Lånebilar från Tesla
Moderator: Redaktion
Lånebilar från Tesla
tänkte jag skulle starta en tråd som samlar erfarenheter och jämförelser mellan de olika lånebilar man får från Tesla. Jag har skrivit i diverse trådar om diverse bilar, men det kan ju vara kul att ha det samlat.
Just nu har jag min bil inne för några små kosmetiska fix och har då fått låna en Audi A8 3.0 TDI. Vilket slagskepp! Den är i stort sett lika stor som Model S, men känns inte i närheten lika smidig att framföra på vägen. Som de flesta Teslaägare upplever med konventionella fossilbilar så känns även denna bil väldigt gammaldags, många knappar, seg gasrespons, liten skärm etc etc. Bagaget är också väldigt litet för att vara en såpass stor bil. Det enda som är bra är de vetilerade sätena, det är guld och jag sörjer fortfarande att det inte gick att få när jag beställde min Tesla. Hoppas verkligen jag får tillbaks min Silverpil snart, för detta kvalar inte in under pil, snarare silverklumpen
Just nu har jag min bil inne för några små kosmetiska fix och har då fått låna en Audi A8 3.0 TDI. Vilket slagskepp! Den är i stort sett lika stor som Model S, men känns inte i närheten lika smidig att framföra på vägen. Som de flesta Teslaägare upplever med konventionella fossilbilar så känns även denna bil väldigt gammaldags, många knappar, seg gasrespons, liten skärm etc etc. Bagaget är också väldigt litet för att vara en såpass stor bil. Det enda som är bra är de vetilerade sätena, det är guld och jag sörjer fortfarande att det inte gick att få när jag beställde min Tesla. Hoppas verkligen jag får tillbaks min Silverpil snart, för detta kvalar inte in under pil, snarare silverklumpen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lånebilar från Tesla
Jag hade en P90DL en vecka. (Garantilack)
Den var om möjligt ännu bättre än min. Lite piggare men med jämnare gång. Det föranledde mig att kolla balansering på mina nya hjul. Ett bakdäck var i obalans och de övriga behövde justeras. Bilen som ju var bra innan blev nu ännu bättre tack vare att jag fick åka i en lånebil som gick perfekt.
Den var om möjligt ännu bättre än min. Lite piggare men med jämnare gång. Det föranledde mig att kolla balansering på mina nya hjul. Ett bakdäck var i obalans och de övriga behövde justeras. Bilen som ju var bra innan blev nu ännu bättre tack vare att jag fick åka i en lånebil som gick perfekt.
Model S P85D,
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Lånebilar från Tesla
Jag fick låna en BMW 518d (från 2016) en gång. Bland annat skulle Tesla fixa lite oljud jag hade i kabinen (knapparna på ratten satt lösa). Det hela började dåligt. Jag visste ju fortfarande hur man startade en fossilbil men så fort jag skulle börja köra klagade bilen över att parkeringsbromsen var ilagd. Förvånad över att den inte släppte automatiskt när man körde började jag leta efter någon knapp att släppa parkeringsbromsen med men hittar inget bland alla knapparna. Till slut tittar jag ner och hittar en klassisk handbromskrycka.
Intryck nummer 2 var att motorn nog var paj. Det hände ju inget när man gasade och det vibrerade i bilen så att den lät påtagligt mer än det som Tesla skulle åtgärda i min bil . Just det där med frånvaron av acceleration, i vad som känns som en väldigt lång stund, när man trycker ner gaspedalen resulterade i en lite spännande händelse. Jag körde med min äldsta son till hans mormor och morfar. På en 70-väg skulle jag demonstrera vad som hände (eller inte hände) när man tryckte ner gaspedalen. Jag tryckte gasen i botten och bilen växlade ner följt av en långsam färd upp mot 80. Då ser jag plötsligt två personer, med gula reflexvästar, ståendes lite längre fram längs vägen. Det var polisen som genomförde en hastighetskontroll. En lätt bromsning och jag körde förbi utan att polisen brydde sig om mig.
Nämnde jag att klädseln i bilen var helt okej?
Intryck nummer 2 var att motorn nog var paj. Det hände ju inget när man gasade och det vibrerade i bilen så att den lät påtagligt mer än det som Tesla skulle åtgärda i min bil . Just det där med frånvaron av acceleration, i vad som känns som en väldigt lång stund, när man trycker ner gaspedalen resulterade i en lite spännande händelse. Jag körde med min äldsta son till hans mormor och morfar. På en 70-väg skulle jag demonstrera vad som hände (eller inte hände) när man tryckte ner gaspedalen. Jag tryckte gasen i botten och bilen växlade ner följt av en långsam färd upp mot 80. Då ser jag plötsligt två personer, med gula reflexvästar, ståendes lite längre fram längs vägen. Det var polisen som genomförde en hastighetskontroll. En lätt bromsning och jag körde förbi utan att polisen brydde sig om mig.
Nämnde jag att klädseln i bilen var helt okej?
Driver sajten Car.info
Re: Lånebilar från Tesla
Lånebil på måndag, återkommer med vad det blir för en!
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Re: Lånebilar från Tesla
Jag önskar att jag kunde hålla med dig men jag tycker tyvärr att 5-serien slår teslan på de flesta punkterna som jag värdesätter på en bil. Klart tystare i hastigheter över 70km/h, bättre kvalitetskänsla, bättre stereo trots ultra Hifi i teslan. Vettig ventilation i bagaget för hundarna, dragkrok, bekväma stolar och en massa praktiska lösningar som tyvärr saknas i teslan. Drivlinan är förvisso värdelös men det känns ändå bra att kunna accelerera utan att bilen går sönder. Älskar teslan och är inne på vår andra nu men tyvärr är det bara eldriften som gör att jag är trogen märket och talar gott om bilen. Handbromsen släpper automatiskt om du spänt på dig bältet i bmw.Franz skrev:Jag fick låna en BMW 518d (från 2016) en gång. Bland annat skulle Tesla fixa lite oljud jag hade i kabinen (knapparna på ratten satt lösa). Det hela började dåligt. Jag visste ju fortfarande hur man startade en fossilbil men så fort jag skulle börja köra klagade bilen över att parkeringsbromsen var ilagd. Förvånad över att den inte släppte automatiskt när man körde började jag leta efter någon knapp att släppa parkeringsbromsen med men hittar inget bland alla knapparna. Till slut tittar jag ner och hittar en klassisk handbromskrycka.
Intryck nummer 2 var att motorn nog var paj. Det hände ju inget när man gasade och det vibrerade i bilen så att den lät påtagligt mer än det som Tesla skulle åtgärda i min bil . Just det där med frånvaron av acceleration, i vad som känns som en väldigt lång stund, när man trycker ner gaspedalen resulterade i en lite spännande händelse. Jag körde med min äldsta son till hans mormor och morfar. På en 70-väg skulle jag demonstrera vad som hände (eller inte hände) när man tryckte ner gaspedalen. Jag tryckte gasen i botten och bilen växlade ner följt av en långsam färd upp mot 80. Då ser jag plötsligt två personer, med gula reflexvästar, ståendes lite längre fram längs vägen. Det var polisen som genomförde en hastighetskontroll. En lätt bromsning och jag körde förbi utan att polisen brydde sig om mig.
Nämnde jag att klädseln i bilen var helt okej?
Och där lämnade jag visst trådens ämne igen.
Re: Lånebilar från Tesla
Jag har en silver P90DL med allting på utom luftfjädring. Förbannat mysig att köra. Tur det för jag lär ha den länge 22dagar and counting
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Lånebilar från Tesla
Jag hade min bil inne på lackering pga en liten parkeringsskada. Jag skulle ta en hyrbil, men de hade inga elbilar. Jag avstod och föredrog att vara utan bil i en vecka. Bättre det än att åka flintabil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
5-serien har inte klassisk handbroms. 518d är väldigt ovanlig i Sverige också. Säker på att det inte var en 318d?Franz skrev:Jag fick låna en BMW 518d (från 2016) en gång. Bland annat skulle Tesla fixa lite oljud jag hade i kabinen (knapparna på ratten satt lösa). Det hela började dåligt. Jag visste ju fortfarande hur man startade en fossilbil men så fort jag skulle börja köra klagade bilen över att parkeringsbromsen var ilagd. Förvånad över att den inte släppte automatiskt när man körde började jag leta efter någon knapp att släppa parkeringsbromsen med men hittar inget bland alla knapparna. Till slut tittar jag ner och hittar en klassisk handbromskrycka.
Intryck nummer 2 var att motorn nog var paj. Det hände ju inget när man gasade och det vibrerade i bilen så att den lät påtagligt mer än det som Tesla skulle åtgärda i min bil . Just det där med frånvaron av acceleration, i vad som känns som en väldigt lång stund, när man trycker ner gaspedalen resulterade i en lite spännande händelse. Jag körde med min äldsta son till hans mormor och morfar. På en 70-väg skulle jag demonstrera vad som hände (eller inte hände) när man tryckte ner gaspedalen. Jag tryckte gasen i botten och bilen växlade ner följt av en långsam färd upp mot 80. Då ser jag plötsligt två personer, med gula reflexvästar, ståendes lite längre fram längs vägen. Det var polisen som genomförde en hastighetskontroll. En lätt bromsning och jag körde förbi utan att polisen brydde sig om mig.
Nämnde jag att klädseln i bilen var helt okej?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Lånebilar från Tesla
Sorry. Klart det var en 318dVerdi skrev:5-serien har inte klassisk handbroms. 518d är väldigt ovanlig i Sverige också. Säker på att det inte var en 318d?Franz skrev:Jag fick låna en BMW 518d (från 2016) en gång. Bland annat skulle Tesla fixa lite oljud jag hade i kabinen (knapparna på ratten satt lösa). Det hela började dåligt. Jag visste ju fortfarande hur man startade en fossilbil men så fort jag skulle börja köra klagade bilen över att parkeringsbromsen var ilagd. Förvånad över att den inte släppte automatiskt när man körde började jag leta efter någon knapp att släppa parkeringsbromsen med men hittar inget bland alla knapparna. Till slut tittar jag ner och hittar en klassisk handbromskrycka.
Intryck nummer 2 var att motorn nog var paj. Det hände ju inget när man gasade och det vibrerade i bilen så att den lät påtagligt mer än det som Tesla skulle åtgärda i min bil . Just det där med frånvaron av acceleration, i vad som känns som en väldigt lång stund, när man trycker ner gaspedalen resulterade i en lite spännande händelse. Jag körde med min äldsta son till hans mormor och morfar. På en 70-väg skulle jag demonstrera vad som hände (eller inte hände) när man tryckte ner gaspedalen. Jag tryckte gasen i botten och bilen växlade ner följt av en långsam färd upp mot 80. Då ser jag plötsligt två personer, med gula reflexvästar, ståendes lite längre fram längs vägen. Det var polisen som genomförde en hastighetskontroll. En lätt bromsning och jag körde förbi utan att polisen brydde sig om mig.
Nämnde jag att klädseln i bilen var helt okej?
Driver sajten Car.info
Re: Lånebilar från Tesla
Jag fick en MB E220d. Jag glömmer stänga av motorn exakt varje gång jag går ut ur den!
Re: Lånebilar från Tesla
Körde runt i en 2017 BMW 320D igår (GZD576) när dom skulle fixa en plastbit som gått sönder samt ett fäste till dörrpanelen. Jag räknade nästan 2 sekunder från att ha trampat gasen i bott tills det hände något. Den där rullgrejen BMW har för att styra skärmen var ju helt fantastisk... första gången jag såg den... typ 2004.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Re: Lånebilar från Tesla
pubbe skrev:Körde runt i en 2017 BMW 320D igår (GZD576) när dom skulle fixa en plastbit som gått sönder samt ett fäste till dörrpanelen. Jag räknade nästan 2 sekunder från att ha trampat gasen i bott tills det hände något. Den där rullgrejen BMW har för att styra skärmen var ju helt fantastisk... första gången jag såg den... typ 2004.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Nu är ju jämförelsen lite orättvis mot en 320D. För övrigt så lär man sig parera den där trögheten mellan gas och respons när man kört fossilbil ett tag igen. Men jag håller med om att det är hemskt när man inte är van. Hade samma upplevelse i en 428i när jag hade den som hyrbil. Som elbilsförare så använder man gas och broms helt annorlunda än på en fossilbil.
Vad gäller iDrive så har den utvecklats kontinuerligt och jag tycker helt ärligt att det är bättre än pekskärmen (jag har ju iDrive på vår i3 så jag jämför kontinuerligt). Dock är den stora skärmen jäkligt fin när det gäller att visa backkameran eller kartorna. Eller få överblick på Spotify osv.
Re: Lånebilar från Tesla
Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Re: Lånebilar från Tesla
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Re: Lånebilar från Tesla
jag tycker kombinationen touchskärm och ordentlig rattstyrning är optimal, då behöver man sällan ta händerna från ratten. Jag hade gärna önskat mig lite fler funktioner på Teslans ratt.kallekula skrev:Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lånebilar från Tesla
Du kan styra temperaturen via scrollhjulen om du önskarmati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Lånebilar från Tesla
Jag saknar knapp (eller touchskärm ) för rövvärme i baksätet.HelectriC skrev:jag tycker kombinationen touchskärm och ordentlig rattstyrning är optimal, då behöver man sällan ta händerna från ratten. Jag hade gärna önskat mig lite fler funktioner på Teslans ratt.kallekula skrev:Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Re: Lånebilar från Tesla
kallekula skrev:Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Jag försökte använda Teslas navigator i veckan då jag skulle ner till Småland en sväng. Åkte över Arboga då jag föredrar lite varierande körning framför monotont motorvägsnötande. Och så slipper jag Stockholm.
Men jäklar. Den föreslog helt galna rutter. På vägen hem tyckte den jag skulle åka förbi först Eskilstuna och Strängnäs istället för Västerås-Enköping som är både kortare och snabbare. Sen ändrade den sig och föreslog en nordlig rutt via Sala... Suck. På vägen ner var det likadant. Kändes som att den slumpade fram en rutt. Det var den ena rutten konstigare än den andra och beräknad ankomst låg typ 10 timmar fel.
Till vardags behöver jag inte använda navigatorn så mycket och tänkte att ni överdrev som sa att navin i Teslan var usel. Så dålig kan den inte vara tänkte jag. Men jag blev helt chockad över hur genomusel den är. Den gör nästan mer skada än nytta. Från Ödeshög föreslog den först via Tystberga och Stockholm, sen direkt till Bredden och till sist var det över Arboga den tyckte man skulle åka. Som om den inte riktigt kunde bestämma sig. I Sverige går det ju bra när man hittar bra själv mellan orterna men att köra på den navin i t ex Tyskland måste vara bra hopplöst. Abetterrouteplanner får det bli nästa gång. För inte bara att den väljer konstiga rutter, det gör ju också att man får svårt att veta när man har laddat tillräckligt för att ta sig till nästan SUC. Man får nästan kolla manuellt och knappa in nästa SUC i navin och hoppas få en vettig rutt till den iaf för att avgöra om man kan köra vidare.
Re: Lånebilar från Tesla
ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.kallekula skrev:Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Re: Lånebilar från Tesla
Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Re: Lånebilar från Tesla
AC:n är stark och så, det är inte det jag menar. Men den har svårt att hålla en jämn temperatur i kupén, både på sommarn och på vintern. Antingen så är det för varmt eller så är det för kallt. Det känns som att regleringen är kass helt enkelt. I baksätet har jag aldrig suttit. Men i skuffen, där vovvarna sitter, blir det ganska varmt. Jag tror inte att fläkten orkar blåsa så långt. Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt faktiskt.Verdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
På mercan jag har nu skulle jag inte drömma om att "snurra in" en adress under färd, det kan jag lovaVerdi skrev:ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.
Skicka destination från mobilen hade varit smidigt ibland!
Re: Lånebilar från Tesla
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Re: Lånebilar från Tesla
Jag skulle vara rik om jag fick en krona varje gång en familjemedlem klagade på att det är kallt i bilen när det är 30+och sol utanförVerdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd