Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasing

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Hur påverkar supermiljöbilspremien restvärdet vid leasin

Inläggav Teslaägare Barkborren » 28 maj 2018 10:59

OfarligTesla skrev:DNB kommer helt klart rätta upp det, sådana saker brukar dock ta tid att fixa till när det kommer till att beräkna felet för alla, fixa ihop utskick osv. Att bryta mot diverse lagar och regelverk för kaffepengar är inget som företag av den kalibern kommer göra.

50 millar...........kaffepengar? Vad har du för kaffevanor? Allvarligt talat, naturligtvis tar det tid. Kanske 6 veckor, men 6 månader??? Knappast. Vi får se vad som händer, om det händer......
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 28 maj 2018 11:15

Barkborren skrev:
OfarligTesla skrev:DNB kommer helt klart rätta upp det, sådana saker brukar dock ta tid att fixa till när det kommer till att beräkna felet för alla, fixa ihop utskick osv. Att bryta mot diverse lagar och regelverk för kaffepengar är inget som företag av den kalibern kommer göra.

50 millar...........kaffepengar? Vad har du för kaffevanor? Allvarligt talat, naturligtvis tar det tid. Kanske 6 veckor, men 6 månader??? Knappast. Vi får se vad som händer, om det händer......

För banker i den kalibern är 50 mille mer eller mindre kaffepengar när det gäller sådana här saker. Att utreda sådana här saker samt bygga en lösning som kontrollerar alla belopp med mera tar tid. Det är inte som att de har personal nog för att manuellt kontrollräkna varenda bil som fått miljöbilspremie på den här tiden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Johnalm » 27 jun 2018 20:51

Jag har operationell företagsleasing via Sixt, hur ser man hur de räknat angående SMP då i stort sett ingen info finns på fakturan? Enbart två rader, månadsavgift x kr och försäkring y kr. De borde i vart fall skriva ut aktuell restskuld på respektive faktura. Ska maila och "tipsa" Sixt om detta vid tillfälle.
Model 3 LR AWD, svart med vit insida, 19" och FSD (vilken torsdag som helst).
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 27 jun 2018 21:51

Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Referralkod: olga1734

Inläggav Teslaägare Johnalm » 27 jun 2018 22:39

bylund skrev:Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?

Förvisso, men det kan ändå vara intressant om man (mot all förmodan :twisted: ) skulle bli sugen på att byta bil innan avtalstiden löpt ut. Och som jag minns det skulle premien dras av på ett antal fakturor mot slutet av leasingen. Någon som kan bekräfta detta? Gäller alltså Sixt. Tack på förhand och trevlig kväll / godnatt!
Model 3 LR AWD, svart med vit insida, 19" och FSD (vilken torsdag som helst).
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Barkborren » 30 jun 2018 10:58

Johnalm skrev:
bylund skrev:Vid operationell leasing finns väl ingen restskuld? Det är väl mer att jämföra med långtidshyra av bilen?

Förvisso, men det kan ändå vara intressant om man (mot all förmodan :twisted: ) skulle bli sugen på att byta bil innan avtalstiden löpt ut. Och som jag minns det skulle premien dras av på ett antal fakturor mot slutet av leasingen. Någon som kan bekräfta detta? Gäller alltså Sixt. Tack på förhand och trevlig kväll / godnatt!

Svårt att veta hur bonusen hanteras utan att ha tillgång till hyresavtalet. Jag skulle be Sixt redovisa hur de har tänkt och därefter bedöma om det känns rimligt.
Normalt vid operationell leasing är att man efter hyrestiden lämnar tillbaks bilen och en avräkning på ev skador, onormalt slitage och övermil görs. Något restvärde som vid finansiell leasing finns ej. Uthyraren står risken. Men, å andra sidan, vad är normalt...?
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 12 aug 2019 16:02

ironjack skrev:Även jag har kontaktat DNB och fått en rättelse (tack @Barkborren för denna utmärkta tråd!) - de har sänkt månadskostnaden men inte restvärdet. Jag har läst denna tråd flera gånger men blir inte klok på om de åtgärdat mitt leasingkontrakt rätt, kan jag slappna av eller inte?

Sixt eller rättare sagt Swedbank har valt en annan väg se svar nedan
Några fler med Sixt som vill med gemensam kraft begära rättelse ?

”Vår partner Swedbank kommer hantera momsfrågan i detta ärende annorlunda och kommer därför inte betala tillbaka några pengar.”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare Barkborren » 13 aug 2019 08:10

Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?
:?: :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 13 aug 2019 08:13

Barkborren skrev:Halloj därute,
Hur har det gått med DNB och leasingavtalen? Har det skett någon generell justering på initiativ av DNB eller/och de anda finansbolagen? Någon som vet?

Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare Barkborren » 13 aug 2019 08:49

e5m1r skrev:
Barkborren skrev:Halloj därute,

Jag har för mig att DNB rättade till felet för alla sina kunder
Swedbank som sagt ovan ”valt att gå annan väg”? Hur det nu är möjligt

Det kan till exempel betyda att man gör ingenting. Men man hoppas ju att de menar att de räknar om avtalen och kompenserar alla fullt ut. För att tro på att både DNB och Swedbank gjort rätt för sig krävs lite skarpare "bevis". Jag tror det när jag ser det! Hårdare tryck på finansbolagen från "högre ort" krävs nog för att det skall hända. Det rör sig om riktigt många miljoner, inte bara kaffepengar, som leasingkundskollektivet har blivit snuvade på.
Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt