Trygg-Hansa kräver spårsändare? UPDATE: Krävs INTE

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Trygg-Hansa kräver spårsändare? UPDATE: Krävs INTE

Inlägg av Alfred »

EDIT: Fick svar från Trygg-Hansa om att nedanstående brev var ett misstag från deras sida och att jag alltså ska bortse från det. Så ingen spårsändare krävs för Teslor försäkrade hos dem.

Fick härom dagen detta idiotiska meddelande från Trygg hansa i samband med att försäkringen skulle förnyas.

De skriver att jag måste skaffa spårsändare för 2100:- + 100:-/månad för att få full ersättning om bilen blir stulen.

Mig veterligen går det inte att sno en Tesla utan att kunna spåras om man inte omgående plockar isär den i beståndsdelar och då är ju en spårsändare tämligen lämplig att omgående destruera. Så vilket värde skulle den tillföra?

Någon annan som drabbats av samma okunskap från företaget som numera erbjuder Teslas märkesförsäkring?

Bild
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av dstr »

är inte det där en standard-grej om bilen är värd mer än X:- ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av bylund »

Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Mickep »

rent spontant så känns det som att miljonbilar kostar extremt mycket att försäkra, för att de kostar etremt mycket.
När kommer de rimligt prissatta långräckvidds ev? jag betalar 5000 för min helförsäkring (skulle eg kunna gå på halvförsäkring och få samma villkor men stunt samma). och då är den nu värd ca 40 000. har ägt den i 8 år och har därmed betalat in hela värdet om jag skulle råka tappa ett piano på den idag men skulle knappast få mer än 20 000 på försäkringen).
Hoppas verkligen att tesla har ett hjärta av guld och kommer med en riktig bra försäkring (de står ändå för alla verkstadsbesök och även om de ibland försöker blåsa kunderna med överpriser så har jag inte sett något fall där de inte backat efter en internetstorm) Då kan de lika gärna ta några hundralappar i månaden av alla andra mer försiktiga förare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
rent spontant så känns det som att miljonbilar kostar extremt mycket att försäkra, för att de kostar etremt mycket.
När kommer de rimligt prissatta långräckvidds ev? jag betalar 5000 för min helförsäkring (skulle eg kunna gå på halvförsäkring och få samma villkor men stunt samma). och då är den nu värd ca 40 000. har ägt den i 8 år och har därmed betalat in hela värdet om jag skulle råka tappa ett piano på den idag men skulle knappast få mer än 20 000 på försäkringen).
Hoppas verkligen att tesla har ett hjärta av guld och kommer med en riktig bra försäkring (de står ändå för alla verkstadsbesök och även om de ibland försöker blåsa kunderna med överpriser så har jag inte sett något fall där de inte backat efter en internetstorm) Då kan de lika gärna ta några hundralappar i månaden av alla andra mer försiktiga förare.
Tycker Teslas försäkring är rätt billig faktiskt, dyra bilar med dyra reparationer kostar en del att försäkra och med tanke på vad för bil det är kostar den inte speciellt mycket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Ja, det var ju en som stals förra året som antagligen stals utan fob och det var nog första i Sverige. Tesla har väl anpassat upplåsningen så det inte fungerar lika bra att skicka vidare fobbens RF-signal över internet eller trådlöst till sändare för att sända till bilen. Ökningen från 0 till 1 är ju procentuellt väldigt, väldigt mycket...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av e5m1r »

Den sändaren ger ju inget
De som stjäl en tesla har rimligtvis störnings utrustning som blockerar all mobil trafik tills de plockat isär den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Försvann en i Helsingborg förra veckan enligt Larmtjänst.

https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... il/840128/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Svenssons »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Försvann en i Helsingborg förra veckan enligt Larmtjänst.

https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... il/840128/
1 förra året, två hittils i år, samtliga i Skåne län:
https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... urers=2771

REH178 Tesla S Skåne län 2018-04-27
TEP445 Tesla MOTORS Skåne län 2018-01-29
WWU853 Tesla S Skåne län 2017-07-25
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
rent spontant så känns det som att miljonbilar kostar extremt mycket att försäkra, för att de kostar etremt mycket.
När kommer de rimligt prissatta långräckvidds ev? jag betalar 5000 för min helförsäkring (skulle eg kunna gå på halvförsäkring och få samma villkor men stunt samma). och då är den nu värd ca 40 000. har ägt den i 8 år och har därmed betalat in hela värdet om jag skulle råka tappa ett piano på den idag men skulle knappast få mer än 20 000 på försäkringen).
Hoppas verkligen att tesla har ett hjärta av guld och kommer med en riktig bra försäkring (de står ändå för alla verkstadsbesök och även om de ibland försöker blåsa kunderna med överpriser så har jag inte sett något fall där de inte backat efter en internetstorm) Då kan de lika gärna ta några hundralappar i månaden av alla andra mer försiktiga förare.
Nyfiken... Varför fortsätter du försäkra den till det överpriset? Jag har full förståelse för att man känner sig tvungen att försäkra bilen om en förlust av den skulle förstöra ens ekonomi totalt, men jag hoppas det inte är fallet om din bil är värd 40.000:-?

På Teslorna har jag så billiga försäkringar sett till bilens kostnad att jag tycker det är värt att försäkra bilen, dessutom skulle en miljonsmäll vara klart jobbig för ekonomin. På tidigare "billigare" bilar har jag dock bara kört trafikförsäkring. Tråkigt om något händer absolut, men över tid sparar man ju väldigt mycket pengar, särskilt om man kör försiktigare och tänker efter mer var man parkerar sin bil än medel-Svensson gör.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av hed »

Hur är det möjligt? Trodde man kunde tracka sin bil via appen? Kan inte Tesla se vart bilarna befinner sig?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Svenssons »

hed skrev:
Hur är det möjligt? Trodde man kunde tracka sin bil via appen? Kan inte Tesla se vart bilarna befinner sig?
Som Esmir skriver så lär ju de som tar dessa bilar veta vad de gör så de kör antagligen upp bilen på ett släp och drar ut SIM-kortet ur bilen plus ha störningssändare. De har antagligen tagits genom att sända vidare FOB:ens signaler till en sändare närmare bilen. Tesla skulle ha kommit med en uppdatering som skulle göra det svårare, som t.ex. att det inte fick vara för stor fördröjning i kommunikationen men det verkar inte hjälpa helt. Det är inte endast Tesla som är drabbade utan alla med liknande typ av trådlös nyckel/FOB.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Feddan »

Tror det här har väldigt lite att göra med säkerhet och väldigt mycket att göra med att Trygg Hansa vill kunna spåra hur mycket och vart bilen kör.

Teslor kan redan spåras av Tesla men Trygg Hansa har inte tillgång till den datan.

Sånt här är ganska vanligt i USA.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av unumlapis »

Svenssons skrev:
De har antagligen tagits genom att sända vidare FOB:ens signaler till en sändare närmare bilen. Tesla skulle ha kommit med en uppdatering som skulle göra det svårare, som t.ex. att det inte fick vara för stor fördröjning i kommunikationen men det verkar inte hjälpa helt. Det är inte endast Tesla som är drabbade utan alla med liknande typ av trådlös nyckel/FOB.
Det bästa som kan göras är att slå av den sk Keyless unlocking funktionen, vilket försvårar ovan scenario, och vilket Tesla rullade ut som patch förra året.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av bylund »

D v s passive entry off.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av Alfred »

Fick svar från Trygg-Hansa nu. Tydligen är det ett misstag från deras sida att jag fått detta papper. Teslor omfattas inte av kravet på spårsändare.

De skyllde misstaget på att jag tecknade försäkring med dem redan innan de tog över märkesförsäkringen och att jag därför inte var rätt kategoriserad i deras system. De ska skicka ut nya handlingar utan något krav på spårsändare vilket tydligen är vad som gäller för alla Teslor hos dem nu. (Och förut? För jag såg inget om det i förra årets försäkringsbrev.)

Nåväl, goda nyheter alltså!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare?

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Försvann en i Helsingborg förra veckan enligt Larmtjänst.

https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... il/840128/
1 förra året, två hittils i år, samtliga i Skåne län:
https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... urers=2771

REH178 Tesla S Skåne län 2018-04-27
TEP445 Tesla MOTORS Skåne län 2018-01-29
WWU853 Tesla S Skåne län 2017-07-25
Ökning på 100% från ett år till nästa - klart systemen slår ifrån och skickar ut krav. :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare? UPDATE: Krävs INTE

Inlägg av Mickep »

Legato skrev:
Mickep skrev:
jag betalar 5000 för min helförsäkring (skulle eg kunna gå på halvförsäkring och få samma villkor men strunt samma). och då är den nu värd ca 40 000. har ägt den i 8 år och har därmed betalat in hela värdet om jag skulle råka tappa ett piano på den idag men skulle knappast få mer än 20 000 på försäkringen).
Nyfiken... Varför fortsätter du försäkra den till det överpriset? Jag har full förståelse för att man känner sig tvungen att försäkra bilen om en förlust av den skulle förstöra ens ekonomi totalt, men jag hoppas det inte är fallet om din bil är värd 40.000:-?

.
För att jag är en alldeles för bra kund till Trygg Hansa. Anledningen är att när jag tecknade var bilen värd 140 000 (2-3 år gammal). Och det har bara fått fortgå att räkningen betalades. egentligen skulle jag inte få ett piss mer än trafikförsäkringen vid olycka. Men det är tack vara sådana som mig som gör att försäkringsbranschen är så lönsam. Men det är så det är. Trogna kunder pissar företagen på. Men snart skall bilen säljas, och eftersom man redan betalt in så mycket så skulle det vara osis om det hände något (som aldrig hänt någonsin) så känner man att man måste fortsätta eftersom annars har man förlorat det man satt in. finns ett psykologiskt begrepp för det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Trygg-Hansa kräver spårsändare? UPDATE: Krävs INTE

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
Be gärna om statistiken för att Tesla ”stjäls allt mer”. Har det går från 0 till 1 stulna bilar per år?
Försvann en i Helsingborg förra veckan enligt Larmtjänst.

https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... il/840128/
1 förra året, två hittils i år, samtliga i Skåne län:
https://larmtjanst.se/Efterlysta-objekt ... urers=2771

REH178 Tesla S Skåne län 2018-04-27
TEP445 Tesla MOTORS Skåne län 2018-01-29
WWU853 Tesla S Skåne län 2017-07-25
Ökning på 100% från ett år till nästa - klart systemen slår ifrån och skickar ut krav. :)
Över 300%, egentligen. Från en på ett år till två på mindre än ett halvår.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar