Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu.mati skrev:Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.
Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig.
Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel?
Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric.
Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS meddelade just att de också har svårt få tag i batterier.
Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.
Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?