Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Aha! B/M påverkas inte av resonemanget i den här tråden. Gäller ju bara bilar som inte ännu är levererade/registrerade.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Frågan var dras B/M förre moms vid leasing?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

Barkborren skrev:
Om bilens pris är 1.000.000:- inklusive moms så är det 800.000:- exklusive moms. Efter miljöpremie är det då 760.000:- exklusive moms kvar.
Vid leasing blir det så här vid 50% restvärde och 36 månader, 2,75% ränta:
Utan premie:
Att finansiera 800000
Restvärde 400000
Månadsavgift 12477

Efter premie:
Att finansiera 760000
restvärde 400000
Månadsavgift 11320
Skillnad 1157 x 36 = 41652

Med felaktig premiereducering:
Att finansiera 768000
Restvärde 400000
Månadsavgift 11552
Skillnad 232 x 36 = 8352
Skillnaden per månad blir inte så stor men på 36 månader blir det ändå 8.352:- för mycket betalt. Plus halva momsen!!

När man ändrar både månadsavgiften OCH restvärdet, dessutom en bit in i avtalsperioden, blir beräkningarna lite mer komplexa och därför svårare att utföra, men inte alls omöjliga. Jag rekomenderar alla att göra en egen koll. Det kan ju röra sig om bortåt 11.000:- per leasingavtal. Kanske kan TeslaClubSweden hjälpa till?
Excel ger mig lite andra siffror än dina när jag kör dina upplägg igenom Excel. Jag får 12505 kr, 11346 kr respektive 11578 kr. Små skillnader, men vill få det ur vägen så du inte reagerar över att våra siffror inte matchar exakt.

Saken är den att det finns ett till scenario att räkna på, nämligen att DNB låter premien ändra restvärdet. Det gjorde de nämligen för min förra bil. Är du säker på att det inte skett i ditt fall? För det kan nämligen göra så att siffran blir liknande i ditt scenario 3, fastän de ändå räknat rätt med premien. Såhär blir det då, med korrekt premiereducering men också reducering av restvärdet:

Att finansiera 760000
Restvärde 380000
Månadsavgift 11880 kr

Eller, om vi antar att de faktiskt räknar ut restvärdet baserat på att priset inkl moms sänkts med 40k (jag minns faktiskt inte exakt hur de gör), så får vi en kalkyl som är ännu närmre din siffra i ditt scenario 3:

Att finansiera 760000
Restvärde 384000
Månadsavgift 11773 kr

Med dessa scenarion är det alltså fullt möjligt att få en månadsavgift som verkar för hög och skulle indikera att de räknat fel med momsen, men där de faktiskt gjort helt rätt med momsen och vad som händer är att du får mer över när du säljer bilen istället. Är du 100% säker på att det inte är något av detta som hänt?

Oavsett vilket verkar ju DNB slutat göra på det här viset, så mer aktuella avtal borde inte vara drabbade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Danni, ja, jag är helt säker.
Att du får andra siffror i kalkylerna beror nog på att du räknar betalning per sista i månaden och att min leasingkalkyl bygger på förskott månadsvis.
Att min kalkyl är korrekt och att DNB har räknat fel och bara gott skrivit mig 32k och inte 40k har de också bekräftat till mig. Du skall nog dubbelkolla hela din leasing. Du är säkert drabbad av samma felräkning som jag.
Anledningen till att jag lagt upp den här tråden är att jag vill uppmärksamma er andra som leasat er Tesla på att ni kanske också är drabbade. Det är ju helt säkert ett systemfel och inte ett enskilt fel som drabbat bara mig.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Barkborren skrev:
Danni, ja, jag är helt säker.
Att du får andra siffror i kalkylerna beror nog på att du räknar betalning per sista i månaden och att min leasingkalkyl bygger på förskott månadsvis.
Att min kalkyl är korrekt och att DNB har räknat fel och bara gott skrivit mig 32k och inte 40k har de också bekräftat till mig. Du skall nog dubbelkolla hela din leasing. Du är säkert drabbad av samma felräkning som jag.
Anledningen till att jag lagt upp den här tråden är att jag vill uppmärksamma er andra som leasat er Tesla på att ni kanske också är drabbade. Det är ju helt säkert ett systemfel och inte ett enskilt fel som drabbat bara mig.
Och det är vi tacksamma för!

Om nån vill svara på min fråga så är jag också tacksam :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 mar 2015 07:56

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av morrhugg »

Hej alla!

Jag har försökt räkna ut om jag också är lurad, har mailat DNB och frågat också, dock utan min uträkning.

Har någon tid att kolla på nedan och se om jag borde va lurad också?

Avtal
---
Totalpris: 814.600 + moms
Först förhöjd: 10%, 81.460 kr + moms
Restvärde 325.840 kr + moms (40%)
Avgift 12 518 kr + moms (15647.5 ink moms)
Ansökan: 2015-04-28, lev mitt Juli

Efter supermiljöbilspremie
---
Fakturor 11.927 kr + moms
Lösen/restvärde 2018-07-31: 310.474 kr + moms
Cirka 5 av 36 fakturor till högre beloppet, cirka 31 fakturor till det lägre.

Sammanfattning
---
Så 591*31 = 18.321 + moms "sparat" via lägre fakturor
Restvärde nersatt 15366.
Totalt uppskattad lägre kostnad 15366 + 18321 = 33687

Exakt summa borde påverkas av omräknade räntor etc. Men 33k är väldigt mycket närmare 32k än 40k, det verkar som jag också är lurad på 8.000 (+ halv moms)?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Smutt »

Jag tror vi alla blivit blåsta eller så har dom i okunskap gjort fel,hoppas dom rätttar allt och gör rätt för sig mot alla elbilskunder
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av cnyb »

Kontrollerat jag med och konstaterat att dom räknat fel även för mig (bilen hämtad i aug-16)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Alfred »

Pratade med DNB nu och de verkar jobba på en översyn för att rätta till för alla drabbade. Blev ett kort samtal för mig, de erkände rakt av att de gjort fel och att de ska återkomma med ny betalningsplan för att kompensera. Tveksamt om man egentligen behöver kontakta dem, men om man inte hört något inom ett kvartal eller om leasingen närmar sig sitt slut kanske det ändå är bäst att ringa dem.

Hatten av till er för att ni grävde fram detta!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Hej Morrhugg,
Jag har räknat på dina siffror.
Ränta i ditt ursprungsavtal är 2,75%.
Dina första fem betalningar på det högre beloppet, sedan 31 på det lägre.
Felräkningen är exakt samma som i mitt avtal.
Det begärda restvärdet är 388.093:- inkl moms. Det skall vara 377.384:-. Alltså 10.709:- dig tillgodo. :D :D
Om du sedan kollar med Transportstyrelsen när premien betalades ut till DNB så borde det finnas ytterligare några kronor dig tillgodo. Detta grundat på att DNB borde gottskriva leastagaren från den dag som pengarna kommer tilll dem från Transportstyrelsen. Inte från den dag de får tid att lägga in betalningen i avtalskalkylen. Det är småpengar för en enskild leasetagare men det är kanske bortåt en halv miljon i extra vinst för DNB räknat på alla avtal. Då är incitamentet stort att vänta lite med att räkna om avtalet.

Hej Alfred,
Glädjande att höra att DNB har beslutat rätta till det här och se till att alla leastagare blir korrekt behandlade. Jag hoppas det kommer att gälla även redan avslutade avtal.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Alfred »

Fick mejl från DNB idag om att de räknat färdigt på mitt fall. Får kompensation för deras felräkning (som de skyller på att de följt riktlinjer som sedan ändrats) samt den extra ränta jag betalat hittills. Tog ut bilen i slutet på mars förra året och fick nu kompensation på 8180:-. Om leasingen löpt vidare utan korrigering torde felräkningen ha kostat ungefär tre gånger så mycket, så skillnaden är ju klart värd att bry sig om.

Om du leasar bil bör du alltså dubbelkolla hur de räknade på supermiljöbilspremien. Om du leasar via DNB behöver du inte ens göra det. Antagligen kommer du snart att bli kontaktad av dem, men om du inte hör något är det hög timlön på ett samtal till deras support.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Gustafsson »

Tack för påpekandet, skrivit till DNB om det här.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
Fick mejl från DNB idag om att de räknat färdigt på mitt fall. Får kompensation för deras felräkning (som de skyller på att de följt riktlinjer som sedan ändrats) samt den extra ränta jag betalat hittills. Tog ut bilen i slutet på mars förra året och fick nu kompensation på 8180:-. Om leasingen löpt vidare utan korrigering torde felräkningen ha kostat ungefär tre gånger så mycket, så skillnaden är ju klart värd att bry sig om.

Om du leasar bil bör du alltså dubbelkolla hur de räknade på supermiljöbilspremien. Om du leasar via DNB behöver du inte ens göra det. Antagligen kommer du snart att bli kontaktad av dem, men om du inte hör något är det hög timlön på ett samtal till deras support.
Tre gånger så mycket, nej. Räntan däremot skulle vara tre gånger så mycket. 8000 kr av summan är ju själva momsen som de gjort fel, den ändras ju inte av att det gått ett eller tre år. Så om hela leasingen löpt borde summan med andra ord varit ca 8000 + 180*3 = 8540 med viss reservation för att ränta-på-ränta-fenomenet spelar in också.

Jag mailade dem för en vecka sen, inte fått svar än. Skickade påminnelse idag för säkerhets skull. I mitt fall gäller det tre olika leasingavtal.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
DNB har hanterat premien lite intressant historiskt. Jag tog upp det med dem gällande min förra bil. De räknade inte premien som en extra leasinginbetalning, vilket jag tycker hade varit det absolut lättaste. Nej, de räknade premien som en sänkning av bilens nybilspris, och därmed påverkade premien också restvärdet i leasingen. Om man hade valt 50% restvärde, så räknar de inte längre 50% av bilens faktiska pris utan 50% av bilens pris minus supermiljöbilspremien, och sen räknar de om leasingen baserat på det. I och med att man dessutom kommer ha hunnit betala ett par hyror och eventuellt en första förhöjd hyra när premien kommer in så blir det faktiskt rätt komplext att räkna ut den exakta effekten av premien.

Som ett enklare räkneexempel, säg att du köpt en bil för en miljon kronor, med ränta 2%, 0% första förhöjd, och restvärde på 50%. De initiala parametrarna för leasingen kommer vara att restvärdet är 500k och din månadshyra kommer vara 15155 kr per månad inkl moms. Säg för enkelhetens skull att premien trillar in före du betalt något alls i hyra. Då räknar de om som om priset var 960k. Ditt nya restvärde blir då alltså 480k, och din nya leasingavgift blir 14549 kr per månad inkl moms. Många blir här förvånade över att hyran bara sjunker med ~600 kr per månad trots att premien är 40k fördelat över 36 månader, men nyckeln där är alltså att du behöver betala 20k mindre för att lösa leasingen. Om man hunnit betala hyror redan plus att det förflutit ett par månader kommer det såklart påverka hur leasingavgiften, men restvärdet borde förbli detsamma.

Men om jag förstått dig rätt så har de i ditt fall sänkt restvärdet för lite? Kan du ge lite faktiska siffror så det finns något att räkna på?

För säkerhets skull kollade jag hur de gjort med premien på min nya bil, och där har de inte hanterat det såhär alls. Jag fick brev häromveckan att premien hade kommit till dem, men restvärdet som stod i det brevet är exakt samma restvärde som står i mitt ursprungliga leasingkontrakt. Däremot har min månadshyra sjunkit med 1208 exkl moms per månad, dvs 41072 kr exkl moms totalt under de 34 månader som återstår av kontraktet. Så det låter ju minst sagt rimligt och de verkar inte ha räknat bort någon moms på premien.
DNB gör väl egentligen rätt. På en vanlig bil sätts ju restvärdet i procent av nettopriset, inte bruttopriset.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Tre gånger så mycket, nej. Räntan däremot skulle vara tre gånger så mycket. 8000 kr av summan är ju själva momsen som de gjort fel, den ändras ju inte av att det gått ett eller tre år. Så om hela leasingen löpt borde summan med andra ord varit ca 8000 + 180*3 = 8540 med viss reservation för att ränta-på-ränta-fenomenet spelar in också.

Jag mailade dem för en vecka sen, inte fått svar än. Skickade påminnelse idag för säkerhets skull. I mitt fall gäller det tre olika leasingavtal.
Blir inte riktigt klok på hur de räknar, men slutgiltiga restvärdet sjönk med knappt 8000:- (dvs nästan, men inte samma belopp som de sa att de kompenserade med). Dessutom sjönk månadskostnaden ex moms med drygt 500:-. När jag gjorde min överslagsräkning förenklade jag till att jag hade 24 återstående betalningar att göra, i själva verket är det nog bara 22. Men 8000+500*1,125*22=20375. Så det var därifrån jag fick siffran om ungefär tredubbelt.

Men jag har lagt minimalt med tid på att förstå matematiken bakom detta, så du har säkert rätt om att jag missförstått något och därför överdrivit effekten.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av cnyb »

Fick också besked idag om att det blir lite mindre att betala varje månad, weee :)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Grattis Danni! :D :D :D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Alfred »

danni skrev:
Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.
Betyder det att de känt till problemet sedan förra sommaren och ändå inte kontaktat oss som varit drabbade? Om så är fallet handlar det ju inte om ett misstag utan snarare om ett medvetet bedrägeri.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av fth »

Är det någon som vet hur SMB funkar för lagerbilar?

Jag köpte min X90D lagerbil i slutet av mars 2017, och vad jag minns så fanns inte SMB omnämnd öht i dokumenten, betyder det att Tesla har "tagit" den?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

fth skrev:
Är det någon som vet hur SMB funkar för lagerbilar?

Jag köpte min X90D lagerbil i slutet av mars 2017, och vad jag minns så fanns inte SMB omnämnd öht i dokumenten, betyder det att Tesla har "tagit" den?

/fth
fth, kolla med transportstyrelsen när och till vem premien är utbetald. Är det en helt ny ej tidigare registrerad lagerbil så bör premien gå till dig (via finansbolaget). Är det en lagerbil som redan är registrerad på Tesla gå premien till dem.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Alfred skrev:
danni skrev:
Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.
Betyder det att de känt till problemet sedan förra sommaren och ändå inte kontaktat oss som varit drabbade? Om så är fallet handlar det ju inte om ett misstag utan snarare om ett medvetet bedrägeri.
Det rör sig säkert om flera tusen leasingavtal på diverse olika miljöbilar där de räknat av 25 % av bonusen. Räknar man att de flesta både Tesla och Mitubishi leasas så skulle det kunna röra sig om mer än femtio miljoner kronor.
Om det inte skall kallas bedrägeri bör DNB omgående gå ut med ett brev till alla drabbade leastagare med en ursäkt och en beräkning av ersättning/kompensation. De har tydligen känt till problemet över ett halvt år utan att agera. Det luktar mygel. :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
danni skrev:
Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.
Betyder det att de känt till problemet sedan förra sommaren och ändå inte kontaktat oss som varit drabbade? Om så är fallet handlar det ju inte om ett misstag utan snarare om ett medvetet bedrägeri.
Det låter onekligen lite fiskigt.
Barkborren skrev:
fth skrev:
Är det någon som vet hur SMB funkar för lagerbilar?

Jag köpte min X90D lagerbil i slutet av mars 2017, och vad jag minns så fanns inte SMB omnämnd öht i dokumenten, betyder det att Tesla har "tagit" den?

/fth
fth, kolla med transportstyrelsen när och till vem premien är utbetald. Är det en helt ny ej tidigare registrerad lagerbil så bör premien gå till dig (via finansbolaget). Är det en lagerbil som redan är registrerad på Tesla gå premien till dem.
Om Tesla hunnit ställa på bilen så får de premien, men de betalar den sen vidare till slutkunden när det gäller både lager- och demobilar. Hör med Tesla!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 maj 2016 11:27

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Barkborren »

Flera har nu redovisat att de kommer att få kompensation med belopp på 8k + lite ränta. Någon som har koll på om om de skall få moms på beloppet? I det fall det blir en kontantutbetalning p g a att avtalet redan är avslutat skall moms 25 % räknas på. I det fall det är minskning av restvärdet vid lösen ordnar det sig automatiskt då momsen räknas på ett lägre restvärde.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inlägg av Gustafsson »

Även jag fick rättat med drygt 8000 plus..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar