Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Lånebilar från Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Lånebilar från Tesla
Re: Lånebilar från Tesla
AC:n är stark och så, det är inte det jag menar. Men den har svårt att hålla en jämn temperatur i kupén, både på sommarn och på vintern. Antingen så är det för varmt eller så är det för kallt. Det känns som att regleringen är kass helt enkelt. I baksätet har jag aldrig suttit. Men i skuffen, där vovvarna sitter, blir det ganska varmt. Jag tror inte att fläkten orkar blåsa så långt. Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt faktiskt.Verdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
På mercan jag har nu skulle jag inte drömma om att "snurra in" en adress under färd, det kan jag lovaVerdi skrev:ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.
Skicka destination från mobilen hade varit smidigt ibland!
Re: Lånebilar från Tesla
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Re: Lånebilar från Tesla
Jag skulle vara rik om jag fick en krona varje gång en familjemedlem klagade på att det är kallt i bilen när det är 30+och sol utanförVerdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Lånebilar från Tesla
Ingen skulle ens tro på att du kom fram på telefon kl 16:55 på fredag eftermiddag...SveffeU skrev:Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Pratar vi om Tesla som lånebil här eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Lånebilar från Tesla
Var köpte du solskyddet?mati skrev:Verdi skrev:Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt
.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Lånebilar från Tesla
Kul med en Teslagranne i Trosa.SveffeU skrev:Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Lånebilar från Tesla
Gissar att det kanske är här:https://www.solarplexius.se/solskydd-so ... del-s/2015fimpen skrev:Var köpte du solskyddet?mati skrev:Verdi skrev:Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt
.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Lånebilar från Tesla
Enkla uppgifter som man använder ofta lämpar sig bäst för fysiska knappar. Pekskärmen är jättebra för mediasystem, navigering och de tusen udda inställningarna man sällan använder och hade egentligen tyckte det räckt bra med enbart pekskärm om det inte vore för att man ständigt är inne och pillar på saker som egentligen borde fungera automatiskt. Typ klimatanläggningen och slå på bakljus har man tvingats ändra i stressade situationer lite för många gånger.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.