Autopilot-versioner

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Autopilot-versioner

Inlägg av Fredric83 »

Det är väl ganska simpel. Behöver de göra ändringar i hårdvara som gör att det kostar Tesla för mycket pengar, så höjer de bara priset på att "eftermontera" FSD. Sedan lämnar de en spec på jobbet där alla delar är satta till 0 (noll) kr. Sen säger de bara att priset för mjukvaran har gått upp. De har rätten att prissätta sina produkter som de vill. Om jag som konsument hävdar att det gått upp för att hårdvaran måste bytas så kan Tesla bara säga "nej vi bjuder på hårdvaran det är mjukvaran du betalar för". Har svårt att se hur jag som konsument skulle vinna en sådan tvist? Jag kan hävda att det är hårdvaran jag betalar för och Tesla säger mjukvaran... ord mot ord, samt att de har rätt att prissätta sina produkter som de vill. Det gör att jag har ett väldigt tunnt case i detta fall.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Autopilot-versioner

Inlägg av Generalbogge »

Fredric83 skrev:
Det är väl ganska simpel. Behöver de göra ändringar i hårdvara som gör att det kostar Tesla för mycket pengar, så höjer de bara priset på att "eftermontera" FSD. Sedan lämnar de en spec på jobbet där alla delar är satta till 0 (noll) kr. Sen säger de bara att priset för mjukvaran har gått upp. De har rätten att prissätta sina produkter som de vill. Om jag som konsument hävdar att det gått upp för att hårdvaran måste bytas så kan Tesla bara säga "nej vi bjuder på hårdvaran det är mjukvaran du betalar för". Har svårt att se hur jag som konsument skulle vinna en sådan tvist? Jag kan hävda att det är hårdvaran jag betalar för och Tesla säger mjukvaran... ord mot ord, samt att de har rätt att prissätta sina produkter som de vill. Det gör att jag har ett väldigt tunnt case i detta fall.
Så kan de såklart göra. Men då drabbas ju även de som köpt eller köper en ny bil där hårdvaran inte behöver bytas.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Autopilot-versioner

Inlägg av Fredric83 »

Generalbogge skrev:
Fredric83 skrev:
Det är väl ganska simpel. Behöver de göra ändringar i hårdvara som gör att det kostar Tesla för mycket pengar, så höjer de bara priset på att "eftermontera" FSD. Sedan lämnar de en spec på jobbet där alla delar är satta till 0 (noll) kr. Sen säger de bara att priset för mjukvaran har gått upp. De har rätten att prissätta sina produkter som de vill. Om jag som konsument hävdar att det gått upp för att hårdvaran måste bytas så kan Tesla bara säga "nej vi bjuder på hårdvaran det är mjukvaran du betalar för". Har svårt att se hur jag som konsument skulle vinna en sådan tvist? Jag kan hävda att det är hårdvaran jag betalar för och Tesla säger mjukvaran... ord mot ord, samt att de har rätt att prissätta sina produkter som de vill. Det gör att jag har ett väldigt tunnt case i detta fall.
Så kan de såklart göra. Men då drabbas ju även de som köpt eller köper en ny bil där hårdvaran inte behöver bytas.
Självklart, men de kan fortfarande hålla ett lägre pris om du tar det direkt vid beställning. Vilket borde göra att de säljer fler bilar med FSD om/när detta senario uppstår.
Hade jag varit Tesla hade jag gått på den linjen direkt i det läget. Då det ökar marginalerna på både nybeställningar och på tillbehörsförsäljningen.
Alternativ två är att de inte gör något alls och bjuder ALLA på eventuell ny hårdvara, vilket jag anser vara ett extremt dåligt beslut ur en rent affärsmässig synvinkel.

Det ska göra lite ont att vara efterklok ;)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Autopilot-versioner

Inlägg av dstr »

De som betalade för FSD på en 3-års-leasing har väl precis passerat halvtid nu...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Autopilot-versioner

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
De som betalade för FSD på en 3-års-leasing har väl precis passerat halvtid nu...
Men där var ju skatteverket förståeliga i varje fall så dom inte behövde betala förmånsvärde för FSD :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar