Fortsätta leasa firmabil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av Smutt »

Har flera gånger på detta forum läst att pga man får dra halva momsen vid leasing så ska man inte köpa ut bilen utan förlänga leasing efter dom 3åren.

Min fråga är vid vilken ränta slutar det vara förmånligt?

Förstår att det går att räkna baklänges men inte hur man gör, låt oss anta att avi avgiften är 100kr så täcker den eventuel uppläggningsavgift också
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av e5m1r »

Smutt skrev:
Har flera gånger på detta forum läst att pga man får dra halva momsen vid leasing så ska man inte köpa ut bilen utan förlänga leasing efter dom 3åren.

Min fråga är vid vilken ränta slutar det vara förmånligt?

Förstår att det går att räkna baklänges men inte hur man gör, låt oss anta att avi avgiften är 100kr så täcker den eventuel uppläggningsavgift också
Det kan rent månadsavgiftmässigt + förmånsvärde vara billigare att plocka ut ny bil :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av Smutt »

e5m1r skrev:
Smutt skrev:
Har flera gånger på detta forum läst att pga man får dra halva momsen vid leasing så ska man inte köpa ut bilen utan förlänga leasing efter dom 3åren.

Min fråga är vid vilken ränta slutar det vara förmånligt?

Förstår att det går att räkna baklänges men inte hur man gör, låt oss anta att avi avgiften är 100kr så täcker den eventuel uppläggningsavgift också
Det kan rent månadsavgiftmässigt + förmånsvärde vara billigare att plocka ut ny bil :)
Förstår att det kan vara så, men jag gav 790000kr för min,-SM den funkar perfekt och jag kan flytta den mellan mitt AB och mig själv och behålla fri laddning samt förmånsvärdet är underbart
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av danni »

Det går inte säga vid vilken ränta det är fördelaktigt om man inte dessutom vet alternativkostnaden. De pengar du skulle köpt bilen för, hur stor avkastning förväntar du dig på dem om du t.ex. placerar dem i fonder? Med dagens räntor kan du nog placera dem minst lika bra som räntan i leasingen, plus att du ju får dra halva momsen, och då är det aldrig en bra idé att köpa ut bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SimonB
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 apr 2016 07:41

Re: Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av SimonB »

Lyfter en gammal tråd då få verkar ha koll i andra forum, så jag hoppas att Danni har :lol:


Har en M3 LR RWD som jag gärna skulle förlänga leasingen ca 1 år till efter avslut.

Räntan var vid start 1,95%, DNB flaggade för höjning 2020 och den ändrades till 2,25%. När räntekostnader sedan sänktes så sänker de givetvis inte denna (vilket de avskrivit sig från att göra i avtalet givetvis.)

Vid förlängning av leasing kommer räntan höjas (om det vore idag till 5,25%). Detta mörkar DNB genom att säga att leasingavgiften är densamma.

Någon som har koll. Är 5,25% räntan på kvarvarande belopp eller från ursprungsbelopp? Om det baseras på ursprungsbelopp kommer räntan snarare vara närmare det dubbla.
Anledningen att jag frågar här och inte DNB själva är att inte svarar vad räntan är och säger att ”de får inte lämna ut den” :lol:. Jag kan inte heller få ut restvärde för nästa leasingperiod förrän samma månad som perioden påbörjas. (Hade i så fall kunnat räkna ut räntan baklänges).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Fortsätta leasa firmabil

Inlägg av Legato »

Räntan löper på det aktuella finansierade beloppet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar