Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Inlägg av Barkborren »

Vår Tesla börjar närma sig 3-årsdagen, så det är dags att lösa ut den från leasingbolaget, i vårt fall DNB.
Vi ställde oss frågan: hur går det till, när och hur mycket skall vi betala i slutlösenpris (vad är restvärdet)?
I de flesta leasingfall finns ingen miljöpremie att ta hänsyn till så det restvärde som står angivet i leasingavtalet är också det som skall betalas när avtalet löper ut. Vanligtvis efter 36 månader. Supermiljöbilspremien krånglar till det genom att den betalas ut till leasingbolaget och inte till bilens brukare/leasingkunden. Inte heller betalas den vid leasingavtalets början utan vid ett senare tillfälle. Den är att se som en extra leasingavgift som sänker baspriset (beloppet som finansieras) från den dagen pengarna kommer till finansbolaget.
I vårt fall skrevs leasingavtalet på 36 månader f o m juni -15, till en leasingränta på 2,75% och ett restvärde på 50%. Miljöpremien betalades ut i september vilket borde ha påverkat månadskostnaden från och med oktober. DNB ändrade först från och med december (2 månader för sent) och då ändrade de både månadsavgiften och restvärdet, meddelat i brev i oktober -15.
Vid kontrollberäkning har det visats sig att DNB beräknat restvärdet till 10.974:- för högt jämfört med vad det borde vara om vi som brukare tillgodoräknats hela supermiljöbilspremien. Efter ett flertal kontakter med DNB har de slutligen erkänt att de räknat fel och att de skall kompensera oss, dvs justera ned restvärdet till rätt nivå.
Orsaken till att de begär ett för högt restvärde är, säger DNB, att de redovisat moms på de 40.000:- som de erhöll i miljöpremie. 25% moms på 40.000 är 8.000:-. Lägg på moms och ränta för 3 år på 8.000:- så blir det nästan 11.000:-. Miljöbilspremien är ett momsfritt nettobelopp varför hela beloppet skall tillgodoräknas brukaren/leastagaren från dagen då DNB erhöll premien.
Det finns nu drygt 4.000 stycken Tesla i Sverige. Vi förutsätter att åtminstone 75% av dess är företagsbilar som leasats, dvs c:a 3.000 bilar och att de allra flesta har leasats via DNB. Om vi leker med tanken att alla dessa har fått, eller kommer att få, betala c:a 11.000:- för mycket i restvärde innebär det en vinst för DNB på c:a 33 miljoner. Inte dåligt! (Om de räknat på samma sätt för alla andra bilar med miljöbilspremie (Nissan, Renault, Mitubishi etc) så är vinsten mångdubbelt högre).

Är ni fler därute i Tesla Club Sweden som precis som vi vill ha 11.000:- tillbaka, eller restvärdet nedjusterat till rätt värde? Det räcker till laddning av 5000 mil. :D :D :D

Länk nedan till DNB:s definitioner av olika leasingbetingade ord och uttryck:
https://www.dnb.se/portalfront/download ... popup=true
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Leo »

Bäst att kolla upp det alltså! Någon annan som kollat?
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Bjelke »

Inte Teslan men däremot Leafen på DNB, måste kolla upp det... Blir ju inte samma summor men ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Bogge »

Tänkte på det här när jag fick Mail från DNB om att supermiljöbilspremien hade kommit in till dom. För att Tesla säljaren sa att det blir en sänkning med ca 1000kr/mån (40 000/36) men det blev bara en 700kr, plus att en 2-3 mån redan var betald.

Tack för tipset!
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
Inte Teslan men däremot Leafen på DNB, måste kolla upp det... Blir ju inte samma summor men ändå...
Inte? Jag tänker att det är 40 000 kr i båda fallen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
Inte Teslan men däremot Leafen på DNB, måste kolla upp det... Blir ju inte samma summor men ändå...
Inte? Jag tänker att det är 40 000 kr i båda fallen.
Jag jäklar det har du ju självklart helt rätt i! :)
(pinsamt värre alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Inte Teslan men däremot Leafen på DNB, måste kolla upp det... Blir ju inte samma summor men ändå...
Inte? Jag tänker att det är 40 000 kr i båda fallen.
Jag jäklar det har du ju självklart helt rätt i! :)
(pinsamt värre alltså)
:lol: Procentuellt är det ju dessutom mycket mer på en "billig" Leaf jämfört med en Tesla. För vår del blir Golfen 10% billigare iom supermiljöbilspremien. På Teslan var det bara 3% eller nåt sånt. Nästan så att det kvittar. Men jag ska också kolla upp det. Min leasing har inte heller minskat med 1000kr vad jag kan komma ihåg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

Har Sixt och där skötte de det rätt tom vid initial kontakt förklarade de hur det kommer skötas och att de 40k är pengar som inte har någon moms med sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

DNB har hanterat premien lite intressant historiskt. Jag tog upp det med dem gällande min förra bil. De räknade inte premien som en extra leasinginbetalning, vilket jag tycker hade varit det absolut lättaste. Nej, de räknade premien som en sänkning av bilens nybilspris, och därmed påverkade premien också restvärdet i leasingen. Om man hade valt 50% restvärde, så räknar de inte längre 50% av bilens faktiska pris utan 50% av bilens pris minus supermiljöbilspremien, och sen räknar de om leasingen baserat på det. I och med att man dessutom kommer ha hunnit betala ett par hyror och eventuellt en första förhöjd hyra när premien kommer in så blir det faktiskt rätt komplext att räkna ut den exakta effekten av premien.

Som ett enklare räkneexempel, säg att du köpt en bil för en miljon kronor, med ränta 2%, 0% första förhöjd, och restvärde på 50%. De initiala parametrarna för leasingen kommer vara att restvärdet är 500k och din månadshyra kommer vara 15155 kr per månad inkl moms. Säg för enkelhetens skull att premien trillar in före du betalt något alls i hyra. Då räknar de om som om priset var 960k. Ditt nya restvärde blir då alltså 480k, och din nya leasingavgift blir 14549 kr per månad inkl moms. Många blir här förvånade över att hyran bara sjunker med ~600 kr per månad trots att premien är 40k fördelat över 36 månader, men nyckeln där är alltså att du behöver betala 20k mindre för att lösa leasingen. Om man hunnit betala hyror redan plus att det förflutit ett par månader kommer det såklart påverka hur leasingavgiften, men restvärdet borde förbli detsamma.

Men om jag förstått dig rätt så har de i ditt fall sänkt restvärdet för lite? Kan du ge lite faktiska siffror så det finns något att räkna på?

För säkerhets skull kollade jag hur de gjort med premien på min nya bil, och där har de inte hanterat det såhär alls. Jag fick brev häromveckan att premien hade kommit till dem, men restvärdet som stod i det brevet är exakt samma restvärde som står i mitt ursprungliga leasingkontrakt. Däremot har min månadshyra sjunkit med 1208 exkl moms per månad, dvs 41072 kr exkl moms totalt under de 34 månader som återstår av kontraktet. Så det låter ju minst sagt rimligt och de verkar inte ha räknat bort någon moms på premien.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

I mitt fall har de lagt in premien som en ändring av inköpsvärdet. Ändrat både månadsavgiften och restvärdet efter 5 inbetalda avgifter. Den enkla och rimliga metoden hade varit att lägga hela premien som en extra inbetalning och därmed endast ändrat månadsavgiften. Det stora och avgörande felet är att DNB har behållit 8000 av premien och, förmodar jag, sett det som moms. På hur många avtal och under hur lång tid de gjort på det viset är naturligtvis okänt för mig men kanske från att miljöpremien infördes och ända fram till nyligen. Nu när DNB är uppmärksammade på problemet är det enda rimliga att de kontrollerar alla sina avtal, skriver brev med en ursäkt och förklaring till alla som drabbats av deras felaktiga hantering, och återbetalar det felaktigt debiterade beloppet inklusive ränta och moms till dem som löst ut sina bilar. För de som inte löst sina bilar ännu räcker det med att beräkningen görs och kommuniceras till respektive leastagare. Det handlar säkert om flera miljoner kronor som vi leastagare har snuvats på.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av bylund »

Hur fungerar det egentligen? Om bilen kostar 1 000 000 ink moms, d v s 800 000 exkl moms, och premien kommer in och betalar 40 000 kr, så är det väl 960 000 kvar på skulden, d v s 768 000 kr exkl moms? Eller menar du att premien på något sätt skulle minska det momsgrundande beloppet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av 12man »

Är inte bilen som får den gamla premien (40k), utan den som äger bilen när den ställs på. Inte glasklart..


Från trsp styrelsen
"Premien betalas ut till de som under perioden den 1 januari 2012 till och med den 30 juni 2018 (om medel fortfarande finns) förvärvar och ställer på en ny supermiljöbil. En förutsättning är att man inte har fått något annat statligt eller kommunalt stöd för förvärvet av den aktuella bilen."
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Hur fungerar det egentligen? Om bilen kostar 1 000 000 ink moms, d v s 800 000 exkl moms, och premien kommer in och betalar 40 000 kr, så är det väl 960 000 kvar på skulden, d v s 768 000 kr exkl moms? Eller menar du att premien på något sätt skulle minska det momsgrundande beloppet?
På en leasingbil ska skulden utan moms minskas med 40tkr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Om bilens pris är 1.000.000:- inklusive moms så är det 800.000:- exklusive moms. Efter miljöpremie är det då 760.000:- exklusive moms kvar.
Vid leasing blir det så här vid 50% restvärde och 36 månader, 2,75% ränta:
Utan premie:
Att finansiera 800000
Restvärde 400000
Månadsavgift 12477

Efter premie:
Att finansiera 760000
restvärde 400000
Månadsavgift 11320
Skillnad 1157 x 36 = 41652

Med felaktig premiereducering:
Att finansiera 768000
Restvärde 400000
Månadsavgift 11552
Skillnad 232 x 36 = 8352
Skillnaden per månad blir inte så stor men på 36 månader blir det ändå 8.352:- för mycket betalt. Plus halva momsen!!

När man ändrar både månadsavgiften OCH restvärdet, dessutom en bit in i avtalsperioden, blir beräkningarna lite mer komplexa och därför svårare att utföra, men inte alls omöjliga. Jag rekomenderar alla att göra en egen koll. Det kan ju röra sig om bortåt 11.000:- per leasingavtal. Kanske kan TeslaClubSweden hjälpa till?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av bylund »

Jag förstår bara inte varför miljöbilspremien skulle påverka priset innan moms. Är det p g a leasingen? Köper jag privat får jag ju bara 40 000 kr inbetalat på ett konto. Vid leasing får leasingbolaget in 40 000 kr på ett konto. Det borde inte påverka momsen. Eller vad missar jag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Jag förstår bara inte varför miljöbilspremien skulle påverka priset innan moms. Är det p g a leasingen? Köper jag privat får jag ju bara 40 000 kr inbetalat på ett konto. Vid leasing får leasingbolaget in 40 000 kr på ett konto. Det borde inte påverka momsen. Eller vad missar jag?
De 40k är 40k varken med eller utan moms
Så du som privatperson får 40k liksom leasing bolaget får 40k det finns ingen moms på dessa pengar så vi som leasar får en slant extra kan man säga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Jag förstår bara inte varför miljöbilspremien skulle påverka priset innan moms. Är det p g a leasingen? Köper jag privat får jag ju bara 40 000 kr inbetalat på ett konto. Vid leasing får leasingbolaget in 40 000 kr på ett konto. Det borde inte påverka momsen. Eller vad missar jag?
De 40k är 40k varken med eller utan moms
Så du som privatperson får 40k liksom leasing bolaget får 40k det finns ingen moms på dessa pengar så vi som leasar får en slant extra kan man säga
Exakt så blir det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Hur blir det med B/M?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Vad betyder B/M?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av bylund »

Bonus-malus?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Aha! B/M påverkas inte av resonemanget i den här tråden. Gäller ju bara bilar som inte ännu är levererade/registrerade.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Frågan var dras B/M förre moms vid leasing?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

Barkborren skrev:
Om bilens pris är 1.000.000:- inklusive moms så är det 800.000:- exklusive moms. Efter miljöpremie är det då 760.000:- exklusive moms kvar.
Vid leasing blir det så här vid 50% restvärde och 36 månader, 2,75% ränta:
Utan premie:
Att finansiera 800000
Restvärde 400000
Månadsavgift 12477

Efter premie:
Att finansiera 760000
restvärde 400000
Månadsavgift 11320
Skillnad 1157 x 36 = 41652

Med felaktig premiereducering:
Att finansiera 768000
Restvärde 400000
Månadsavgift 11552
Skillnad 232 x 36 = 8352
Skillnaden per månad blir inte så stor men på 36 månader blir det ändå 8.352:- för mycket betalt. Plus halva momsen!!

När man ändrar både månadsavgiften OCH restvärdet, dessutom en bit in i avtalsperioden, blir beräkningarna lite mer komplexa och därför svårare att utföra, men inte alls omöjliga. Jag rekomenderar alla att göra en egen koll. Det kan ju röra sig om bortåt 11.000:- per leasingavtal. Kanske kan TeslaClubSweden hjälpa till?
Excel ger mig lite andra siffror än dina när jag kör dina upplägg igenom Excel. Jag får 12505 kr, 11346 kr respektive 11578 kr. Små skillnader, men vill få det ur vägen så du inte reagerar över att våra siffror inte matchar exakt.

Saken är den att det finns ett till scenario att räkna på, nämligen att DNB låter premien ändra restvärdet. Det gjorde de nämligen för min förra bil. Är du säker på att det inte skett i ditt fall? För det kan nämligen göra så att siffran blir liknande i ditt scenario 3, fastän de ändå räknat rätt med premien. Såhär blir det då, med korrekt premiereducering men också reducering av restvärdet:

Att finansiera 760000
Restvärde 380000
Månadsavgift 11880 kr

Eller, om vi antar att de faktiskt räknar ut restvärdet baserat på att priset inkl moms sänkts med 40k (jag minns faktiskt inte exakt hur de gör), så får vi en kalkyl som är ännu närmre din siffra i ditt scenario 3:

Att finansiera 760000
Restvärde 384000
Månadsavgift 11773 kr

Med dessa scenarion är det alltså fullt möjligt att få en månadsavgift som verkar för hög och skulle indikera att de räknat fel med momsen, men där de faktiskt gjort helt rätt med momsen och vad som händer är att du får mer över när du säljer bilen istället. Är du 100% säker på att det inte är något av detta som hänt?

Oavsett vilket verkar ju DNB slutat göra på det här viset, så mer aktuella avtal borde inte vara drabbade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Danni, ja, jag är helt säker.
Att du får andra siffror i kalkylerna beror nog på att du räknar betalning per sista i månaden och att min leasingkalkyl bygger på förskott månadsvis.
Att min kalkyl är korrekt och att DNB har räknat fel och bara gott skrivit mig 32k och inte 40k har de också bekräftat till mig. Du skall nog dubbelkolla hela din leasing. Du är säkert drabbad av samma felräkning som jag.
Anledningen till att jag lagt upp den här tråden är att jag vill uppmärksamma er andra som leasat er Tesla på att ni kanske också är drabbade. Det är ju helt säkert ett systemfel och inte ett enskilt fel som drabbat bara mig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Barkborren skrev:
Danni, ja, jag är helt säker.
Att du får andra siffror i kalkylerna beror nog på att du räknar betalning per sista i månaden och att min leasingkalkyl bygger på förskott månadsvis.
Att min kalkyl är korrekt och att DNB har räknat fel och bara gott skrivit mig 32k och inte 40k har de också bekräftat till mig. Du skall nog dubbelkolla hela din leasing. Du är säkert drabbad av samma felräkning som jag.
Anledningen till att jag lagt upp den här tråden är att jag vill uppmärksamma er andra som leasat er Tesla på att ni kanske också är drabbade. Det är ju helt säkert ett systemfel och inte ett enskilt fel som drabbat bara mig.
Och det är vi tacksamma för!

Om nån vill svara på min fråga så är jag också tacksam :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar