Går ej att titta på bil hos KVD

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Går ej att titta på bil hos KVD

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
dhanjel skrev:
Lite OT, men om man säljer privat till så höga belopp, hur löser man betalningen säkert för både köpare och säljare?

Testade att lägga ut min fossil på bilweb.se, men fick inte ett enda prisförslag
Man skriver köpekontrakt och fotar leg. Sålde min bil privat och hade pengarna inte kommit så hade jag fått gå till polisen, men nu dök ju pengar upp så alla var glada.

Det där var extremt farligt. Lova att du inte gör så igen. ;)

Ofta får man ju en känsla för vad köparen är för typ men ibland har du fel och då är bil och pengar borta. Polisen kan inte hjälpa dig och försäkringsbolaget ersätter inte pga oaktsamhet. Så grundregeln är att du ska ha pengarna innan du lämnar ifrån dig bilen.
Verdi

Re: Går ej att titta på bil hos KVD

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
bjelkeman skrev:
Remuz skrev:
Nej, jag kommer aldrig mer sälja med Kvd, dom gav mig inte marknadspris för min Toyota och dom slarvade bort en nyckel och skyllde på mig. Dessutom sa dom att bilen var oservad trots digital servicebok...
Var säljer man bilen istället?
Ja och var köper man begagnat? Inte att jag sätter foten inne hos en lurendrejare/bilhandlare.

Trodde alla kände till Blocket. ;) Sen tror jag att det går, eller att det kommer gå, att lägga upp privata annonser på Wayke också.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Går ej att titta på bil hos KVD

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
dhanjel skrev:
Lite OT, men om man säljer privat till så höga belopp, hur löser man betalningen säkert för både köpare och säljare?

Testade att lägga ut min fossil på bilweb.se, men fick inte ett enda prisförslag

Bilweb? Blocket är det som gäller sen minst 10 år tillbaka. ;)

Det finns ett par viktiga saker när man säljer bil privat.

1. Du ger inte nycklarna till någon förrän du har HELA summan på ditt bankkonto. No money no car.
2. Du ger inte nycklarna till någon förrän du har HELA summan på ditt bankkonto. No money no car.


Ja och så vidare. :)

Hur man rent praktiskt går tillväga? Ja, har man samma bank och personen verkar reko så kan man träffas och göra en överföring via dator/mobil. Brukar gå att ställa upp överföringsgränsen tillfälligt. Dyraste bilen jag såld privat fick jag 500 tkr för. Pengarna dyker ju upp i princip på en gång och så fort pengarna är på plats så är det bara att skriva kontrakt och lämna nycklarna.

Har man inte samma bank kan man med fördel träffas på ett bankkontor och låta personal där se till att allt går rätt till.

Är man på god fot med en bilhandlare så kan de också ställa upp och sköta pappersarbetet. Ska bilen belånas behöver den kanske också gå via handlaren innan den kan registreras på köparen. Annars kan de (åtminstone BMW) inte lägga upp finansieringen.
Det där är inte alltid praktiskt möjligt när man säljer en dyrare bil med finansiering. Köparen av min bil finansierade via Handelsbanken, de släppte inga pengar förrän efter bilen var levererad. Men däremot gick det ju kolla upp finansieringen med Handelsbanken på förhand så att allt verkligen var godkänt och klart, dvs Handelsbanken kunde berätta för oss att så fort de fick leveransbekräftelsen (som jag fick påskriven när jag lämnade ifrån mig bilen) så skulle de betala ut pengarna. Och det känns ju pålitligt och bra.

Kruxet här var ju att för att kunna överlåta bilen och göra ägarbytet så var vi tvungna att lösa leasingskulden till DNB. Så först fick det pungas 480000 kr till DNB, sen lämnade jag ifrån mig bilen, sen kom 700000 kr från Handelsbanken. Men jag använde en bilhandlare som skötte precis allt, skötte pappersarbetet, och även låg ute med dessa 480000 kr under några dagar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Går ej att titta på bil hos KVD

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
dhanjel skrev:
Lite OT, men om man säljer privat till så höga belopp, hur löser man betalningen säkert för både köpare och säljare?

Testade att lägga ut min fossil på bilweb.se, men fick inte ett enda prisförslag

Bilweb? Blocket är det som gäller sen minst 10 år tillbaka. ;)

Det finns ett par viktiga saker när man säljer bil privat.

1. Du ger inte nycklarna till någon förrän du har HELA summan på ditt bankkonto. No money no car.
2. Du ger inte nycklarna till någon förrän du har HELA summan på ditt bankkonto. No money no car.


Ja och så vidare. :)

Hur man rent praktiskt går tillväga? Ja, har man samma bank och personen verkar reko så kan man träffas och göra en överföring via dator/mobil. Brukar gå att ställa upp överföringsgränsen tillfälligt. Dyraste bilen jag såld privat fick jag 500 tkr för. Pengarna dyker ju upp i princip på en gång och så fort pengarna är på plats så är det bara att skriva kontrakt och lämna nycklarna.

Har man inte samma bank kan man med fördel träffas på ett bankkontor och låta personal där se till att allt går rätt till.

Är man på god fot med en bilhandlare så kan de också ställa upp och sköta pappersarbetet. Ska bilen belånas behöver den kanske också gå via handlaren innan den kan registreras på köparen. Annars kan de (åtminstone BMW) inte lägga upp finansieringen.
Det där är inte alltid praktiskt möjligt när man säljer en dyrare bil med finansiering. Köparen av min bil finansierade via Handelsbanken, de släppte inga pengar förrän efter bilen var levererad. Men däremot gick det ju kolla upp finansieringen med Handelsbanken på förhand så att allt verkligen var godkänt och klart, dvs Handelsbanken kunde berätta för oss att så fort de fick leveransbekräftelsen (som jag fick påskriven när jag lämnade ifrån mig bilen) så skulle de betala ut pengarna. Och det känns ju pålitligt och bra.

Kruxet här var ju att för att kunna överlåta bilen och göra ägarbytet så var vi tvungna att lösa leasingskulden till DNB. Så först fick det pungas 480000 kr till DNB, sen lämnade jag ifrån mig bilen, sen kom 700000 kr från Handelsbanken. Men jag använde en bilhandlare som skötte precis allt, skötte pappersarbetet, och även låg ute med dessa 480000 kr under några dagar.
Ja ibland blir det ju komplicerat. Han som tog över leasingen på min första Tesla skulle betala 120 tkr för övervärdet gentemot restskulden till mig men det ville han inte göra förrän bilen skrevs på honom. Problemet var bara att dnb bara gör byten vid månadsskiften och vi gjorde vår affär några dagar för sen. Jag skulle alltså behöva vänta en månad på mina pengar under tiden som han körde "min" bil med allt vad det innebär med risk för parkeringsböter osv. Kändes lite skakigt men till sist gjorde vi en kompromiss så jag fick pengarna efter ett par dagar bara. Men ändå, jag bröt mot mina egna regler.

Dock var killen som köpte bilen VD för en stor mäklarfirma i Stockholm och verkade väldigt seriös så jag valde att chansa. Gick bra. Brukar ju göra det. Men det är ju en ren katastrof om det skulle vara någon oseriös.
Skriv svar