Sida 1 av 2

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 20:44
av TeslaTissel
mati skrev:
Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.
Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu.
Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig.
Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel?

Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric.

Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS meddelade just att de också har svårt få tag i batterier.

Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.

Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 20:45
av nek0
Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 20:50
av TeslaTissel
nek0 skrev:
Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .
Definitivt mentalt! Tråkigt, men vi har fantastiska möjligheter och jag tror vi kommer få helt oväntade innovationer om det visar sig bli svårigheter med batterier och tillverkning?

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 20:57
av Svenssons
TeslaTissel skrev:

Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu. Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig. Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel? Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric. Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS medelide just att de orks har svårt få tag i batterier. Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.
Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?
Tibor för två år sedan:
http://teslaclubsweden.se/volkswagens-gigafabrik/
Varje gång en tillverkare börjar tala om framtida elbilar i jätteserier brukar vi säga ”show me the batteries” – dvs hur tänkte de tillverka de enorma mängder batterier som behövs. Oftast är det ett bra sätt att skilja konkreta planer från rena fantasier.
Tibor för mer än tre år sedan:
http://teslaclubsweden.se/kinesiska-gigafabriken/
Det är därför det hittills har varit lätt att avfärda Audis, BMW-s, Volkswagens mm utsagor om ”Tesla-dödare”. Vi visste ju att inga batterier = inga elbilar.
Tibor för snart 4 år sedan:
http://teslaclubsweden.se/nobelprisvinnande-batteriet/
Tesla Motors tillverkar inte ca 30 000 bilar per år för att de inte skulle kunna bygga eller sälja mer – de tillverkar så få för att de kan inte få tag i fler batterier till dem.
Verkar som tillverkarna först nu börjar få upp liljeholmarna. De flesta har inte någon riktig tillverkning av battericeller till dagens bilar, se bara GM Bolt och KIA Ioniq t.ex.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 21:46
av Bjelke
Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 22:49
av TeslaTissel
Bjelke skrev:
Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)
Tack, ja jag har studerat det här ett tag.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 15 maj 2018 23:26
av joel80
Efterfrågan på batterier har ökat snabbt, men jag tror att marknaden och tillverkning genom alla led kommer anpassa sig skapligt fort. Företag ser pengar att tjäna och det brukar göra att det händer saker...

Det är rätt många batteriprojekt och nya fabriker på gång. Vi får ge det 2-4 år, men då tror jag man kommer kunna komma upp i betydligt högre produktion.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 08:24
av Verdi
Jag tror inte batteribrist kommer vara det som begränsar elbilsförsäljningen. Det är nog snarare bristande laddinfrastruktur och folks inneboende skepticism mot förändringar som är den svåra nöten att knäcka. Ja, och så måste priserna ned så elbilarna blir konkurrenskraftiga även UTAN en massa subventioner. Men det löser sig nog med större volymer.

Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 08:31
av mati
Verdi skrev:
Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 08:57
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.

Edit: Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men för en del verkar det vara viktigare vad man SJÄLV gör än vad kollektivet gör. Dvs det är viktigare att man själv kör 100% på el än att vi får ner den totala användningen av fossila bränslen. Den där känslan av att man själv vet bättre och gör mer för miljön än gemene man är nog inte helt obetydlig i sammanhanget.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 09:14
av Teslalink
Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 09:24
av Verdi
Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Jag är inte så etisk av mig. Jag är ingen intellektuell självspäkare utan mer en pragmatisk bondläpp. ;)

Nu missade du att jag satte ett villkor för mitt resonemang. Villkoret var att det skulle råda SVÅR OCH OBOTLIG BRIST på batterier (ursäkta versalerna, betyder inte att jag är arg. :)). Utifrån detta villkor spånade jag lite kring hur bristvaran batterier då bäst skulle användas för att maximera miljönyttan.

Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Jag är självklart medveten om hybridens nackdelar. Annars hade jag mycket väl kunnat ha en BMW 330e och en Passat GTE istället för mina två elbilar. För mig handlar det om prestanda, drivlina och känslan av enkelhet i en elbil. Att köra till jobbet på en 90 hästars hjälpmotor känns ovärdigt jämfört med vad jag kan få från en ren elbil.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 09:35
av Teslalink
Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 09:40
av Verdi
Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning

Egentligen vill jag inte argumentera mot dig här eftersom jag då skulle argumentera mot mig själv till stora delar. :) Jag är inte ens säker på att det är batteribrist som hämmar utvecklingen mest.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 09:46
av Niklas Z
Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus. Å ena sidan tror jag dessa vuxna människor i större utsträckning är bilägare, å andra sidan är kanske barn under 18 år vanligare i enfamiljshus. Exakt hur stor andel av alla bilar som ägs av personer som bor i villa, radhus o.d. går säkert att ta reda på, men gissningsvis är det minst hälften. Redan idag har alltså en väldigt stor del av bilägarna tillgång till bostadsladdning, åtminstone i form av Schukouttag och de ger ju lätt 10 mil under en natt.

EDIT: Här fanns lite statistik över boendeformer: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... ndeformen/

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 10:18
av mati
Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 21:50
av joel80
Alltså det verkar ju som att det är rätt stora problem med att få tag på batterier ändå... För det kan väl inte vara nått annat som håller tillbaka dem?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 22:53
av Legato
mati skrev:
Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
Det stämmer att ganska exakt 50% bor i enfamiljshus, det finns statistik (orkar ej leta dock). Har ej sett statistik på boendeform för bilägare men det vore ju extremt konstigt om inte villaägare har fler bilar i genomsnitt.

Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 16 maj 2018 23:18
av joel80
Även radhus tror jag räknas som enfamiljshus. Dom har ibland också lite svårt med trilskande samfällighetsföreningar. Men håller med om att många bilägare ändå borde bo i fristående villor.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 07:01
av mati
Legato skrev:
Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ja, der var så jag resonerade. Sen kan det vara en ekonomisk fråga också. Har man eget hus är det sannolikt att man även har råd med en bil, men det gäller inte nödvändigtvis för lägenhetsbor.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 07:25
av dstr
Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Busenkelt.

I praktiken: bostadsladdning

Psykologiska hindret: snabbladdning

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 09:23
av Niklas Z
Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 09:38
av Verdi
Niklas Z skrev:
Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Det absolut största hindret är kostnaden. Elbilar är för dyra för vad man får.

Det näst största hindret är fördomar och brist på kunskap. Kolla runt lite i kommentarsfält på artiklar om elbilar så får ni se.

Det tredje största hindret är snabbladdning. För Tesla är det inget större hinder redan nu men för de andra så är det lite knöligt och för långsamt.

Först efter det kommer hemmaladdning. Ok om en del som bor i lägenhet inte kan ha elbil men alla som bor i villa kan ha både en och två elbilar utan problem. De procenten räcker ganska långt.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 09:56
av Niklas Z
Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.

Re: Vad tror du kommer att hända?

Postat: 17 maj 2018 10:45
av mickeisol
Niklas Z skrev:
Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Ja många som köper begagnade bilar idag vill nog gärna köpa en begagnad elbil, I norge kan man hitta begagnade elbilar under 100 tusen kr på finn.no
Men som det ser ut här så vill nog få lägga så mycket pengar på begränsade bilar.

Tesla kommer nog att ha ett försprång ett bra tag framöver (6-7 år) innan batteriproduktionen hos dom andra hinner ifatt.