Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Jag är inte så etisk av mig. Jag är ingen intellektuell självspäkare utan mer en pragmatisk bondläpp. ;)

Nu missade du att jag satte ett villkor för mitt resonemang. Villkoret var att det skulle råda SVÅR OCH OBOTLIG BRIST på batterier (ursäkta versalerna, betyder inte att jag är arg. :)). Utifrån detta villkor spånade jag lite kring hur bristvaran batterier då bäst skulle användas för att maximera miljönyttan.

Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Jag är självklart medveten om hybridens nackdelar. Annars hade jag mycket väl kunnat ha en BMW 330e och en Passat GTE istället för mina två elbilar. För mig handlar det om prestanda, drivlina och känslan av enkelhet i en elbil. Att köra till jobbet på en 90 hästars hjälpmotor känns ovärdigt jämfört med vad jag kan få från en ren elbil.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning

Egentligen vill jag inte argumentera mot dig här eftersom jag då skulle argumentera mot mig själv till stora delar. :) Jag är inte ens säker på att det är batteribrist som hämmar utvecklingen mest.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus. Å ena sidan tror jag dessa vuxna människor i större utsträckning är bilägare, å andra sidan är kanske barn under 18 år vanligare i enfamiljshus. Exakt hur stor andel av alla bilar som ägs av personer som bor i villa, radhus o.d. går säkert att ta reda på, men gissningsvis är det minst hälften. Redan idag har alltså en väldigt stor del av bilägarna tillgång till bostadsladdning, åtminstone i form av Schukouttag och de ger ju lätt 10 mil under en natt.

EDIT: Här fanns lite statistik över boendeformer: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... ndeformen/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Alltså det verkar ju som att det är rätt stora problem med att få tag på batterier ändå... För det kan väl inte vara nått annat som håller tillbaka dem?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
Det stämmer att ganska exakt 50% bor i enfamiljshus, det finns statistik (orkar ej leta dock). Har ej sett statistik på boendeform för bilägare men det vore ju extremt konstigt om inte villaägare har fler bilar i genomsnitt.

Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Även radhus tror jag räknas som enfamiljshus. Dom har ibland också lite svårt med trilskande samfällighetsföreningar. Men håller med om att många bilägare ändå borde bo i fristående villor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ja, der var så jag resonerade. Sen kan det vara en ekonomisk fråga också. Har man eget hus är det sannolikt att man även har råd med en bil, men det gäller inte nödvändigtvis för lägenhetsbor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av dstr »

Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Busenkelt.

I praktiken: bostadsladdning

Psykologiska hindret: snabbladdning
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Det absolut största hindret är kostnaden. Elbilar är för dyra för vad man får.

Det näst största hindret är fördomar och brist på kunskap. Kolla runt lite i kommentarsfält på artiklar om elbilar så får ni se.

Det tredje största hindret är snabbladdning. För Tesla är det inget större hinder redan nu men för de andra så är det lite knöligt och för långsamt.

Först efter det kommer hemmaladdning. Ok om en del som bor i lägenhet inte kan ha elbil men alla som bor i villa kan ha både en och två elbilar utan problem. De procenten räcker ganska långt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mickeisol »

Niklas Z skrev:
Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Ja många som köper begagnade bilar idag vill nog gärna köpa en begagnad elbil, I norge kan man hitta begagnade elbilar under 100 tusen kr på finn.no
Men som det ser ut här så vill nog få lägga så mycket pengar på begränsade bilar.

Tesla kommer nog att ha ett försprång ett bra tag framöver (6-7 år) innan batteriproduktionen hos dom andra hinner ifatt.
Skriv svar