Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Foluke »

lator skrev:
mickeisol skrev:
Ja hej och hå.

kanske skulle få dom befintliga elvägarna (järnvägarna) att fungera först.

men däremot batterier i loken, mer eller mindre beroende på batteripriser etc.
speciellt för att vid "elvägsfel" nedrivna kontaktledningar etc kunna fortsätta in på fungerande ström.
Och med stora batterier kunna köra på ej elektrifierad järnväg (norge). då skulle järnvägen bara behöva vara delvis elektrifierad för laddning.
Ja, och precis så skulle det fungera med elvägar också. Kör på batteri för att komma till nästa elektrifierade sträcka. Framtiden får visa men jag vet vad jag skulle satsa på... :)
"...Jag vet vad jag skulle satsa på...". Egna pengar eller andras (skattebetalarnas)? Det är en väldig skillnad att själv stå för förlusterna eller låta kollektivet få göra det. Vi som kör med batteri investerar och tar konsekvensen i form av vinst och kostnad! Så fort det talas om att "satsa" är det vanligtvis andras pengar och utan personligt ansvar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Varför är så många negativa?
För att jag är tvingad att betala för detta. Jag är inte tvingad till att betala Teslas utveckling men när staten skall utveckla, bygga vägarna och underhålla dessa är jag tvingad att betala. Vägar som endast kan fungera för bilar som byggs om. Jag kommer alltså inte kunna använda funktionen ens, bara betala.
Nja, jag skulle hävda att du (i synnerhet du) har varit med och betalat Teslas utveckling i ganska många år. ;) (dock inte tvingad då, men...)
Att du ska kunna använda funktionen är en självklarhet. Montera en spole som kopplas till DC-ingången på batteriet... DONE! (Ja, jag förenklade lite... ;) )
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av lator »

Foluke skrev:
"...Jag vet vad jag skulle satsa på...". Egna pengar eller andras (skattebetalarnas)? Det är en väldig skillnad att själv stå för förlusterna eller låta kollektivet få göra det. Vi som kör med batteri investerar och tar konsekvensen i form av vinst och kostnad! Så fort det talas om att "satsa" är det vanligtvis andras pengar och utan personligt ansvar.
Ja, nu är det ju så att vi bor i ett land där det hela tiden handlar om vad "kollektivet" gör och jag lägger hellre några tusenlappar på elvägar än att vara med och bekosta militärens nya radarsystem... (bara ett exempel...)

Dessutom så har jag kört batteridrivna bilar i 16 år så inte bara andras pengar kanske... :) 8-) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Svenssons skrev:
10 miljoner per km, 120 miljarder för Sveriges större vägar talar för att det inte är en lösning. Lägg därtill att bilarna måste byggas om för att kunna nyttja laddningen. Det skulle kunna vara en lösning om det vore omöjligt att bygga elbilar för längre sträckor men det vet vi att det inte är. Lösningen behöver inte heller bara vara större batterier.

Har du en batteribil med en förbrukning på 150Wh/km, ett batteripack med 45 kWh tillgängligt och en laddhastighet på 300 kW så har du även en mindre bil som du har möjlighet att köra långt, den kan ju på 6 minuter ladda upp 20 nya mil och tar sig 30 mil fulländad. Varje trafiksäker förare borde stanna en gång på tre timmar.
Siffran du hänvisar till (10 miljoner per km), är det från det Engelska försöket eller? Jag är övertygad om att det blir mycket billigare än så när man får volym på det.

Av Sveriges Riksvägar och Europavägar (fick fram ca 15500 km fast du har räknat på 12000 km) bör det räcka att elektrifiera max en tredjedel för att få bra täckning, och då pratar vi om HELA SVERIGE! Alltså ca 500 mil elektrifierade vägar på sikt.

Om jag tänker mig att det realistiskt kommer att kosta 1 miljon per km när en vettig teknik finns så kan det alltså räcka med en investering i storleksordningen 5 miljarder för att täcka Sveriges behov av elektrifierade vägar. Det är ju småpengar egentligen. :o
Uppgifterna 10 miljoner/km och 120 miljarder totalt kommer från Vetenskapsradions program när de pratade med en från IVL gällande projektet i Sverige. Hon från IVL tyckte det var jättebra för det skulle ju lösa infrastrukturproblem med laddstationer fast och medgav att en del laddstolpar kanske ändå behövs... Ska se om jag hittar programet.

EDIT: Här är programmet: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... gramid=415

Det var Sofia Lundberg på IVT inte IVL som jag tänkte på.
Får jag välja mellan elvägar och laddstolpar så skulle jag välja en snabbladdare varannan kilometer med gratis el och sparade miljarder istället för elväg som ska kosta pengar för mig och bara kan användas om jag låter bygga om bilen eller byter bil.
lator skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Varför är så många negativa?
För att jag är tvingad att betala för detta. Jag är inte tvingad till att betala Teslas utveckling men när staten skall utveckla, bygga vägarna och underhålla dessa är jag tvingad att betala. Vägar som endast kan fungera för bilar som byggs om. Jag kommer alltså inte kunna använda funktionen ens, bara betala.
Nja, jag skulle hävda att du (i synnerhet du) har varit med och betalat Teslas utveckling i ganska många år. ;) (dock inte tvingad då, men...)
Att du ska kunna använda funktionen är en självklarhet. Montera en spole som kopplas till DC-ingången på batteriet... DONE! (Ja, jag förenklade lite... ;) )
Visst har jag varit med och betalat till Teslas utveckling men som sagt var inte tvingats till det och jag har dessutom fått något i utbyte. För mig känns det som rätt dålig deal att tvingas betala för något du själv eller någon annan inte kan nyttja utan att då behöva betala ytterligare många tusentals kronor i att bygga om bilen (om det är möjligt).
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 3 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

120 miljarder är inte så mycket jämfört med den fullkomligt idiotiska idén med snabbtåg. :)
Sant men det gör ju inte saken bättre. Känns inte särskilt uppmuntrande att höra att staten kanske ska dra på sig flera projekt på flera hundratals miljarder. Projekt som känns som meningslösa när basfunktionerna som de ska komplettera inte fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Remuz »

Infrastrukturella projekt är bra i lågkonjunktur, man får inte glömma att det sätter folk i arbete, så det ramlar in mer skatt. Nu är det dock inte lågkonjunktur så varför vi ska bygga höghastighetståg, elvägar och annat dyrt är obegripligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av TiborBlomhall »

Unik bild från de första inledande skaltesterna:
Bild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Unik bild från de första inledande skaltesterna:
Bild
Körde test för om det var möjligt att pinka på spåret även i dessa inledanden skaltester? Ser också att det existerar minst dubbelt så många bilar i detta skaltest mot vad som kan köras i det senaste skaltestet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av mickeisol »

Nej allvarligt talat så blir elvägar bara fånigt och en miljöploj, ungefär som en mitsubishi-citroen-peugeot trilling dyrt och dåligt för det priset (till ett billigt pris en helt annan sak).

Se hur tesla ställer allt upp och ner, vänta ett par år och se hur tesla trailern utvecklas, 50-80 mils räckvidd, kommer den att behöva elvägar?

Utvecklingen kommer helt klart att accelerera mot mera,billigare,energitätare batterier som öppnar upp fler möjligheter för eldrift i olika applikationer
dvs entreprenadmaskiner, jordbruksmaskiner etc etc.
Detta kommer att gå hand i hand med buffertlagring i batterier (för snabbladdning utjämning etc).
Tesla har ett finger med i hela kedjan och den är ju ganska självklar.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Yxel »

Nä satsa pengarna på höghastighetståg istället.
Inte förräns vi har fått ny järnväg kan vi reparera den gamla. Det går så mycket tåg att det knappt finns tid att underhålla banan.

Nästan alla tycker vi ska rusta det vi har innan vi bygger nytt. Mm ok, oregelbunden och inställd och kraftigt reducerad tågtrafik i 1-2 decennium, vill ni det också?

Tågets konkurrent, bilen, måste övervinnas med kortare restid och bättre punktlighet, och det uppnås endast genom nybygge.
Multicoat Red Model X P100D
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av 12man »

Känslan jag får att det är en lösning som letar efter ett problem.

En lastbil måste ju få tillfört en 100kW konstant, det blir rejäla strömmar, och hyfsat tätt mellan inmatningspunkter(lägg laddstation där), pantograf då kan man ha högre spänningar men med skena i vägen?, de flesta andra tunga elfordon än tåg kör med typ 0.8-1.5kV. Sen om man bara ska elektrifiera 1/3 av vägarna måste man lik förbaskat ha batterier eller?
Sen är ju vårt vägsystem lite mer kuperat än nuvarande "elvägar".
Yrkeschaufförer (så länge de finns kvar) måste ändå pausa 1 timme per 4 timmar ungefär, så vilka problem löser man?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av pegs »

Stor investering som behöver betalas av under 10-tals år. Förutsätter att det är en praktiskt och ekonomiskt lönsam approach så länge.
Skeptisk.



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av LarsL »

leiflodde skrev:
Om E6 mellan Lödde och Malmö varit elväg skulle man alltid haft full laddat batteri pga köer :)

Men hur skall man ta betalt för denna laddning?
Tvångs avgift på elbilar eller så lägger vi det direkt på skattsedeln. Kanske kan vi skapa en myndighet elbilstjänst som kan administrerar avgiften och sicka ut inspektörer? Vore kanske bra att placera i Norrland som glesbygdsstöd istället för att faktiskt ersätta dem rättvist för elen, skogen och malmen de producerar där? Känns inte det genuint svensk eller?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
leiflodde skrev:
Om E6 mellan Lödde och Malmö varit elväg skulle man alltid haft full laddat batteri pga köer :)

Men hur skall man ta betalt för denna laddning?
Tvångs avgift på elbilar eller så lägger vi det direkt på skattsedeln. Kanske kan vi skapa en myndighet elbilstjänst som kan administrerar avgiften och sicka ut inspektörer? Vore kanske bra att placera i Norrland som glesbygdsstöd istället för att faktiskt ersätta dem rättvist för elen, skogen och malmen de producerar där? Känns inte det genuint svensk eller?
Tanken är att skenan skall känna av vilken bil det är och det blir debitering för den effekt som man tar. Exakt hur det ska fungera är dock inte löst och det fungerar inte på den lastbil som kan köra där idag men det är ju ett mindre problem eftersom den är den enda som kan dra någon effekt från skenan (förutom förluster).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av LarsL »

Jaja, bara de betalar själva och inte förstör för andra så får de hitta på vilka dumheter som helst.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jaja, bara de betalar själva och inte förstör för andra så får de hitta på vilka dumheter som helst.
Vägarna och underhållet kommer gå på skattesedeln vilket det redan gör. Elen som levereras är ju bland de minsta kostnaderna i sammanhanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av LarsL »

Självklart måste ju användarna betala även för hårdvaran och installationen. Tala om att gynna enskilda bolag om man suvensionerar upprivning av alla svenska motorvägar.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
leiflodde skrev:
Om E6 mellan Lödde och Malmö varit elväg skulle man alltid haft full laddat batteri pga köer :)

Men hur skall man ta betalt för denna laddning?
Tvångs avgift på elbilar eller så lägger vi det direkt på skattsedeln. Kanske kan vi skapa en myndighet elbilstjänst som kan administrerar avgiften och sicka ut inspektörer? Vore kanske bra att placera i Norrland som glesbygdsstöd istället för att faktiskt ersätta dem rättvist för elen, skogen och malmen de producerar där? Känns inte det genuint svensk eller?
Strålande idé. Myndigheten kan börja arbeta direkt. El-vägarna behövs ju inte för det. En fast avgift beräknad på något tillräckligt komplicerat underlag så lever myndigheten gott. Eftersom ingen el levereras, ingen rörlig avgift, blir det oetiskt att klaga!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Nikke »

Elvägar är inte vägen framåt då det inte löser ett problem. Utan det är en fin tanke, lite som vätgasbilar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Schelin »

Både elvägar och snabbtåg känns som gårdagens teknik. Varför satsa pengar på något som kommer vara gammalt och omodernt när det är klart. Tidsvinsten med snabbtåg motiverar inte kostnaden det kanske inte hyperloop heller gör men fan vad coolt.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Elvägar? Är det rätt väg framåt??

Inlägg av Remuz »

Statliga investeringar som ska bäras på 100år eller liknande funkade bra länge, men vi har en helt ny makroekonomisk situation nu. Att lägga en femdagarsplan är svårt, femårsplaner är bara att glömma utan en riktigt bred majoritet i riksdagen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar