Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inläggav Teslaägare Barkborren » 23 maj 2018 10:45

fth skrev:Är det någon som vet hur SMB funkar för lagerbilar?

Jag köpte min X90D lagerbil i slutet av mars 2017, och vad jag minns så fanns inte SMB omnämnd öht i dokumenten, betyder det att Tesla har "tagit" den?

/fth

fth, kolla med transportstyrelsen när och till vem premien är utbetald. Är det en helt ny ej tidigare registrerad lagerbil så bör premien gå till dig (via finansbolaget). Är det en lagerbil som redan är registrerad på Tesla gå premien till dem.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Barkborren » 23 maj 2018 11:13

Alfred skrev:
danni skrev:Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.

Betyder det att de känt till problemet sedan förra sommaren och ändå inte kontaktat oss som varit drabbade? Om så är fallet handlar det ju inte om ett misstag utan snarare om ett medvetet bedrägeri.

Det rör sig säkert om flera tusen leasingavtal på diverse olika miljöbilar där de räknat av 25 % av bonusen. Räknar man att de flesta både Tesla och Mitubishi leasas så skulle det kunna röra sig om mer än femtio miljoner kronor.
Om det inte skall kallas bedrägeri bör DNB omgående gå ut med ett brev till alla drabbade leastagare med en ursäkt och en beräkning av ersättning/kompensation. De har tydligen känt till problemet över ett halvt år utan att agera. Det luktar mygel. :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare danni » 23 maj 2018 11:16

Alfred skrev:
danni skrev:Nu fick jag också svar. Jag får tillbaks 9241 kr för min Outlander och 8512 kr för min Model S. Min Model X har de gjort rätt med. Det är bara avtal som startats före sommaren 2017 som är berörda enligt DNB.

Betyder det att de känt till problemet sedan förra sommaren och ändå inte kontaktat oss som varit drabbade? Om så är fallet handlar det ju inte om ett misstag utan snarare om ett medvetet bedrägeri.

Det låter onekligen lite fiskigt.

Barkborren skrev:
fth skrev:Är det någon som vet hur SMB funkar för lagerbilar?

Jag köpte min X90D lagerbil i slutet av mars 2017, och vad jag minns så fanns inte SMB omnämnd öht i dokumenten, betyder det att Tesla har "tagit" den?

/fth

fth, kolla med transportstyrelsen när och till vem premien är utbetald. Är det en helt ny ej tidigare registrerad lagerbil så bör premien gå till dig (via finansbolaget). Är det en lagerbil som redan är registrerad på Tesla gå premien till dem.

Om Tesla hunnit ställa på bilen så får de premien, men de betalar den sen vidare till slutkunden när det gäller både lager- och demobilar. Hör med Tesla!
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Referralkod: danni1257

Inläggav Teslaägare Barkborren » 23 maj 2018 12:50

Flera har nu redovisat att de kommer att få kompensation med belopp på 8k + lite ränta. Någon som har koll på om om de skall få moms på beloppet? I det fall det blir en kontantutbetalning p g a att avtalet redan är avslutat skall moms 25 % räknas på. I det fall det är minskning av restvärdet vid lösen ordnar det sig automatiskt då momsen räknas på ett lägre restvärde.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 23 maj 2018 21:41

Även jag fick rättat med drygt 8000 plus..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Elektrokungen » 24 maj 2018 07:46

Jag med!
Röd S100D Levererad 2018-08-07
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits, Ceramic Pro. Levererad 2015-07-29. SÅLD!
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Referralkod: mattias8782

Inläggav Teslaägare sanderik » 24 maj 2018 09:17

Det krävdes 7 mail från oss innan dnb skickade en uträkning där de både minskade de återstående 6 betalningarna samt ändrade restvärdet. Har nu fått minskad totalkostnad i samma storleksordning som ni övriga. Några anmärkningsvärd reflektioner:
#Dnb var motsträviga med att ge ut info och korrigera
#Dnb borde föregått oss eftersom de vetat om felet en längre tid
#Tack till er som påtalade felet.
#Min ekonomiavdelning har informerat skatteverket så dnb borde få luppen på sig i det här ärendet
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Barkborren » 24 maj 2018 11:25

sanderik skrev:Det krävdes 7 mail från oss innan dnb skickade en uträkning där de både minskade de återstående 6 betalningarna samt ändrade restvärdet. Har nu fått minskad totalkostnad i samma storleksordning som ni övriga. Några anmärkningsvärd reflektioner:
#Dnb var motsträviga med att ge ut info och korrigera
#Dnb borde föregått oss eftersom de vetat om felet en längre tid
#Tack till er som påtalade felet.
#Min ekonomiavdelning har informerat skatteverket så dnb borde få luppen på sig i det här ärendet

DNB är nog inte så intresserade av att ta upp det här och gå ut med ett generellt rättelsebrev. Vi är några stycken som har påpekat problemet och fått rättelse. Det kostar kanske några hundra tusen. Går de ut brett och rättar till felet för alla som är snuvade kommer det att kosta 40-50 miljoner. Det krävs att det kommer ut i media för att de skall ta sitt ansvar.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 24 maj 2018 11:59

DNB kommer helt klart rätta upp det, sådana saker brukar dock ta tid att fixa till när det kommer till att beräkna felet för alla, fixa ihop utskick osv. Att bryta mot diverse lagar och regelverk för kaffepengar är inget som företag av den kalibern kommer göra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ironjack » 28 maj 2018 06:44

Även jag har kontaktat DNB och fått en rättelse (tack @Barkborren för denna utmärkta tråd!) - de har sänkt månadskostnaden men inte restvärdet. Jag har läst denna tråd flera gånger men blir inte klok på om de åtgärdat mitt leasingkontrakt rätt, kan jag slappna av eller inte?
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare

Referralkod: claes7753

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt