Lånebilar från Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
AC:n är stark och så, det är inte det jag menar. Men den har svårt att hålla en jämn temperatur i kupén, både på sommarn och på vintern. Antingen så är det för varmt eller så är det för kallt. Det känns som att regleringen är kass helt enkelt. I baksätet har jag aldrig suttit. Men i skuffen, där vovvarna sitter, blir det ganska varmt. Jag tror inte att fläkten orkar blåsa så långt. Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av kallekula »

Verdi skrev:
ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.
På mercan jag har nu skulle jag inte drömma om att "snurra in" en adress under färd, det kan jag lova :)

Skicka destination från mobilen hade varit smidigt ibland!
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av SveffeU »

Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
mati skrev:
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
Jag skulle vara rik om jag fick en krona varje gång en familjemedlem klagade på att det är kallt i bilen när det är 30+och sol utanför
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av lator »

SveffeU skrev:
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Ingen skulle ens tro på att du kom fram på telefon kl 16:55 på fredag eftermiddag... :o

Pratar vi om Tesla som lånebil här eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SveffeU
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 29 sep 2014 07:18
Ort: Trosa

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av SveffeU »

S 90 D. Välputsad inside out
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av fimpen »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt

.
Var köpte du solskyddet?
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av Mistafrizz »

SveffeU skrev:
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Kul med en Teslagranne i Trosa. :D
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av Tars »

fimpen skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt

.
Var köpte du solskyddet?
Gissar att det kanske är här:https://www.solarplexius.se/solskydd-so ... del-s/2015
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Lånebilar från Tesla

Inlägg av DSV »

mati skrev:
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Enkla uppgifter som man använder ofta lämpar sig bäst för fysiska knappar. Pekskärmen är jättebra för mediasystem, navigering och de tusen udda inställningarna man sällan använder och hade egentligen tyckte det räckt bra med enbart pekskärm om det inte vore för att man ständigt är inne och pillar på saker som egentligen borde fungera automatiskt. Typ klimatanläggningen och slå på bakljus har man tvingats ändra i stressade situationer lite för många gånger.
Skriv svar