera vinklar (3D) och det blir nästan alltid krusningar.
Jag återkommer med mitt det är inte mycket böjar i instrumentpanelen så det bör funka utan värmning men jag har värmepistol som backup
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Nån som vet hur lätt det är att snäppa bort dessa paneler?
När det är gjort är det ju en enkel sak att wrappa dom i folie och det blir ju klart bäst resultat när man kan vika folien runt kanterna.
När det är gjort är det ju en enkel sak att wrappa dom i folie och det blir ju klart bäst resultat när man kan vika folien runt kanterna.
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Jag har bytt till Teslas original kolfiberpaneler på min S100D eftersom jag inte gillade panelerna som kom med lagerbilen jag köpte. Gjorde jobbet själv och det tog cirka 2 timmar, men då var jag ganska försiktig så att inte något skulle gå sönder. Har man inte tummen mitt i handen som jag har så gör man det på halva tiden
Finns ganska mycket instruktioner om man googlar och spanar in några youtube-clips. Det som tar tid är de tre delarna på instrumentpanelen eftersom man måste plocka bort en del paneler för att komma åt. Locket på centerkonsolen och den delen vid armstödet/mugghållaren tar bokstavligen 5 minuter att fixa så de två delarna är däremot en baggis.
För att komma åt och lossa panelerna behöver man demonteringsjärn i plast så man inte skadar något och lätt kan flippa loss clipsen som alla paneler sitter fast med. Jag använde de här från Biltema som funkar kanon:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Det behövs också en Torx-20 mejsel för att skruva loss skruvarna.
Betalade cirka 8000:- plus moms för delarna från Tesla, vilket är en slant, men ändå inte så farligt. Resultatet blev riktigt bra och personligen diggar jag den matta finishen på Teslas kolfiber. Skönt att slippa reflektioner, smårepor och fingeravtryck som det snabbt blir på allt som är högblankt. Speciellt locket på centerkonsolen är skönt att ha i matt finish.
Tror det är riktigt svårt att foliera det snyggt. Ska man ge sig på att foliera måste man nog ändå plocka bort panelerna för att få ett resultat som inte ser helt galet ut.
Finns ganska mycket instruktioner om man googlar och spanar in några youtube-clips. Det som tar tid är de tre delarna på instrumentpanelen eftersom man måste plocka bort en del paneler för att komma åt. Locket på centerkonsolen och den delen vid armstödet/mugghållaren tar bokstavligen 5 minuter att fixa så de två delarna är däremot en baggis.
För att komma åt och lossa panelerna behöver man demonteringsjärn i plast så man inte skadar något och lätt kan flippa loss clipsen som alla paneler sitter fast med. Jag använde de här från Biltema som funkar kanon:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Det behövs också en Torx-20 mejsel för att skruva loss skruvarna.
Betalade cirka 8000:- plus moms för delarna från Tesla, vilket är en slant, men ändå inte så farligt. Resultatet blev riktigt bra och personligen diggar jag den matta finishen på Teslas kolfiber. Skönt att slippa reflektioner, smårepor och fingeravtryck som det snabbt blir på allt som är högblankt. Speciellt locket på centerkonsolen är skönt att ha i matt finish.
Tror det är riktigt svårt att foliera det snyggt. Ska man ge sig på att foliera måste man nog ändå plocka bort panelerna för att få ett resultat som inte ser helt galet ut.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
På en Model s så hade jag köpt delar från tesla, men x:en har även dörrsidorna.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Jag har bara snäppt borta några av mina, men det var enkeltBaretta skrev:Nån som vet hur lätt det är att snäppa bort dessa paneler?
När det är gjort är det ju en enkel sak att wrappa dom i folie och det blir ju klart bäst resultat när man kan vika folien runt kanterna.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Här finns det bilder och guide på hur man kan ändra dekoren med folie/wrap.
https://www.teslarati.com/how-to-add-a- ... a-model-s/
https://www.teslarati.com/how-to-add-a- ... a-model-s/
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Bra, 1000kr mindre än när jag frågaOfarligTesla skrev:Pratat med Tesla nu och de sa runt 13000 för att byta på en S inklusive arbetet, är ju hyffsat dyrt men inte så dyrt.
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Har faktiskt ångrat mig och avbeställt.
Däremot så undrar jag om någon har både en s och en x hemma som kan jämföra om panelerna är samma?
Vet att x:en har ytterligare på dörrarna, men de övriga syftar jag på.
Däremot så undrar jag om någon har både en s och en x hemma som kan jämföra om panelerna är samma?
Vet att x:en har ytterligare på dörrarna, men de övriga syftar jag på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
RPM-Tesla har numera detta också till bra pris. Ingen aning om kvaliteten dock:
https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off
https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Enligt dessa så är det samma till s och x.Legato skrev:RPM-Tesla har numera detta också till bra pris. Ingen aning om kvaliteten dock:
https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off
Intressant.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
"... There have been a few bad customer service threads & reports of hand cutting the wraps. ... "Legato skrev:RPM-Tesla har numera detta också till bra pris. Ingen aning om kvaliteten dock:
https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off
Model S 90D -17
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Yepp, läst sånt också. Menade att jag inte har koll på just dashboard-wrappen.Wir skrev:"... There have been a few bad customer service threads & reports of hand cutting the wraps. ... "Legato skrev:RPM-Tesla har numera detta också till bra pris. Ingen aning om kvaliteten dock:
https://www.rpmtesla.com/product-page/c ... 9-w-20-off
Har köpte ett antal "wraps" från RPM och min bild är också att de (sjukt nog) är handskurna. För mina delar har det dock inte varit något problem då allt sådant "göms" under delarna man wrappar. Har dock ingen aning om hur det är gällande panelerna (har personligen inget behov av att wrappa dem).
Kan även lägga till att de har låååånga leveranstider just nu (något de också varnar om på hemsidan), de hinner inte med nu med ökad efterfrågan från Model 3. Borde iofs ge dem ännu mer incitament att modernisera produktionen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Byta dekor utan att bli ruinerad
Jag har precis fått hem ett paket med Vinyl dashboard wrap och Center console vinyl wrap i brushed titanium från RPM Tesla. Har ingen bil att montera det i ännu men kvaliten är över förväntan!