Wall Connector, inkoppling?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Splfredde »

Har nu fått svar från Elsäkerhetsverket som hänvisade till Elstandard som svarar enligt nedan.
Min tolkning är som tidigare, följer du inte 722.531.2.101 så kommer anläggningsinnehavaren vara ansvarig enligt 531.2.1.1 om det händer något!
Observera att detta är en regeltolkning.
Min riskanalys är dock att om man har separata jordfelsbrytare typ A till huset och laddaren så torde risken vara obefintlig att något kan hända.
OBS! Parallella JFB, inte en egen i garaget till laddaren som ligger i serie efter JFB`n i huset!

"Hej!
Som du har observerat så anger SS 436 40 00, 722.531.2.101 fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien.
När det gäller andra anslutningsmöjligheter för elfordon så finns inte denna detaljregel.

Dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas,
vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.

Vänliga hälsningar
Joakim Grafström"
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av heron »

Precis fått min Wall Connector inkopplad i väntan på leverans av Teslan. Elektrikern sa att de numer alltid ser till att ha Typ-B jordfelsbrytare vid installation av laddare. Såklart var dessa slut hos leverantören så fick en Typ A tills de fått hem den (vilket ska vara inom en vecka eller liknande)

I vilket fall hade det varit kul å se om laddaren funkar (även om den nu står och lyser grönt å fint som den ska göra). Så om någon vill ha en "skvätt" el i sin bil och har vägarna förbi Halmstad så får man gärna prova min laddare :D
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av larsw »

Fick min Wall Charger installerad idag. Tog knappt fyra timmar av icke Tesla-certificerad elektriker - min standardfirma för massvis med elarbeten genom åren - inklusive ca 10 meter kabeldragning, installation jordfelsbrytare typ B och inkoppling i huvudcentralen etc. Tog det på löpande timpris.

Kommer vara avsevärt billigare än den skamoffert jag fick från en certifierad installatör på 10000:- SEK ex moms.

Enormt skönt att inte behöva hålla på med trefaskabeln längre.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av larsw »

hed skrev:
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av hed »

Mycket bra! 8-)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av bonath »

larsw skrev:
hed skrev:
Härligt! Ja, de där sk certifierade är ett skämt. Min offert låg på 15.000 + resor. Lokala elektrikern gjorde jobbet på 3 timmar. Slutpriset blev 3500 inkl moms.
Ja, fyra timmar inkluderade frukostpaus och lite tjöt med mig.
Han tog inte betald tid för frukosten, väl... ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Becks
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2019 21:05

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Becks »

Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
M3, LR AWD, Sv ext, vit int, Drag
Beställd 5/6
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av BrooklynS »

Becks skrev:
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av ChristerSjo »

BrooklynS skrev:
Becks skrev:
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Var någonstans kan man hitta det kravet?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av robpow »

I WC manualen:

Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av andersd »

Samt i de gällande elinstallationsreglerna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av BrooklynS »

ChristerSjo skrev:
BrooklynS skrev:
Becks skrev:
Måste WCn ha egen JFB eller kan den ha samma som resten av huset?
Egen JFP typ B.
Var någonstans kan man hitta det kravet?
För att elfirmor skall få installera den i fast installation så krävs det. Norm eller lag frågade jag inte, men elektrikern är seriös och bekant via kompisens projekteringsföretag så jag tar det som sanning. ;)

När det gäller elsäkerhet skall man inte gena i kurvorna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
skotpil
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 okt 2019 20:13

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av skotpil »

Jag skall installera en WC 400V 3fas a 16A.
Det jag funderar på är Teslas minimikrav på att kablarna måste kunna hantera perioder med konstant belastning på upp till 40 A. Det skulle betyda att man måste dra 10mm2 kabel vilket låter väl grovt.
Hur har ni som installerat val att hantera detta krav? Det borde räcka med 2,5mm2 vid 16A kan jag tycka.

/Thomas
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av tor-ake »

Kablarna till min WC är avsäkrade 3x16 i centralen så 2,5kvmm räcker.

Högre säkring = tjockare kabel.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av e5m1r »

Fqst tesla har rätt där kablage för inkoppling ska klara apparatens maxbelastning.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av tor-ake »

Apparatens maxbelastning är inställbar med ett vred inne i apparaten. Man ställer in den på 16A om säkringen uppströms är 16A.

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... 1612081439

Se sid 20.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av cnyb »

robpow skrev:
I WC manualen:

Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Någon som kan tolka detta för det fallet då man har flera WC - skall dom ha varsin JFB typ B eller får dom dela?

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av LarsL »

cnyb skrev:

Någon som kan tolka detta för det fallet då man har flera WC - skall dom ha varsin JFB typ B eller får dom dela?
Det borde vara bättre om alla WC gick genom en TypB eftersom summan av läckorna då kan lösa ut jordfelsbrytaren. Om du kopplar alla 3(?) WC till var sin brytare kommer de kunna leverera 3 x A i läckström innan strömmen bryts. Nu kan man vilja sätta en WC per TypB brytare ändå eftersom man vill att systemet ska fungera så bra som möjligt och inte stängas av hela tiden.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av cnyb »

LarsL skrev:
Det borde vara bättre om alla WC gick genom en TypB eftersom summan av läckorna då kan lösa ut jordfelsbrytaren. Om du kopplar alla 3(?) WC till var sin brytare kommer de kunna leverera 3 x A i läckström innan strömmen bryts. Nu kan man vilja sätta en WC per TypB brytare ändå eftersom man vill att systemet ska fungera så bra som möjligt och inte stängas av hela tiden.
Jag håller med!
Skall inom kort upp med individuella mätare + säkringar för mina två WC så vill passa på att göra detta korrekt enligt regelboken. Är ju en mindre kostnad med en till JFB tänker jag ifall det är så det skall vara.

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av andersd »

cnyb skrev:
robpow skrev:
I WC manualen:

Standarderna IEC 60364 - 7-722 2015 anger:
• Varje laddbox måste vara utrustad med en separat enhet mot överström och en egen jordfelsbrytare. Det här gäller vid installation av en enda laddbox, såväl som för alla enheter som ingår i en lastdelningsinstallation.
Någon som kan tolka detta för det fallet då man har flera WC - skall dom ha varsin JFB typ B eller får dom dela?
Standarden och elinstallationsreglerna säger att varje inkopplingspunkt med elbilsuttag ska ha en egen säkring och egen jordfelsbrytare.

Så, mao, två WC, två säkringar och två jfb B.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 maj 2016 22:34
Ort: Rosersberg

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av cnyb »

andersd skrev:
Standarden och elinstallationsreglerna säger att varje inkopplingspunkt med elbilsuttag ska ha en egen säkring och egen jordfelsbrytare.

Så, mao, två WC, två säkringar och två jfb B.
Tack! Jag kör på det :)

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Nisse1001
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 mar 2023 12:14

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av Nisse1001 »

Bara att förtydliga. Kan man koppla in en JFS typ B i serie med Elcentralens JFS typ A eller skall man istället gå direkt från inkommande till JFB typ B
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Wall Connector, inkoppling?

Inlägg av andersd »

Den bör kopplas direkt på inkommande. Det får även fördelen att om den löser ut, så påverkas inte resten av installationen.
Skriv svar